Tillverkningsnr 777 typ Ferrina 31 namn Ferrina af Värmdö senare Elois

 

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna fritidsbåt som halvfabrikat till Ekström och Zande Gräv och Schakt AB i Upplands-Väsby den 3 mars 1978. Längd 9,30 m. Bredd 3,10 m. Totalvikten idag är 6 000 kg, Båten levererades med breddad akterruff. Motorn höll kunden med. Det var tidigare ägaren Urban Zande som identifierade båten på bilderna nedan. Urban kände igen stegen, badbrygga och stegen i akter på våra bilder då det var han som låtit tillverka dessa.

I Linköping. foto red 2014-06-15

Tidig vår i Strömma Värmdö. Foto Björn Borg i april 1992

Tidig vår i Strömma Värmdö. Foto Björn Borg i april 1992

Foto John Helmer.

Foto John Helmer.

Båten beställdes endast rostskyddsmålad, utan motor och utan rutor. Urban Zande hade satt i en TD50, som enligt uppgift från verkstaden skulle ge båten en fart av 14-15 knop. Båten kom inte upp i den farten, den gick för tungt i vattnet vilket gjorde Urban besviken. Han bytte till en TD70 B på 200 hk, och blev nöjd med att den då gjorde 15 knop. Men båten gick inte bra i vattnet och väsnades enormt. Via kontakt med Nacka Finmekaniska byttes den 3-bladiga propellern till en 4-bladig snurra varvid båten blev mycket tystare och toppade ytterligare några knop. 

Hans Hansson på Värmdö var i behov av en större båt och fick se båten liggandes på land hos Zande våren 1988. Hans fick arrendera båten säsongen 1988 och köpte båten den 3 mars 1989. Under de mer än tio åren han ägde båten byggde han om köket, isolerade om doghouse, monterade nya takluckor och byggde på bågen på taket för antenner och kommunikationsutrustning. Hans var mycket nöjd med båten och var runt i stort sett hela södra Östersjön; besökte Bornholm, Gotland och Öland. Vid ett tillfälle då han fått hjälp att deviera kompassen i Kalmarsund loggades hela 18 knop på hemfärden. 10 knop var den fart som Hans vanligtvis höll men det var bra att ha lite extra fartresurser. Båten hade hemmahamn vid Strömma kanal där den låg isfritt vintertid. Hans kallade båten Ferrina af Värmdö, tidiga vårar och sena höstar brukades den flitigt för fiske i Stockholms skärgård. Hans sålde båten runt år 2002, troligen till John Helmer i Stockholm som byggde in styrplatsen och kallade båten Elois. I augusti 2012 såldes den vidare till till Joakim Nömell i Nynäshamn. Där blev hon uppskattad men inte särskilt långvarig. Under hösten 2013 såldes båten till Linköping och nya ägaren Michael Greco.


Foto John Helmer.


Styrhytten. Foto John Helmer.

Badbryggan. Foto John Helmer.

I plurret juni 2011. Foto John Helmer.

Nu i Linköping. Foto Tony Nordesjö. 2014-01- 06

Efter att den läckade hjärtstocken blivit ompackad av Tony Nordesjö sjösattes båten i Linköping. Foto Tony Nordesjö 2014 05 11.

I Linköping. foto red 2014 06 15

I Linköping. foto red 2014 06 15

 

I maj 2016 var det dags för blocket igen. Denna gång listades utrustning som Motor V-P 70B TD, (200hk) med backslag. Hydraulstyrning och Solcell 

Åter på marknaden. Foto ägaren från blocket våren 2016

Byssan och bryggan. Foto ägaren från blocket våren 2016

I oktober 2017 får vi meddelande om att affären är klar och båten får ny hemmahamn i Kristinehamn!



Så var det då dags för adjö och avfärd i Linköping. Vi gratulerar nya ägaren och önskar lycka och välgång. På vägen och Vänern!
Foto Tony Nordesjö 2017 10 26

Tillbaks