Tillverkningsnr 594 typ BB 12 heter nu Tjoff

Lidwall & Söner levererade denna bogserbåt till Högboda industrier i Töcksfors den 28 januari 1966. Längd 7,00 m. Bredd 2,20 m. Orginalmotorn var en Deutz typ F2L 514 på 25 hkr. Styrhytten var inte helt centrerad enlig leveransdokumentet nedan. Båten var byggd som en ren bogserare och saknade spel. Plåttjockleken i skrovet var 4 mm, i bogarna 5 mm. Beräknad vikt vid leverans 3,5 ton

Nymålad och med ny drivlina på väg till sjösattning medio nov
2012 foto Martin Rogetzky.


Båten fanns senare på Brännö i Göteborgs skärgård. Vi hittade båten på Blocket där den var utannonserad. Leif Gustafsson skickade oss bilder och tillverkningsnummer den 4:e augusti 2010. Han skrev: Båten finns för närvarande hos Brännö varv och är till salu. Utrustad med en Deutz 2-cyl. Provstartad för ett par veckor sedan, startar direkt och går som en klocka.

Båten har fått en hel del stryk på jobbet . foto Leif Gustafsson

Det förefaller alltså som om originalmotorn är kvar i båten. Vi har ingen kännedom om båtens tidigare historia och efterlyser kompletterande uppgifter från läsekretsen.

Deutzmotorn. foto Leif Gustafsson

Leveransdokument från Lidwallssidans arkiv.

 

Tanken sitter direkt på styrhytten. foto Leif Gustafsson

Till vänster på bilden konsoller för bänkar. foto Leif Gustafsson

Timmerbur runt snurran. foto Leif Gustafsson

Ytterligare en bild på motorn. foto Leif Gustafsson

I november 2010 såldes båten och hamnade i Mälaren. Vi fick detta brev av den nya ägaren som redan har satt båten i drift i den begynnande isläggningen. Just så här vill vi att vår Lidwallssida skall fungera! Red förmedlar gärna kontakten om någon har en original länspump typ Allweiler.

Hej! Tänkte bara meddela att vi har köpt bogserbåten från Brännö varv. Den ligger nu i Mälaren på ön Kungshatt, ett stenkast från Drottningholm. Motorn fungerar utmärkt, förutom glödningen, reservdelar är beställda. Vi har kört båten och det var inga problem. Propellern är ju slut, så den byter vi till våren. Det skall bli helblästring och rostskyddsmålning också. Hoppas att det inte blir alltför många hål vid blästringen. Finns ju en del pittings. Annars är det bara att byta plåt. Det som är lite udda med båten är ju att den har en konstant slagsida, (då styrhytten är förskjuten mot styrbord). Vi skall ha båten som höst- vinter- vårbåt för att ta oss till och från ön. Skall försöka bevara den i originalskick så mycket det går. Den är ju mycket basic, vilket passar oss perfekt. Enkelt att underhålla. Skulle vilja få tag i en originallänspump typ Allweiler. Det är nog det enda som saknas idag.//Martin R

Martin skickade nytagna bilder på Tjoff och skrev följande rapport

Foto Martin R. 2010-12-10.

Här några bilder på båten tagna idag - 2010 -12 -10 - när vi bryter isränna. Syns tydligt att båten har en permanent slagsida, då styrhytten inte sitter i mitten. Vi har inte gjort annat än att återställa glödsystemet och bytt batteri. Motorn går som en klocka och det går framåt trots den rostiga järnklumpen till propeller. Isbrytningskapaciteten är rätt så bra den också, bara man tar sats;-) Men så är ju båten isförstärkt (timmerförstärkt) också. Vi ser fram emot helrenovering nästa sommar.

Foto Martin R. 2010-12-10.

Foto Martin R. 2010-12-10.

Tjoff är inte den enda Lidwallsbåten som är ute och stånkar i Stockholmsisarna denna vinter med tidig isläggning. Foto Martin R. 2010-12-10.

I slutet av november 2012 uppdaterade Martin Rogetzky oss med en ny rapport:
”Efter att ha blästrat och primat båten förra året har vi fortsatt renoveringen med att byta propelleraxel och propeller, samt kompletterat timmerkorgen. Och så har båten fått lite färg också. Här kommer lite bilder från senaste veckans jobb. På tisdag 20 nov 2012 skall hon tillbaka i vattnet för en ny issäsong. Lägg märke till att primern som lades på efter blästringen 2011 (Intershield 806) var helt intakt, även i fören, trots flera veckor i isen. Den nya propellern har originaldimensionen, men är i brons till skillnad från den gamla stålpropellern som var svårt rostangripen. Stävlagret var i OK skick, så det får vara kvar ett tag till.


På väg till en rejäl ansiktslyftning. foto Martin Rogetzky.


Flitens lampa och svetslågan lyser! foto Martin Rogetzky.


Det borde bli mycket bättre grepp med nya propellern. foto Martin Rogetzky.

Nya timmerkorgen som ska skydda mot isen. En smedbragd!
foto Martin Rogetzky.

Titta så vacker hon blev! En skönhet av den robusta typen!
foto Martin Rogetzky.


Ursprungliga planen var att använda linoljefärg, men vädret medgav inte den behandlingen, det var för kallt. Det blev vanlig båtlack med tillsats av matteringsmedel istället. Blankt passar inte hennes stil, enligt Martin R. Red kan bara instämma och lyfta på hatten!


Nya propellern på plats. foto Martin Rogetzky.

Tre år efter upprustningen av Tjoff fick vi bilder på båten i sjön Red tackar och bockar.

Så ser hon ut idag. Foto Tomas Thomsen 2015 10 19

Så ser hon ut idag. Foto Tomas Thomsen 2015 10 19

Bogserkroken sitter i centrum och styrhytten SB centrerad. Skulle vara intressant att få veta tanken bakom detta. Och gärna en bild från tiden då båten gick i Töcksfors. Foto Tomas Thomsen 2015 10 19

Tillbaks