Nr 638 typ Ferrina 100 heter LIBI

 

Lidwall & Söner AB levererade denna Ferrina100 som halvfabrikat till köpman Åke Haglund i Kvarnsveden den 10 maj 1969. Längd 10,00 m. Bredd 3,10 m. Båten var utrustad med 2 st Volvo Penta MD 29 om vardera 93 hkr. Motorerna tillhandahölls av kunden. Båten levererades som halvfabrikat med monterade montorer, axlar, propellrar, bränsletankar, Morse styrsystem, fästen för inredning och durkunderlag mm. Båten hade traditionella propelleraxlar och dubbla roder och var alltså körbar när den levererades. Den kallas motorkryssare F100 av Lidwalls och var den först tillverkade Ferrinan 100. Båten vägdes i travers och befanns väga 4 500 kg.



I skärgården 2012 08 01 foto Fredrik Eriksson

Den ägs i modern tid av Agneta och Fredrik Eriksson i Stockholm. Under vecka 31 2010 kom bilder och brev med e- posten från Fredrik. Med ledning av detta kunde vi identifiera båten som en Ferrina 100 byggd 1969.
Fredrik skriver:

Hej.
Jag har en Ferrina som har blivit förlängd med en meter, se bifogade bilder. Vad jag har hört från killen jag köpte båten av så var det en 31:a ursprungligen som förlängts..?? Den skall ha gått till Stockholm sedan Göteborg och därefter tillbaka till Dalarna där jag köpte båten. Byggår skall vara -74 men om det stämmer eller ej vet jag inte. Den skall ha varit bestyckad med 2 motorer i orginal men nu sitter bara en maskin i den. Nuvarande mått skall vara, om jag är rätt informerad, 10.20 m x 3.20 m. Har faktiskt aldrig mätt själv vilket jag nu skall göra. Motorn som sitter i nu, är en Ford 150 hp turbo diessel Vidare är båten numera utrustad med bogsnurra och elektriskt ankarspel. Hon väger ca 7 ton..

 

Visst är Ferrinorna väldigt snygga båtar. Foto Fredrik Eriksson. i juli 2010

Ännu en bild från sommarens båtsemester. Foto Fredrik Eriksson juli 2010

 

Libi i Årstaviken i höstfärger. Foto Red 2011 10 26

I Hammarbyslussen foto Fredrik Eriksson 2012 08 05

 

Några inredningsbilder:

Ruffen. foto Fredrik Eriksson

Köket i ruffen foto Fredrik Eriksson

Akterruffen foto Fredrik Eriksson

 

I februari 2015 låg båten på Blocket.


Tillbaks