Tillverkningsnr 454 typ BV 20 heter Charlie II



Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Graningeverken, Forsse Bruk den 7 november 1961. Längd 9,00 m. Bredd 2,85 m. Motorn var en BM typ 1113 på 42,5 hkr med tillverknings nr. 5995. Båten hade ett varpspel typ SM 30 för 1000 meters 14 mm lina. Bordläggningsplåten var 5 mm i bogarna 6 mm. Propellerdiametern var 850 mm och runt den monterades en korg som skydd. Totalvikten var 6 500 kg. Båten var enligt tillverkningskortet byggd med styrhytt. Denna båt var påbörjad utan beställare under slutet av 1960 och det finns antecknat att den skulle sjösättas för provning. Meningen är sedan struken på tillverkningskortet och i stället finns antecknat att sjösättning skett och båten provats tillsammans med representant från kunden. Detta borde ha skett i oktober 1961.

I augusti 2018 inkom bilder på en okänd BV 20 som Jörgen Espwall tagit i trakten av Junsele. Men Roger Svensson som kört båten kom till vår räddning med bilder på tillverkningsskylten. Roger skrev att den flyttades till Lövön när flottningen upphörde på Faxälven och brukades till att flytta flyttuvor. Senast i fart 2009. Båten låg på land och hade inte brukats på rätt många år. Var troligen helt i originalskick.

I november 2022 kom ett e-brev med uppgifter om denna båt. Janne Barck skrev:

Hej, jag köpte båten hösten 2021 av Sydkraft hydropower. Jag jobbar som underhållstekniker på kraftverken kring Junsele. Senast båten användes var 2009 då bogserades flyttuvor på dämningen i Degerforsen. Jag monterade en axel på båtens gamla slipvagn för att ta hem den. Rälsen ligger kvar i Degerforsen. Nu skall skrovet blästras på utsidan Jag har demonterat spelet för renovering troligtvis behöver det bara smörjas upp.
Idag – 22 11 06 - provkörde jag båten på Betarsjön jag viktade den med ca 1200kg, den gick stadigt i vattnet och allt fungerade. Skall ta en tur i veckan innan jag tar upp den då ska den in på blästring och målning utvändigt, invändigt var den väldigt fin så där det blir rengöring och målning. Namnet blev Charlie II och hon skall gå i Betarsjön

MVH Janne Barck

Under 2023 har båten varit i ordentlig trafik. I januari 2024 fick fina bilder och ett e-brev där Janne skriver:

Hej Red.

Här kommer lite bilder på båten från sommaren som var, det blev många turer runt Betarsjön. Vi hade ett event "Norrlands vattenfestival" Då körde jag Nylands Järn på Rockbåten runt sjön och dom spelade för stugägare. Vi hade ett följe på ca 35 båtar efter oss. Finns några filmer ute på nätet. Charlie II skötte sig klanderfritt förutom en grundstötning i dy när vi gick lite för nära stranden men det var bara att muddra sig lös. Båten har ett separat motorrum och styrhytten bakom är på ca 130 x 140 cm. Spelet håller jag på med i vinter, har skruvat dit en plåt och täckt hålet.

Mvh Janne Bark



Nr 454 foto Jörgen Espwall 2018 07 31



Tillverkningsskylten sitter i hytten. Foto Roger Svensson 2018 08 02



Båten har haft prejdon. Foto Roger Svensson 2018 08 02



Kraftpaketet har ett eget rum. Foto Roger Svensson 2018 08 02



Styrplatsen ligger akter om maskinen i ett separat utrymme i hytten. Foto Roger Svensson 2018 08 02



Spelet. Foto Roger Svensson 2018 08 02




Foto Roger Svensson 2018 08 02



Aktern med timmerburen Foto Roger Svensson 2018 08 02



Fördäck med kraftverket i bakgrunden. Foto Roger Svensson 2018 08 02

Redo för sjösättning. Foto genom Janne Barck 2022 11 06

Efter 13 år på land är Charlie II åter i Betarsjöns vatten. Foto genom Janne Barck 2022 11 06

Svårt vackeroch i original.  Foto genom Janne Barck 2022 11 06

En fin profil mot höstens färger. Foto genom Janne Barck 2022 11 06

I nya hemmahamnen. Foto genom Janne Barck 2022 11 06

Blästrad och målad. Charlie IIgår en ny vår tillmötes. Foto Janne Barck 2022 12 29

I juni var hon inte bara blästrad och målad..... Foto Tomas Grandin

 

Ny durk och nya bänkar, Maskinrummet donat även det. Foto Janne Bark

 

Elegant namnad. Foto Janne Bark


Vilken renovering !! Extra roligt att båten finns i sina ursprunliga vatten. När spelet kommer på plats tycker red attansökan om K-märkning skall inlämnas.Foto Janne Bark

Gruppen Nylands Järn ger järnet ombord på Charlie II.Foto Janne Bark



Tillbaks