Tillverkningsnr. 560 typ BB. Siljan I senare Frost sjönk som Aquarius april 2012
Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Dalälvarnas Flottningsförening den 30 maj 1965 Hon var avsedd för timmerbogsering på Siljan. Detta var verkstadens dittills största bygge. Ursprungligt namn Siljan I. Längd 17,6 m. bredd 4,5 m. Originalmaskiner 2 st Scania DSI 2 på 205 hkr vardera. Vikt ca 49,5 ton. Två fasta propellrar i dysor. Dragkraften var 5500 kg. Båten hade ett bogserspel med 5000 kg dragkraft.
Så här vill vi helst minnas Siljan I. Just inkommen med ett flot som förankrats vid magasinet vid kyrkgrundet i Leksand och nu på väg ned till Övermo varv. Foto augusti 1968 i Reds. samling, inköpt från SSHM.
Foto från Internet
En mycket tragisk nyhet nådde redaktionen i Förstamaj-helgen 2012
Tidigare Siljan I har sjunkit i Engelska kanalen och tagit en besättningsman med sig i djupet.
Dalälvarnas Flottningsförenings gamla Siljan I, som via en längre militärtjänstgöring i Vaxholm som Frost, via Antwerpen, 1993 hamnade på Malta som Aquarius. Därifrån såldes hon till Gibraltar som dykbåt för vrakbärgning. När olyckan skedde gick hon från La Coruna i Spanien till sina nya ägare, en dykklubb i Plymouth i Storbritannien. Enligt vad vi förstått var det en jättevåg som sänkte henne enligt både franska och brittiska media. För BBC News (se länken nedan) berättar förre kaptenen Philip Berriman att han var mycket förvånad över olyckan ”Hon hade två starka motorer och var kapabel att gå var som helst i världen”Rulla ner för mera om olyckan som också kostade en besättningsman livet.
En lyckad sjösättning i Österdalälven vid verkstaden maj 1965. Båtens namn är ännu ej påmålat på sidan. Som traditionen var hos DFF skrevs namnet midskepps på brådgången. Namnet Siljan I skrevs på vit botten när systerbåten Siljan II kom i trafik våren 1967. Kanske för att kunna skilja de båda båtarna åt på långt håll? Foto i reds. samling
.
GA ritning på Siljan I av Sigvard Lidwall daterad 12 aug 1964
Här nedan följer några nyupptäckta bilder ( maj 2019 ) Alla tagna av Harry Westerlund som var flottningsinspektor på Dalelfvarnas Flottningsförening fram till att verksamheten helt avvecklades 1976. Harry W. var ägarens representant vid byggnationen av fartyget och dokumenterade både denna och sjösättningen, såväl som försäljningen och den därmed krävande transporten till havet. Bilderna har ställs till vårt förfogande av Nils Berglund genom Harrys dotter Mariann Morén.
Lidwalls redaktionen tackar för förtroendet .
Byggnationen har kommit så här långt i april 1965.. Foto Harry Westerlund
Redan i januari 1965 hade porten breddats. Foto Harry Westerlund
Nu är hytten som tillverkats i en annan del av verkstaden på plats maj 1965 Foto Harry Westerlund
Klar för sjösättning. Martin Lidwall håller ett vakande öga. Foto Harry Westerlund
Martin Lidwall bevakar färden mot Siljan. Foto Harry Westerlund
Från verkstadsgården "gick" Siljan I ned till Österdalälven med hjälp av en hydralisk vagga maj 1965 Foto iTony Nordesjös samling .
Två svartvita bilder från Lidwalls arkiv maj 1965
Två svartvita bilder från Lidwalls arkiv maj 1965
En lyckad sjösättning maj 1965 reds samling
En lyckad sjösättning maj 1965 Uppstart av motorerna, reds samling
En lyckad sjösättning maj 1965 reds samling
Siljan I knäpper flot i Mora. Foto flottningsinspektorn Hjalmar Franzén 1966 genom Magnus Blix
Siljan I knäpper flot i Mora. Siljans sågen i bakgrunden.
