Tillverkningsnr 626 typ Högsjöbåt heter FERRINA

 Lidwall & Söner AB levererade denna högsjöbåt till bröderna Harry och Arne Ebers i Stockholm den 23 Juni 1969. Längd 8,5 m. Bredd 2,75 m. Plåt i bordläggningen 3 mm under slag, 2,5 mm över. Motor en Mercedes marindiesel typ 636 med hydrauliskt backslag på 46 hkr vid 3300 v/m.
Båten var inredd av Eklund med firma Vagntjänst i Stockholm och ställdes ut våren -69 på Norr Mälarstrand vid den båtförsäljning som fanns där redan då. Ruffen har två kojer och en något ovanlig lösning med pentryt i fören. Hon har det traditionella Högsjöbåtsskrovet och den äldre modell av överbyggnad som rör åtminstone halva redaktionen till nostalgiska tårar. Samma runda fina linjer som Nr 615 VALYETTE men med dubbla framrutor.


Skrovet provkörs i älven inför äventyren i Storstaden Foto Leksands Lokalhistoriska arkiv

 Bröderna Ebers köpte båten och hade henne i Saltsjön, hemmahamn var Kagghamra i Södertälje. I slutet av 1990 talet köptes båten av Jonas som åkte några somrar men insåg att det så småningom uppstod vissa renoveringsbehov. Han tog båten till sin tomt i Huddinge där den blev stående ända till december 2014. Då hade Jonas sålt tomten med tillhörande båt till Sebastian som inte hade något intresse av båten utan bara ville bebygga och sälja fastigheten.
En vänlig åkare erbjöd sig att ta båten till skroten, men Sebastian erinrade sig Jonas kärlek till båten och hejdade sig i sista stund. Puh! Sebastian la ut båten till försäljning på Blocket, utan de vanliga nyckelorden "Stålbåt" eller "Lidwalls". Men Lidwallssidans uppmärksamme spanare Carl Öberg hade ögonen med sig och larmade redaktionen. Vi kontaktade Sebastian och lade ut tipset på vår Facebook sida.


Ett fynd under en pressening i Huddinge Foto Carl Öberg december 2014

 Exteriört identisk med 615 VALYETTE men med dubbla framrutor på ruffen
Foto Carl Öberg december 2014

 

Malin och Pål Nordström från Leksandsbyn Hjortnäs förstod vilket fynd det var och slog till direkt! Det betyder att det blir två högsjöbåtar vid Hjortnäs Brygga och totalt tre av den båttypen på Siljan.

Stilren akter. Plåtjobb finns men inget att rygga för. Hur brukar inte gamla ladbilar se ut? Foto red december 2014

 

I dog house. Mycket fint träarbete och en Mercamotor. Bara en sån sak! Foto red december 2014

 

Men att frakta ner båten för en ishal bergknalle var inte görligt för en vanlig lastbil. Båten fick stå till våren. En vacker aprilkväll anlände båten så till Hjortnäs. Till Familjen Nordströms och chaufförens stora lättnad och till redaktörernas stora glädje!

 

 Äntligen Hemma! Foto red 2015 04 18

 Omsorgsfullt lastad! Foto red 2015 04 18

 

Förväntningarna hos familjens ungdomar är inte att ta miste på! Emil hissar nya Lidwallsvimpeln, Ida gör en "Titanic"
Foto red och Malin Nordström 2015 04 18/19

Snart är inredningen i fören utplockad, foto red i maj 2015

Och vissa brister blottlägges. Vatten ska vara på utsidan av ett stålskrov. Hamnar det inuti blir det lätt mer
foto red i maj 2015

I början av 2016 är skrovets rostskador åtgärdade och det är tid att låta byns motorguru lägga tassarna på den tidigare utdömda maskinen. Foto Pål Nordström 2016 02 04.

I september 2020 är status att motorn startar men går illa och att familjen Nordström har fullt sjå med sina andra båtar och kan tänka sig att låta andra krafter ta över! Detta hände efter denna propå på Lidwallssidan. Ny lycklig ägare av Ferrina blev Andreas Ruuth i Tällberg. I november meddelades att båten flyttats och renoveringen kommer att kunna ske innomhus. Redaktionen lyckönskar, håller tummarna och hoppas få se fem högsjöbåtar i Siljan inom en inte allför avlägsen framtid

 Nu i nya kvarter. Foto Andreas Ruuth 2020 11 10

Tillbaks