Tillverkningsnr 71 typ BVV 10 Ulvsby
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Skandia Plywood den 20 februari 1950. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Kunden hade en begagnad Seffle 10 hkr med frislagsregulator typ 17 BF 550 v/m. med motornummer 1561 som båten utrustades med. De tillsända bilderna visar att orginalmotorn är utbytt mot en 15 hkr Seffle typ S17 med nr 9203. När motorn byttes är för oss inte känt. Båten fick sedermera namnet Ulvsby
Ett e-brev med båtens historia inkom från Håkan Larsson i august 2009:
Den båt som jag åsyftar har också sitt ursprung på Skandia Plywood i Skattkärr, utanför Karlstad. Sedan såldes båten till Ulvsby Trä, ett sågverk som ligger ett stycke öster om Karlstad. Båten användes där för att hantera timmer vid sågverket. Efter en tids upplag på land deponerade ägaren sin båt till föreningen Värmlands Sjöfartsgille, som hämtade båten och gjorde en grundlig renovering.
Sunne sjöfartsdagarna 1992. Foto Håkan Larsson aug 1992
Båten användes flitigt i början av 1990-talet i Sjöfartsgillets regi vid olika uppvisningar och båtologiska sammankomster, bland annat på Fryken. En av medlemmarna i Sjöfartsgillet tog sitsen från en gammal slåttermaskin och satte in som förarstol. Jag minns tydligt att båten var försedd med en 15 hkr Sefflemotor, till skillnad från Lidwall Nr. 33 som hade en ”tiohästare”. Båda båtarna fanns i Fryken vid samma tid och vid ett tillfälle arrangerade vi dragkraftsprov under en Sjöfartsdag i Sunne. Björnidet (23 hkr) besegrade Ulvsby (15 hkr) som i sin tur vann över Varparen 19 (med 10 hkr). En annan egenhet var att ”Ulvsbys” roder var försett med kättingar som hindrade rodret från kraftiga slag.
Nåväl, när depositionstiden var tillända återtog ägaren båten och sålde den därefter till en privatperson i Säffle. De återgivna uppgifterna har jag fått nu under kvällen (16/9 2009 ) under telefonsamtal med min gode vän Dan Signell i Karlstad som var aktiv i Värmlands Sjöfartsgille under den tid ”Ulvsby” var i deras vård.
Ulvsby deltog i sökandet och bärgningen av ångf Freja på Fryken aug 1994 Foto genom Liam Sten
Båten 2007 fanns i Säffle och ägdes av en känd Säffleprofil. Ulvsby var i bra skick och kulan kvar.
I Säffle 2007.
I Säffle 2007.
Skepparen är i en bra sits. I Säffle 2007.
Roderlösningen. Rodret är betydligt större än orginal, kättingarna
ska dämpa oönskade egenskaper
Bilder från 2007. Foto via dåvarande ägaren
Länge låg Ulvsbyn i träda men i början av 2023 startade återuppbyggnaden Foto Anders Jansson 2023 06 28
Hela botten är bytt varefter hon skall målas. Jobbet utfördes av
Parsteel AB och Björklunds Bläster i Åmål.
Foto Anders Jansson 2023 06 28