Tillverkningsnr 800 typ Hamnarbetsbåt hette 63 / 77 kallas lokalt GNIDDE
.
Leksands Mekaniska Verkstads AB levererade denna hamnarbetsbåt till Statens Vägverk i Borlänge den 06 februari 1983. Längd 8,50 m. Bredd 2,70 m. Originalmotorn är en Ford 2722 på 90 hkr. Totalvikt ca 4 400 kg. (Enligt Vägverkets uppgifter levererades båten 1983-09-13 och fick då Vägverksnr: 63 / 77) Nu är inventarienumret 498034. Tack Nils-Olov för denna komplettering. Hon är systerbåt till de 14 st militära hamnarbetsbåtarna som levererades 1975-76 men styrhytten har här ett fast aktre skott. Detta är den sist levererade Lidwallsbåten som redaktionen känner till och som är finns kvar i tjänst. (2021)
Med tanke på kulören är detta säkert en leveransbild på nr 800.
från Lidwalls samling i Leksandslokalhistoriska arkiv.
Vid Arnö färjeläge. Foto Nils-Henrik Krokstedt 2012-08-25
Hamnarbetsbåten nr 800 vid Oknö färjeläge Foto N. Lundqvist juni 2012
Tillverkningsskylten som sitter i båten. Observera företaget nu fått nya skyltar sedan man vid ägarbytet 1981 ändrade namn till Leksands Mekaniska Verkstads AB.
Dock är telefonnummret är detsamma. Foto N. LundqvistKännedom om båten fick vi genom ett mail från Nils-Olov Lundqvist. Han skriver:
Hej.
Ramlade in på eran sida, och tror att vi har en Lidwallsbåt. Den är tillverkad i Leksand 1983. Nr: 800. Men det står inte Lidwall någonstans. Den finns på Arnö-leden (Färjerederiet) en färjled i Mälaren mellan Oknö och Arnö. Skickar med några bilder så får ni kika om det är något av intresse
Mvh
Nisse L.
Och visst är vi intresserade. Båten ser ut att vara i utmärkt skick. Motorhuven Foto N. Lundqvist
Båtens styrhytt har akterskott till skillnad från de militära hamnarbetsbåtarna nr 722 - 735 som är öppna akterut. Bogserkrok finns också ombord. Foto N. Lundqvist.
Styrplatsen. Foto N. Lundqvist.
Nr 800 på Arnö-leden (Färjerederiet) En färjeled i Mälaren mellan Oknö och Arnö som trafikeras av en linfärja. Foto N. Lundqvist i juni 2012
Vid Arnö färjeläge Foto Nils-Henrik Krokstedt 2012-08-25
Alltid beredd på utryckning på traden till Arnö. Foto reg 2018 06 03
Nu uppdaterad med livflotte. Foto reg 2018 06 03
Två strömbildare av Lidwalls tillverkning fanns att beskåda, igång wintertid förstås. Foto reg 2018 06 03
En sen leverans, dvs. 1986. Och som sagt nytt firmanamn. Foto red 2018 06 03
Ena redaktionshalvan förstärkt med Christer Samuelsson företog en liten expediton till Aspö och färjelägret, där nr 800 finns. Vi träffade delar av personalen och Nisse Lundqvist visade oss innanmätet på en av strömbildarna typ P15 som tagits upp samma dag. Nu stundade underhåll och målning. Foto red. 2021 03 23
Nr 800 Gnidde i förgrunden blir vid sin köl / läst, men vår spaningstur företogs även för att den dieseldrivna Linfärjan Carolina i dagarna kommer att fasas ut och ersättas av en rustad, eldriven linfärja. Dagen efter vårt besök låg Carolina ute till försäljning på Djurgårdsvarvet.se. Foto red. 2021 03 23
Fin miljö runt färjeläget mitt i Mälaren Foto red. 2021 03 23
Färjan utbytt men Gnidde är still going strong Foto Hans Lennart Ohlsson 2022 09 29