Tillverkningsnr 459 Motorkryssare Diana SFB 5758
Lidwall & Söner AB levererade denna motorkryssare som halvfabrikat den 1 februari 1961. Längd 15,5 m Bredd 3,55 m Djupgående 1,00 m. Bruttoton 28, nettoton 16. Verkstadens levererans vägde 5 900 kg. Motorer två st Scania DSI 10 Effekt 2 x 200 hk. Toppfart 12 knop. Den kan således inte varit planande trots denna hiskeliga motorstyrka.
Ritad av Jack M Iversen, beställd av Torsten Kreuger Stockholm, f.ö. bror till framlidne tändstickskungen Ivar K. Torsten Kreuger själv aktiv i bla. tidningsbranchen, Rederi AB Svea, Finnboda Varv mm och dessutom svårt förtjust i fritidsbåtar (han lär ha haft 50 st), överlåter senare beställningen till sin 15-årige son Sten. Det var också Sten som enligt Iversen skissat upp båten under en långtråkig lektion i skolan. Lidwalls byggde båten plåtfärdig och levererade som Diana, efter Stens mamma Diana Blanchefleur Hedberg, till Sten Kreuger. Okänt var och av vem inredningen byggdes.1961 Privat lyxyacht.
1965 Såld till Henry Lundgren, Ornö.
1975 Såld till Bröderna Josefsson HB, Luleå för chartertrafik i Luleå skärgård.
1999 Såld till Ulf Lindén, Piteå. och blev då fritidsbåt.
Så här är det tänkt att båten skall se ut efter återställningen från det utseende hon fick då Diana gick som passagerarbåt i Luleå skärgård. Skiss genom Ulf Carlén
Diana i Luleå. Foto Krister Bång 1991 06 09
I början av 2000 talet såldes båten till Erik Sundblom Mariehamn Åland. Han har lagt ned mycket arbete på att återställa Diana till en mycket stor daycruiser som var ursprungs ideen med båten. Mahognyinredningen är nedmonterad och sparad, all dålig plåt i skrovet skall vara bytt och motorerna med tillhörande backslag skall vara renoverade eller genomgångna.
Stäven bytt. Foto genom Ulf Carlén
Inredningsdetalj Foto genom Ulf Carlén
Aktern förnyad Foto genom Ulf Carlén
Mer inredning Foto genom Ulf Carlén
Foto genom Ulf Carlén
Uppgifter och fakta; Skärgårdsbåtar.se och Ulf Carlén