Tillverkningsnr 684 typ Ferrina 90 Salong ex Mari -Anne nu Bellona

 

 

 

Lidwalls Verkstads AB levererade detta skrov som halvfabrikat utan motor till Bror Eriksson i Köping den 23 sept 1972. Längd 9,00 m. Bredd 2,75, Denna version av Ferrinan, som kallades Salong, byggdes endast i 4 ex. men hade lika skrov som Ferrina 90. Förebild till Salongsmodellen torde vara Marieholms Cardinal som då var ny på marknaden. Okänt för redaktionen vem som höll i ritstiftet.

Bellona vid bryggan vid Stora Essingen. Stockholm. Pollarna på fördäck är ett av lidwallsbåtarnas signum. Foto R. Edius sept 2011

 

Båten är utrustad med JRC-botnav radar, Marine phone v.h.f. Silvas lod ,logg, kompass. Foto R. Edius sept 2011

Kjell Nyman köpte båten 1988. Nuvarande Slagsta Marina, utanför Vårby i Stockholm förmedlade affären. Säljaren var en radiohandlare från Uppsala. Båten hette då Mari-Anne, och det namnet behöll Kjell, som efter köpet körde upp båten till Öregrund där familjen Nyman bodde. Här renoverades och byggdes inredningen om. Bland annat installerades toa och septitank, kojerna förlängdes och båten försågs med värme. Hon hade då en 6 cylindrig Nissan diesel, som även den renoverades. 1992 bytte Kjell till den nuvarande motorn - en Motor Volvo Penta från 1980 typ TMD 40a på 165 hk.som var fabriksrenoverad och kom från Öckerö Marin AB. Familjen Nyman trivdes mycket bra med båten och åkte de flesta av Sveriges kanaler. Ca 15 gånger gick man Åland tur och retur, ibland runt hela den Ålänska skärgården. Det finns en gjuten tillverkningsskylt ombord där tillverkning numret är inknackat. 2001 såldes båten till en ung familj i Öregrund, men de behöll bara båten 1 år.

Så här kanske båten såg ut vid leveransen. Foto från Lidwalls arkiv våren 1972

Red. hittade båten till salu på Blocket i jan 2012, ägaren meddelade oss att tillverkningsnumret var just 684 enligt båtens dokument. Sune Edius hade ägt båten sedan 2007, då han också köpt den vid Slagsta Marina. Den tidigare ägaren hade då ägt båten i några år. Nu när Kjell Nyman hittade  Lidwallsbåtar-sidan och gav sig till känna, är nästan hela ägarkedjan klar. Båten har gasolpanna med 5 element och gångvärme, dieseltank 300 l, färskvatten 133 l, toa med tank. Redan i slutet av februari 2012 var båten såld! Ny hemmahamn uppgavs bli Södra Hammarbyhamnen till redaktionens stora glädje, eftersom det bara är en kort färjetur från högkvarteret! 

 

Förpiken. Foto R. Edius sept 2011.

Gott om plats ombord 5 kojer. Foto R. Edius sept 2011.

Köket med nytt kylskåp typ isoterm Foto R. Edius sept 2011.

Motor Volvo Penta från 1980 typ TMD 40a 165hk. Dubbla generatorer, 280 drev med duoprop. Foto R. Edius sept 2011.

 
Tillbaks