Okända nr 50 typ BVV 5 kallas nu Flottis

Flottis vid sin hemmahamn Torsbyholme. Foto Janne Segelmakare 2010

En ännu så länge okänd båt av typen BVV5,  byggd utan skvättbord. Båttypen byggdes i 39 ex, alla i lika utförande med spant. Av BVV-5 båtarna fanns inte någon modern spantlös version, om redaktionen tolkat tillverkningslistorna rätt. Den sist byggda hade tillverknings nr 656, längd 5,7 meter,  bredd 2,0 meter. Båtarna byggdes i 4 mm plåt. Just denna båt är speciell då den var försedd med dubbel bordläggning utformad som kylvattentank, och borde därför gå att identifiera!

 

Så här skrev jag om denna båt i ett nyhetsbrev oktober 2004

Foto Gunnar Lefrell 2007 04 30

Blocket är en webbplats där en hel del små fd varpbåtar bjuds ut till försäljning. För några månader sedan ( maj 2004 ) fanns ett stålbåtskrov till försäljning i Malung som jag ringde på. Ägaren visste inget om båtens historia ,bara att propelleraxelutgången och timmerburen var borta och att den legat en längre tid på en skrot i just Malung, Jag bestämde tid för ett besök, men båten såldes omgående till Stockholm så jag behövde bara köra 8 mil t. o. retur. för att få se den.


Båtskrovet köptes av en segelmakare i Bålsta för att bli transportbåt till en ö i Stockholms skärgård vintertid. Den var utan motor. Jag fick kontakten via båtens gamle ägaren i Malung och det visade sig att den nya ägare var både intresserad av ett besök och kanske att få reda något om båtens historia. Båten var just nedkommen till Stockholm och en del rostiga plåtar i fören hade redan förnyats. Tanken i Malung var att installera en riktigt gammal Sefflemotor ( ca 1918 ) i båten. Den motorn följde med båten till Stockholm. Segelmakaren var inte intresserad av tändkulemotorn då han skulle använda båten vintertid men en kollega till mig från Mälarvarvet köpte kulmotorn och det blev inledningen för hans intresse för just tändkulemotorer. ( efter ett omfattande arbete går motorn i dag väldigt bra.)

Skrovet reparerat Bålsta maj 2005 Foto A Winter.

 

Tillverkningsskylt och lucka saknas. Bålsta maj 2005 Foto A Winter.

Gunnar Lefrell var ute och forskade om gamla ångbåtsbryggor på Värmdö då han stötte på denna båt. Vi ser att den i maj 2007 är fullt återställd och i drift

 

Foto Gunnar Lefrell 2007 04 30

 

Båten är i drift och även den medföljande Sefflemotor. Dock på var sitt håll. Foto red 2009

Status i december 2017. Utsatt läge, foto P-G Tomberg

Status i december 2017. Utsatt läge, foto P-G Tomberg

Vi tar tacksamt emot alla tips om denna båts öden och äventyr. Kontakta Webbmaster

Tillbaks