Tillverkningsnr 790 typ Sjötraktor Axel nu Lill-Pär

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna sjötraktor till F:a Börje Åström i Kalix den 9 november 1979. Båten fick namnet Axel. Längd 7,10 m. Bredd 3,00 m. Djupgående 1,50 m. Orginalmotorn är en Volvo Penta MD 70 C på 106 hkr som fortfarande gör god tjänst i båten. Omkring 1993 köptes båten av Pråmkompaniet AB i Lysekil och omdöptes till Lill-Pär. Där är hon ännu 2015

Tillverkningsskylten Foto Bengt Sandinge 2016 02 16

Lill-Pär drar pråmen Ole genom slussen i Forsvik. Pråmsläpet skall gå ned till Jönköping för provborrning efter järnmalm under Vätterns yta. Foto Per Hilding 2012 05 03

 

 

Axel drar tungt . Foto från Börje Åström 1992

Nyligen inköpt Foto Bengt Sandinge 1993

Foto Bengt Sandinge.

Foto Bengt Sandinge.

Tre bilder på Lill-Pär i arbete. Foto Bengt Sandinge.

Lill-Pär i Lysekil foto Stig Samuelsson 2011 08 09

Lill-Pär i Lysekil foto Stig Samuelsson 2011 08 09

Bild på Lill-Pär på Göta älv från redaren Bengt Sandinge, som avslöjar att intrycket av fart är en följd av motströmmen i älven.
Foto Robert Henriksen 2012 04 22

Forsvik. Pråmen skall användas som borrplattform på Vättern. Det skall provborras efter en järnmalmskropp som skall finnas på omkring 800 meters under vattenytan.
Foto Per Hilding
2012 05 03

Göta Kanal, Forsvik Foto Per Hilding 2012 05 03

I Karlsborg Foto Per Hilding 2013 05 05

I Karlsborg Foto Per Hilding 2013 05 05

Lill-Pär drar pråmen Doffen mot Töreboda. Foto Per Hilding 2013 05 06

I Töreboda Foto Per Hilding 2013 05 06

I Töreboda Foto Per Hilding 2013 05 06

Se rörliga bilder från pråmbogseringen på Youtube

http://www.youtube.com/watch?v=KjTfwA0USU4

http://www.youtube.com/watch?v=GiOXnUQsFHY

 

Snöstötning i Göteborgs Hamn 2014-02-01

Foto Magnus Randstedt 2014 02 01

Foto Magnus Randstedt 2014 02 01


Foto Magnus Randstedt 2014 02 01

Lill-Pär på väg att assistera en stor pråmtransport på Västkusten. Får vila sig på ditvägen långsides rederibrodern Hector.
Med Lidwallsvimpeln i topp som sig bör. Foto Beng Sandinge 2015 05 30

 

Tillbaks