Tillverkningnr 617 typ Sjötraktor heter Gråtug "Tøggen"  Edgar

 

Lidwall & Söner AB levererade denna sjötraktor till A/S Risör Trämassefabriker Risör Norge den 3 nov 1967. Längd 7,10 m. Bredd 3,00 m. Orginalmotorn var en MD 70 på 100 hkr. Denna sjötraktor var inte försedd med timmergaffel, sk. prejdon. Styrhytten hade en överdel av aluminium som var avtagbar. Plåttjockleken var 8 -10 mm i skrovet. Beräknad vikt vid leverans 7,9 ton.




I bästa trim. Foto John Andersson 2017 12  20

Foto från Bengt Sandinges arkiv då halva hytten var kvar

Foto  Johan Falk nov 2009


Vi känner ej båtens hela historia men har efter en rätt omfattande e-postväxling med nuvarande ägaren Johan Falk och tidigare ägare Bengt Sandinge lyckats med att identifiera denna sjötraktor. Dessa båtar som Lidwall & Söner AB tillverkade 18 st av i två olika utförande, förefaller vara slitstarka och bra konstruktioner som det än i denna dag finns en yrkesmässig användning för. Här nedan återger vi några av breven med uppgifter om Gråtug. De belyser även båtens senare historia på ett bra sätt

E-brev från Johan Falk 23 nov 2009

Hej Anders!
Har nu sökt i arkiven och hittat lite gamla papper. Skrev till dig att de var en traktorbåt men de var nog inte rätt, en Bombåt är det storlek 1.  (6.8x3.0)
 
Hittat ett leveransdokument men vet inte om det tillhör min båt, då de står att det är en MD 50 A i vid leverans. I min sitter de en MD 70 A. Tror att pappret är kanske från en annan båt, Köpte båten (2000-03-29) av Lennart Sandinge i Lysekil .  Överst på pappret står de B/B Bull nr 604 (Kund: Uddeholms AB) (Står även ett nummer i kanten på pappret 590)

Båten sjönk i Norge och bärgades senare av ett varv (Ragnar Ringstad A.S ). Övre delen av hytten var inte med båten när jag köpte den. Tror det är där id.skylten satt? I Norge gick den även under namnet "GRÅTUG". Tror du att de kan finnas någon annan plats man kan se vilket nummer den här båten har?
Roligt att de finns en hemsida men dessa båtar. Har inte några bra bilder ännu men skall fixa de inom kort.
 
Hälsningar Johan Falk Strömstad

Foto  Johan Falk nov 2009

E-brev den 22 dec 2009 från Bengt Sandinge

Hej!  

Båten 604 lär vara just vår gamla BULL, byggd som Svartskär för Uddeholm AB i Skoghall. Eftersom det inte följde med någon dokumentation vid köpte av Töggen, lät jag Falk få en kopia av databladet för Bull. Bull var precis som Töggen den gamla sortens sjötraktor dvs. utan självlänsande däck, utan hade istället lösa durkplåtar. Detta bidrog säkert till att båten sjönk emellanåt hos firman vi bytte till oss den från (Veidekke ASA i Fredrikstad)

I Norge hette båten formellt "Gråtug" pga färgsättningen. Tror båten fanns hos Veidekke redan på slutet av 80-talet.    Det är inte säkert att motorn är original, den som satt i under vår tid var sönderfrusen. men inte i kylsystemet utan i oljetråget.   Dessutom saknades övre delen av styrhytten. efter en incident i Norge där dom hade kör in under en kaj, hade styrhytten modifierats så överdelen spändes fast med excenterlås för att lätt kunna demonteras. men någon gång senare hade dom tappat bort överdelen...  

Går det att utläsa ur Lidwalls-arkivet om båtarna levererades med eller utan gafflar?   

MVH
Bengt


Foto  Johan Falk nov 2009

Spåren efter timmerburen finns kvar. Foto  Johan Falk nov 2009

Alla dessa uppgifter sammantaget ledde till att vi kunde identifiera denna båt som nr 617. Stort tack till Bengt och Johan.


I december 2017 kommer nya uppgifter om  nr 617 på  vår Facebooksida. Det är Johan Andersson och  Viktor Almén som sände oss nya bilder och uppgifter. Båten  är i full verksamher och finns i Svenska båtregistert  med signalen  SFC 9668. Hon heter numer EDGAR och är hemma i Strömstad  där hon ägs av Viktor Almén Shipping AB 

Viktor skriver

Vi byggde upp den från ett tomt skrov. Den har fått bekänna färg ett antal gånger när det egentligen varit för dåligt väder och skött sig bra.  Köpte den som "lättbåt" för att brukas när de större båtarna vi hade var för stora samt för att den är styv på att gå i isen.  Är beräknad för att klara bräddfylld med vatten ombord och ha marginal. Inget att rekommendera men testat...





Botten upp för rustningsjobb. Foto Viktor Almén  troligen  2015



Ny styrhytt av fullt begripliga skäl. Foto John Andersson 2017 12  20



I muddringstjänst Foto John Andersson 2017 12  20



I muddringstjänst Foto John Andersson 2017 12  20

Tillbaks