Tillverkningsnr 58 typ BV 15

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Jösseälven Flottningsförening den 18 maj 1949. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Seffle 20 hkr tändkulemotor typ S110 BF 25 hkr 600 v/m. Motornummer 6588. Nuvarande ägaren är AB Göta Kanalbolag och båten är stationerad i Sjötorp.

Nedan följer en liten berättelse om hur det kan gå till att identifiera en Lidwallsbåt.

Den 2009 09 23 inkom detta gamla vykort från Anders Engdahls samling vilket stärker vår teori att denna båt är nr 58. På kortet från Forsvik ses båten med tändkulemotorns avgasrör uppstickande och beslaget på akterdäcket ser lika ut som dagens.

Vi återvänder till Sjötorp för att berätta om den tredje Lidwallsbåten som finns där. Det är en rundbottnad båt av typ BV 15. Inget har ändrats skrovmässigt. Den platta aktern finns kvar. Ventilerna till den lilla skansen med 2 kojplatser som fanns på dessa båtar, är igensvetsade. Idag används den till farledsarbeten i Vänern runt kanalinfarten i Sjötorp och är naturligtvis mycket välhållen. När AB Göta kanalbolag förvärvade båten omkring 1970 var den stationerad i Forsvik och användes av slussvakten där. En kall dag 1973 frös motorn sönder och så var det slut med kulan som flera av varandra oberoende personer har sagt var en Seffle på 25 hkr.

Båten togs till varvet i Sjötorp och den nuvarande Deutzdieseln installerades. En hel del bottenplåt har också bytts under åren. Den här båten har kvar sin funktion som arbetsredskap. Men vilket ursprung har denna båt? Vi har talat med flera personer på AB Göta kanalbolag, ansvarig i Sjötorp har nyligen varit ombord för att kolla den Lidwallsskylt han trodde fanns kvar på båten. Så var dock ej fallet. Det är verkligen trevligt när folk som vi absolut inte känner välvilligt hjälper till att svara på "konstiga" frågor.

Red trodde därför att denna båt skulle förbli oidentifierad men det fanns ytterligare en faktauppgift att gå efter; båten kom från Värmland! Motorvarpbåtar av typ BV 15 brukar bara ha 20 hkr Sefflemotorer, så här kunde de flesta båtarna i Lidwalls register uteslutas. Återstår då bara en som lever upp till båda de kända fakta som finns; för det första 25 hkr motor och dessutom Värmland.

 

Då blir reds slutsats att denna Lidwallsbåt är en 15 BV nr 58 som byggdes 1949 och hade just en 25 hkr motor av Typ S110. Båten hade också en hytt vid leveransen. Man kan tydligt se att den är bortskuren på just denna båt, plåtkanten finns kvar. Nr 58 levererades till Jösseåns Flottningsförening i Arvika, Sannolikheten att det är just denna båt är därför rätt stor. Så tills någon motbevisar det så betraktar redaktionen även denna tredje Lidwallsbåt i Sjötorp som identifierad. Summa 3 Lidwallsbyggda båtar i Sjötorp, alla i gott skick. Inte illa! Sjötorp har också en annan koppling till Lidwall historia: Ingenjör Kjell Richardsson, som gjorde beräkningar, ritningar och som också inredde några båtar fanns på orten. En lång och god affärsrelation!

Alla foton Anders Winter Sjötorp maj 2007

 

Tillbaks