Tillverkningsnr 461 typ BV 4. Bojeka för Klippan Båtmansstation.

 

Lidwall & Söner AB levererade denna Hamnbåt med tillvnr 461 till Klippans Båtsmansstation i Göteborg den 1 april 1961. Längd 4,8 m bredd 1,9 m. Båtarna beställdes av Direktör Georg Arvidsson Utförande var som följer:

- Båtarna förses med två st. tofter. Vattentät back. Speciell styrspak och byggd i 4 mm plåt. Nr 461 levererades med en luftkyld Listermotor typ SL 2 MGR på 8,5 hkr, försedd med handstart. Nr 462 levererades utan motor. Båda båtarna skulle förses med motorhuv i lamellträ. Orginalfärgsättningen var skrov; maringrå, motorhuv; brun och durkar; svarta. Hos Klippans Båtsmanstation i Göteborg kallades båttypen för bojekor.

Sandinge Bogserservice kallade båten senare för Pål. Se även nr 462

Nr 461 i Skärhamn när Sandinge Bogserservice köpte båten 1988. Foto Bengt Sandinges samling.

Faktura och transportförsäkring från Lidwall & Söner AB av den 4 januari 1961. Från Klippans Båtstations arkiv genom Thomas Arvidsson

Redan efter att båtarna använts en säsong gjordes det en förhöjning av skrovet. De låga friborden var inte lämpliga för hamnens stundtals gropiga farvatten. Gotenius varv i Göteborg fick uppdraget att förhöja båtarnas fribord. Arbetet gjordes under vintern 1961-62. Thomas skriver vidare:

Jag kan även nämna att förhöjningen av bordläggningen (Gotenius Varv) var olika hög på ekorna. Det kan man också se om man jämför bilderna på nr 461 o nr 462. En av ekorna, troligtvis nr 461, hamnade efter försäljning från oss uppe vid Gullholmen, på Tvestjärten tror jag. Det borde ha varit den som är fotad i Lysekil.

Jag hör av mig om jag hittar något mer.
Med vänlig hälsning
Thomas Arvidson

Faktura på förhöjning och därmed förlängning från Gotenius Varv AB från den 31 oktober 1961.
Från Klippans Båtmansstations arkiv genom Thomas Arvidsson

 

Båtarna, som var avsedda för förtöjningsarbeten av större fartyg, såldes vidare i slutet av 1980-talet. En som vi valt att kalla nr 461 kom upp till Skärhamn och det torde vara denna som Bengt Sandinge sänt oss bild på. Båten såldes till Sandinge Bogserservice som sålde den vidare till en lokal köpare. Vidare öden ännu okänt.

 

 

Tillbaka