Tillverkningsnr 84 typ BVV 10 kallas Björnfjell
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Statens Skogsvesen, Elvdal Skogsförvaltning den 5 april 1950 per lastbil. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Båten levererades med en Seffle 10 hkr-motor typ S15 BF 750 v/m. med motornummer 6950. Båten var försedd med ett spel av typen SM 7 för 600 meter 8 mm lina. Det finns inget tillverkningskort på denna rätt tidiga BVV 10.
Vår outtröttlige spanare och tillskyndare Ståle Elverhøi fann i juni 2019 ännu en BVV 10 båt i praktiskt taget originalskick och på väg att bli museeföremål på ett norsk Vildmarksmuseeum. Ståle skriver:
Hei
Sender noen bilder jeg har fått fra Åge Broløkken, avdelingsleder ved Blokkodden Villmarksmuseum.
Bildene viser varpebåten BJØRNFJELL, Lidwallsbygg nr. 84. Jeg vet ikke så mye om denne båten, annet enn at da den var i bruk gikk den på Isteren, en innsjø i Engerdal kommune i Hedmark fylke. Forhåpentligvis dukker det opp mer historikk etterhvert.
Bildene viser litt av hva som har skjedd med BJØRNFJELL det siste året, fra den ble "oppdaget" sommeren 2018 og fraktet til Blokkodden Villmarksmuseum, hvor den nå står innendørs i påvente av renovering.
Litt mer om innsjøen Isteren: Isteren er en del av Trysil-Klaravassdraget, vassdrag i Sørøst-Norge og Sverige. Vassdraget renner mot sørøst fra Femunden (662 moh.), går først under navnet Gløta mot vest til sjøen Isteren (645 moh.), videre under navnet Femundselva og Trysilelva til riksgrensen. På svensk side heter elva Klarälven, og renner ut i Vänern.
Blokkodden Villmarksmuseum har egen nettside; https://blokkodden.
no/ , og har også en side på Facebook, hvor det stadig blir lagt ut nyheter. Mvh Ståle Elverhøi
Redaktionen var mycket tacksam för förmedlade fakta och foton. Ytterligare en båt kom till vår och läsarnas kännedom, dessutom i betryggande o gott förvar. Stort och djupt Tack Ståle
Björnfjell okänt år Foto Signe Drevsjø i Engerdal förmedlat av Ståle Elverhøi
Väl täckt i väntan på uppdrag eller bättre tider Foto Ståle Elverhøi hösten 2018
Det mesta såg ut att vara på plats. Foto Åge Broløkken maj 2019
Mot räddningen Foto Åge Broløkken maj 2019
Propellerarrangemanget från 1950 Foto Åge Broløkken juni 2019
Tillverkningskylt och agentens sigill. Foto Åge Broløkken juni 2019
Sefflen har varit med sedan 1950. Foto
Åge
Broløkken maj 2019
I samband med att museet öppnade kom en besökare och meddelade att
han hade durkarna till båten i vedboden.
Foto förmedlat via Ståle
Elverhøi