Tillverkningsnr 786 typ lotsbåt F 34 Klippan senare Monica Rydberg heter nu Klippan

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna lotsbåt till lotsarna i Göteborg vecka 19  1979. Längd 10,00 meter, (nu 10,40) Bredd 3,60 meter. Maskin vid leverans var en Volvo Penta TAMD 70C 270 hk, 198 kW fart max 18 knop Senare bytt till 2 x Volvo Penta KAD 42A/DPD 460 hk, 338 kW. Max fart 30 knop

Utklipp ur Falu Kuriren 1979 04 06 Reds samling

Båten var inte Lidwalls första aluminiumbygge men det största dittills. Båten beställdes av Hamnlotsarna i Göteborg, troligen som ersättning för den tidigare från Lidwalls levererade Klippan. Nybygget begåvades med samma namn. Ordern tog genom upphandling och enligt en tidningsartikel i Falu Kuriren 1979 var beställarna mycket nöjda med den provkörning de deltog i på Siljan. Båten var av typen halvplanande och var god för ca 18 knop. Skrovet pallade för mer som det senare skulle visa sig. Med tredubbla motoreffekten gjorde hon 30 knop.

1983 såldes båten till Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne (numera Sjöräddningssällskapet) i Göteborg och omdöptes till Monica Rydberg efter donatorn som seden bjuder. Inköps- och upprustningskostnad var 291.693 kr. Båten stationerades vid Räddningsstationen i Fjällbacka.

Monica Rydberg i Askersunds hamn, så även Vätterns dåvarande fånge ångf. Motala Express.
Foto Kicki Eliasson någon gång 1989-90

Monica Rydberg foto Olle Renck 1996-07-29

1987 blev båten ombyggd vid Imatech, Långedrag, Göteborg. Nya huvudmaskiner  Volvo Penta AQAD 40B, 330 hk, 242 kW installerades. Man utökar samtidigt från en till två huvudmaskiner. Kostnad för ombyggnaden var 337.000 kr. Flyttas till Räddningsstation Visingsö, Jönköping.

Monica Rydberg i Höganäs. foto Olle Renck 1999-11-31

1992 Ombyggnad av styrhytten.
1995 Nya huvudmaskiner av fabrikat Volvo Penta typ KAD 42A/DPD, 460 hk/338 kW, installeras.
1998 Flyttas båten till Räddningsstation Mölle, Höganäs.
2000 Flyttas hon till Räddningsstation Torekov, Båstad.
2001 Flyttas båten igen till Räddningsstation Hovås, Askim.
2001 i maj såldes hon till Hans Strömqvist, Stavsnäs. Åter till salu och köptes då av Sven Jönsson. (se nedan) Kommer att återfå namnet Klippan

 

I Öregrund under ombyggnad. Foto Sven Jönsson 2008 07 27

I Öregrund under ombyggnad. Foto Sven Jönsson 2008 10 24

I Öregrund under ombyggnad. Foto Sven Jönsson 2009 02 24

Vi fick ovanstående bilder i medio 2009 och ett trevligt e-brev från Sven Jönsson som vi nedan saxar ur.

Hej
Jag har en båt i aluminium som enligt skylt skall vara byggd hos Lidwalls. Mått 10.0 x 3,60 m, lev till Sjöfartsverket som lotsbåt i Göteborg. Senare som sjöräddare med namnet Monica Rydberg.

Jag har sökt ritningar på båten därav kontakten med verket men inga fanns kvar. Är uppfinnare inom marin sidan så båten används i dag till ny utveckling med KTH, FMV, samt många utländska varv som följer projektet.
Båten genomgår en del förändringar i disagn och plåten är reparerad till nyskick. Hon ligger i dag på vårt varv Anytec Marin AB i Öregrund där arbetet pågår för fullt.
Det är andra båten jag gör detta system på . Den första var för 20 år sedan MY United Spirit och som vi har i företaget som demo för systemet.
- - -
Med vänlig hälsning
Sven Jönsson

Hur det projektet fortlöpte har red dessvärre ingen information om i augusti 2020. Bilden från Askersunds hamn förmedlad genom Anders Engdahl föranledde en uppdatering av sidan. Vi är givetvis tacksamma för uppdateringar om nr 786 och hoppas som alltid på våra läsares spaningsinsatser!!

 

 

Tillbaks