Tillverkningsnr 627 typ Ferrina 90
Den första Ferrinan 90 på bilden helt oinredd. Reklamfoto taget utanför Leksands Kyrka juni 1968. Reds Arkiv
Denna båt, den första Ferrina 90, sjösattes april –68 och hade en MD 29 på 92 hkr med ett Aquamatic 200 drev och var oinredd under första sommaren. Mats Lidwall åkte, inte helt fullvuxen, vattenskidor efter båten utan problem, alltså måste hon ha gjort runt 15 knop. Däremot inbjöd de rejäla svallvågorna inte till några mer avancerade svängar. Det var frestande att hoppa ut över svallet, men utsikterna att ta sig tillbaka in bakom båten genom samma vågor verkade avskräckande! Gösta var mycket stolt över att båten som lämnat hans ritstift fungerade som planerat i verkligheten!
På den första provturen nedanför verkstaden i Österdalälven maj 1968. foto från Lidwalls samling, Leksands lokalhistoriska arkiv.
En bild i s/v från samma tillfälle som bilden ovan från Olle Lidwalls arkiv
Skrovprofilen från midskepps var utdragen till två fasta trimplan i aktern. Konstruktionen hade en del stolta arv från arbetsbåtarna, allt var mycket robust och funktionellt, de kombinerade pollarna/lyftöglorna fanns där! Stuvutrymmena var mycket generösa. Gösta hade ett visst idéutbyte med den kände båtkonstruktören Harry Becker vid konstruktionsarbetet. Någon liten detalj i skrovet blev resultatet av detta samarbete enligt uppgift.
Båten ställdes ut i Rättviks Folkpark på industriutställningen W68. Om man fick några spekulanter är okänt, men Henning Knutz, leksandsbördig entreprenör och företagare var mässbesökare och fick vid det tillfället upp intresset för Lidwalls. Knutz köpte året efter firman tillsammans med den tillika leksandsbördige Gunnar Park.
Följande vinter inreddes båten och levererades till en konsul Tomas Lundberg i Stockholm den 22/5 1969. Han var verksam hos företaget GAC i Dubai dit Lidwalls tidigare levererat båtar. Lars Jönses har forskat vidare i båtens tidigaste historia genom att gå igenom fakturor på båten. Sålunda kan vi äntligen förstå att konsul Tomas Lundeberg i Farsta, verksam på GAC Shipping, redan efter sommaren 1968 köpt den första Ferrinan för 35 000 kr. Den inreddes sedan på senvintern 1969 för 10 000 kr och utrustades senare med lite extra utrustning. I slutet av maj 1969 har båten befunnit sig i Stockholm och reparerats vid Skeppsbron mellan 23 o 29/5 av firman Traktor & Dieselservice.
Nr 627 i Dubai troligen fotad 1970. Lidwalls samling, Leksands lokalhistoriska arkiv.
I samma veva beställde GAC också 648 Confidence som levererades sommaren 1970.
Ur-Ferrinan, prototypen för en lång serie trevliga sommarnöjen blev lustigt nog själv inte fritidsbåt. Av bildmaterialet vi tagit del av framgår att hon använts för persontransporter i en tuff och krävande miljö. Pulpit byttes mot en lotsbåtsreling på fördäck, aktern försågs med ”störtbåge” för drevet. Vi tror att bildmaterialet tillkommit för att dokumentera leveransen av detta skräddarsydda tillbehör. Hur hon inreddes är f.n. okänt för red. Under sommaren -68 då hon fotograferades, testades och ställdes ut var det bara plywooddurkar i ruffen. Sittbrunnen och ”doghouse”, styrplatsen, var dock färdig i snygg mahognyplywood. Aquamatic 200-drevet var en ny generation som Volvo Penta tagit fram, det var mycket robust och hade utprovats i tuffa lidwallsbåtar, se 527, 537, 538, 573 och 578. Drevet tjöt en del i transmissionen, det modifierade drevet 250 som bl.a. LISA nr 637 hade var betydligt diskretare.Denna första Ferrina hamnade i Dubai enligt bilder vi erhålligt genom Lars Jönses från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv. Bilderna visar ett påbyggt skydd för Aquamaticdrevet som inte var original. Vi har ingen vetskap om båtens vidare öden.
Den typiska Lidwalls pollaren ses på aktern. Foto i Leksands lokalhistoriska arkiv
Skyddet uppifrån. Foto Leksands lokalhistoriska arkiv
Ett nytt grabbräcke har tillkommit på fördäck. Foto Leksands lokalhistoriska arkiv