Tillverkningsnr 682 typ Forskningsfartyget Aurelia
Lidwalls Verkstads AB levererade detta fartyg till Stockholms Universitet Askölaboratoriet den 20 juni 1973. Längd 16,56 m. Bredd 4,85m. Deplacement 44 ton. Maskinen var en Volvo TMD 120A på 270 hkr vid 1800 rmp.Fartyget sjösattes aldrig i Siljan, utan transporterades på landsväg till Gävle Hamn. Detta var det mest avancerade Lidwallsbygget, det tredje största och blev höjdpunkten för verkstaden under Henning Knutz och Gunnar Parks ledning.
Aurelia var ett mycket krävande projekt för en krävande kund. Utrustningslistan var mycket lång; Trålgalge, fisktank,däverspel från Lidan,hydrauliska kraftuttag, oljepanna, Decca navigator, styrmaskin, akterflaggspel, elastisk propelleraxelkoppling, för att nåmna några. Allt detta sammankopplat med 1 km elkabel. Som vid så många andra stora projekt så kom kunden med ändringar efterhand och fördyringar uppstod. Efter en del förhandlingar så löste det sig och Lidwalls undvek kännbara förluster. Dock har Henning Knutz berättat att lusten för denna storlek av båtbyggen dämpades högst väsentligt efter denna leverans. Projektet var noga övervakat av kunden och deras konsulter. Sigvard Lidwall, som var konstruktör, berättar om en sjöfartsinspektör som kom med tåget. Sigvard mötte honom, för att markera sin ställning ställde han sin väska på perrongen och lät Sigvard bära den!
Båten transporterade via landsvägen till Gävle hamn. Där mötte Sellbergs upp med två mobilkranar för att lyfta henne från dollyn och ner i sjön. Sigvard Lidwall var med på leveransen och berättade senare att när kranarna svängde ut fartyget över kajkanten så lättade ett par av stödbenen av tyngden. -"Då gick jag och ställde mig bakom en container".
På Sörmlands Nyheters site hittar vi den 7 november 2015 uppgiften att R/V Electra ska ersätta R/V Aurelia sommaren 2016. Att det nya, moderna fartyget blir dyrt i drift är enligt Östersjöcentrums ledning orsaken till att man nu diskuterar sparåtgärder på Askö. Askö hade under 2015 gästats av över 20 forskargrupper. Sju personer, varav sex heltidsanställda, jobbade med att sköta stationen, laboratorier, båtar och skepp. Men den nya Estlandsbyggda båten kommer att dra betydligt större summor i drift och underhåll än Aurelia vilket sannolikt får stora konsekvenser för verksamheten! Så kan det gå!
Båten såldes i september 2017 till Krokholmens sjötrafik som bedriver passagerattrafik i Stockholms skärgård. Båten kom att byggas om för detta ändamål och en mera miljövänlig maskin installerades. Se Djurgårdsvarvets presentation av båten här. Där finns mycket fina rörliga bilder på båten ! 2019 byggdes båten om på nytt i Öregrund av Öregrund Marin Service AB och blev godkänd för 35 passagerare
Presentation i Falu-Kuriren av den legendariske lokalredaktören William Weinstock, sign Wewe.
Sellbergs tungtransporter monterar dolly's i för och akter på verkstadsgården. Foto Olle Kandell
Dåtidens GPS, Decca-navigatorn. Dock i helt annat format och prisklass än dagens allemansmodeller!
Leverans i Gävle Hamn. Foto Sigvard Lidwall juni
1973
Leverans i Gävle Hamn Foto Sigvard Lidwall juni 1973
Aurelia i full tjänst som forskningsfartyg och för persontransporter till Askölaboratoriet i Trosa skärgård, här i Oxelösund . Foto Christer Samuelsson 2008 04 25
Aurelia ute på uppdrag. foto Marcus Busch 2010 -08 -17
Vid Muskövarvet med Gröna Bolagets BULL tillvnr 609 Foto Marcus Busch 2010 09 14
I Askö Foto från Sörmlands Nyheters 2015 11 07
På Tenövarvet för bottenmålning Foto Shipsforsale Sweden AB 2017 04 05
Såld för nya uppgifter. På Rindövarvet Foto Christer Samuelsson 2017 09 17
På Rindövarvet. Avgick dagen efter. Foto Christer Samuelsson 2017 09 17
Våren 2020 publicerade Krokholmen denna bild från Öregrundsvarvet. Nu var hon redo för krängningsprov.
Onekligen andra arbetsförhållanden än i Övermo 1973.
Bilder från Krokholmens sjötrafik förmedlade genom Janne Landin okt 2023
Passagerarsalongen. Bilder från Krokholmens sjötrafik förmedlade genom Janne Landin okt 2023
Bilder från Krokholmens sjötrafik förmedlade genom Janne Landin okt 2023