Datum |
Uppdatering |
2023
03 19
|
När det våras i bland bergen, får jag komma
till dig då? -trallade redaktionen på väg till våran vän
i Blötberget som vi får komma till ibland. Han kommer till oss
också med jämna mellanrum, Mats Norell på Norells Marin och
Mekaniska AB, väl sedd gäst på Lidwallsbåtens dag.
Då oftast med BV 15
nr 412 ALIDA på Myrslokens rullflak som nu vederbörligen
avsynades av redaktionen på den Norellska verkstadsgården.
Där tövade även BB 18
nr 613 HOLMEN , redo för sommarens marina uppdrag.
Mats jobbar med sina båtar i olika entreprenadjobb men har
också rustat och sålt vidare mången Lidwallsbåt. Till exempel
BV 15 nr 41 RUTH
som fått ny ägare i det fagra Sunnansjö, också det i Ludvika
kommun.
När en entreprenör i närbelägna Söderbärke behövde båt bistod
Norell med rådgivning i köpet av BB
15 NR 202 FRYKEN III vilken redaktionen också kollade
in.
Vi har haft mycken god hjälp från Mats Norell genom åren med
både tips och handarbete. Färskt bildbevis - När vi monterade
nytt cutlesslager på vår BV
4 nr 687 MARTIN fanns han på plats med glada tillrop.
Inget mänskligt är honom främmande!
Vad annars i denna vårlängtans tid?
Jobbet med >BV 15
nr 174 LILLA TRÅGET traskar på.
Nygamla bilder, som vi är så svårt förtjusta i har inkommit på
Sjötraktorn nr 721
BAMSE via Patrik Bergström. Vilket vi tackar ödmjukast
för.
Vidare har vi noterat att BVV
10 nr 26 VARPAREN VI är till salu.
Så ska det vara - rusta eller sälj vidare. Ligga och rosta är
inget vidare!
|
2023
03 05 |
Mars har marscherat in i kalendern. Det får oss osökt in på merch, prylar
med firmanamn i dagligt tal. Du som missade Spreadshirts
rabatt på Lidwallsgrejor förra månaden har chansen igen. De
lämnar 20% rabatt fram till 12 mars!
Du kan ju inte möta våren i din välanvända, lortiga och/eller
slitna keps, luv-eller T-tröja? (Jag vill inte ens antyda att
du skulle ha vuxit i vinter).
Nätbutik Spreadshirt Lidwallsbåtar.
På båtfronten marscherar det på med nyheter.
Nya bilder på BV 10
nr 362 STAREN, ett trevligt vårtecken. Som alltid med
starar.
BV 18 nr 205 BOGESUND
har fått panna!
Milstolpen, den första spantlösa BV
10 nr 345 HOLMEN hade en motor som fick ägaren att ta
sig för pannan. Men så gjordes det fynd! Håkan har plåtat nya
motorn. Nu ska båten plåtas...
En annan båt som avdömdes som Fynd av Nyköpings hamn 1970 är BV 20 nr 358 KEATON.
Redaktionen gläder sig storligen åt fina bilder från Klas på
Sjöbyggnationer AB i Stenungsund som verkligen rustat Keaton
för många fina arbetsdagar.
Arbetet med fartygsflottan från DFF rullar på. Vi har kommit
över fler bilder på
BENGT
LINGHED
GÄVAN och
TINA.
Vi dokumenterar ju dem i sin helhet fram till dags dato på
lidwallssidan. Historien om flottningen och ett urval av båtar
i arbete hittar du på dalaflottning.se
Var tapper och merch pannkaka!
|
2023
02 12
|
Februari och full rulle. Minsta lilla
värmebölja lockar ut personalen på Wintervarvet till BVV 10 nr 194 BILL. Hon ska prompt
i sjön till sommaren. Blir onödigt snygg om vi får säga det
själva. Och vem stoppar oss på vår egen hemsida?
Dock saknas en rulle. Linhjulet i aktern. Kontakta redaktionen om du råkar ha
två..
Lidwalls absoluta bästsäljare
BV 10 fanns ju i olika årsmodeller. BILL är en typ
som knappt 20 exemplar senare fick ett nytt förskepp. Vår
andra BV 10, 254
SIGVARD var
t.ex först med notchade spant.
Däremot blev båtarna från BV
10 nr 345 HOLMEN 345 från 1957 och framåt helt
spantlösa! Enklare att bygga när man kommit på hur och mycket
lättare att underhålla. Vi är glada att denna milstolpe kommit
inomhus och i goda händer!
I förra uppdateringen anmälde vi Helena Lundgren Landins fina
foton på BV 10 nr 172
172:an . Helena skickade även för några år sedan in
vackra vinterbilder på spantlösa BVV
10 nr 445 VARPAREN 21 där hon (båten alltså) låg i träda
vid Dyvelstens Flottningsmuseum. Från en annan mästerfotografs
rulle, nämligen Bengt Fogelbergs, har vi en bild från jobbet
med länsar 1966.
Lidwalls byggde ett antal båtar åt KFF som ritats av Kjell
Richardsson. Dragaren hette typen. Nr
517 DRAGAREN I var ett tag sysellsatt i
sjunktimmerbärgning och hette då BÄRGAREN. Det har vi fått
bilder på. DRAGAREN I hamnade även hon på Dyvelstens
flottningsmuseum. Kanske rullar en tår även nedför din kind
över Dyvelstens sorgesamma öde?
Glada blev vi att se en fin Hamnarbetsbåt
nr 475 HAMNEN som altjämt tjänstgör i Norrköpings hamn!
Och glöm inte att kolla i kökslådor, skohyllor och garage
efter ett linhjul till BILL. Kanske rent av på vinden bland
hjulsakerna?
Hittelön utlovas. Kanske en äkta Lidwallsvimpel?
|
2023
01 29
|
Janus, den gamle skälmen, öppnar och stänger
himmelens portar. Ett ansikte blickar bakåt in i det
förflutna, ett in i framtiden. Så har även redaktionen
tillbringat månaden som bär hans namn. Som vanligt egentligen.
Vid otjänlig väderlek har det tittats bakåt på gamla bilder.
Spanaren Eric Hektor skickade en bild på BV 4 nr 374 DELLEN från 70-talet när hon
rangerade timmer i Andersbosjön.
Om f.d. kollegan och namnen Motorvarpbåten
nr 292 DELLEN 9 kan vi också berätta med nygamla bilder
på från när det begav sig.
Januari bjöd även på fint fotoväder. Helena Lundgren Landin
med sinne för skönhet och blick för bilder fångade BV 10 nr 172 172:an i den bleka
Säfflesolen!
Men vårkänslor och framtidstro spirar även i januari. Vid
minsta lilla plusgrad har redaktionen vänt ansiktet framåt mot
sommaren och t.ex rustat BV
4 nr 687 MARTIN. Även om just ansiktet varit täckt
av en svetsskärm och även om resten av kroppen understundom
vikts dubbel i krävande under-verk.
Till sist (ännu) en glad nyhet från Norge och Ståle Elverhøi!
BV 12 nr 246 KVEMU
blev fångad på bild under sin aktiva tid! KVEMU
är uppkallad efter de två sjöar som fick dela på
hennes insatser. Stort tack till Ståle! Vi börjar året med
att räkna 639 st identifierade båtar!
|
2023
01 15
|
Nytt år, nya nyheter och ett nytt ord!
På Spanarna i P1 i fredags satte man namn på oss som är
intresserade av gamla företeelser som vi knappt /eller inte
upplevt själva. Till exempel ungdomar som börjat använda
Morsealfabetet eller Tik-Tokar DVD-menyer som var före deras
tid.
Eller som vi som gillar gamla båtar och motorer som få av oss
upplevt när de var nya.
Vi kallas NOSTALGONAUTER! En titel att bära med stolthet.
