Tillverkningsnr 800 typ Hamnarbetsbåt hette 63 / 77

.

Leksands Mekaniska Verkstads AB levererade denna hamnarbetsbåt till Statens Vägverk i Borlänge den 06 februari 1983. Längd 8,50 m. Bredd 2,70 m. Originalmotorn är en Ford 2722 på 90 hkr. Totalvikt ca 4 400 kg. (Enligt Vägverkets uppgifter levererades båten 1983-09-13 och fick då Vägverksnr: 63 / 77) Nu är inventarienumret 498034. Tack Nils-Olov för denna komplettering. Hon är systerbåt till de 14 st militära hamnarbetsbåtarna som levererades 1975-76 men styrhytten har här ett fast aktre skott. Detta är den sist levererade Lidwalls båten som redaktionen vet finns kvar och är i tjänst i jan 2016.

 

En trolig- med tanke på färgsättningen - leveransbild på just nr 800. från Lidwalls samling i Leksandslokalhistoriska arkiv.

Vid Arnö färjeläge. Foto Nils-Henrik Krokstedt 2012-08-25

 

Hamnarbetsbåten nr 800 vid Oknö färjeläger Foto N. Lundqvist juni 2012

Tillverkningsskylten som sitter i båten. Observera att men att företaget nu fått nya skyltar sedan man vid ägarbytet 1981 ändrade namn till Leksands Mekaniska Verkstads AB.
Dock är telefonnummret är detsamma. Foto N. Lundqvist

Kännedom om båten fick vi genom ett mail från Nils-Olov Lundqvist. Han skriver:

Hej.
Ramlade in på eran sida, och tror att vi har en Lidwallsbåt.  Den är tillverkad i Leksand 1983. Nr: 800.  Men det står inte Lidwall någonstans. Den finns på Arnö-leden (Färjerederiet) en färjled i Mälaren mellan Oknö och Arnö. Skickar med några bilder så får ni kika om det är något av intresse
Mvh
Nisse L.

 

Och visst är vi intresserade. Båten ser ut att vara i utmärkt skick. Motorhuven Foto N. Lundqvist

Båtens styrhytt har akterskott till skillnad från de militära hamnarbetsbåtarna nr 722 - 735 som är öppna akterut. Bogserkrok finns också ombord. Foto N. Lundqvist.

Styrplatsen. Foto N. Lundqvist.

Nr 800 på Arnö-leden (Färjerederiet) En färjeled i Mälaren mellan Oknö och Arnö som trafikeras av en linfärja. Foto N. Lundqvist i juni 2012

Vid Arnö färjeläge Foto Nils-Henrik Krokstedt 2012-08-25

 

Tillbaks