Tillverkningsnr 773 typ Ferrina 31 hete Bölja III sedan Miranda nu Sanna

 

Lidwall & Söner AB byggde och levererade detta skrov i september 1976 till Åke Söderman i Gryt. Längd 9,30 m. Bredd 3,10 m. Båten levererades utan motor och som ett skrov med för, akter och scarndäck samt fästkant för överbyggnad. Åke drev ett varv i Gryt vid tiden för inköpet från Leksand. Han ritade och byggde själv överbyggnad och flybridge, byggde inredning och installerade motorn en 6 cyl Ford konverterad till marint utförande. Båten blev färdig 1982. Åke har många gånger gått över till Åbo med båten som han kallade Bölja III.

Bölja III på väg till Finland mitten av 1980 talet. Finska flaggan ( destinationen ) hissad. Foto genom Åke Söderman

Omkring 1987 sålde han vidare till Norrköping och herr Hjelmgren som reggade båten i frivilliga båtregistret som THF 32. Från Norrköping såldes den vid okänd tidpunkt vidare till Stockholm. Vi fick ett E-brev och en bild på en Ferrina 31 med påbyggd flybridge i medio 2011. Dåvarande ägaren Anders Axi sökte båtens ursprung.

I juni 2016 lär vi oss att det är nr 773 som ses på bilderna då vi talat med och sänt bilder till Åke i Gryt. Han kunde omedelbart bekräfta att det var han som var den första ägaren. Stort Tack Åke som gjorde att vi äntligen kunde fastställa rätt tillverkningsnummer på denna Ferrina 31. Vår första uppgifter fick vi från Anders Axi i nedanstående brev från 2011.

Hejsan!

Jag äger sedan snart 10 år en Lidwallsbåt . Dessvärre vet jag inte så mycket om hennes bakgrund. Vad jag vet så är det ”modell Ferrina 31” och i den sitter det en 6 cylindrig Ford på lika många liter. Den är (från början) på 160 hkr eller liknande. De flesta av dem har nog rymt från stallet, men det gör inget, vad ska den båten med mer än 50-100 Hk till? Jag ser inte annat än att det inverkar menligt på förbrukningen av diesel. Hennes namn är nu Miranda, och så hette hon när jag köpte henne. Jag köpte henne av Gernandt. ( Ja, sonen till hästsportskommentatorn.) Innan dess tror jag att hon hade hemmahamn Lidingö … Ägd av någon läkare … ???

 

Foto 2004 08 07 från Anders Axi,

 

Enligt uppgift är motorn från -82 och båten från -76, så den kan vara eftermonterad. Den behöver ju inte ha
varit ny när den monterades, så montering kan ju ha skett efter -82. Under alla år, och distans (hon har gjort Göta Kanal, Kinda Kanal, varit ”en bra bit norrut”, på Åland men framförallt i Sthm Skg) så har båtägandet varit nästan problemfritt. Kanske beroende på att motorn ”knappt jobbar” när hon tuffar fram i 7 Knop. Som du ser har hon fly bridge, är det något som är eftermonterat, eller byggdes de så? Kan du hjälpa mig med mera uppgifter?

Med hälsningar Anders Axi

Foto från Lidwallssidans arkiv,

I oktober 2013 meddelade Anders att han sålt båten vidare till Söderhamn och Hans Korselius. I maj 2014 är båten åter utbjuden till försäljning på Blocket.se. I januari 2015 fick vi ett e-brev från Rickard Wikström som har köpt båten från Söderhamn.
Rickard skriver:
-Miranda är nu blästrad och ordningställd för en underbar sommar i Hälsingland och Dellensjöarna efter att ha gått många mil till havs. En väldigt fin och redig båt med en bra lösning inne som ute .

Foto från Lidwallssidans arkiv,

Nu på nya vatten och dessutom omdöpt till Sanna

 

Nu på Dellensjöarna vid Moviken. Foto Christer Samuelsson 2015 07 12

 

Nu på Dellensjöarna. Foto Christer Samuelsson. 2015 07 12

Tillbaks