Okänd nr 54 Typ motorkryssare Riwall  31 nr 44 heter Paloma


Så här ser Paloma ut efter ombyggnationen av akterutrymmet, På Kinda kanal i juli 2015. Foto genom skippern Tony Nordesjö

På väg in i Nykvarns sluss - den första av Kinda kanals nio slussar foto red 2014 06 15

En välkänd Lidwalls- och flottningsbåtsprofil, Leksandsbördige Tony Nordesjö har en båt som redaktionen länge trodde var byggd hos Lidwalls! Vi har inte fullständigt lyckats utreda denna båts ursprung trots en rätt omfattande dokumentation.  Måtten är längd 9,30 och bredd 3,10 meter. Båten hade reg nr KLR 18 i det gamla fritidsbåtsregistret och då båten infördes 1988 var Roger Leandersson ägare. Vi tog kontakt med honom och fick en hel del nya uppgifter, dock inget som ledde till en identifiering. I registret står fabrikat som Leksandsbåt och Hemmabygge vilket vi tolkade som att skrovet var byggt på Lidwalls och överbyggnaden och inredningen gjorts av köparen. Båten skall vara från 1978-79. Roger köpte båten liggande i Ålkistan Stockholm 1985 och den hade då en havererad Volvo Penta-motor typ MD29A. Han bytte till en starkare  typ MD 32 och byggde om stäven då båten tog mycket vatten över ruffen. Vidare fick han hjälp av Nacka Finmekaniska AB i Kummelnäs att ta fram en lämplig propeller. Dock gjorde båten aldrig mer än 10 knop.

Roger  sålde båten vidare 1990 till Peter B i Järfälla som sålde vidare till okänd som sålde till Anne Juul Mengshoel 2004. Hon köpte båten i Gustafsberg. Den var i juni 2011 till salu på Blocket upplagd i Bergshamra med havererad motor, då en Volvo Penta MD 29. Säljaren trodde att det var topplockspackningen som hade gått.

Båten köptes i juli 2011 av Tony Nordesjö som flyttade den till Linköping. Efter en nödvändig renovering fick båten Stångån vid sjön Roxen som hemmahamn. Tony jobbade vidare under hösten 2011 med båten och bytte ut motorn till en renoverad MD 29. Sedan sommaren 2016 är hon hemma på Siljan och har hemmahamn i Rälta. Så trevligt med ännu en stålfritidsbåt i sjön.

I maj 2018 tog Redaktionen kontakt med Karin Richardsson änka efter framlidne Kjell Richarsson. Vi hade då sett flera stålbåtar på nätet som var mycket lika Paloma och var ritade och byggda i Sjötorp av Riwall.  Företaget bedrev ännu båtbyggnation även om det endast handlade om alumnium. Karin försåg oss med tillverkningslistor på Riwalls fritidsbåtar som vi redovisar nedan. Vi tror i nov 2018 att Paloma har tillverkningsnr 44 och levererades till en Arne Ekblad i Järfälla 1977. Redaktionen ser inte som sin gärning att undersöka andra tillverkare av stålbåtar än Lidwalls men vi  är glada  för kontakten med Karin  och att det kan hjälpa oss att reda ut identiteten på okända plåtbåtar.

En ny kunskap vi fick genom Karin Richardsson är att två st skrov av typen Riwalls  27 ( se nr 2 och 3 på listan nedan )  levererades av Lidwalls  till ett företag i Göteborg, AB Telfa som samarbetade med Riwalls. Dessa två skrov som enligt kontraktet med Lidwalls levererades i slutet av september 1965 respektive  oktober samma år finns inte upptagna i Lidwalls tillverkningslista.

 



Riwalls tillverkningslista av fritidsbåtar förmedlad genom Karin Richardson

Foto Anne Juul Mengshoel

Foto Anne Juul Mengshoel

Foto Anne Juul Mengshoel

Båten har anlänt till Linköping Foto Tony Nordesjö juli 2011

Båten börjar bli till sin fördel Foto Tony Nordesjö Augusti 2011

Dags för sjösättning Foto Tony Nordesjö 2012 05 18.

Åter vid båtklubben i Linköping efter en lyckad provtur. Foto Tony Nordesjö 2012 05 19

Paloma vid Tannerfors slussar i Kinda Kanal Foto Tony Nordesjö 2012 08 10

Paloma i Kinda Kanal. Foto Tony Nordesjö 2013 07 21

 

Paloma i Nykvarns sluss - den första av Kinda kanals nio slussar.
Tony som är en fin människa fraktar några indianboksromantiker och deras bräckliga farkost
foto red 2014 06 15

Paloma i Nykvarns sluss - den första av Kinda kanals nio slussar foto red 2014 06 15

Under vintern 2014 - 2015 har Tony byggt om akterruffen till ett praktiskt stuvutrymme. Foto Tony Nordesjö 2015 04 25

Soldäck/bagagelucka. En elegant lösning som för tanken till bilar med plåtcabriolet. Kanske nästa utmaning för Ing. Nordesjö?
Foto Tony Nordesjö 2015 04 25

Våren 2016 fattade familjen Nordesjö beslutet att flytta båten till Siljans vattensystem.
Ett uppskattat inslag i stålbåtsarmadan! Foto genom Tony Nordesjö 2016 06 25

 I gott sällskap på Sollerön med Gesundaberget i bakgrunden Foto red 2018 07 24



På  Storsiljan.  Foto red 2018 07 24


 

Tillbaks