Nostalgiker är de som längtar tillbaka till det man tidigare
verkligen upplevt. Fint det också.
I november fick ni träffa BV
20 nr 454 CHARLIE. Nu är hon blästrad och målad! Traktorbåten typ 2 nr 563 DOGGEN
ligger ute på blocket till försäljning. Vi har dessutom en ny
nostalgonaut-bild från tiden i Forsse kraftverksdamm.
Har du tänkt på att nästan alla bilder från flottningsepoken
är tagna i bra fotoväder vilket ytterligare eldar på
romantiken hos oss som aldrig var med om spöregn, drivis och
sura raggsockor?
Mästerspanaren Eric Hector inkom med nya fakta och bilder på BV5 nr 577 WILGOT.
Däremot har red ingen susning om vart båten tagit vägen eller
var hon finns idag. Vet du?
Gamla fina motorvarpbåten
nr 251 BJÖRN har fått lite invärtes fix
Däremot vilar inget patinerat skimmer över följande båtar, de
är i god form och i yrkesmässig drift fortfarande! Dock med en
stolt historia från flydda tider.
Sjötraktorn nr 701
ARVID har bespanats på jobb i Västerås.
Från samma spanare Svenblad kommer nyheter från Bogserbåten nr 603 SILJAN II / SKALLÖ.
Också hon i Västerås. Nu i Svenblads flotta. Vi har också en
ny bild från 1974 där hon pustar ut efter Ölandsbrobygget på
Kummelnäs varv.
Även Bogserbåten nr
360 LÅNGÖN är i Svenblads ägo och har avfotograferats i
Västra Aros.
Lite närproducerat och två verkligt hållbara fartyg:
Gröna bolagets bogserbåtar nr
523 AXEL och nr
416 ERIK passerade redaktionens bakgård häromdagen.
Efter att ha äskat redaktionen (och slussvakten) om
passertillstånd körde Marcus Busch förbi det snyggaste han
kunde!
Nostalgonauter i alla länder, förgrenen eder!
|
2022
12 29 |
Ännu ett roligt år med lidwallsbatar.se är
slut!
Hemsidan
Många nya läsare här på hemsidan, Facebookgruppen räknar
1 124 medlemmar och nya strömmar ständigt in. Ett mått på
hur vi löser vår uppgift är antal identifierade båtar, det
vill säga båtar vi vet mer om än bara infon på
tillverkningskortet. Vi har trott att det skulle sina ju
närmare de 802 möjliga vi kom. Men i år har vi hittat 9 båtar
till och är uppe i 638 st. Inflödet har skett via
Facebooksidan, mailkontakter, egen forskning etc.
Vi har investerat i större utrymme på webhotellet och
också utbildat oss själva på en webdesignkurs. Så på internet
rullar det på rejält!
”Katthemmet”
Mycket sorgligt är det när vi får höra att en Lidwallsbåt
gått till skrot. Det hände ett par gånger under året. Ganska
sorgligt är det när båtar ligger och förfars i terrängen
eftersom vi vet att det finns intresserade som vill ta hand om
dem. Att allt är räddningsbart
vet vi av egen erfarenhet.
Vi lyckas ofta förmedla kontakter mellan passiva båtinnehavare
och seriösa objektssökare. I några fall har vi tagit oss an
båtarna själva för att ge dem ett nytt liv. Det är ju så sjukt
kul att få puttra iväg i en upprustad raritet! Hör av
dig till oss om du har funderingar.
Även här ser vi att vi blir mer och mer kända. Båtägare som
vill ge sin båt ett bättre öde hör av sig till oss och vill
sälja. I något fall har det rört sig om uttalade donationer
till vår verksamhet. Glädjande och ansvarsfullt!
Dessutom har vi kära vänner som också stödjer oss med
sakkunskap, swish och sponsring.
Varmt tack, det gör stor skillnad!
Utflykter
Utöver våra egna upptåg och utflykter får vi också
inbjudningar till entusiastträffar och föredrag. Vi har
medverkat vid t.ex. Sicklaslussens dag, Flottningsbåtens dag i
Karlstad, SIljansfors
Skogsmuseum, Sveriges Ångbåtsförenings sommarmöte. För att
inte tala om vår egen Lidwallsbåtens
dag som bara blir roligare och roligare! Boka in
lördagen den 5 augusti för då blir det åka av!
Vi ser fram emot 2023 med mer av allt ovanstående!
Men framförallt att du fortsätter att läsa och
uppskatta det vi uträttar.
Tack för 2022 och
Gott Nytt 2023 önskar Anders och Mats

Foton Lasse Fabrikörn
Gudmundson
|
2022 12 11
|
Idag är en adventssöndag olik andra. Det är nämligen tredje.
Det glider mot jul.
En oväntad och glädjande klapp kom till Daniel Näsman och
indirekt till redaktionen - BV
10 nr 94 NÄTRAN blev K-märkt såsom varande
kulturhistoriskt värdefull. Det är Statens Maritima och
Transporthistoriska Museer som gör bedömningen och delar ut
utmärkelsen K-märkt fartyg. En skaplig utveckling från att ha
legat sönderrostad så in i vassen i Härnösand till detta
kulturella finrum. Vi har också delat upp bildmaterialet i tre
flikar så att du kan avnjuta renoveringsarbetet
för sig och därpå
följande äventyren för sig.
Redaktionen har också en ansökan inne om K-märkning på en av
de egna ägandes båtarna. Eftersom vi hyllar principen Värp
först - Kackla sen så ber vi att få återkomma till
sommaren med vår illa dolda stolthet.
Ännu en julklapp kom från Ståle Elverhøi i veckan. Igen! Förra
uppdateringen berättade vi om BV
15 nr 96 LAKSJØN
som han nosat upp. Nu kan vi höja
räkneverket till 638 dokumenterade i och med
kunskapen om BV
10 nr 163 KOBBEN.
Vi har ju också en liten väntrumslista med Okända båtar.
Lidwallsbåtar vi fått nys om men där vi inte säkert vet
vilken individ hamnar där. Medelst inre spaning nu lyckats
flytta tre båtar ut i nummerserien!
BV 15 nr 494
såldes till Lule älvs Flottningsförening 1962.
BV 15 nr 522
såldes till samma kund 1963
BV
15 nr 484 och 485 såldes till SCA 1961. Där vet vi
inte riktigt vem som är vilken, endast motornumren skiljer
men de är mer kända än o-kända tack vare nya uppgifter.
Vi kan också presentera en gammal bild på Traktorbåten nr 545 TRAKTORBÅT 1
när hon var i drift.
Urban Sondell äger ju också en Traktorbåten
nr 574 STORA men till vardags finåker han med BV 5 nr 608 TUNABERG. Nu har
hon kommit ur sjön för i år.
Sammalunda har också BVV4
nr 189 INEZ
Kvar i sjön har vi BV
18 nr 228 AXEL. Stämningsfulla bilder utlovas..
Och kvar i båthuset men sannolikt för sista vintern ligger
det fantastiska projektet BV
18 nr 205 BOGESUND. Pannan på plats, fernissan
påstruken, redaktionen har provfikat salongen . MVG!
Ha en fortsatt fin adventstid. Har ni julklappsbekymmer så
är ju medlemskap i Sjöräddningssällskapet en uppskattad
gåva. Eller varför inte en Lidwallsvimpel?
|
2022 11 20
|
Visst gör det ont när knoppen brister? Vi fick
ett tekniskt problem med hemsidan förra veckan. Det gick inte
att ladda upp nya bilder! Problemet uppstod på en av reds nya
datorer men var inte bättre på någon av våra andra. Vi bankade
våra ädla pannor i tangentbord, väggar och i varandras.
Efter en kopp kaffe ringde vi webhotellet. - Ni har slut på
utrymme men ni kan få köpa mer! Lättade i sinne och
plånbok laddar vi nu friskt vidare med historiska och
dagsfärska bilder!
