Okända nr 28 typ BVV 10 heter Varparen 28 kan vara nr  253

Här kommer ytterligare en BVV 10 av delvis okänt ursprung. Båten byggdes troligen för Klarälvens Flottningsförening eller Fryksdalens FF. Längd 6,50 m. Bredd 2,10 m. Båten var av standardtyp med skvättbord och förhöjt fördäck. Bilden nedan som vi fått av Bengt Sandinge visar Varparen 28 i Dyvelsten i maj 1987. Det syns tydligt att båten är av den sena typen av BVV- 10 båtar, men utan notchade spant. Skulle vi gissa borde Varparen 28 vara nr 253 alltså Fryksdalens FF Varpbåt 12.

I augusti 2018 inkom nya bilder från Helena Lundgren Landin som företagit en expedition med båten. Inspirerade av detta tog vår forskning ny fart. Vi hade då identifierat så många av KFF. och FFF,s BVV10-båtar att sannolikheten var stor att hypotesen att det verkligen var tillvnr 253 nästan var bekräftad. Några argument för detta är att det troligen  är den sist byggda  BVV-10 utan notchade spant, att båten fick ett udda nummer hos KFF  och till slut Håkan Larssons avskrift från material i FFF arkiv där det finns antecknat att båten överfördes från FFF till KFF:

- Varpbåt 12, Motornummer; (Seffle), 8782, Typ; S15 BFV, Effekt; 10 hk, Varvtal; 750, Tillverkningsnummer; 253, Leveransår; 1955.
”Kvar i Oleby 1969”, enligt bevarade noteringar. Varpbåt 12 var den sista kvarvarande motorvarpbåten hos Fryksdalens Flottningsförening och lämnade Oleby (förmodligen) 1974. Den fraktades då över till Klarälven för att användas av Klarälvens Flottningsförening. Båtens vidare öden är okända."



Varparen 28 i Dyvelsten Foto maj 1987 från Bengt Sandinges arkiv

På nästa bild är båten ombyggd och moderniserad. Denna båt köptes i början av 1990 talet av Äventyr i Värmland från Klarälvens Flottningsförening som sålde vidare till Bengt Z i Torsby 2002. Bengt sålde i sin tur vidare till Fredrik i Forshaga 2007 och där finns båten 2016.


Varparen 28 i mitten på 90-talet vid Ransby. Foto Nils-Erik Englund

Varparen 28 hette båten hos Klarälvens Flottningsförening, det är vi säkra på. Men vad hade den för tillverkningsnr hos Lidwalls? Då många av KFF:s BVV 10 båtar köptes i andra hand kan det vara en av dessa,  Högst sannolikt var båten utrustad med en Sefflemotor typ S15 på 10 hkr och ett spel av typen SM 7 vid leveransen.

Flottningen på Klarälven fortlevde längst i Sverige och lades inte ned förän 1992. Flottningschefen Bo Lundén var verksam fram till 1981 och försökte modernisera verksamheten. Han tyckte att den urgamla metoden att varpa timmer skulle bort och att KFF skulle investera i rena bogserbåtar. Så tillkom de sex båtarna i Dragarenserien. Men även äldre varpbåtar byggdes om och försågs med moderna dieselmotorer, Varparen 28 är ett bra exempel på detta. Inspirerad av timmerbåtar från Ångermanälven skar man upp fördäcket, placerade ratten längst fram och satte i en modern Yanmardiesel. Båten blev ombyggd vid verkstaden i Löved. Det var nog där och då tillverkningsskylten försvann.

Här på en närbild från flottningen på Varparen 28 ses hur ett skyddsnät satts upp för om bogserkroken för att skydda föraren vid ev. brott på bogsertrossen. Motorn har elstart men för alla eventualiteter finns också en paddel som ni ser så är det raka plattjärn i spanten . Foto Nils -Erik Englund

Varparen 28 2007 Foto i Reds samling

Äventyr i Värmland AB som arrangerade flottfärder från ex. Torsby på Klarälven köpte båten för att dra loss flottar som fastnat på sandbankar i älven. Den var inte speciellt lämplig för ändamålet så istället inköptes en stabilare och starkare båt från KFF  vid namn Minken som ursprunligen gick för Ångarmanälvens FF. Den var byggd på Rossöns Mek Vekstad. Varparen 28 blev fritidsbåt 2002. Båten har varit ute till försäljning flera gånger men 2016 var hon fritidsbåt i Forshaga och gick på Klarälven i trakten

Från en annons 2013

I full drift sommaren 2016 Foto Håkan Leverström aug 2016



På tur med  Varparen 28. Foto Helena Lundgren Landin 2018 07 28



Hon är sig lik men har återfått KFF.s fina gröna färg. Ratten ser ut att vara en Lidwalls typ större. Foto Helena Lundgren Landin 2018 07 28

 

Tillbaks