Nyheter och uppdateringar

STÅLBÅTAR TILLVERKADE PÅ LIDWALLS I LEKSAND 1945 - 1987

Spaningsarbetet fortsätter!


Fullt på Wintervarvet oktober 2025. Fyra fartyg för Samåkning, ett intaget på Katthemmet.

Senaste nytt från Lidwallsbatar.seber

Över 70 år sedan den första, 30 år efter att den sista lämnade Övermo så fortsätter Lidwallsbåtarna och intresset att gå Full Fart Framåt!
Kolla fliken för alla roliga event vi deltagit i.
Gruppen av intresserade på Lidwallsbåtar på Facebook .
Sidan vi lanserade 2020 om Dalälvarnes Flottningsförenings 100-åriga verksamhet har vuxit rejält i omfång och trafik! dalaflottning.se . Flottningen lades ner 1970, färre och färre ögonvittnen finns kvar. Redaktionen och vänner känner det angeläget, intressant och roligt att samla det som finns. Småbåtarna  finns under rubriken "Dalälvarnes Flottningsförening /Övermo varv Småbåtar dokumenterade av A Winter"

Kontakta oss

Fortsätt därför att e-posta in bilder, nya som gamla, och uppgifter om kända och ännu oidentifierade båtar till oss. Vi har ca 4000 besökare i månaden och tar gärna in annonser från sponsorer.
Redaktionen bekostar lejonparten av hemsidan med egna medel, så vill ni stödja verksamheten ekonomiskt tar vi tacksamt emot ett bidrag - kontouppgifter Här

Nyheter

Datum Uppdatering
2025 10 26

På ställtillbakadagen kan man med fördel även ägna sig att tänka tillbaka. Vi gör en summering av de akter- mitt- och fördelar som redaktionen äger för närvarande.  Ett mycket lokalt reportage.
Det har visat sig stört omöjligt att dokumentera dessa klenoder utan att råka få med sig en och annan hem. Utöver sidan driver vi  Samåkningskommisionen som deltar i större och mindre träffar i när och fjärran. Vi har också Katthemmet som räddar utrotnings- och upphuggningshotade stackare. Ett 20-tal har vi donat upp och skickat vidare till betroddda vårdnadshavare, båtar vi direktförmedlat oräknad.
Elller skickat och skickat - ett dussin har bitit sig kvar. Redaktionen äger dessa i olika konstellationer, även Mats Tägtström, Lasse Fabrikörn och Ann-Britt Gudmundsson är delägare i några.
Åk- och njutbara båtar f.n är:
- BVV 10 nr 254 SIGVARD från 1955. K-märkt med matching numbers på kulmotor, spel och skrov. Den första räddningsinsatsen.
- BV 4 nr 232 FINA LINA från 1955. Första samåkningsbåten som nu diskret skjutsar pratglada damer under Ann-Britts säkra befäl
- Högsjöbåten Ferrina 28 nr 755 KARIN vilar nu ut på land i Hjortnäs efter en fin sommar vid Siljans gästbryggor.
- Högsjöbåten Ferrina 28 nr 681 MAIRELL följer KARINS exempel fast i Laknäs.
- BVV 5 nr 259 KLACKEN också det en 70-årsjubilar. Slinker alltid med när det ska åkas, rolig, robust och röststark.
- Gubbåteln SV 3 nr 293 VB 13 som med sin lilla 5 hkr Säffle drar till sig intresserade gubbar och gummor var helst hon visar sig. Helt original med spel. K-märkt.
-BVV 5 nr 103 FEMMAN också det en bensinsmygare. Nyrenoverad motor och 75-årsjubilar i år.
- BVB 4 nr 468 FORSSJÖ BRUK är en riktig liten brottare med 2 -cyl 18 hkr Deutz.
- BVV 10 nr 142 FABBE vilar i sitt Fabbernakel i Västanvik. Fabrikören får stilla begäret med 1:7 -modellen LILL-FABBE tills vidare.
- DFF-båten GÖSTA kom i sjön i år och ligger nu på sin gamla arbetsgivares slip i Övermo. Vi tänkte rusta och sälja henne men svår kärlek har uppstått så hon lär bli kvar.
Dessa båtar är fullt körbara och har alla varit i Siljan i år.
- Körbar men strandsatt är BV 15 nr 187 FANNY. Vattnet har en omvittnat avgörande betydelse för sjöfarten men inloppet till Västanviks hamn har varit för snålt med den våtvaran några år.

I Katthemmets vård och vårdkö finns f.n. (kan ändras hastigt och lustigt):
- BVV 10 nr 123 DELLEN 6. Skrovet på G, Sefflemotorn går som en klocka men ännu några kilometer ifrån varandra. Men 1 -2 -3 så förenas de tu.
- BVV 10 nr 179 VB 10, gemenligen kallad Baylinern p.g.a en tidigare tatuering. Hon har motorn bara 10 meter bort men tarvar lite handpåläggning innan hon åter är värdig en Sefflemaskin.
- BV 10 VARPAREN 22 nr 274. Fin båt, något matt i pälsen, spelet funkar och motorjakten är förhoppningsvis på upploppet. Hon ska ju ha 15 hkr som fordom. Inget annat dög åt de sturska Klarälvskarlarna!
Är du mogen en BV 10, eller två så hör av dig till katthemsledningen!


Frågor på det?


