Okänd nr 50 typ BVV 5 kallades Flottis senare Klippet
En okänd båt av typen BVV5, byggd utan skvättbord. Båttypen byggdes i 39 ex, alla i lika utförande med spant. Av BVV-5 båtarna fanns inte någon modern spantlös version. Den sist byggda hade tillverkningsnr 656. Längd 5,7 meter, bredd 2,0 meter. Båtarna byggdes i 3-4 mm:s plåt. Just denna båt är speciell då den var försedd med dubbel bordläggning utformad som kylvattentank, och borde därför gå att identifiera! Att det är en BVB 5 råder ingen tvivel om men vilken ? Red trodde att det var en tidig båt i serien då hon saknade nochade spant men kunde inte komma på vilken trots ett omfattande pusslande. I nov 2023 visste vi att båtens första kända ägare i Malung var Börje Wiktorsson. Han sålde till Hugo Lissmyr som i sin tur sålde till Anders Persson. Båtens sista ägare i Malung
Så här skrev Anders Winter om denna båt i ett nyhetsbrev oktober 2004:
Blocket är en webbplats där en hel del små fd varpbåtar bjuds ut till försäljning. I maj 2004 fanns ett stålbåtskrov till försäljning i Malung som jag ringde på. Ägaren Anders Persson visste inget om båtens historia, bara att propelleraxelutgången och timmerburen var borta och att den legat en längre tid i byn Jägra norr om Malung. Ägare då var då en mångkunnig man, Hugo Lissmyr. Jag bestämde tid för ett besök, men båten såldes omgående till Stockholms län så jag behövde bara köra 8 mil totalt för att få se den.
Båtskrovet köptes av en segelmakare Janne Björnberg i Bro för att bli transportbåt till en ö i Stockholms skärgård vintertid. Den var utan motor. Jag fick kontakten via båtens gamle ägaren i Malung och det visade sig att den nya ägare var både intresserad av ett besök och kanske att få reda något om båtens historia. Båten var just nedkommen till Upplands Bro och en del rostiga plåtar i fören hade redan förnyats. Tanken i Malung var att installera en riktigt gammal Sefflemotor ( ca 1918 ) i båten. Den motorn följde med båten till Stockholm. Segelmakaren var inte intresserad av tändkulemotorn då han skulle använda båten vintertid men en kollega till mig från Mälarvarvet köpte kulmotorn och det blev inledningen för hans intresse för tändkulemotorer. ( efter ett omfattande arbete går motorn i dag väldigt bra.)
Janne Björnberg installerade en 2-cylindrig motor i båten, byggde hylsrör och propelleraxel samt roder. Kom igång i Värmdö runt 2005. Cirka 10 år senare sjönk båten då en elpump inte gjort sitt jobb. Båten bärgades och hamnade på nytt i Bro, nu upp och ner på en förrådscontiner I nådens år 2023 antydde Janne att han var färdig med Upplands Bro och ville avyttra båten. Lokalen skulle en skrothandlare överta, han och hans omättliga tugg hade också tittat lystet på båten. Redaktionen som brinner för övergivna och utrotningshotade stackare anmälde intresse. Så föll det sig att vi blev ett objekt rikare. Hämtning skedde den 10 september 2023.
Ett namn skulle hon ha, det beslöts att båten skulle heta Klippet. Kasten var på tal men båten saknade koppling till det Gävlesågverket. Eftersom vi hade vår BVV 5 nr 293 Klacken som målbild i restaureringen tyckte vi att det passade bra. Skrovet var i tämligen gott skick, det behövde rostskrapas och målas. En trecylindrig Lister som fanns i redaktionens hägn skulle installeras. Rorkult är kult, det hade ju Klacken också.
Skrovet reparerat i Upplands Bro Foto red 2004 09 20
Tillverkningsskylten och luckan saknas.Foto red 2004 09 20
Axel och hylsrör bortskurnaFoto red 2004 09 20
Flottis återställd på Värmdö Foto Gunnar Lefrell
2007 04 30
Båten var i drift, så även den medföljande Sefflemotorn. Dock på var sitt håll. Foto red 2009
Flottis vid sin hemmahamn
Torsbyholme. Foto Segelmakare Janne Björnberg 2010
Status i december 2017. Utsatt läge, foto P-G Tomberg
Med god lasthjälp av Janne fick vi på båten på vår trailer och resan till Leksand inleddes Foto red 2023 09 19
Vi tar tacksamt emot alla tips om denna båts öden och äventyr. Kontakta Webbmaster