Tillverkningsnr 749 typ Hamnarbetsbåt hette MB 37
Lidwalls Verkstads AB levererade denna hamnarbetsbåt till Skånska Cement Gjuteriet i Malmö i Juli 1976. Längd 8,50 m Bredd 2,75 m. Båten gjorde ca 7,5 knops fart med en Ford Marindiesel på 60 hkr. Båten var av samma typ som tidigare levererats till marinen i hela 14 ex. Kjell Eriksson som vid tillfället var anställd på Lidwalls minns att Skånska Cement hörde av sig och behövde få fram en båt på kort varsel. Man sålde då en båt ur serien av 14 båtar som var under produktion till Marinen. Den serien blev alltså 15 st.
Efter provkörning med beställarna på Österdalälven och Siljan gick båten ned till Limhamn i Malmö för vidare transport till Jedda och ett stort hamnbygge som Skånska Cement hade där. Båten skulle brukas som mätningsfartyg d.v.s att fastställa bottendjupet i den blivande hamnen efter muddring.
Ett rykte som nådde tillbaka till Övermo berättade att det uppstått problem väl framme i Jedda. Man fick först inte lossa båten från fraktfartyget eftersom den hade Fordmotor. Saudi var inte så förtjusta i amerikanska varumärken och hade importförbud. Motorn fick lyftas ur före lossningen och sedan ersättas med något mera PK enligt Kjell Eriksson.
Red vill minnas att båtarna var målade i Skånska Cement/Skanskas dåvarande loggafärg - Mossgrönt - med en gul rand på skrovet. Kom motorbåten MB 37 åter till Svedala kan man undra ?
Uppenbarligen gillade kunden båttypen och även deras MB 38 och 39 kom från Lidwalls. Tillvnr 752 resp 753. Båda dessa 10,5 m och med Volvo Pentamotorer…
Provkörningsbild i Lidwalls samling Leksands Lokalhistoriska arkiv juli 1976
Här ligger Nr 749 och nr 744 efter genomförd provtur vid Lidwalls brygga i Övermo. Tidningsurklipp från Falu Kuriren 5 juli 1976 i reds samling
Nr 749 främst på lasset och okänd militärarbetsbåt på släpet Foto i Lidwalls samling Leksands Lokalhistoriska arkiv Juli 1976 ?