Okända nr109 typ BVV 10  Brita ex. Järnarn


Lidwall & Söner levererade denna varpbåt till en för oss okänd kund. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Med största sannolikhet var den bestyckad med en 10 hkr tändkulemotor och ett varpspel av typen SM 7 vid leveransen. Denna båt var en av totalt 138 st. byggda på spant av typen BVV - 10. Som flottningsbåt hade båten så kallad sittruff vilket infördes från tillverkningsnummer 43.  Det betydde att ruffen var tillräckligt stor att krypa in i vid tex dåligt väder. Vidare har båten haft en en brytskiva på aktertoften. Eftersom denna utrustningsdetalj är antecknad i Lidwalls tillverkningslista och denna detalj bara skall finnas på nr 48, 50, 51 och 54 av båtar som hade sittruff men var utan skvättbord vilket vår okänd 109 saknar. Tre av båtarna är upphittade  så okänd 109 skulle kunna vara BVV 10 nr 51 som levererades 2 april till Sundsvallsbolagens Kustförvaltning Om detta stämmer med verkligheten  hette båten Sörforsån och hade en Sefflemotor med tillv nr 6457på 10 hkr men det är bara en hypotes. 

Rolf Ljungberg på Muskö köpte båten av en okänd person på samma ö 1973-74. Det är i skrivande stund - dec 2024 - vår tidigaste uppgift om båten. Rolf drev en byggfirma och körde ut byggmaterial till öar där han arbetade med att bygga och reparera hus. Rolf mindes att båten drevs av en luftkyld Lister diesel och har bidragit med de äldsta bilderna vi har av båten. Svårt att komma längre tillbaka i tiden  utan namn på tidigare ägare.

Båten blev med tiden för liten och den såldes omkring 1980-82 till Christer Hellström på Björnholmern. Båten var redan då dålig i botten men det var tänkt att bottenplåten skulle förnyas. Båten skulle brukas för transporter till och från Björnholmen över till Muskö när isen varken bar eller brast.Den dåliga botten skrotades men därefter avstannade  arbetet. Nuvarande ägare är Stefan Gråfors i Strängnäs. Stefan köpte skrovet sommaren 2000 på ön Björnholmen. Av varpbåten återstod skrovet som  saknade botten. Båtskrovet stod på en åker och med hjälp av en kamrat lyckades de få upp skrovet på en kofäja för vidare transport till Muskö. Där lastades båten på en trailer och renoveringen kunde påbörjas. Först blästrades skrovet i Södertälje och därefter bytte Reijo Asp i Järna all nödvändig plåt  i skrovet till 4 mm. Det renoverade båtskrovet togs återigen till Södertälje för blästring och varmgalvanisering.

Senare monterades ångpanna och  maskin på Muskö av Bosse Gustafsson som även gjorde överbyggnaden vid platsen Canada på nordvästra delen av Muskö. Ångmaskinen var av Erik Janssons tillverkning  - en av tre han tillverkade som yrkeskollärare i Kalmar. Pannan tillverkades i Tillberga hos en ångerfaren smed. När båten var klar 2003 prövades hon ordentligt i vattnet  omkring  Muskö. Bosse Gustafsson. körde son och blivande svärdotter till Björnholmen där deras bröllop ståndade.  Därefter gick hon i Trosa för att senare flyttas till Sparreholm och sjön Båven. Dessvärre saknas skottet in till ruffen redan när Stefan hittade båten och därmed tillverkningsskylten. Sedan Stefan flyttat till Strängnäs finns båten i Mälaren och Nabbviken

Många vänner och bekanta till redaktionen spanar och just denna båt hittades i Strängnäs 10 maj 2023 av Lars Ingvar Målargården. Han sände några bilder som gjorde oss säkra på att det måste vara ytterligare en upphittad Lidwallsbåt. Båten hette Brita och var försedd med ångmaskin och panna. Även Sven-Erik Östberg har bidragit med fotodokumentation. Då den stod utanför företaget Mälarbåtar tog vi kontakt med dem och träffade på Patrik. Han kände för en viss by i Leksand och  hjälpte oss med ett foto akterifrån. Det bekräftade i alla detaljer  teorin vi hade om att  tillverkaren var just Lidwall. I december 2024 kontaktade  ägaren Stefan Gråfors redaktionen  och vi fick fler bilder på den fina båten. Jakten på fler pusselbitar för att hitta båtens tillverkningsnummer fortsatte.



Arbetsbåten användes ibland till utfärder med familjen. Foto Rolf Ljungberg  på 1970- talet

Redaren själv med utflyktsmacka.  Foto genom  Rolf Ljungberg  på 1970- talet

Uppdukat på motorlådan som troligen innehöll en Lister. Skottet till ruffen borta redan när Rolf köpte som båten de kallade för Järnarn.
 Tillverkningsskylten borta redan då. 
Foto Rolf Ljungberg  på 1970- talet


Fyndskick brukar det stå i veteranbilsannonser. En fastighetsmäklare hade benämnt det Sjökontakt. Här i gräset på Björnholmen.
Foto Stefan Gråfors sommaren 2000

Båten och Stefan fast förankrad på jorden. Båten gick via en Kofärja över till Muskö.
Foto Stefan Gråfors sommaren 2000

Motorbädden visar att båtens kulmotorn blivit flyttad akterut.
Foto Stefan Gråfors sommaren 2000

Loss från hagen. Saknar som ni ser det mesta av plåten att flyta på.
Foto Stefan Gråfors sommaren 2000



Ångmaskinen tillverkad  Kalmar
Foto Stefan Gråfors

En ångifierad men ännu  okänd BVV 10, vill vi påstå. Såg fin ut.
Foto Lars Ingvar Målargården 2023 05 08


Pollare och propellerbrunn.  Allt ledde till en tidig BVV10
Foto Lars Ingvar Målargården 2023 05 08


Jo båten innehöll en riktig ångmaskin!
Foto Lars Ingvar Målargården 2023 05 08



Rundad akter typ ångslup men inte originalet. En gång hade båten en platt akter.
Roder, propellerlagerinfästning med stor mutter och gängat hylsrör samt rester av timmebur runt
propellen. Detaljer som  berättar en historia med Leksandsanknytning
Foto Patrik Nyberg 2023 05 16



Så ser hon ut sjösatt i Strängnäs. Foto genom Sven Erik Östberg aug 2023


Foto genom Sven Erik Östberg aug 2023

Tillbaks