Tillverkningsnr 562 typ BV 15 Trean eller Skiftbåten nu Stora

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Stora Kopparbers Bergslag AB Skutskärverken den 9 juli 1965. Längd 7,00 m. Bredd 2,50 m. Totalvikt 3.475 kg. Orginalmotorn var en luftkyl Deutz F2L på 25 hkr. Båten var försedd med varpspel av typ SM - 10. Båten byggdes för att hantera timmer i Hålldammen som var slutstation för det timmer som flottades på Dalälven. Därefter gick timret vidare mot kusten i den sk. Skutskärrännan. Båten var försedd med stora strålkastare, en mimnal styrhytt och användes ända till isläggningen i Hålldammen. Sista säsongen var 1971.

Ta en tur med denna båten i dagens skepnad Varpbåtsspaning Marma 8 aug 2010 på Youtube

 



Provkörning på Österdalälven. Foto från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv

Vi tror att det kan vara skiftbåten nr 562 som är fotad under provkörning i Österdalälven i juli 1965. Vid rodret Ingemar Widell. Foto från Leksands Lokalhistoriska arkiv

En nylevererad Trean eller skiftbåten vid depån i Hålldammen i Dalälvens nedre lopp 1965 08 21 Foto Bent Fogelberg i Sjöhistoriska Museets Samling

Fyra bilder från Conny Grundin vars far arbetade som båtförare på Hålldammen. Bilderna är tagna under slutet av 1960- talet och visar Skiftbåten i arbete på nedre Dalälven under olika årstider.

Med livboj från Skutskärsverken. Båten gick ibland i havet Foto från Conny Grundin

På Marmafjärden i solnedgång. Foto från Conny Grundin 

Inte mycket till skydd mot kyla i den styrhytten. Foto från Conny Grundin

Skiftbåten och Hålldammen 5:an bärgning av brygga. Foto från Conny Grundin

Sefflemotorn av typen S28 BFV i Marma okt 2008. Foto Red

Båten såldes till en privat entrepenör som skötte avvecklining arbeten av flottleden i nedre Dalälven. Hon såldes senare till Skutskär som fritidsbåt och dåvarande ägaren installerade en 40 hkr 2-cylindrig Seffle tändkulemotor med motornr 8036. Båten är förlängd 0,8 meter för att bära Sefflemotorn som tidigare satt i flottningsbåten Necken på Siljan och gjorde tjänst där t o m 1972,

Stora i Marma okt 2008. Foto Red

 

För några år sedan förvärvades båten av föreningen Flottarkojan i Marma. Föreningen dokumenterar flottningen i nedre Dalälven och har en utställning nere vid vattnet i Marma i en gammla flottarkoja. Föreningen slutförde ombyggnationen med Åke Larsson i spetsen och ersatte den lilla styhytten med ett korrugerat plåttak. I augusti 2008 var det dax för sjösättning och provtur. 

Lördagen den 15 augusti kl 13.00 2009 döptes båten till STORA  Flottarkojan är öppen söndagar under sommarhalvåret. Kanske ges tillfälle till en tur med skiftbåten, nu STOR

Stora 2009 Foto genom Jarl Holmström.

I augusti 2010 företog red. med vänner en liten studietripp och besökte bland andra platser Marma, där vi blev välförplägade med kolbulle och båttur med Stora. Stor tack till gänget runt flottarkojan. Det är något speciellt att åka med en 2-cylindrig Sefflemotor. Här följer några bilder från turen med Stora ( se också Youtubelänken i toppen av sidan)

Dax för båttur Foto red 2010-08-08

Vid bryggan i Marma Foto red 2010-08-08

Åter efter en fin tur på Marmafjärden Foto red 2010-08-08

Tillbaks