Samtidigt är det en angenämt problem. På de snart 14 år vi
drivit sidan har mängden insamlade alster gått från
Small till JätteLarge! Tack vare er läsare och spanare!
Vi firar med en ny båt som Ståle Elverhøi hittat i Norge! BV
15 nr 96 LAKSJØN
och vi räknar 637 av 801 båtar identifierade!
En annan gammal fin originalare har kommit i drift efter
13 år på land. Skåda BV
20 nr 454 CHARLIE II gott folk! Kolla styrhytten!
Hos några av oss betyder 454 Big block, (ni andra får väl
googla) här är det om inte V8 så i alla fall R3. Heavy
duty hela vägen!
Några reparenter som passerade Övermoverkstaden fick så
övergripande ombyggnader att de förärades med eget
tillverkningsnummer. Mest bekant för oss är Varpbåten nr 206 GERDT som nu
får styrhytten varsamt modifierad.
Varpbåten BULLER
fick däremot inget nummer men väl en DFF-inspirerad
styrhytt och bättre personalutrymmen. Vi har nya bilder på
GERDT och nygamla på BULLER.
DFF-båten
ANDERS fick heller inget nummer eftersom hon ju
byggdes i andra änden på byn hos DFF. Vi intresserar oss
ändå fördomsfritt för dessa fartyg och har uppdaterat
uppgifterna om ANDERS.
Nummer och namn i vanlig ordning BV
10 nr 362 STAREN som flyttade söderut nyligen. Nu är
hon torr om magen.
BV 4 nr 468
FORSSJÖ BRUK som redaktionen hemförde fick ju
problem på sin premiärtur på Österdalälven. Sven-Erik
assisterade förtjänstfullt med BV
4 nr 374 DELLEN. Det ska han ha tack och en
publicerad bild för! Till det kommer den djupt kända
glädjen när en bogserbåt får göra rätt för namnet. En
glädje som dämpar det mesta av medlidandet med den
nödställde. Kapten på Klacken kan intyga.
Tilläggas kan att redaktionsbåten som lystrar till FORSSJÖ
BRUK nu är fixad och kurrar som bara en 2-cyl Deutz kan.
Fortsätt att skicka in bilder! Vi har ohyggligt gott om
plats!
|
2022 11 06
|
Snabb var hon inte , BV
12 nr 87 TIMMERLISA , folkhumorn på Skutuddens såg
kallade henne gemenligen för TIMMERLUSA. Nu en fin ångbåt men
vi kan visa bilder från tiden hon stretade runt på sågen.
Hur Bogserbåten nr
597 KNUFFE hade det på jobbet kan vi också visa! Det är
så kul när läsare städar sina lådor och gör sig det lilla
omaket att sända oss bilderna!
Kul också att få nytagna bilder på hur kulturarven framlever
sina dagar. Ingen behöver längre sväva i okunnighet om hur BV nr 272 HENAN III
svävar, eller hur landningen gick. Därom är vi tacksamt
underrättade!
Inte heller behöver vi ligga vakna och grubbla på hur det gått
att byta motor i BV
15 nr 174 LILLA TRÅGET.
DFF båten ANTON
då? Vadan och varthän? Vi vet!
Men det är inte bara lådor som behöver städas. Red har sedan
en tid vädjat om att inte låta ogjorda projekt ligga och
skräpa på ägorna. Bättre att låta dem gå vidare till nya
krafter. Det behöver inte nödvändigtvis vara till redaktionen
även om vi älskar't.
Vi har ju fått förtroendet att förvalta, förvandla och
färdigställa BV 4 nr
468 FORSJÖ BRUK och BVB
10 nr 194 BILL. I efterforskningarna runt den
förstnämnda befanns det att bruket haft ytterligare en BV 4.
Filip som hade den bakom huset hade också annat för sig
och tog det hedervärda beslutet att hugga fram båten och låta
redaktionen ta över. Nu förfogar vi redan över sammanlagt sju
båtar, men en till slinker ju alltid ner. (Måhända även iväg i
något fall?)
Nämnd efter Lidwallsbrodern som tog fram BV 4:an heter hon nu
BV 4 nr 687 MARTIN
och ska i sjön till midsommar.
Och mitt i alltihopa har vi frotterat oss i foton från
sommarens fröjder på Lidwallsbåtens
dag 2022.
Om sex månader är det maj igen!
|
2022 10 23 |
I, det får man ligga! Om inte i sjön,
när omständigheterna så medger, så i med omvårdnad,
reparationer och andra underhållande verksamheter.
I Siljan låg fina Ferrina
32 nr 783 MICHELLE sist vi kollade.
I Österdalälven låg Högsjöbåten
nr 799 ULLA BRITT. Hon ses understundom hösta upp fisk
på Österviken vilket var syftet med utförandet av den robust
rymliga styrhytten.
I Kummelnäsviken låg varvets egen Bogserbåt
nr 791 KUMMELNÄS II och väntade på uppdrag när red var i
faggorna.
En som snart skulle dras upp där var fd. Varpbåten
nr 195 ISAK.
I med underhållet verkar ägaren till BV
10S nr 125 OR II ha legat. Färska bilder vittnar om en
välhållen båt!
Fartygsfotografen Christer Samuelsson ligger också i och
fångade Hamnarbetsbåten
nr 725 VITSGARN. Nu vackert höstfärgad och vit bara till
namnet.
GW-rederiet, vars skogsfynd BV
5 nr 103 FEMMAN fyller 17 månader firar och fröjdar sig.
Nu sitter en ny bränslepump i och en sista hösttur fick testa
tekniken. Glada tutade de sedan upptaget och klart slut i
Västanvikshamnen.
Reds egen SV3 nr 293
VB 13 kan också sedan en vecka betecknas som oi.
|
2022 10 09
|
Det rustas och renoveras runt om i riket!
I ett tält vid Norrviken gör Ottar Magnus nya framsteg med
sitt projekt BV 18 nr
205 BOGESUND. Alldeles upp åt väggarna snyggt och något
täckt har blivit otäckt.
Fritidsbogseraren nr
668 DROTT har dockats på Galärvarvet. Nu har hon dockat
ut, mätt och tjock. Eller hur det nu var?
Varpbåten GERDT nr 206
med skrov från 1904 får en översyn av styrhytten men körde
ändå med på Siljans Fartygsförenings höstträff ehuru utan
make-up.
Nyhetens behag och pionjäranda präglar jobbet med de
nyförvärvade BV 10:orna
nr 299 BRUNO
nr 223 KLUBBEN
och vår egen nr 194
BILL.
Bra idé är att ha en plan för i vilken ordning saker och ting
ska tas. Många kortsiktiga mål ger frekvent framgångsglädje.
Det vet t.ex Anders Blom som i etapper fixat upp BV 4 nr 189 INEZ och fått henne i och ur
sjön för andra året nu.
Redaktionen hade ju förmånen att få åka med Militärarbetsbåten nr 734 MOLLY
härförleden bland de andra historiska fartygen i Galärvarvet
vid Vasahamnen. Kort därpå passerade Hans Lennart Ohlsson
Arnöleden och kunde rapportera att Militärarbetsbåten
nr 800 GNIDDE var i god form och i tjänst.
Fortsätt så, hörni kära vänner. Och tröttnar
du helt - Sälj!
|
2022 10 02 |
Tillåt oss att denna vecka uppdatera dig på
redaktionens förehavanden. Vi har ju några egna ägandes båtar,
även om vi betraktar alla Lidwallsbåtar med samma moderliga
kärlek. Men vi är ju bara enkla människor med behov och
drifter. Slår bara driften till så nog kan vi knåpa ihop ett
behov.
Vi behövde ett gemensamt räddningsprojekt att jobba med i
vinter. Övriga här uppräknade båtar är ju i dugligt skick och
i sjön.
