Okänd nr 50 typ BVV 5 kallades Flottis senare Klippet


En  okänd båt av typen BVV5, byggd utan skvättbord. Båttypen byggdes i 39 ex, alla i lika utförande med spant. Av BVV-5 båtarna fanns inte någon modern spantlös version. Den sist byggda hade tillverkningsnr 656. Längd 5,7 meter, bredd 2,0 meter. Båtarna byggdes i 3-4 mm:s plåt. Just denna båt är speciell då den var försedd med dubbel bordläggning utformad som kylvattentank, och borde därför gå att identifiera! Att det är en BVB 5 råder ingen tvivel om men vilken ? Red trodde att det var en tidig båt i serien då hon saknade nochade spant  men kunde inte komma på vilken trots ett omfattande pusslande. I nov 2023 visste vi att båtens första kända ägare i Malung var Börje Wiktorsson. Han sålde till Hugo Lissmyr som i sin tur sålde till Anders Persson. Båtens sista ägare i Malung

Så här skrev Anders Winter om denna båt i ett nyhetsbrev oktober 2004:

Blocket är en webbplats där en hel del små fd varpbåtar bjuds ut till försäljning. I maj 2004 fanns ett stålbåtskrov till försäljning i Malung som jag ringde på. Ägaren Anders Persson visste inget om båtens historia, bara att propelleraxelutgången och timmerburen var borta och att den legat en längre tid i byn Jägra norr om Malung. Ägare då var då en mångkunnig man, Hugo Lissmyr.  Jag bestämde tid för ett besök, men båten såldes omgående till Stockholms län så jag behövde bara köra 8 mil totalt för att få se den.

Båtskrovet köptes av en segelmakare Janne Björnberg i Bro för att bli transportbåt till en ö i Stockholms skärgård vintertid. Den var utan motor. Jag fick kontakten via båtens gamle ägaren i Malung och det visade sig att den nya ägare var både intresserad av ett besök och kanske att få reda något om båtens historia. Båten var just nedkommen till Upplands Bro och en del rostiga plåtar i fören hade redan förnyats. Tanken i Malung var att installera en riktigt gammal Sefflemotor ( ca 1918 ) i båten. Den motorn följde med båten till Stockholm. Segelmakaren var inte intresserad av tändkulemotorn då han skulle använda båten vintertid men en kollega till mig från Mälarvarvet köpte kulmotorn och det blev inledningen för hans intresse för  tändkulemotorer. ( efter ett omfattande arbete går motorn i dag väldigt bra.)

Janne Björnberg installerade en 2-cylindrig motor i båten, byggde hylsrör och propelleraxel samt roder. Kom igång i Värmdö runt 2005. Cirka 10 år senare sjönk båten då en elpump inte gjort sitt jobb. Båten bärgades och hamnade på nytt i Bro, nu upp och ner på en förrådscontiner  I nådens år 2023 antydde Janne att han var färdig med Upplands Bro och ville avyttra båten. Lokalen skulle en skrothandlare överta, han och hans omättliga tugg hade också tittat lystet på båten. Redaktionen som brinner för övergivna och utrotningshotade stackare anmälde intresse. Så föll det sig att vi blev ett objekt rikare. Hämtning skedde den 10 september 2023.

Ett namn skulle hon ha, det beslöts att båten skulle heta Klippet. Kasten var på tal men båten saknade koppling till det Gävlesågverket. Eftersom vi hade vår BVV 5 nr 293 Klacken som målbild i restaureringen tyckte vi att det passade bra. Skrovet var i tämligen gott skick, det behövde  rostskrapas och målas. En trecylindrig Lister som fanns i redaktionens hägn skulle installeras. Rorkult är kult, det hade ju Klacken också.


Skrovet reparerat i Upplands Bro Foto red 2004 09 20

Tillverkningsskylten och luckan saknas.Foto red 2004 09 20

Axel och hylsrör bortskurnaFoto red 2004 09 20



Axel och hylsrör bortskurna
Foto red 2004 09 20


Forna styrplatsen?
Foto red 2004 09 20

Flottis återställd på Värmdö Foto Gunnar Lefrell 2007 04 30

Båten var i drift, så även den medföljande Sefflemotorn. Dock på var sitt håll. Foto red 2009

Flottis vid sin hemmahamn Torsbyholme. Foto Segelmakare Janne Björnberg  2010

Status i december 2017. Utsatt läge, foto P-G Tomberg

Med god lasthjälp av Janne fick vi på båten på vår trailer och resan till Leksand inleddes Foto red 2023 09 19



Vi kunde konstatrera att båten var i relativt gott skick med hela bottenstockar och spant. Foto red 2023 09 20


Fabrikörn vände stiligt om båten. Klippet kom att övervintra i Västanvik och upputsningen planerades  till våren  2024
Foto red 2023 09 20


Så kom hon på plats på systerns nr 103 Femmans rustade släp. Foto red 2023 09 20



Nu kunde båten undersökas grundligare, Alla kandidater med kölkylning i original föll bort när igensatta hål för en Seffle motor hittades på insidan ( se bild tv. )
och motsvarande  hål kunde anas på BB:s utsida. Hon var ett tidigt ex av typen BVV 5 som red länge anat !  Foto red 2023 11 24


Redaktionen köpte i oktober 2021 en Lister typ SL3 på hela 12,75 hkr för framtida behov. Renoverad av Martin Nordesjö går den våren 2023 som den ska.
Vi har goda erfarenheter av motortypen då en likadan sitter i systerbåten Klacken nr 259


Vi tar tacksamt emot alla tips om denna båts öden och äventyr. Kontakta Webbmaster

Tillbaks