Tillverkningsnr 498 typ BV 12

 

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Skellefteå Stads Kraftverk 16 mars 1962. Längd 7,00 m. Bredd 2,20 m. Motorn som ännu sitter i båten är Bolinder Munktell typ 1052 på 23 hkr med tillverkningsnr 20534 . Båten har ett varpspel typ SM 10. Den levererades helt öppen men med 5 st kapellbågar.

Umeåälven juli 2007 Foto Sten Eriksson

Sten E. omgiven av originalmotor och varpspel - som det förefaller red - i toppskick. Foto Göran Ambell juni 2007

Red. uppmärksammade ett reportage i tidningen Nostalgia nr 2/2007 om ett gäng plåtbåtsägare i Umeå som kallade sig Järngänget. I denna krets av varpbåtägare fanns det bara en Lidwallsbåt. Red tog kontakt med ägaren Sten Eriksson och vi fick en fin bild och följande historia:

Hej,

Båten har ej fått något namn. Den inköptes i maj 2000 från Sven Erik Tjärnström i Håknäs söder om Umeå. Han höll på med sjunktimmerbärgning. Motorn, en 1052 har helrenoverats. Nya foder och kolvar, kolvringar, vevlager, avgasventiler, tätningar, spridare och ny rotor till startmotorn samt ny generator Båten används som bruksbåt i Umeälvsdeltat då vi har stugan på en ö i där.

Skylten sitter på vågbrytarens insida, Sten lovade att ge oss besked så fort han kommit ut till båten. Spanten var notchade på de sist levererade BV-12 båtarna. Detalj av bilden ovan. Red tror med ledning av leveransdokumentet att det är just båt nr 498 vi ser på bilden.

En iskall dag -den 5 februari 2012- kröp Sten under presseningen och kunde läsa av tillverkningsskylten. Jo det stod nr 498.

 

BV-12 båten i helfigur bland andra små flottningsbåtar, alla de andra byggda av Umeå Flottningsförening på deras verkstad på Ön. Foto Göran Ambell juni 2007

Båten har inte gått i timmer. Den är alldeles för fin i bordläggningen för det, utan har troligen används av kraftverksbolaget för att bogsera bort så kallade flyttuvor som följde med vårfloden och kunde komma in i turbinerna om olyckan var framme. Skellefteå Stads Kraftverk lät bygga hela tre BV-12 båtar hos Lidwalls. Kanske finns även de andra båtarna kvar ?!

 

 

Tillbaks