Tillverkningsnr 564 Traktorbåt typ 2 hette T2 i Umeå Traktorbåt 3 nu Prejaren 24

 

Lidwall & Söner AB levererade denna traktorbåt till Ljusnans Flottningsförening den 20 april 1965. Längd 5,7 m. Bredd 2,9 m. Originalmaskinen var en Bolinder Munktell 1114 motornr 4841 på 68 hkr. Den hade ursprungligen en hydraulisk timmergaffel. Vikt 4 500 kg. Denna traktorbåt typ 2 byggdes för Ljusnans FF men kom att säljas till Umeå FF samma år flottningen upphörde i Ljusnan 1968

I Umeå fick båten en ny motor 1974 , en Volvo Penta på 60 hkr. Hon såldes vidare till Klarälvens Flottningsförening runt 1980, utan motor, KFF installerade en Bolinder 1054 som tidigare suttit i Lusten 11

Vi fick ett klargörande brev i frågan om båtens historia från Nils-Erik Englund i mars 2022.Och gamla arkivbilder föll på rätt plats i berättelsen

Hej Red

När jag såg kompisen Peter Jonssons Prejaren 24, nr 564 första gången, det var i början på 80-talet, då var skrovet målat i blått. Båten användes när pontonbron över till Lustnäs i Klarälven skulle justeras rätt efter vårfloden. Det var ju nåt som fastnade i minnet, en blå båt här, när alla andra var gröna.För ett tag sen så var det bilder på Lidwalls-sidan från Umeälven som visade en traktorbåt typ 2 i full färd framåt. Kollar man då på den extra luckan som är ditsatt på stora motorhuven, och jämnför den med den som sitter på Prejaren 24, så måste det ju vara samma båt !!

 

T2 på Kyrksjön vid Arbrå . Foto 1965 09 19 Bernt Fogelbergs samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.

Traktorbåt 3 hos Umeå FF. Foto Bernt Fogelberg 1969 04 07

Traktorbåt 3 hos Umeå FF. Foto Bernt Fogelberg 1969 04 07

På denna bild såg Nils-Erik den extra luckan på motorhuven. Foto i UFF:s arkiv genom Bengt Björkman.

Prejaren 24 i Sunne 1990 foto Håkan Larsson

Vi fick bilder och brev från Håkan Larsson som skriver:

Företaget Dykar´n ombesörjde sanering av gamla pålar och dykdalber på uppdrag av Fryksdalens Flottningsförening 1990 sedan deras verksamhet hade upphört. Kranpontonen, som var Dykar´ns egen konstruktion, kunde klippa av pålarna på fyra meters djup med en hydraulisk sax. Här är farkosten på väg ut från sin kajplats i Sunne, dragen av flottningsföreningens båt Prejaren 24.

Traktorbåten såldes 1992, blev senare fritidsbåt i Deje och ägdes av Peter Jonsson som identifierade båten med hjälp av tillverkningsnumret .

Undervattensklipp-pråmen, Sunne 1990 foto Håkan Larsson

Sunne foto Håkan Larsson 1990



E post från Peter Jonsson 2010-02-21: Vi börjar med P24, bild 1 är ifrån Löved vid utförsäljningen. På denna bild ser man förutom Prejaren 24 ytterligare tre Lidwallsbåtar Dragaren 5, Björnidet och Dragaren 3 samt tre Ångemanlandsbåtar, två st rensbåtar och radiobåten Kollektorn.
Foto Peter Jonsson

På bild 2 ser vi Prejaren nymålad hemma på gården Foto Peter Jonsson

" Ställningen var till för att lyfta ur motor och backslag vilka renoverades. Den motor och backslag som sitter i båten idag och som har monterats av KFF
(enligt uppgift kom båten utan drivlina) är idag en Bolinder 1054 med tillhörande backslag, Denna motor var en av de första fyrtaktsdieslar som flottningsföreningen köpte och skall ev.tidigare ha suttit i Lusten 11
De sista åren hos flottningsföreningen var fodertätningarna så slut att kylvattnet rann ner i oljan med "grädde på stickan" som resultat, detta verkar inte ha påverkat maskinen något nämnvärt. Man kan undra om motorer av sådan kvallitet tillverkas idag "

Bild 3 P 24 vid bryggan, vid fören, Curt Jonsson som har tagit några av de äldre bilderna som kommer vid ett senare tillfälle. Foto Peter Jonsson

Bild 4 P24 vid Sjövik i Lusten. Foto Peter Jonsson

Bild 7 stämningsbild från Klarälven på väg mot sjön Lusten i Deje.
Foto Peter Jonsson

Prejaren 24 i Deje då det var 25 år sedan Klarälvsflottningen upphörde.
Foto Helena Lundgren Landin 2016 09 18

Tillbaka