Tillverkningsnr 80 typ BVV 5 VB 32


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Glomma  Felles FF med säte i Oslo den 28 mars  1950. Längd 5,70 m. Bredd 2,00 m. I orginal Seffle 8 hkr tändkulemotor typ S14 BFV med motornummer 6902. Båten levererades med ett varpspel typ SM-7 och utan skvättbord. Namnet var VB 32. Båten var den första av typen BVV 5 som byggdes i 40 st ex. Båten dokumenterades därför ordentigt i samband med provkörningen i Österdalälven. Därefter lastades båten på järnväg till stationen Koppan.

  Provkörning utanför Norsbro Sågverk , Österdalälven,  Leksand.
Foto i Leksands lokalhistoriska arkiv troligen mars 1950

I april 2019  fick vi ett e-brev från vår spanare Ståle Elverhöi

Hei, og glad påsk fra Norge :-)

 

Videresender en mail jeg fikk fra Thomas Berg via Arve Nordsveen for en tid tilbake. Bildene er tatt ved Fetsund Lenser i 1965, fotografens navn er John Willy Rudolph. Bildene viser VB 32, Lidwall byggenr. 80.

Det jeg har av opplysninger er:

1960: 9/7 -3/10 Utlånt til Haldensvassdragets FFF, brukt i Skulerudvann og Skirfoss

1967: Byttet motor til FM Da - 11 8Hk. Trolig samtidig nytt varpespill, av fabrikat Hjälmare Docka.

VB 32 tilhørte som navnet sier fløterdistrikt 3, og ble brukt i Vermundsjøen og Eidmangen. Og når vi samtidig vet at båten ble brukt også i Haldensvassdraget og på Fetsund, må det vel kunne sies at denne båten levde et nomadeliv.

Jeg vet ikke om båten fremdeles lever.

Thomas Berg jobber forresten som konservator/historiker ved Fetsund Lensemuseum, et museum absolutt anbefalt et besøk. Se mer på: https://mia.no/fetsundlenser

 

Mvh

Ståle Elverhøi


Här har föraren gömt sig för fotografen. I bakgrunden ett intressant skrov som DFF använde som pråm på Siljan. Som ångslup kallades båten Mordbrännaren(men hette egentligen Svanen)  då det ansågs att gnistor från båten startat storbranden i Sundsvall 1909.
Foto i Leksands lokalhistoriska arkiv troligen mars 1950



Så här ser hon ut i full fart. Foto i Leksands lokalhistoriska arkiv troligen mars 1950



VB 32 i ful lverksamhet vid Fetsund 1965 Sefflemotorn finns ännu kvar men avgasröret har dragits akterut.
Foto John Willy Rudoph förmedlade genom Tomas Berg



Extra barlastad i aktern, linhjulet på akterdäck ersatt med ett rundjärn.
Red tror att båten i första hand brukas som bogserare på bilden.
Vilken toppbild !!
Foto John Willy Rudoph förmedlade genom Tomas Berg

 

Tillbaks