Tillverkningsnr 750 typ Ferrina 27
Lidwalls Verkstads AB levererade detta halvfabrikat till Lars Erik Gustafsson i Öregrund den 21 december 1976. Längd 7,8 m. Bredd 2,75. Motor en Ford NG6 på 128 hkr vid 2800 varv. Drevet var ett amerikanskt Marine Drive System (Caterpillar), en för Sverige ovanlig lösning med backslaget på motorn och en mellanaxel på drevet. Men glada var vi för det, det gjorde identifieringen enkel när båten dök upp på radarn i maj 2015! Lars- Erik fick nys om Lidwalls genom en annons och åkte till Leksand och tittade. I sortimentet av fritidsbåtar fanns då Ferrina 31, 34, Ferose 34, Högsjöbåten F 28 och den Richardssonritade modellen F 27 och en sån fick det bli, plåtfärdig, durkfästen i ruffen, blästrad, målad och med drivaggregat. Allt monterat av Kjell Eriksson.
I Helsingfors Foto Ida Sarivaara maj 2015
I maj 2015 dök båten upp på Facebook! Ida Sarivaara från Helsingfors skickade tre bilder och en fråga om vi hade en aning vad det kunde vara. Att det var en Lidwallsbåt visste man säkert. Hennes man hade jobbat med båten till och från några år. Två ägare före honom hade båten befunnit sig i Salo.
Första bilden gjorde oss lite förbryllade, ruffen och linjerna var ju Gösta Lidwalls designade Ferrina 90 men doghouse var högre.
I Helsingfors Foto Ida Sarivaara maj 2015
En närmare titt bakifrån uteslöt helt att det skulle vara en Ferrina 90. För kort i sittbrunnen och trimplanen var ju alldeles bestämt Richardssons "lådor" som också återfanns på den av oss redan kända nr.778. Drevet gav ju också vissa ledtrådar, inget vanligt Aquamatic!
Aktern gjorde identifieringen enkel. Foto Ida Sarivaara Helsingfors maj 2015
Så vi spikade båten tämligen enkelt till nr 750. I maj 2015 har vi fortfarande en lucka i ägarkedjan från Östmarin i Öregrund där Lars-Erik bytte in båten okänt år, till Salo på andra sidan Ålands hav och Skärgårdshavet.