Okända nr 104 typ XXX Kryssaren II i Rundviks Båtklubb
Längd ? m. Bredd ? m. Båten hade i orginal troligen en Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med motornummer XXXX och levererades troligen med ett varpspel. Gick under 1970 talet som arbetsbåt till ett större mudderverk och drog förtöjningsvajrar vid landnära muddringsjobb. Båten ägdes då av det välkända Wibergs Rederi AB i Husum. Båten hade då en Bolinder motor typ 1052 Runt 1990 såldes hon till Rundviks Båtklubb och brukades där för div arbeten i småbåtshamnen så som utprickning mm. Runt 2018 såldes hon vidare till Roland Sandstrom boende utanför Umeå,
Båten var troligen inte byggd av Lidwalls utan av Ljusnans FF:s verkstad vid Stagården i trakten av Bollnäs. Det var vännen Håkan Sundström som kom med tipset. Han har varit ombord på båten och var inne på att det var ett Leksandsbygge. Men så inkom bilder från båtens ägare sedan 2018 - Roland Sandström boende utanför Umeå. Sanningen om ursprunget kom fram ! Det ses bla tydligt på aktern och det långa fördäcket. Roland använder båten yrkesnässigt till dragning av olika typer av kablar när det skall installeras på någon ö
Vi tar med Kryssaren II som ett ex på en båt byggd i Stagårdern och konstaterar att dessa flottningsbåter är rätt lika till färg o form.
Kryssaren II hos Bröderna Wibergs i Gideåbacka Foto Bengt Sandinge slutet av1980-talet
Kryssaren II hos Bröderna Wibergs i Gideåbacka Foto Bengt Sandinge slutet av1980-talet
Foto genom Håkan SundströmKryssaren II ute på jobb Foto Roland Sandström sommaren 2021
Kryssaren II ute på jobb Foto Roland Sandström sommaren 2021
Det var på akterns form det hängde . En riktigt fin båt Foto Roland Sandström sommaren 2021
Kabeln ute, trumman tom. Kryssaren II ute på jobb Foto Roland Sandström sommaren 2021