Tillverkningsnr 486 typ BV 15 kallades troligen Kraftverksbåten
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Klarälvens Flottningsförening i Råda den 15 juli 1961. Längd 7,50 meter. Bredd 2,50 meter. Båten levererades fördäckad med täckt styrplats och ett litet spel av typen SM 4 för 500 meters 8 mm:s lina Motorn var en BM 1052 på 23 hkr med motornummer 19466
Bland anteckningarna står att en plåthuv skall byggas över motorn och båten skall vara försedd med kapellbågar. Det är allt vi vet om denna båt som dyker upp på en bild i Bernt Fogelberg samling på Sjöhistoriska museet i Stockholm. På bildens baksida står att foto är taget i Höljesdammen 1966 och båten kallas Kraftverksbåten.Vart har då denna skönhet tagit vägen ? Finns hon kvar - eller hemska tanke - har hon gått till det eviga kretsloppet. Tipsa red. Vi är idel öra.
I nådens år 2020 närmare bestämt den 2:a juli ramlar bilder och uppgifter om båten in på vår Facebook sida. Det är Lars Bjerge som i nästan samma trakter - där den hittills enda bilden vi hade på nr 486 - återfunnint båten i alldeles utmärkt skick. Hon är sig lik och ännu i yrkestrafik. Det är bogsering av så kallade flyttuvor som gäller och jobbet utföres åt Fortum och Tåsan Kraft Ab. Jobbet sker ännu på Klarälven och hon har numer fått en starkare maskin - en fyrcylindrig Volvo Penta samt ett hydrauliskt spel.
Tänk att denna produkt från Leksand byggd 1961 ännu har stor betydelse för kraftförsörjningen när det kommer flytande öar i Klarälvens strömmande vatten.
I Höljesdammen 1966. Foto från Bernt Fogelbergs samling på Sjöhistoriska museet i Stockholm.
I ständig beredskap Kraftverksbåten, vid Tåsan. Foto Lars Bjerge 2020 07 02
Ja, det var rätt båt ,som vi antog när vi först fick se den svart/vita bilden från Sjöhistoriskas fotoarkiv. Foto Lars Bjerge 2020 07 02
Idag med hydraulskt spel men grunden är originalet typ SM 4. Foto Lars Bjerge 2020 07 02