I en vacker skogsbacke i en förort till Arvika hämtade vi i
veckan hem BVB 10 nr
194 BILL. Mycket mekaniskt jobb, en hel del målning men
ovanligt lite plåtjobb.
Veckan innan hade den ene av oss lindrat saknaden i hjärta och
hemmahamn efter BV 10
nr 94 NÄTRAN. som tagits i bruk av sin nye ägare.
Trösten bistods av BV
4 nr 468 Forssjö Bruk och driften stillades, tillfälligt
i varje fall. Även där förknippat med en vacker resa i
höstlandskapet. Bara en sån sak?
Samma redaktionshalva har de senaste vckorna rönt vågbrytande
framgångar i sin andra ägarkonstellation GW -rederiet. Han och
Fabrikörn fick rejäl sprutt på BVV
5 nr 103 FEMMAN. I flera minuter! Ständigt detta
bränsle.
BVV 4 nr 293 VB 13
har blivit vår eventbåt. En riktig publikmagnet med sin lilla
tändkulemotor och händiga format för landtransporter. Hör av
dig om du har något kul på gång!
Snäppet större men likafullt händig är BV
5 nr 259 KLACKEN. Hon får ligga kvar i sjön tills isen
lägger sig. Luft fryser inte.
Den första båten redaktionen hade ägarskap i var BVV 10 nr 254 SIGVARD. Hon
brukas vid högtidliga tillfällen som t.ex den nyligen timade
träffen för Siljans Fartygsförening.
Jo sen har vi ju varsin Högsjöbåt också för privat bruk. Ferrina 28 nr 681 MAIRELL och F 28 nr 755 KARIN. Båda är upptagna
för i år. 755 KARIN med ett nytt spinoff-filter från Näsman
Marin. Första provturen bådar gott inför nästa säsong.
Det var väl alla? Känns tunt. En till kan man nog alltid
hantera.
|
2022 09 25
|
Tre saker som är riktigt kul och
tillfredställande för redaktionen och alla inblandade:
- Det är kul att se alla fina sommarbilder på glada
lidwallsbåtsägare som donar och bevarar sina båtar och sen
förgyller sina lediga dagar. Som t.ex
BVV 10 nr 153 ALFRED
på finkörning i högsommaren.
DFF PELLE pryder
Västerdalälven med sin stilrena överbyggnad och
Salongsferrina nr 684
BELLONA som nyttjas flitigt i de vatten som omger
Huvudstaden.
- Lika kul är det att se när gamla fina båtar fortfarande kan
göra rätt för sig i yrkesmässig drift. Som t.ex. Militärarbetsbåten nr 727 FOLKE , Magnus
Larson såg henne streta på i Kungshamn härförleden.
BV 18 nr 228 AXEL brukar också få
jobba. Vad hon gjorde i Hjelmare Docka förtäljer inte
historien. Det är ett vatten som lämpar sig utmärkt för
nöjesturer också. Redaktionen vet!
Norells Maskin och Mekaniska AB i Blötberget knegar på med
sina lidwallsbåtar. BV
15 nr 412 ALIDA är också en kär stamgäst på
Lidwallsbåtens dag.
BV 18 nr 613 HOLMEN
är i full drift på allehanda projekt.
Nu senast fick BV 20
nr 318 Letssjön agera pråm
I Umeå har ett annat entreprenadföretag köpt BV 20 nr 359 FALKEN. Det ska bli
intressant att följa framgångarna med renoveringen!
- Mycket tillfredställande är det också när lidwallsbåtsägare
överlåter vårdnaden när livet går vidare och förhållanden
ändras.
Som med Okänd 38 BV 10
som fick en ny glad ägare i Molkom!
Eller BV 10 nr
335 som nyss nämnde Norell, trots en enastående
kapacitet betraktade som avstannad i upprustningen p.g.a andra
prioriteringar. Nu har Anders i Lesjöfors tagit ett stort kliv
framåt med ett mycket gott plåtarbete!
Sen är vi förstås hysteriskt glada över att du
följer oss, bidrar med bilder och förefaller att ha utbyte
härav!
|
2022 09 04
|
Opinionsmätningarna står som spön i backen. "Vad skulle du
välja om det var val idag? " 2009 hade 10 st runt Siljan valt
Lidwallsbåtar, 2019 var det 29. Nu har vi tappat räkningen
någonstans runt 35. En bubblare bland sjöar är Van i Vansbro
kommun. Idag har välja-lidwallsbåt-viruset spritt sig dit, den
senaste mätningen visar på tre!
DFF Bertil har
kommit i skick och i Van.
BV 5 nr 260 VANDALEN
har transfererats från Siljan och bytt namn från JIM.
Vi håller samfällt tummarna för att BV
4 nr 720 VAN också ska få ordnig på maskinen och komma i
nämnda sjö till nästa år! Vi lämnar därmed Van, lättade över
att ha avhållit oss från vanvördiga ordvitsar som annars är
vansinnigt vanprydande.
I Vänerns vatten på Uddeholms Skoghallsverken jobbade BVB5 260
VANDALEN och vår BVB
5 nr 259 KLACKEN. Där gick också BVB 10 223 KLUBBEN som nu bytt ägare.
Daniel Bergman i Säffle planerar att återställa henne i
originalskick med Sefflemotor, så klart! Om korvkiosken kommer
tillbaka är okänt för red. (Vidare är ju Vänern även
världsberömd för alla vänner som valt varpbåtar)
Den stora fina varpbåten nr
316 HENNAN IV heter nu REX och verkar vara i utmärkt
form i Östersjön. Ett vatten som konungen själv väljer att
bada i, vad vi vet.
BVB 4 nr 628 var
dömd till en tillvaro som pråm, på land tills Felix fick fatt
på henne. Nu gör han ständiga framsteg bl.a som durkdriven
snickare.
BVV 4 nr 595 TITANIC
II fullgör däremot sin uppgift genom att ligga startklar
på land vid Spjutmosjön. Tack Jon som uppdaterat oss med
bilder.
Och tack alla andra som skickar bilder och uppdateringar.
Detta var vad vi valde idag.
Inget lätt val det heller, i det stora parti bilder som
stoppats i redaktionens urnor!
|
2022 08 28 |
Sorgeliga saker hända än i våra dar minsann.
När redaktionen ringde igenom kortlistan på möjliga
vinterprojekt befanns BVV
10 nr 12 vara skrotad! Levererad till Billerud 1947 med
en Sefflemotor som dock överlevt. Harmligt harmligt.
Bara att bryta ihop och gå vidare med lite trevliga nyheter
Två reportage från nyligen timade veteranbåtsträffar:
På Lidwallsbåtens dag kom den i Dalarna världsberömde
reportern Jon
Norberg och gjorde ett knäck för tidningen Dalabygden.
På Sicklaslussens
dag där vi deltog med SV
3 nr 293 VB 13 gjorde vi själva ett insidereportage.
På Sveriges Ångbåtsförenings årsmöte i Ornäs, där VB 13 också
med som gubbåtel dök också den fina varpbåten nr 352 FLYSELET nu GRETA upp. För
egen ångmaskin. Vi har också bilder på när hon var verksam,
intressant korsning av Rossöns design och Lidwalls bygge!
Ångpanna har också Gunnar Lidwalls eget specialbygge
nr 60X RAN begåvats med.
En som undgått nr 12´s oblida öde och fått ny kraft och nytt
liv är BB 15 nr 202
FRYKEN. Vi har med intresse imponerats av insatserna som
gjorts för att få henne i skick. Nu är hon åter arbetsbåt!
Så ska dom tas!
|
2022 08 13 |
Redaktionen jobbar vidare och så våra följare och läsare. Vi
har genomfört en verkligt blöt men ändå välbesökt "
Lidwallsbåtens Dag 2022 " Mer om detta kommer
längre fram i höst.
