Tillverkningsnr 584  typ Skåne heter  Tekla

 

Lidwall & Söner AB levererade denna båt till Svenska Väg AB  i Göteborg  den 10 september  1965. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Motorn var en Bolinder Typ 1113 motornummer 27059 på 42,5 hkr vid 1800 varv/ min. Båten levererades öppen med överbyggnad enligt ritning 2-6368,  ruff och kättingbox. Durken utfördes i durkplåt / furu. . Propelleraxeln var 60 mm i diameter. Bland den elektriska utrustningen märks lanternor med skydd, signalhorn och strålkastare, allt för 12 volt.

Svenska Väg gick 1982 upp i NCC men enligt vissa källor såldes båten i samband med övergången till Skanska  runt 1990.   Skanska sålde båten vidare till Peab. Ett arbete där PEAB brukade båten var i Fiskebäckskil 1992




I Gränna på jobb i Peab:s regi  Foto Christer Samuelsson 2013 08 23

2013 Bygger Peab om färjelägret i Gränna för den nya, stora Visingsö färjan. Där fotar vår ständige spanare Christer Samuelsson en okänd skånebåt och sänder oss bilder. 2016 finns båten i Karlstad hos företaget Hammarö Sjötransporter AB. 2017 tar företaget hjälp av Klaraviks Auktioner och båten säljs till Emil Karlsson på Björkö dit båten anländer för egen maskin 19 dec 2017.



Foto Christer Samuelsson 2013 08 23

Identifikationen av båten som saknar tillverkningsskylt  bygger på många olika uppgifter som motorfabrikat, utförande av bogserkroken samt dimension  på propelleraxeln etc.

 

Auktionsbilder från Klaraviks AB 2017



Auktionsbilder från Klaraviks AB 2017

Auktionsbilder från Klaraviks AB 2017



På väg mot nya hemorten  från sjösättningen i Västerås. Foto Emil Karlsson 2017 12 20



Arbetsbåten i hemmahamnen. 
Foto Emil Karlsson 2017 12 20



TEKLA i decembers bleka motljus. 
Foto Emil Karlsson 2017 12 20

Tillbaks