Foto flottningsinspektorn Hjalmar Franzéns 1966 genom Magnus Blix
Siljan I knäpper flot i Mora. I bakgrunden troligen Neptun. Foto flottningsinspektorn Hjalmar Franzéns 1966 genom Magnus Blix
Kapproddsdagen Leksand. Foto Red 1967 07 02
Övermo Varv, en helgdag mitt i flottningssäsongen. Foto Erik Hag i Juni 1967
Övermo Varv en sommarsöndag, fotat från turbåten Lisskulla III. De tre sista större timmerbogserarna på Siljan; fr. vänster ms Erik, Siljan I och Siljan II i helgvila. Foto Red 1968 08 11 .
Siljan I har just inkommit med ett timmerflot till Leksand . Foto Red 1969 07 17 .
Vid Övermo varv. Leksand 2 maj 1969 . Siljan I och Siljan II. I bakgrunden de några av de ångvarpbåtar motorbogserarna ersatte Från . vänster ses Orsa byggd 1888 , Siljan byggd 1868 och Elfdalen från 1888. Foto Red 1969 05 02
De sex säsonger båten drog timmer över Siljan betalade förmodligen båten helt och fullt då hon dessa år ersatte de ångdrivna varpbåtarna Elfdalen och Orsa, som sammantaget hade 16 mans besättning. Siljan I krävde bara 4 man för att utföra samma arbete. Bogseringen av timret Mora - Leksand tog med återresa ca 36 timmar, Ångbåtarna behövde ca 50 timmar. Bogseringen pågick dygnet runt 5 dagar i veckan, från början av juni tom augusti månads slut, ibland en bit in i september. Båten drog ca 100 000 stock per resa.
Båten var redan från byggnationen förberedd för isbrytning, något som ej förekom på Siljan. Beställaren DFF anade förmodligen redan då båten byggdes att flottningens dagar var räknade, och såg därför till att båten skulle kunna säljas vidare till andra farvatten än Siljan. Hon kostade ca 450 000 kr i inköp.
Flottningen på Dalälven upphörde i och med 1970 års säsong och Siljan I såldes då till Kustartelleriet i Vaxholm. Där fick hon namnet Frost och användes till isbryning och målbogsering. Försvaret förlängde också skrovet med ett par meter 1980, satte i kraftigare motorer och bytte styrhytt. Med facit i hand har förlängningen orsakat en del spekulationer om materialbrott i samband med förlisningen.
Siljan I under transport till kusten där hon återmonterades och sjösattes. Foto Harry Westerlund november 1970
Frost i Oxelösund Ett foto från Sjöhistoriska Museets fotoarkiv nr Fo180264. Foto Bernt Fogelberg 1974 09 07 .
Frost i Oxelösund Ett foto från Sjöhistoriska Museets fotoarkiv nr Fo180264. Foto Bernt Fogelberg 1974 09 07.
Frost ex. Siljan I vid Oskar Fredriks Borg. Waxholm. Foto Christer Samuelsson 1976 05 25
Som Frost 1983 i Vaxholm Reds samling.
Som Frost 1983 i Vaxholm med ny styrhytt. Reds samling.
Som Frost 1983 i Vaxholm med nytt däckshus. Fartyget fick 2 nya motorer 1980 på sammanlagt 404 kwh och skrovet förlängdes 2 meter i akten.
Foto Reds samlingSiljan I/Frost såldes vidare till 1993 till okänd i Antverpen. 2007 fanns båten i Malta under namnet Aquarius utbjuden till försäljning.
Tre bilder från Malta 2007 då båten var till salu.