En gammal dröm som gick i uppfyllelse 2022 var att befara Hjelmare kanal medelst
små varpbåtar. Läs om detta äventyr här! Från Halmstads
Hamn kommer nyheter om deras redan 1958 inköpta BVV
10 nr 387 Viola. Vi räknar upp till 635 st identifierade
och dokumenterade båtar.
|
2022 07 24
|
Redaktionen jobbar 24/7.
Nå ja. Men idag den 24/7 har vi i alla fall jobbat på lite.
Men några belägg för dygnet-runt-jour finns det. Ständigt på
tårna för att besvara frågor och ta emot svar från
läsekretsen. Nu på sommaren blir det mer åka Lidwallsbåt än
dokumentera, ska erkännas. Förliden söndag hade vi dock äran
att få berätta om Lidwalls historia på Siljansfors
Skogsmuseeum i Mora. Dubbla föreställningrar med
trevliga och nyttiga kontakter. Gott käk var det också!
Lördagen den 23/7 var BVV
4 nr 293 VB 13 dragplåster på Svensk Ångbåtsförenings
årliga sammankomst som i år avhölls i Ornäs. Åtskilliga
ångåkare uppvisade alla kända tecken på svåra habegär efter
vår lilla tändkulebåt. (Vilket de inte hade något för.)
Annars är det full fermitet i läsekretsen!
Jobbet med BVV 4 nr
628 rullar på.
Nya bilder på BV 15
nr 347 BYSJÖN är i full verksamhet på sin nya
älvsträcka.
BV 15 nr 174 LILLA
TRÅGET har också flyttat på sig och kommit i sjön.
Desvärre upp på land igen efter motorstrul.
Två båtar som är på äktenskapsmarknaden är BV 15 nr 285 EKLABO och BV 12 nr 201 ROBIN HOOD. Så
du har att välja på.
En betydligt mindre ekonomisk transaktion har ägt rum mellan
redaktionen och ägaren till BV
12 nr 498 NILS OSKAR som fått en ny Lidwallsvimpel. Vi
beställde en ny liten laddning av Cilla & Camilla AB i
Leksand. Vi tycker att de blev ännu ståtligare än tidigare
årsmodeller! Beställ en du med på
vår kontaktsida!
För de som brukar båtarna yrkesmässigt betyder sommaren
underhåll. Som t.ex Skåningen
nr 584 TEKLA som får lite kärlek. Sjötraktorn
nr 701 ARVID har fått vård och ny hemmahamn. BV 20 nr 318 LETSSJÖN blev däremot
ryckt från sin renoveringsprocess och fick göra rätt för sig
som pråm i Väsman.
Redaktionen återgår därmed från sändning till
mottagning.
Välkommen med frågor och Fakta!
|
2022 07 10 |
Inbjudan Till Lidwallsbåtens dag och konvoj!
Redaktionen och närstående (du som läser detta) kommer att
samlas och avgå med vad vi kan uppbringa i båtväg vid Övermo
Varv strax före klockan 11,00. Vi tar en tur uppåt Österviken
och vänder sedan nedströms för lunchstopp vid Kajen i Leksand.
Det finns ju gott om bra ställen på promenadavstånd. Ligger
där ca två timmar, kl. 14 avgår vi från Kajen, kör nerför
älven och tar ett fikastopp på lämplig plats med medhavd
matsäck. Tillbaka vid varvet grillar vi likaledes medhavda
styckdetaljer, c:a kl 18. Tag med din Lidwallsbåt och matsäck
och kom! 2021 kunde intresserade fotgängare beredas plats i
deltagande båtar. Men det avgör som sagt resp. skeppare. Hör
av dig till redaktionen så kan vi kanske förmedla en plats. -
Kom gärna i tid så att vi kan avgå i en samlad spektakulär
skara kl 11.00.
Meddela oss gärna om du tänker komma via evenemanget i vår
facebookgrupp Lidwallsbåtar eller direkt till redaktionen!
|
2022 05 29
|
Medier förr och nu - Vi fick via facebook och
Stefan Jönsson fatt i ett brev från mars 1953 tillställt Herr
Flottningsfaktor L.H. Martini vid Ångermanälvens
Flottningsförening i Strömsund. Gunnar Lidwall skrev och
frågade om detaljer inför leveransen av Varpbåten nr 195 RUSSFJÄRDEN. Det var
brev som gällde. Hade nån tipsat Gunnar om att be Herr
Flottningsfaktorn att ta telefonen och ta en bild på
sjösättningsplatsen så hade vederbörande blivit hemskickad på
obestämd tid.
Knallat runt med telefonen har dock Dan Brådhe gjort på Bogserbåten nr 524 WILLE och skickat hem
bilderna till oss. WILLE är i toppform vad det verkar!
Förliden klämdag har Johan Belsing medelst moderna handverktyg
fixat FERRINA 90 nr
631 ARRINA. Också dessa tidender kom till vår kännedom i
stort sett i realtid.
Småbåtsnytt:
BVV 4 nr 189 INEZ
har befriats från diverse invärtes skrot.
BVV 4 nr 232
FINA LINA har kommit i sjön.
BVV 4 nr 530 HÅRGA
har både tvättats och strukits.
BV 4 nr 707 ALÄNSIA
har vårrustats och fiffats till inför kommande strapatser.
BVV 5 nr 271 som nu
lystrar till namnet GROVA GRÅLLE har också rustats för
landsvägs- och sjöfart.
BVV 5 nr 259
KLACKEN har också fått ta ett provvarv vid Övermo dito.
Den trendkänslige läsaren kanske ser ett mönster - det rustas
småbåtar.
Är måhända något i görningen? Missa inte kommande
nyhetsuppdateringar!
|
2022 05 08
|
Vinna -Vinna, ett av de goda affärernas
hörnstenar. Vi har fått ett Vinna-Vinna-Vinna -upplägg från
impeller.se. Du får rabatt, vi får spons, de får nöjda kunder.
Läs överst i vänsterspalten här intill!
Vinna-Vinna inträffade även i måndags i Söderhamn. Vi fick ta
hand om, eller rättare sagt bära hand på BVV
10 nr 363 och rädda henne från skrotdöden. Båtklubben
Söderhamns Motorsällskap blev av med en stackars båt som legat
svårt i vägen. Dessutom fick samtliga inblandade en väldigt
rolig arbetsdag!
Fortsättning följer med nya vinnare!
Spanarnytt: Erik Hector har hittat BVV
10 nr 345 som var den första spantlösa 10:an! Därmed
tickar räckneverket för dokumenterade båtar ytterligare ett
hack! Tack Erik för detta tick!
Helena Lundgren Landin har som vanligt ögon och kamera med
sig. Kul att få återse Bogserbåten
nr 303 HJALMAR.
Lika länge har vi osett Fiskebåten
nr 511 VX 63, sist var 2017. Pär Eric Ståhl har skickat
oss färska bilder.
Bogserbåten nr 251
BJÖRN har också dykt upp, nu på Blocket. Vem tar över
båten och nästa års 70-årsfirande? Blir redaktionen
bjuden lovar vi att medföra något dekorativt med Lidwallstryck
från Spreadshirt
Lidwallsbåtar. Snacka om Vinna-Vinna!
För egendel har redaktionen börjat få vatten under kölarna.
Först ut/i var BVV
10 nr 254 SIGVARD. Fortsättning följer!
|
2022 04 24
|
April April brukar betyda bakslag i
väderleken. Så icke i år! Solen har lyst med sin närvaro och
isarna har packat ihop och dragit norrut.
Redaktionen har fått feeling på fullt allvar och spikat Lidwallsbåtens
dag lördagen den 6 augusti. I stora drag blir det
som förra året, samling i Övermo kl 11 och cruising på
Österdalälven. Dock kommer vi att göra ett stopp vid kajen
mellan 12 och 14 i Leksand för att låta förbipasserande
beskåda oss, allt medan vi käkar glass och/eller lunch. Sen
blir det antagligen en tur nedåt älven. Mer detaljer kommer
men boka dagen redan nu!
Vårkänslorna grasserar svårt över konungariket! Vi har fått
sjösättningsbilder från BV
5 nr 608 TUNABERG som kom i redan innan isen försvann.
BV 12 nr 269
HÅLLDAMMEN kunde inte heller hålla sig utan sprider
redan sitt välljud över skärgården.
Sjösätt på ett annat sätt gör BV
18 nr 409 LAXEN. Fören först i Sommen som vanligt.
Tricket är att hålla båten vågrätt annars går det som för en
f.d. granne i Hammarbykanalen som tog upp dyra plastbåter med
aktern först. Vatten rann in genom avgasrören och upp i
motorerna med epdemiska haverier som följd.
BV 12 nr 482 SVANEN
brukar ligga i, nu har vi bilder på premiärturen med glada
gäster ombord.
Å andra sidan, Kölen alltså, har man vänligen letat upp fina
bilder och sänt oss på BV4
nr 392 VB 55 , en fin liten båt som är intakt.
Vi har också ännu en bild på BV
18 nr 186 IDA som vi fick veta mer om här nyligen.
Tack för alla bidrag! Utan er vore vi intet!
Om du vill förnya garderoben med plagg från
vår Nätbutik
Spreadshirt/ Lidwallsbåtar så gör du klokt i att slå
till före första maj. De har aviserat prishhöjningar p.g.a
världsläget. Gå in via länken eller via vår Kontaktsida.
Eller varför inte skaffa en (till) Lidwallsbåt
du också?
|
2022 04 10
|
Redaktionen för lidwallsbatar.se har tre missioner:
# 1 att samla och publicera det du läser nu.
# 2 att åka Lidwallsbåt på alla möjliga
och halvt omöjliga ställen
# 3 att rädda livet på stackars utrotningshotade exemplar. (Av
Lidwallsbåtar alltså)
#1
För två veckor sedan skrev vi om nya fynd av foton och fakta
beträffande några Traktorbåtar. Och si! Den interaktivitet med
läsarna som är alla redaktioners våta dröm slog in! Ett brev
från Nils Erik Englund gjorde att vi fick ihop historien om en
blå UFF som blev en grön KFF, nämligen Traktorbåten
typ 2 nr 564 T3/ PREJAREN24. Ett litet steg för
mänskligheten måhända, men en sällspord och djupt känd glädje
för oss! Stort tack till Nils-Erik!
I postlådan kom också en diger dokumentation över BV 18 nr 186 HENNAN IV / IDA´s
sentida historia. Magne Skjetne som varit båtens livmedikus
sände oss en fullständig behandlingsjournal! Vi har fyllt i
hittills tappade pusselbitar! Stort tack!
# 2
Vi har sammanställt bilder från en resa vi företog i vår
ungdom till de trakter vi bebor vintertid. Se rörliga och
stillastående bilder från Stockholmsresan
2014 !
Om du vill vara med och åka och titta är du välkommen till
Leksand och Lidwallsbåtens dag den 6 augusti 2022! Mer
detaljer kommer men likt föregående år blir det mer rörligt än
stillastående.
# 3
Nyheter och bulletiner från räddningsverksamheten. Rörande
bilder på BV5 nr 103
FEMMAN och ytterligare framsteg för BV 10 nr 94 NÄTRAN
Ja, så där håller vi på!
Håll på du med!
Kul va?
|
2022 03 27 |
Traktorbåten
var nog det största som hänt timmerhanteringen sedan
båtshaken.
Ett funktionellt arbetsredskap som förpassat många stockar
till sågbladen.
I november 1970 räddade Traktorbåten
typ 1 nr 424 T2 produktionen vid Katrineholms
Träförädlings AB. Till träförädlarnas båtnad och
lokaltidningsläsarnas förundran!
I höstas dök Traktorbåten
Typ 1 nr 563 DOGGEN / SLÄPIS upp på Blocket, nu har vi
också hittat ännu en gammal bild.
Nya bilder på Traktorbåten
typ 2 nr 565 TAXEN tack vare att Lars Blomquist tränat
sin hund att sniffa i terrängen efter rost! Duktig vovve,
utbrister den taxamma redaktionen!
Uppföljaren till och produktutvecklingen av Traktorbåten blev
Sjötraktorn.
Bengt Sandinge har inte bara den första traktorbåten, han har
också den sist tillverkade Sjötraktorn,
nr 790 LILL-PÄR. Han må vara finsmakare och samlare, han
Bengt men ställer sannerligen inte objekten på hyllan.
Nä, ut och jobba med dem!
En annan samlare och brukare, fast mer till nöje än nytta är
Urban Sondell. Självklart har han också en Traktorbåt, men ska
de finåkas på Dalälven så föredras BV5
nr 608 TUNABERG, nyss sjösatt.
Snart kan även Ångermanälven få sin juvel, Lars Blomquist,
hundföraren ni vet, har hjälpt oss att spåra ägaren till BVV 5 nr 276 SNÖRBO I. Den ska
enligt planerna i sagda älv till våren! Det blir vackert!
På Siljans västra strand jobbas det på med BVV 5 nr 103 FEMMAN, nu har hon
också motoriserats.
BVV 5
är en väldigt vettig båt att åka med på väg och vatten! Hittar
du en så Köp!
Oaktat skick! (Kolla bara den underbara historien om vår
egen BV 5 nr 259
KLACKEN, från ruggig tillvaro i vassen till vittberest
så in i vassen!)
|
2022 03 20
|
Mycket av Lidwall & Söners framgångar kom sig av att man
var rationell i sin produktion. Varpbåtarna fanns i sju olika
grundmodeller, från BV 4 till BV 20. Den mest sålda var utan
tvekan BV 10 med 165 exemplar.
Idag kan vi berätta lite nytt om fyra båtar i den näst största
serien BV 18. Lidwalls
byggde totalt 25 st BV 18-båtar, de första 1953. Längd
8,0 - 9,0 m. Bredd 2,7 - 2,8m. Samtliga byggdes på kundorder
och kunde därför skräddarsys efter önskemål. Båtarna fanns i
ett antal varianter, öppna eller däckade, med tak, långa och
korta styrhytter, några helt utan.
Både BV 18 nr 185
MÅLLÅNGEN / LAGITT och BV
18 nr 191 ORTEN / SOLÖN levererades till Ljusnans
Flottningsförening. Vi har fått fler bilder från den tiden.
SCA beställde BV 18
nr 228 AXEL 1954. Hon var borta från vår radar fram till
2005 men försvann in i skuggan igen. Men nu har vi full koll!
AXEL har det väldigt bra och får jobba hårt som den Nordsvensk
hon är! Kapten Claes håller oss väl uppdaterade på isbrytning
och tunga bogseringar!
En som vi också med stort intresse och beundran följt är ju
också BV 18 nr 205
BOGESUND. Nu har Ottar snitsat till rutramar och en
välkomnande hyttdörr. Där inne vankas det te som sig bör i ett
vattenkokeri.
Snäppet större i modellen var BV 20. Vi har nya bilder från
Ljusnans Flottningsförening på BV
20 nr 434 VOXNA ÄLV / HURTIG. Ljusnans vatten tarvade
biffiga grejor!
Om man nu har varv och plåtverksamhet på bakgården är det inte
ovanligt att grannarna hytter med näven ibland. Så icke
Wintervarvets! De höjde näven med tummen uppfälld för nya
hytten på BV 10 nr 94
NÄTRAN!
Det våras för de edra och de våras båtar!
|
2022 03 06 |
I fädrens spår för framtids seglatser! Eller hur det nu hette
i visan.
Bilderna vi fröjdat oss åt har, förutom att vara mycket
trevliga att skåda också skänkt oss tidigare förborgad
kunskap!
T.ex vet vi ni nu vilken som är Traktorbåt
typ 2 nr 565 T3. Bara en sån sak!
Skåda bilder från när det begav sig på SV
3 nr 249 LJUSNAN III, en mycket trevlig liten
arbetsplats. I vilket fall på foto, hur det var att dela
knappt 5 meter utrymme med en tändkulemotor, omgiven av
kallvatten kan vi bara spekulera om.
Då var utrymmena betydligt generösare på Ljusnans FF nr 20 Bogserbåten nr 233
HENNAN I / NÅJE. Hon var ursprungligen byggd av ett
annat varv som STORSJÖN I men Lidwalls byggde om henne så pass
att hon fick ett eget tillverkningsnummer. Även där nya
bilder!
Den förträfflige Bosse Stolt har också tillsänt oss bilder. En
på Sjötraktorn
nr 699 HEE / LISE från 1992. Hans kamera fångade också Dragarenbåten nr 553
DRAGAREN 3. Också den från nådens år 1992 , som f.ö
inföll för 30 år sedan. Tänka sig!
Några av ovanstående båtar har vi koll på andra är spårlöst
borta. Vet du något?
|
2020 02 27
|
För tre veckor sedan kunde vi berätta om några
väldigt bildande klipp. Nu har vi fått bilder som utgör ett
verkligt klipp!
(Din möjlighet till klipp hittar du här nedan)
Via Stiftelsen
Skärgårdsbåten fick vi till oss överlämnat framlidne
CeGe Olssons samling av bilder tagna av Bengt Strandberg. På
1960 talet fotade Bengt många flottnings- och bogserbåtar i
våra inre vattendrag. På baksidan av varje bild var noggrant
antecknat uppgifter om motivet. Plötsligt hade Lidwallssidan
fått bilder på två "nya" båtar, båda beställda som
inspektionsbåtar till Ljusnans Flottningsförening.
Den ena var Inspektionsbåten
nr 364 TEVSJÖN
Den andra var den något äldre systern Inspektionsbåten nr
317 VIKEN
Sen tidigare hade vi pejl på Inspektionsbåten
nr 365 med provkörningsbilder från Övermo och allt! Den
båten användes vad vi erfarit fortfarande 2010 av Ljusnan och
Voxnans Regleringsförening.
Vet du något om de två förstnämnda?
Ljusnans Flottningsförening och Regleringsföreningen förfogade
följdaktligen över tre fina fartyg för sina förmodat flitiga
inspektioner.
Vill du däremot veta vilka båtar som LFF hade på
inventarielistan, Lidwalls och udda fabrikat, så vet
redaktionen det! En excellista väntar i redaktionens
byrålåda, om du frågar snällt.
Tidningsklippen fortsätter att förundra, vi vet t.ex vad Varpbåten nr 272 HENNAN /CECILIA hade
för sig då hon hette NIBBEN.
Vi vet också vad BV
15 nr 155 LÅNGHOLMEN gjorde i grevens tjänst!
Gunnar Lidwalls egen fritidsbåt
som hette RAN och inte hade något tillverkningsnummer
har fått ny vårdare. Det talas om vattenkokning.
Ny ägare och en förmodad renässans har vederfarits en av de
första Ferrina 90, nr
631 ARRINA vilket givetvis reaktionen fröjdar sig över.
Storligen!
Ditt Klipp:
-Vill du uppdatera din vårgarderob med fina Lidwallsprylar så
lämnar vår leverantör
Spreadshirt 15 % på order mellan den 3 och 7 mars!
|
2022 02 13
|
Vi har nu med läsarnas hjälp lyckats identifiera och
presentera 631 båtar av 802 tillverkade. Fortfarande finns en
lista på Okända
båtar som ännu inte kunnat säkert kopplas till ett
tillverkningsnummer. Men i och med att vi nästan identifierat
80% av Lidwalls produktion kan vi lättare med
uteslutningsmetoden korta okända-listan eftersom antal
mysterier där ute i mörkret minskar!
Sålunda har vi nu lyckats artbestämma följande fartyg genom
inre spaning:
- BV 18 nr 216 PAN
- BVV 10 nr 188
LILL-HUGO med nya bilder på sidan dessutom!
- BVV 5 nr 441
- BVV 5 nr 156 RUDOLF
Och tack vare ägaren Viktor Skogsbergs fältstudier och lite
arkivdykning har vi också kunnat stryka en Skåning från
okändalistan -Entreprenadarbetsbåten
nr 533! Skanskas
grönbåtar är mariga, skillnaderna mellan individerna är
små och ett hårt liv har de haft.
Slussenbygget i Stockholm har fyrtaktat betänkligt i veckan.
Båda Sjötraktorerna har varit i otjänst, bara udda fabrikat
har stått till anläggarnas förfogande. Sjötraktorn
nr 633 TUGGIS pga. ett omfattande renoveringsjobb, nr 698 MR HYDE fick en stock i
propellern men är snart tillbaka enligt våra källor.
Tack för visat intresse och glada tillrop!
Fortsätt att bidra med bilder och pusselbitar!
|
2022 02 06
|
Missionen att dokumentera Lidwallsbåtar är
inte alltid en lek. Ibland är det också en glädje på allvar!
Som när vänner städar sina lådor och delar de oskattbara
fynden med oss.
Höstens bildskatt kom från Magnus Blix när han la ut bilder på
sidan Svenska Flottningsbåtar som han hade efter sin morfar
Flottningsinspektoren Hjalmar Franzen. Vi har tidigare
publicerat bilder på Bogserbåten
nr 560 SILJAN I och Gröna Bolagets AXEL; Bogserbåten nr 523 NÄCK .
Nu går vi ut med resten:
- Glassbåten ELVIRA när hon ägnade sig åt större virke än
glasspinnar som Varpbåten
nr 192 UTTERN.
- Varpbåten nr 261
TORRÖN
- Bogserbåten från Trängslet
nr 418 LUSTEN 17
- Bogserbåten 504
ODEN
Flottare med färg har man ju hört. Men en flottare färja än nr 448 LIDEN har
sällan skådats!
Stort tack Magnus för att du delat detta unika material!
Glädjeämne i ståpälsklassen nr II är att
redaktionen genom Stiftelsen Skärgårdsbåten erhöll en samling
tidningsurklipp från Gunnar Hedman som berör Lidwallsbåtar. De
har hjälpt oss att datera flera händelser som t.ex när den
stiliga Bogserbåten
nr 500 TEV flyttade från trygga insjövatten till jobb i
Östersjön.
- Bogserbåten nr 603
SILJAN II gör debut i samma vatten vid Ölandsbron.
- Klipp på en kreativ transportlösning av fritidsbåten nr 630 SUNRISE.
- En nöjd köpare av Hamnarbetsbåten
nr 358 KEATON.
- Och som grädde på moset en artikel om GW-rederiets BV 5 nr 103 FEMMAN.
Vad har du i lådorna?
Mycket nöje! Snart är det vår!
|
2022 01 30
|
Norge, vårt kära broderland! Mycket är likt,
mycket är olikt, som det kan bli med brorsor.
Flottningsbåtsintresset är något vi har gemensamt, däremot har
Norge insett att minnet av denna avgörande industriepok är
värt att satsa på. Fartøyvernet
är ett samlingsbegrepp för norska myndigheters initiativ för
bevarandet av historiska fartyg. Det är väldigt olikt oss
tyvärr då medlen till våra flottningsmuseum sinar!
Vi fick ett mycket intressant mail från
Alexander Ytteborg som har rollen Spesialrådgiver i Fartøyvern
i Viken fylkeskommune. Först tre båtar som ska restaureras och
sedan följde ytterligare spaningsbilder!
BV 15 nr 86 är en
fin gammal dam. Originalspelet finns kvar, Sefflemotorn
har frusit men är räddningsbar. När det är fixat har vi här en
klenod med matching numbers!
BV 15 402 är av
den nyare typen av BV 15. Inköpt av Fartøyvernetför att
restaureras och bevaras.
Bogserbåten nr 333
KREPSEN II är också hon friköpt från en dyster tillvaro
i skogen. Lite mer arbete där men vi uppmuntrar Alexander
Ytterborg med att vi sett värre. På nära håll. Vår vän Staale
Elverhoei har också skickat historiska tidningsurklipp till
den sidan!
Som en bonus fick vi även bilder på BV
15 nr 167 VESLEKARI som är rustad sen länge och i drift
på Aurdals Camping.
Glada och inspirerade tog redaktionen och fixade till en tillverkningslista med
alla norska leveranser. För att underlätta framtida
spaning och för att skapa en överblick. Vi följer dessa norska
kulturbragder med stort intresse och har lovat att bistå med
vad vi kan av råd, tips och kontakter!
Listan ligger i bottenmenyn på index- och nyhetssidorna.
Men tänkte vi, vi Svenske kan väl också restaurera
industrihistoria ehuru med egna medel. En av de ledande
kulturbevararna är Urban Sondell till vilken redaktionen med
stort förtroende överlät BV
15 nr 42 BARKEN. Där vilar inga halta löss, arbetet går
ständigt framåt!
BARKENS maskin mår sedan länge prima i BV
15 nr 177 STOROTTO vilket vidimeras genom ett inskickat
ljudklipp!
Den väl använda BV 15
nr 145 KROKSJÖN har också fått kunnig handpåläggning
Motorn kommer åter att sprida sitt välljud i vattnen söder om
Hofors.
Som sagt, broderfolken på ömse sidor om Kölen
älskar gamla stålkölar, i synnerhet om de bär en BV 15, vad
det verkar!
|
2022 01 23
|
Vintern behåller sitt grepp. Snön och kylan
kommer och går som de behagar, oss till varierande obehag.
Udda fåglar fylkas vid fröautomaterna.
Så och här hos oss! En udda högsjöfågel från fritidsbåtserans
begynnelse 1969 är Högsjöbåten
nr 620 PATRICIA. Specialbeställd 10-meters skrov med rak
akter och vissa Ferrina 90-drag på överbyggnaden. Förste
ägaren hade tydligen visa intrimningsproblem men ägare två
väckte omvittnat ha-begär bland båtklubbsgrannarna
På tal om oortodoxa akterlösningar hade BV
12 nr 289 rund akter, till skillnad från de flesta
BV 12 som hade rak dito. Vi har hittat en intressant och
vacker ritning.
Nya individer i förteckningarna, i varierande grad av
utrotningshot är BVV
10 nr 101 som överlevt två eldsvådor! En vaken
nätsurfare gav oss ett tips till fortsatt inre spaning!
Däremot har den av oss nyexaminerade SV
3 nr 249 LJUSNAN III en för oss okänd
övervintringslokal. Vi hoppas att hon inte flugit till
varpbåtshimlen!
En flytt från den okända flocken till en egen identitet har Skåningen nr 436
företagit! Senast skådad i Södertälje 2019.
Nya bilder på Lidwallsbåtarnas pilfink - BV 10, firmans
absoluta bästsäljare med 165 st levererade. Alla med sina
särdrag, från födseln eller förvärvade med tiden.
Vi har fått fler bilder på BV
10 nr 164 MALVIKEN.
Historiska bilder på BV
10 nr 32 BJÖRN/HYTTBACKEN
och en kanonfin färgbild på BV
10 nr 263 HJÄRPEN, jagandes timmer som rymt från
Vikarbysågen.
Tack alla vakna spejare! Håll korpgluggarna öppna efter fler
rariteter!
|
2022 01 09 |
Nytt år, nya möjligheter! 2021 har varit
mycket gynnsamt för vårt arbete med hemsidan, för våra egna
och våra vänners båtar. Se ovan vår korta men glädjefyllda
summering.
Hur blir det nu med allting? Lidwallsbåtens dag lördagen
i vecka 31 t.ex? Vi hoppas!
Under vårt jullov har nya uppgifter fortsatt att strömma
in! Vår uppgift ovan om 629 st upptäckta båtar är redan
obsolet! En SV 3 nr 275 som hette
D 7 56 från Dellarnas Flottningsförening dök upp i ett
digitalt bildarkiv Så var de 630.
Den båten förekommer på bild tillsammans med Dellarnas nyare SV 3 nr 374 DELLEN, vars
Deutzdiesel numera hörs i Övermo!
En flottled längre söderut gick SV 3
nr 239 LJUSNAN 1 / 109. Där har vi också fina historiska
bilder.
Hur en BV 15 ska se ut vet vi nu. Det visste man inte 1948
utan gjorde några stycken förstorade BV 10. Hasselavattnens FF
hade en sådan som vi vet fanns kvar till 2017. Fler bilder på
BV 15 nr 23! .
Historiska nyupptäckta bilder kan du också se på BV
10 nr 114 , en Ånge-båt i arbete!
En alldeles färsk bild har Dan Brådhe skickat oss på
Militärarbetsbåten nr 728 ARTHUR.
11 år sen vi såg den sist!
Visst har du också följt helrenoveringsprojektet @restorera på
instagram? Gustaf har också lagt upp dokumentationen på
youtube! Det är Ferrina Salong nr 714
ERA. Visst ser det lätt och trevligt ut? Då kan du 2022
sätta tänderna i en egen Salongsferrina,
nr 671 JADWIGA, alla salongsferrinors
urmoder. Nu till salu på Blocket! Nytt år nya
möjligheter!
|
2021 12 19
|
När det glider mot jul..
Detta blir årets 27:de och sista nyhetsuppdatering. Liksom hos
Kalle och hans vänner strömmar kort och hälsningar in. Från
när och fjärran, från nu och då.
Tomas på Sollerön dröjde i det längsta med att lyfta sin
renoveringsbragd DFF
GÅRDVIK ur sjön.
BV 18 nr 228 AXEL
ligger i som vi tidigare meddelat. Claes Hellsten har också
legat i, med isbrytning i det Snövita.
Från vårt västra grannland och Aurdals camping kommer en
sommarhälsning från BV
15 nr 167 VESLEKARI.
Ilona Ek- Asplund har skickat kort, om inte från
Sherwoodskogen så i alla fall Saltjöbaden. Yoddeladi-ho!
Ett förmodat förlorat får har framträtt på Facebook! BV 12 nr 201 IGELSTA I heter nu
ROBIN HOOD.
Ett kärt återseende.
Höstens bildskatt kom från Magnus Blix, till vardags
orgelbyggare. (Och jo då, han har De sju dvärgarnas orgel på
sin facebooksida). Men framförallt la han ut bilder på sidan
Svenska Flottningsbåtar som han hade efter sin morfar
Flottningsinspektoren Hjalmar Franzen som ofta hade kameran
med. Bl.a på en studieresa till Mora där Bogserbåten
nr 560 SILJAN I dokumenterades i arbete! Även
Gröna Bolagets AXEL Bogserbåten
nr 523 NÄCK fanns dokumenterad. Vi har fått ladda ner
alla för oss intressanta båtar på resp. sida. Återkommer med
fler i vår!
Vi tillönskar våra läsare, stora och små, en härlig jul med
glädje och ljuvaste frid, Med klappar och julgran och
ringflot också.
Det sistnämnda kan du få dig till del på vår systersida dalaflottning.se som också den fylls på
med smått och gott vartefter vänliga människor rotar i sina
arkiv.
Redaktionens ögon tindrar av glädje över alla strålande,
förunderliga bilder ni bidragit med och ser fram emot 2022!
/Anders och Mats
|