Okända nr 7 typ BV 20
Namnet var / är Ragnar
Båten köptes vid Lit i Jämtland 1965 av Börje Åström , Kalix, som kallade den för Ragnar. Innan dess skall den ej ha haft något känt namn. Längd 9,00 bredd 2,80 meter Då drevs båten av en BM motor typ 1113. Börje sålde ca ett år senare till Nusnäs vid Siljan. Där byggdes båten om till nuvarandes utseende och försågs okänt år med hydrauldrift.
En hydraulmotor sitter på gamla motorns plats och driver via den ursprungliga propelleraxeln båten. Dieselmotorn, en Perkins, som driver hydraulpumpen, sitter under akterdäcket. Det gör att båten har stora utrymmen och en helt plan durk. Båten används till nöjes och fisketurer på Siljan. För ca 10 år sedan såldes den vidare till Mora och Åke Thorildsson. Han sålde båten vidare till en ny ägare i Söderbärke 2011. Nu går båten på Barkensjöarna.
![]()
Mora våren 2007 Foto Red.
En bild från ett reklamblad från Lidwall .från mitten av 1950 - talet. Det är troligen inte denna båten som idag finns i Mora men observera att svetsskarvarna är exakt lika på de båda båtarna.
Denna båt såg jag i Mora 2007 och det såg verkligen ut som ett Lidwalls bygge. Det var innan det fanns några tankar på denna hemsida. När vi satte igång med www.lidwallsbatar.se frågade jag Tomas Johansson, båtkännare från Sollerön, om han kände till båten och dess historia. Tomas tog reda på att båten hade ägts av Nils Olsson i Nusnäs och då påminde jag mig om ett gammalt e-brev från Börje Åstrom i Kalix, där han skrev att han hade sålt en båt till en by där det förekom dalahäst tillverkning. Jag skrev åter till Börje och fick följande svar.
Hej Anders!
Du får gärna lägga ut det jag skickat till dig. Snacka om att båtar kan förändras. Jag såg vid många resor i Dalarna att man hade förkärlek till gamla "bombåtar" och det förstår jag eftersom Lidwalls fanns i Leksand. Den båten du har på bilderna borde ju ha varit den jag sålde till Nusnäs och dalahästtilverkarna Olsson.(var det inte så dom hette?) Den köpte jag i Lit efter nedläggningen av flottningen där uppe i Jämtland. Det satt ju en BM 1113 i den då
Vilka säljarna var kommer jag inte ihåg på rak arm, men jag tror aldrig jag har sett så många olika bombåtar på ett ställe samtidigt. Båda båtarna jag köpte hade varpspel och en stor styrhytt, men ingen av den typen hittar jag på Lidwalls hemsida. Måtten var c:a 9 x 2,80 och de var i mycket bra skick. Jag borde ha bilder någonstans eftersom jag hade den ena inhyrd hos ASSI tillsammans med AXEL ( LillPär ) i drygt 10 år. Jag tror inte det fanns några tillverkningsskyltar.
Hälsn. Börje
Mora våren 2007 Foto Red.
Ja, vi får se om vi kan identifiera denna motorvarpbåt. Alla tips motages tacksamt!!! Om detta är ett Lidwalls bygge bör båten vara byggd efter 1956 då den moderna typen av skrov började byggas. Typ nummret kallades BV 20 och ritningsnumret på skroven av denna sena typ BV 20 var 2-3291- A. Uteslutningsmetoden säger att denna båt bör vara nr 464 byggd så sent som 1961 men det är bara redaktionens teori som vi ej kan bevisa.
Redaktionen förenade nytta med nöje under en tur Siljan runt och passade på att fota den okända BV 20 båten i Mora 2010-08-03
Ett närmare studium av båten sade oss att detta måste vara en Lidwalls båt Mora 2010-08-03
Båten förefaller inte ha gått mycket i timmer då skrovet är slätt och fint under vattenlinjen. Mora 2010-08-03