Tillverkningsnr 655 typ Ferrina 90 hete Simbad ex Evita senare/ nu Cullinan

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna Ferrina 90 till Bengt Simbergs Maskin AB i Torslanda den 26 aug 1970. Längd 9,0 m. Bredd 2,75 m. Skrovvikten var ca 2 400 kg. Färdiginredd var vikten ca 3 300 kg. Båten hade 1990 en Volvo Penta MD32 med Aquamaticdrev. Sannolikt orginalmotorn. Båten levererades med överbyggnad och glasade rutor. Sex kojer, pentry och toalett/tvättrum.Det var den åttonde Ferrina 90 som tillverkades. Kanske syftar båtens första namn SIMBAD på beställaren. Den levererades men såldes vidare till Karl Otto Andersson, datum och hemmahamn okänt. Båten anmäldes till fritidsbåtregistret 1988 och fick där nr AEO 86

Foto från Familjen Blomdahl.

Lidwallssidan hittade nästa ägare Leif Blomdal i Tyresö. Han köpte båten 1984 via en båtmäklare i Stockholm. Vi hade ett mycket trevligt samtal med Leif som berättade om denna och andra Lidwallsbåtar han kände till. Innan han köpte båten skall den ha gått i trakten av Sundsvall och dessförinnan på västkusten. Det är dessa uppgifter som gör att vi vet att det är just nr 655. Någon tillverkningsskylt fanns inte ombord, vilket det sällan gör på fritidsbåtar eftersom de inte ska in i någon bokföring. Det var Leif som byggde ut styrhytten akteröver. Familjen hade mycket trevligt med båten. Den var då hemma i Tyresö men hade båtplats i Karlslund, Dalarö fram till 1995 då Leif sålde till Per Lindberg. Han sålde vidare till en granne Ingvar Nordqvist. Det vet vi säkert för den 9 oktober 2014 fick vi ett brev från båtens ägare som vi återger nedan.

Hej redaktionen,

Har följt er hemsida med stort intresse och känner mig nu tvungen att ge er aktuell informationen om Cullinan. Ägandeskapet lämnade inte kommunen när Pelle sålde henne till mig 2005-08-17 det flyttade bara ett par kvarter medans bryggplatsen flyttades från Dalarö till Gålö.
Tidigare ägare har som bekant begåvat henne med en hytt, tyvärr är inte plåtarbetet av det mer kvalitativa slaget så hon har rostat hejvilt i det påbyggda. I samband med detta arbete så byttes motorn till en AD 41b, och tanken flyttades akterut så den låg direkt framför motorn, varför har jag inte kunnat lista ut men effekten av viktförskjutningen var att hon "satte sig på rumpan".  Vilket kompenserats genom att lägga in 278 kg bly och kätting under kojen i fören, samt att en 80 cm förlängning av de fasta trimplanen svetsats på. Sedan har det även svetsats på en kölplanka under 3/4 av båtens längd. Effekten av dessa förändringar var att hon gick djupt i sjön, satta sig på rumpan i farter över sex knop och slingrade som en orm i farter under sex knop.

Efter att ha sett reklamskisserna på er hemsida 2010 så beslutade jag att till säsongen 2011 återställa skrovet under vattenlinjen till original. Hon slutade att slingra sig och backmanövreringen är numera helt utan överraskningar.

Till säsongen 2012 rev jag ur inredningen i hytten och flyttade tillbaka tanken till den ursprungliga placeringen. Nu ligger hon plant och går spikrakt i sjön och toppfarten har ökat till 15 knop på 2900 varv, turbon skall bytas till 2015.

Bifogar ett litet bildcollage över Cullinans resa sedan 2005.

Keep up the good work!
/ Ingvar

 

Omkring 1984 Foto från Familjen Blomdahl.

Tre Ferrinor i Stockholms skärgård. fr v. nr 631 Arrina i mitten nr 655 Cullinan och till höger nr 671 Jadwiga.

Med rött skrov och förstorad styrhytt. Närmast kameran nr 631 Arrina Foto från Familjen Blomdahl.

Med blått skrov. I bakgrunden nr 631 Arrina Foto från Familjen Blomdahl.

Med blått skrov. Till vänster nr 631 Arrina Foto från Familjen Blomdahl.

Nedan 9 bilder från Ingvar Nordqvist från inköpet 2006 fram till oktober 2014

 

Våren 2016 dyker hon upp på Blocket. Cullinan beskrivs som funktionsduglig, fin i skrovet men med en överbyggnad som behöver omsorg och puts.

I maj 2016 är båten till salu på blocket Här en intressant bild av en typisk Ferrinabotten. Foto från Blocket

I maj 2016 är båten till salu på blocket. Foto från Blocket

Tillbaks