Den 24 april 2012 sjönk fartyget på resa mellan Spanien och England
Vi citerar Nyhetssiten oest-france.fr skriver (i bearbetad Googleöversättning)
Vid 07.40, måndag morgon den 23 april tog bogserbåten i vatten och sjönk 20 kilometer norr om Ouessantön, Mycket plötsligt vad det verkar, första larmet sändes klockan 07.20.Olyckan inträffade mitt i mitten av Engelska kanalen, mellan Lands End och Ouessantön. Den franska räddningshelikoptern Cayman Navy (Fleet 33 F) av marinen kunde rädda två besättningsmedlemmar, flyktingar i livbåten. Dessa har överförts till sjukhus i Brest. Båten var baserad i Gibraltar, där ett företag hade köpt henne under 2009 för att delta i sökandet efter vrak.
Philip Berriman som var kapten fram till 2010 berättar: för oest-france.fr "Strukturen var bra, jag är mycket förvånad",
Berriman uppger att båten såldes vidare för två månader sedan, Aquarius var till salu på e-bay för £ 33,000 (€ 40.000) tidigare i år. Nu gick hon från La Coruna ( Spanien ) till Plymouth (England) där hon skulle användas av en dykklubb. Denna resa var kanske ett övertagande av den nya besättningen?
Oest-france .fr har en mycket fin bild på Aquarius!
Se också ett klipp från räddningsoperationen
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-cornwall-17815679
Redaktionen fick senare fram ytterligare fakta från Derby Telegraph via Facebookgruppen "Sjömansfoton från förr och nu" och även namn på den olycksalige sjöman som följde henne i djupet.Händelseförloppet var mycket snabbt och dramatiskt, båten blev träffad av en jättevåg, tog in vattten och sjönk med aktern först inom tio minuter. Den omkomne fanns enligt uppgift i styrhytten men spolades ut av det inträngande vattnet. Väder och vindrapporter i artikeln talar inte om några extrema förhållanden, en femma på Beaufortskalan räknas som frisk bris.
Först på senare tid har det gått upp för redaktionen att en del av Siljan I ännu finns i Sverige och bedriver sjöfart. Det var på Christer Samuelssons nytagan bild på Sjötraktorn Mora , Lidwalls nr 781 som i bakgrunden en välbekant profil stack fram , och då talar vi om Siljans I:s styrhytt. Vår pigga läsekrets uppmärksammade genast detta och Sven Glad sände bilder och historian runt det hela. Sven skriver:
Hytten i bakgrunden sitter antagligen på fd. Färja 61/61 byggd 1913 Härnösand. Sedan det var färdigt färjat såld till Jack Mohlen Stockholm,därefter till Nahlins dykeri som döpte färja 61/61 till det geniala namnet FÄRJE, Sedan till en Granat i Öregrund, därefter Börje Nässling Gåsö, vidare till Sjöentreprenad Rindö ( Bosse Söderberg), och nu K. Lindberg Sjöentreprenad AB. Någon gång under tiden i Granats ägo skall denna styrhytt kommit på plats. Den skall ha tillhört en Färja som skrotats på Tenövarvet men hytten förlängdes för att få plats med ett par slafar och möjlighet att fika inne när man var ute på jobb, allt enligt Börje Nässlings utsago. K Lindberg ser ut att ha renoverat skrovet på gamla FÄRJE för våren, sommaren och hösten 2001 när Bosse Rindö Sjöentreprenad & Sandarne Muddring Sjöentreprenad med undertecknad använde FÄRJE för bryggbygnationer, lite småmuddringar och transporter var den i allt annat en ett bra skick så nuvarande ägare har nog antagligen bytt det mesta av plåten i skrovet.
Hälsningar Sven Glad
Vi på Lidwalls sidan är säkra att det är Siljan I:s gamla styrhytt. Till och med fejkskorstenen ses tydligt på bilden
Här hytten på färjan på bilden i en flytdocka Foto Sven Glad
Färje på jobb Foto Sven Glad
Lite av Siljan I finns ännu kvar i Sverige. Och nu har hytten fått rätt färg igen. Till och med skorstensattrappen är kvar. Den var färskvattentank när Siljan I gick på Siljan. I förgrunden ses Sjötraktorn nr 781 son vid den tiden var hemmahörande på Södra Ingmarsö. Foto red. 2010 03 20.