Tillverkningsnr 709 typ Sjötraktor hette vid lev Evlika
Lidwalls VerkstadsAB levererade denna sjötraktor till Mathiesen Eidsvold Verk i Bøn Norge den 16 december 1974. Längd 7,10 m. Bredd 3,00 m. Orginalmotorn var en MD 70 B på 110 hkr.. Båten var försedd med hydrauliskt prejdon för timmerhantering och ersatte en äldre plåtbåt vid namn Paddan. Efter spaning av Kjell Berge vet vi att nr 709 finns kvar och är i aktiv tjänst.
Evlika Nymålad dags för sjösättning. Foto 2008 från Bengt Sandinges arkiv
Mobilbild från Ågerøya Kjell Berge 2014 02 01
Leveransdokumentet i Reds arkiv.
Timmerburen. Foto 2008 från Bengt Sandinges arkiv
Av Ståle Elverhøi fick vi ett utdrag ur "Vi og verket" en skrift utgiven av Mathiesen Eidsvold Verk vilket föranledde att vi lade in båten på hemsidan. Det är kanske en av få Lidwallsbyggen som blev döpta i champange. Vi såg fram mot mer uppgifter och bilder från läsekretsen. I februari 2014 fick vi veta mer om båten. Men hur länge hon var kvar hos Mathiesen Eidsvold Verk vet vi inte, men i mitten av 1990- talet fick hon en starkare motor typ Volvo MD70C på 130 hkr. Några år därefter såldes båten till okända.
I januari 2014 fick vi e-post från vårt västra grannland med ett glädjande innehåll.
Hei på dere entusiaster!
Jeg vet hvor sjøtraktor nr 709 ligger og hvem som eier båten idag. Båten er i daglig bruk og har orginalmotor ombord! Jeg vil dere skal ta kontakt med eier, han har mange bilder av båten og han er intresert i å få båten inn på netstedet deres.
Det var eiren som fortalte meg om netstedet. Eier er: Per Kristian Vindi i Brekkestø NorgeMed vennlig hilsen
Kjell Berge
Furøya
Kjell Berge skriver vidare: Båten går i trafik i en norsk fjord och är hemma på Ågerøya. Ågerøya ligger ca. 25 km nordost for Kristiansand, längst söderut i Norge. När nuvarande ägaren Per Kristian köpte båten för omkring 7 år sedan stod den inomhus i en verkstadsbyggnad i Grimstad. Den var blästrad och nymålad men helt demonterad. Per Kristian fick med alla delar och han återmonterade allt utom timmergaffeln som han inte hade bruk för. Nu används båten åter flitigt som isbrytare, arbets- och bogserbåt. I denna tidningsartikel från 2010 får du en bild av den nuvarande trafiken http://www.lp.no/nyheter/stor-frustrasjon-pa-ageroya-1.7049151
Med pråm Foto 2008 från Bengt Sandinges arkiv
Med pråm. Foto 2008 från Bengt Sandinges arkiv
Mobilbild från Ågerøya Kjell Berge 2014 02 01
Vi kan konstatera att de flesta sjötraktorer Lidwalls byggde ännu är i yrkesmässig fart, 48 år efter att den första av 18 enheter levererades. Sannerligen imponerande.