Tillverkningsnr 71 typ BVV 10 nuvarande namn Ulvsby

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Skandia Plywod den 20 februari 1950. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Kunden hade en begagnad Seffle 10 hkr med frislagsregulator typ 17 BF 550 v/m. med motornummer 1561 som båten utrustades med. Namnet är numera Ulvsby . De tillsända bilderna visar att orginalmotorn är utbytt mot en 15 hkr Seffle typ S17 med nr 9203. När är för oss inte känt.

Ett e-brev med båtens historia inkom från Håkan Larsson:

Den båt som jag åsyftar har också sitt ursprung på Skandia Plywood i Skattkärr, utanför Karlstad. Sedan såldes båten till Ulfsby Trä, ett sågverk som ligger ett stycke öster om Karlstad. Båten användes där för att hantera timmer vid sågverket. Efter en tids upplag på land deponerade ägaren sin båt till föreningen Värmlands Sjöfartsgille, som hämtade båten och gjorde en grundlig renovering.

Sunne sjöfartsdagarna 1992. Foto Håkan Larsson

Båten användes flitigt i början av 1990-talet i Sjöfartsgillets regi vid olika uppvisningar och båtologiska sammankomster, bland annat på Fryken. En av medlemmarna i Sjöfartsgillet tog sitsen från en gammal slåttermaskin och satte in som förarstol. Jag minns tydligt att båten var försedd med en 15 hkr Sefflemotor, till skillnad från Lidwall Nr. 33 som hade en ”tiohästare”. Båda båtarna fanns i Fryken vid samma tid och vid ett tillfälle arrangerade vi dragkraftsprov under en Sjöfartsdag i Sunne. Björnidet (23 hkr) besegrade Ulfsby (15 hkr) som i sin tur vann över Varparen 19 (med 10 hkr). En annan egenhet var att ”Ulfsbys” roder var försett med kättingar som hindrade rodret från kraftiga slag.

Nåväl, när depositionstiden var tillända återtog ägaren båten och sålde den därefter till en privatperson i Säffle. De återgivna uppgifterna har jag fått nu under kvällen (16/9 2009 ) under telefonsamtal med min gode vän Dan Signell i Karlstad som var aktiv i Värmlands Sjöfartsgille under den tid ”Ulfsby” var i deras vård.

 

Båten idag finns i Säffle och ägs av en känd Seffleprofil. Ulvsby är i bra skick och kulan är kvar.

 

 

Skepparen är i en bra sits..

Roderlösningen. Rodret är betydligt större än orginal, kättingarna ska dämpa oönskade egenskaper
Bilder från 2007. Foto via dåvarande ägaren

Tillbaks