Tillverkningsnr 527, 537, 538, 573 och 578
Lidwall & Söner AB levererade under åren 1963 - 65 fem st. stålbåtar till Volvo Penta i Göteborg för utprovning av Aquamaticdrevet,som då var en revolutionerande nyhet för motorinstallationer i fritidsbåtar. Mats har forskat vidare i detta och fått gott gensvar från Klas Karlsson på Volvo Penta.
Tuffa tag för hårda grabbar i robusta båtar! (Gösta Lidwall gillade dock aldrig bilder på båtar som lättade ur sjön; ”Det är som en bil som kör av vägen”) Detta är troligen nr 578 Foto genom Klas Karlsson.
Provbåtarna till Volvo Penta
En minnesbild som legat och skavt i reds. medvetande är en affisch på Lidwalls kontor på en båt som i fullfart kör över en varningsmålad bom av en timmerstocks storlek. Efter ett par samtal till Volvo Penta i Göteborg blev det napp! Testföraren och teknikern på Marine Test Center på Krossholmen, Klas Karlsson hade den stora vänligheten att jaga fram uppgifter och bilder!
Så här skriver han i ett brev till red:
” Detta var inte lätt att ta reda på: Men jag har haft lite tur i min sökning. Ingemar, vår förra platschef, kom på besök och gav mig lite info om gamla tider. Vi hittade även tre gamla foton av era båtar. Båtarna finns givetvis inte kvar i vår ägo. Fick ingen riktig info om var de tog vägen efter Volvo Penta-tiden.
Testbryggan vid Krossholmen Fr vänster ses nr testbåt nr 10 Lidwalls nr 537, lidwalls nr 578 och testbåt nr 11 som var Lidwalls nr 538 Foto genom Klas Karlsson.
Båtarna har använts som rena provbåtar för drevprov och motorprov. Prov fastspända vid bryggan då de bara legat mot brygga och samlat timmar med olika gaspådrag . Sådana prov kör vi även idag fast i modernare hjälpmedel.
Båtarna användes även för stockkörning, den stora båten användes även till att köra upp på en strand för att se funktionen på drevet. Båtarna kom på 60-talet och användes under en 15-årsperiod”
Fem Lidwalls båtar på rad samtliga som byggdes till Volvo-Pentas tester. Fr vänster nr 573, nr 527 , nr 537 , nr 578 och nr 538 Foto genom Klas Karlsson.
Vi tackar Klas hjärtligt för detta bidrag och förmedlar med stor stolthet bilder på dessa tuffa båtar till våra läsare!
Klas Karlsson är förutom en sann gentleman och göteborgare, även gift med en dotter från en av redaktionens två favoritbyar, nämligen Hjortnäs! Hennes föräldrahem, Backgården ligger inom synhåll från reds. utkikspunkt över Siljan! Ibland är världen väldigt liten!Här följer lite koncentrerad fakta om dessa båtar
Nr 527 lev. 1963 06 04 Längd 6,35 m Bredd 2,34 m byggd för Aquamatic diesel,
(samma mått på skrovet som LISA V. nr 521 )Nr 537 lev. 1963 09 03
Nr 538 lev. 1963 09 26
Nr 573 lev. 1965 05 08 Längd 7,00 m bredd 2,70 m för 2 st Aquamatic
Nr 578 lev 1965 06 30 Längd 5,30 m bredd 2,00 m