Tillverkningsnr 80 typ BVV 5 VB 32
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Glomma Felles FF med säte i Oslo den 28 mars 1950. Längd 5,70 m. Bredd 1,80 m. I orginal Seffle 8 hkr tändkulemotor typ S14 BFV med motornummer 6902. Båten levererades med ett varpspel typ SM-7 och var utan skvättbord. Namnet var VB 32. Båten var den första av typen BVV 5 som byggdes i 40 st ex. Båten dokumenterades därför ordentigt i samband med provkörningen i Österdalälven. Därefter lastades båten på järnväg till stationen Koppan.
Provkörning utanför Norsbro Sågverk , Österdalälven, Leksand.
Foto i Leksands lokalhistoriska arkiv troligen mars 1950I april 2019 fick vi ett e-brev från vår spanare Ståle Elverhöi
Hei, og glad påsk fra Norge :-)
Videresender en mail jeg fikk fra Thomas Berg via Arve Nordsveen for en tid tilbake. Bildene er tatt ved Fetsund Lenser i 1965, fotografens navn er John Willy Rudolph. Bildene viser VB 32, Lidwall byggenr. 80.
Det jeg har av opplysninger er:
1960: 9/7 -3/10 Utlånt til Haldensvassdragets FFF, brukt i Skulerudvann og Skirfoss
1967: Byttet motor til FM Da - 11 8Hk. Trolig samtidig nytt varpespill, av fabrikat Hjälmare Docka.
VB 32 tilhørte som navnet sier fløterdistrikt 3, og ble brukt i Vermundsjøen og Eidmangen. Og når vi samtidig vet at båten ble brukt også i Haldensvassdraget og på Fetsund, må det vel kunne sies at denne båten levde et nomadeliv.
Jeg vet ikke om båten fremdeles lever.
Thomas Berg jobber forresten som konservator/historiker ved Fetsund Lensemuseum, et museum absolutt anbefalt et besøk. Se mer på: https://mia.no/
fetsundlenser
Mvh
Ståle Elverhøi
Här har föraren gömt sig för fotografen. I bakgrunden ett intressant skrov som DFF använde som pråm på Siljan. Som ångslup kallades båten Mordbrännaren (men hette egentligen Svanen) då det ansågs att gnistor från båten startat storbranden i Sundsvall 1909. 2023 var skrovet tillbaka på brottsplatsen.
Foto i Leksands lokalhistoriska arkiv troligen mars 1950
Så här ser hon ut i full fart. Foto i Leksands lokalhistoriska arkiv troligen mars 1950
VB 32 i full verksamhet vid Fetsund 1965.
Sefflemotorn finns ännu kvar men avgasröret har dragits akterut.
Foto John Willy Rudoph förmedlade genom Tomas Berg
Extra barlastad i aktern, linhjulet på akterdäck ersatt med ett rundjärn. Red tror att båten i första hand brukas som bogserare på bilden. Vilken toppbild !!
Foto John Willy Rudoph förmedlade genom Tomas Berg