Tillverkningsnr 684 typ Ferrina 90 Salong ex Mari -Anne nu Bellona
Lidwalls Verkstads AB levererade detta skrov som halvfabrikat utan motor till Bror Eriksson i Köping den 23 sept 1972. Längd 9,00 m. Bredd 2,75, Denna version av Ferrinan, som kallades Salong, byggdes endast i 4 ex. men hade lika skrov som Ferrina 90. Förebild till Salongsmodellen torde vara Marieholms Cardinal som då var ny på marknaden. Okänt för redaktionen vem som höll i ritstiftet.
Kjell Nyman köpte båten 1988. Nuvarande Slagsta Marina, utanför Vårby i Stockholm förmedlade affären. Säljaren var en radiohandlare från Uppsala. Båten hette då Mari-Anne, och det namnet behöll Kjell, som efter köpet körde upp båten till Öregrund där familjen Nyman bodde. Här renoverades och byggdes inredningen om. Bland annat installerades toa och septitank, kojerna förlängdes och båten försågs med värme. Hon hade då en 6 cylindrig Nissan diesel, som även den renoverades. 1992 bytte Kjell till den nuvarande motorn - en Motor Volvo Penta från 1980 typ TMD 40a på 165 hk.som var fabriksrenoverad och kom från Öckerö Marin AB. Familjen Nyman trivdes mycket bra med båten och åkte de flesta av Sveriges kanaler. Ca 15 gånger gick man Åland tur och retur, ibland runt hela den Ålänska skärgården. Det finns en gjuten tillverkningsskylt ombord där tillverkning numret är inknackat. 2001 såldes båten till en ung familj i Öregrund, men de behöll bara båten 1 år.
Red. hittade båten till salu på Blocket i jan 2012, ägaren meddelade oss att tillverkningsnumret var just 684 enligt båtens dokument. Sune Edius hade ägt båten sedan 2007, då han också köpt den vid Slagsta Marina. Den tidigare ägaren hade då ägt båten i några år. När Kjell Nyman hittade vår hemsida och gav sig till känna, blev nästan hela ägarkedjan klarlagd. Båten har gasolpanna med 5 element och gångvärme, dieseltank 300 l, färskvatten 133 l, toa med tank. Redan i slutet av februari 2012 var båten såld. Ny hemmahamn uppgavs bli Södra Hammarbyhamnen till redaktionens stora glädje, eftersom det bara är en kort färjetur från högkvarteret!
Där har vi inte skådat båten trots spaning, men av en slump och genom vår spanare Christer Samuelssons försorg, fick vi kontakt med nya ägaren i nov 2019. Även han lovordade båtens egenskaper och toppfarten runt 18 knop
Så här kanske båten såg ut vid leveransen. Foto från Lidwalls arkiv våren 1972
Bellona vid bryggan vid Stora Essingen. Stockholm. Pollarna på fördäck är ett av lidwallsbåtarnas signum. Foto R. Edius sept 2011
Båten är utrustad med JRC-botnav radar, Marine phone v.h.f. Silvas lod ,logg, kompass. Foto R. Edius sept 2011
Förpiken. Foto Sune Edius sept 2011.
Gott om plats ombord 5 kojer. Foto Sune Edius sept 2011.
Köket med nytt kylskåp typ isoterm. Foto Sune Edius sept 2011.
Motor Volvo Penta från 1980 typ TMD 40 a 165 hk. Dubbla generatorer, 280 drev med duoprop. Foto Sune Edius sept 2011.
Bellona på Årstaviken. Red har fått kontakt med nya ägaren som är mycket nöjd med båten. Uppges toppa 18 knop.
Foto Molle i juli 2019
Nu står målning på programmet. Foto Molle 2020 03 18.
Bellona utanför kunliga Djurgården. Foto red 2020 05 30
Inte alltid man träffar på en Lidwallsbåt i full fart och har en bra kamera med sig. Foto red 2020 05 30
Västerås sommaren 2020 " Det blev 1.350 distans i somras med Bellona och båten har fungerat mkt. bra" sammanfattar Patrik Molin skeppare och fotograf
Än en gång har en båtspanare tur.
Än en gång passerar Bellona, nu vid Danviksklippan samtidigt som red tar en stärkande promenad.
Foto Red 2021 05 21
Trevligt att skåda fina Bellona under god gång, Foto Red 2021 05 21
Inslussning i Mälaren via Hammarbyslussen Foto Red 2022 08 22
Tillbaks