Tillverkningsnr 602 typ Hamnbåt, byggd som Kullen senare  Lyktan

Lidwall & Söner AB levererade denna arbetsbåt till Statens Vattenfallsverk och Trollhätte Kanalverk i Trollhättan  den 8 juli 1966. Längd 8,20 m. Bredd 2,35 m. Vikt 3 500 kg. Motorn var en Volvo Penta MD 38 . Bordläggningen utfördes i 4- 5 mm plåt. Däck, akterdäck och sarg i 3 mm plåt. Styrhytten  i 2,5 mm plåt.  Båten byggdes för att betjäna kraftverken i Trollhättan, Göta Älv. Anläggningen var sedan länge en varm anhängare och flitig användare av strömbildarna från Lidwalls som har den strategiskt viktiga uppgiften att hålla öppet runt slussarna.

Båten var i drift fram till 1980-talet. Redaktionen fick tips om båten via en auktionssida där den i november 2018 var utbjuden till försäjning Vi talade med auktionsfirman och fick löfte om att låna bilderna. Hur båten har brukats efter att Vattenfall sålde den känner vi inte till. Motorn är helrenoverad runt 2010 av Sjuntorps Bil o Motor AB och ett nytt kapell är tillverkat av LK Kapellmakeri i Kungsviken  samma år.  Båten förefaller vara i ett oerhört gott skick enligt auktionsfirmans bilder.

Hon såldes och levererades till Vattudalens Fisk AB och stationerades i Storsjön i december 2018. Se nedan.




Foto PS Auktioner

Leveransdokumentet i Lidwallssidans samling. Lång tillbehörslista som brukligt är hos krävande kunder
Foto PS Auktioner
Foto PS Auktioner
Foto PS Auktioner
Foto PS Auktioner


I mars 2019 kom ett mail från Patrik Jönsson som berättade att Lyktan kommit i arbete. Hon kommer att användas som arbetsbåt inom fiskodling på Storsjön Jämtland av Vattudalens Fisk AB. Företaget äger sedan tidigare Sjötraktorn nr 651 NISSE vid företagets anläggning i Vattudalen. Lidwallsbåtar är ju som känt kraftigt vanebildande.

Vi fick också de fina vinterbilderna från sjösättningen 18 dec 2018. Isen hade lagt sig lite inne i viken så Patrik fick tillfälle att prova lättare isbrytning.  Hon var i väldigt fint skick, väldigt seriöst renoverad enligt Patrik och gick fint i tunnisen. Ett värmepaket i hytten och arbetsljus installerades men sen var det bara att börja jobba!



Till väders och till sjöss! Foto Patrik Jönsson 2018 12 18



Bekanta, vackra linjer, korg för propellern och kölkylning.  Foto Patrik Jönsson 2018 12 18


I! Foto Patrik Jönsson 2018 12 18

Tillbaks