Tillverkningsnr 453 typ BB 15 kallades troligen Liberiabåten
Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Svenska Entreprenad AB i Stockholm den 25 november 1960. Längd 8,50 meter. Bredd 2,50 meter. Båten levererades fördäckad med täckt styrplats och nymodigheter som ett ekolod typ "Atlas". Bränsletanken var på 120 liter. Motorn var en MD 47 på ca 70 hkr med motornummer 699. Båten var verkstadens första bygge i aluminium. Den byggdes med 6 mm aluplåt under vattenlinjen och 5 mm över. Fyra mm i däck och överbyggnad. Ståldetaljerna var galvaniserade för att undvika galvanisk korrosion. Hon gick troligen som däckslast på ett stort fartyg till Monrovia i Liberia. SENTAB ingick i Lamco-syndikatet där Grängesbergsbolaget var ledande operatör. Bl a var Sentab inblandade i projektering och bygge av järnväg från gruvan i Nimba och utskeppningshamn för malmen, Port Buchanan. Nr 453 kallades Liberiabåten så den skulle troligen till Buchanan i Liberia.
Vilket uppdrag: från lilla Övermo till den internationella råvaruhanteringen i Afrika!Uppgifter från Lars Jönses och tillverkningskortet
Provkörnig med Norsbro ångsåg och ångvarpbåten Norsbro i bakgrunden Foto från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv hösten 1960
Provkörning av en halvfärdig båt hösten 1960 med Tibble by i bakgrunden Vid rodret Ingemar Widell som även stod för slutmonteringen av båten. Ombord i hatt även ingenjör Börje Beverskog och en av bröderna Limström. Vi skulle uppskatta om Du kunde bidra med en säkrare identifiering.
Foto från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv