Namn AXEL  senare  AFRICAS QUEEN 


Byggår 1949-48  Tillverkare  DFF Övermo varv   Längd 8,25   Bredd  2,40  Djupg 0,70  Motor org. Seffle S17 typ BF 15 hkr


Historia. Är av typen D2. Byggkostnaden för Axel var 10 750 kr. Sefflemotorn byttes 1968 till en Deutz diesel på 20 hkr. Båten hade inget tak under tiden i DalälvarnFlottningFörening. Axel köptes april 1971 för 14 500 kr av Östra Sveriges Skogsägare. Båten fanns då i Rämsön där den avhämtades. 

Hon transporterades till Gotland, förmodligen via färjan, och användes i Slite hamn för hantering av flytande timmer. När denna verksamhet tog slut runt 1975-76  köptes båten av  Ekman  Skepps klarering i Slite. Axel målades upp och spelet togs bort, Båten användes mest som "personalförmån" och man gjorde resor ut till några öar utanför hamnen. 1993 förvärvades hon av Gute Bogser & Marin Service AB, Lars Ljung i Valleviken, Gotland  Hon fick en styrhytt i trä och döptes till klassiska Afrikas Queen. Företaget ägde ännu båten 2010  men hur status är 2018 känner  red ej till. 



 

Axel fotad på okänd plats sista året hon hade Sefflemotorn kvar. Foto Bernt Fogerberg 1967 05 13

 

 Hos Ekman Skepps klarering i Slite. foto från företaget 1978



 Sjösättning. Hos Ekman Skepps klarering i Slite. foto från företaget 1978



I Valleviken med styrhytt. Foto Gute Bogser & Marin Service AB, Lars Ljung 1995



I Valleviken med styrhytt. Foto Gute Bogser & Marin Service AB, Lars Ljung 1995



Tät men skicket känns inte helt OK. Tillsänt  foto  2011 05 05

Tillbaks