Tillverkningsnr 481 typ BV 15 heter nu Karl

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Statens Skogsindustrier Karlsborgsverken 1966. Längd 7,00 m. Bredd 2,50 m. Motorn är en Bolinder Munktell av typen 1113 på 42,5 hkr. Bordläggningen utfördes i 6 mm plåt. Båten hade då ett spel av typen SM 10 för 10 mm vajer. Båten var byggd med kölkylare på 1,7 kubikmeter. Totalvikten var ca 5 ton.

Just denna båt har varit besvärlig att identifiera, bredden stämmer inte med någon typ i och med att hon blivit svårt klämd och är smalare över midjan än vad som är standard. Först i juni 2015 när hon låg på land i Blötberget i Ludvika hos sin nye ägare fick vi möjlighet att detaljstudera. Med uteslutningsmetoden kunde vi med förmodan gränsande till visshet identifiera henne som en BV 15 tillvnr 481 enligt ovan.

I Lillängs hamnen Observera att båten står med skäddan på botten då det vid fototillfället rådde lågvatten. Därav det inte rättvisande trimmet. Foto Hammarö Sjötransporter 2012 05 24..

I maj 2012 var båten till salu på Blocket. Den ägs av Hammarö Sjötransporter i just Hammarö. De köpte båten från Stockholm för ca 10 år sedan där den ägdes av firma Dyk och Dynamit. De hade i sin tur köpt båten från Norrland vid okänd tidpunkt. Styrhytten är nyligen renoverad.

Till julhälsning från Lars Larsson 2009 fick redaktionen två bilder på båten liggande i Lillängshamnen i Karlstad, Bilderna är tagna runt midsommar 2009

Lillängshamnen Foto Lars O. Larsson 23 juni 2009

Lillängshamnen Foto Lars O. Larsson 23 juni 2009

Upplagd sedan 2009 har båten tagit en del stryk och alla uppskattar inte gamla arbetsbåtar. Rutorna i hytten har gått till glasåtervinningen men en bogserkrok har tillkommit. Vintern 2015 är båten åter till salu till ett realistiskt pris.

I Lillängshamnen. Foto Helena Lundgren Landin 2015 03 08

I Lillängshamnen. Foto Helena Lundgren Landin 2015 03 08

I Lillängshamnen. Foto Helena Lundgren Landin 2015 03 08

I Lillängshamnen. Foto Helena Lundgren Landin 2015 03 08

 

Båten hamnade hos Mats Norell i Blötberget som haft flera stycken Lidwallsbåtar i sin gärning som sjunktimmerbärgare och sjöentreprenör. BM-motorn som nog inte är original är urlyft, hytten ska restaureras och helst ska bredden och linjerna riktas till original. I medio juli 2015 rapporterar Mats att båten har fått sitt gamla breddmått åter och intryckningar och rost hål är reparerade. En originalmotor en BM 1052 med backslag har inköpts. Arbetet med att återställa båten går alltså raskt framåt. Red ser fram mot fortsättningen.I dec 2015 har hon fått namnet Karl efter senaste hemorten.

Rensad för restaurering. Foto red Blötberget 2015 06 30

7 meter det är det hon är. Foto red Blötberget 2015 06 30

En Lidwallsratt väntar på att brukas. Foto red Blötberget 2015 06 30

Och pollarna har gjutnr 618. Foto red Blötberget 2015 06 30

En insidertitt för de som vill bli konstruktionsinsatta. Foto red Blötberget 2015 06 30

Skrovet blästrat och riktat. Foto Lars Hansson 2016 10 24

En renoverad BM 1052 under montering. Foto Lars Hansson 2016 10 24

Kopplat men mycket återstår innan nästa sjösättning. Foto Lars Hansson 2016 10 24

Tillbaks