2025 10 12

Vi i redaktionen håller inte bara på med Lidwallsbåtar. Under sommaren har vi också varit behjälpliga med att veda på Ångfartyget Engelbrekt. Som ni vet har ångbåtar en förmåga att dra till sig sköna typer med allehanda gåvor och förmågor. En är Harald som gladde oss storligen med bilder från ett sommarjobb 1966. På Bogserbåten nr 233 HENNAN och på Traktorbåten nr 565 T3 i full aktion! Tack!
Tony är maskinist ibland och förbrukar glatt vår mödosamt travade enmetersved, däremellan roar han sig med att bogsera med sin BV 5 nr 271 GROVA GRÅLLE.

På vår trevliga Kristinehamnstripp fick vi syn på en verklig klenod Bogserbåten nr 135 VARNAN från 1951. Bygget av båten finns på en unik film som klippts ihop av Leksands Lokalhistoriska arkiv.
LÄNK TILL YOUTUBE OCH FILMEN

Strömsholms kanal har begåvats med en tvättäkta BV 10 nr 78 CASTOR . Castor är latin och betyder bäver, en flitig gnagare som inte alltid delar kanalbolagets syn på vad vattendraget ska användas till. Grattis Kanalen,  grattis Castor och bäva månde bävrarna!

En BV 15 nr 45 BALDER var til salu på blocket. Vi ringde som vi plägar och bad om bilder. Ett trevligt samtal om båtens ursprung som fick ägaren att inse kulturvärdet i båten och dra bort annonsen! Så kan det gå! All lycka med projektet tillönskas!
Hamnarbetsbåten Ri 25 nr 789 BÅTSMAN har övertagits och rustats av Två Sjömän i Vaxholm. Nu blir det kneg!
Båtsman är från 1979 och en av de sista byggena.
Förstlingen BVF 10 nr 1 LAGGEN är på G att komma i sjön lagom till 80-årsdagen i sommar. Motor och spel finns i Rältaladan!

2025
0914

Det tutar upptaget!
Hösten hastar så det är helt normalt. Redaktionen har t.ex börjat tömma Siljan på rariteter eftersom kraftbolagen blåst oss på en för sjöfarten ack så viktig resurs - sjövatten! Mycket beroende på just blåst som lyst med sin frånvaro, då behövs strömmande vatten till ström. Man får väl ta upp den frågan i ett annat forum, vi biter nu bara ihop och tar upp.
Men det har inte bara tutat upptaget, det har också hörts  signaler på övertag.
Vårt katthemsprojekt BV 10 nr 101 LOTORP som genomgått en exempellös (men Ozempiclös)  viktminskning har fått flytta norrut till en skrovlysten Sefflemotor. Vi önskade Staffan lycka till och vinkade av dem från Wintervarvet.
BV 10 nr 184 PETTER har fått ny ägare och lämnat Öjesjön. Visste ni att Petter är ett onomatopoetiskt namn? Petter betyder puttrar på Öjemål. (Vad onomatopoetiskt betyder får du vänligen Googla eller AI:a)
Ett annat beskrivande namn fick BV 12 nr  87 GRETA av brukshumorn på Skutuddens såg. Hon fick där heta TIMMERLUSA med anspelning på arbetsuppgift och det tempo i vilket hon fullgjorde de samma.  Sen 2014 är hon ångdriven,  har nu bytt ägare och avser att förånga och förgylla Storsjöns vackra vatten.
BV 15 nr 285 EKLABO heter nu ÅSIS II. Även här ett begripligt namnskick då nya ägaren är Åsa Bremer på sjön Sommen. Ser ut som(m) en tanke.
På Lidwallsbåtens dag brukar det varje år dyka upp nya båtar och/eller nya Lidwallsbåtsägare. Det är inte roligt, det är hysteriskt roligt och rejält rörande att viljan att överta dessa Övermobåtar överlever !
I år gladdes vi åt att BV 18 nr 204 ZUBAIDA fått ny ägare och blivit kvar i Siljan! Namnet kommer gissningsvis från en indisk film från 2001. Pampigt värre i vart fall!
Full pott på ny ägare, ny i Siljan och med onomatopoesi som pluspoäng fick
BB 12 nr 594 TJOFF. Extra roligt också att ägaren är en värdig representant för kategorin Unga Vuxna med Vettiga Intressen!

Tack alla båtägare att ni meddelar oss statusförändringar. Kul för redaktionen, läsekretsen och inte minst för er som kan referera till en uppdaterad dokumentation vid båtaffärer och K-märkningar.
Det tutar vi fyrfalt för!

2025
0824

Sommaren är kort! Vi gläder oss storligen för alla som tar kort och skickar till oss!
T.ex Orsa Båtklubb som förevigat sjosättningen av BV 15 nr 130 AGNES.
Eller de på BV5 nr 551 WASA som äntligen kommit i.
BV 18 nr 446 SKRÄCKEN har också kommit i, men i det fallet i arbete i Väddöviken!
En kort rad i ett annonsblad förkunnade att BV 12 nr 291 var till salu.
BV 18 nr 205 BOGESUND vars bygge vi bevakat med beundran och bävan har gått åstad och fått ny eldstad. Ottars high tech-okare drog för mycket vid tillredandet av denna drog. En Windermere Kettle minsann! Men nu ska den tåla ved. Mindre.
Nästa spännande restaurering vi hoppas få följa är Bogeserbåten 251 BJÖRN. Nya ägare har tagit itu med uppgiften.
Däremot ligger gamla fina BV 18 nr 207 PÄRLAN och väntar på den rätte. Till salu för ett handslag, ett Tack! samt en avhämtning från Saltön i Karlskrona.
Vi fick en kort glimt av BV 15 nr 41 RUTH i en annons för Karholm Strand. Vi skulle gärna ha mer kortfattad info om hennes tillvaro.
Ett vackert färgkort inkom på BV 10 nr 362 STAREN, nu i KFF:s snygga kulörer.
Några kort har vi allt tagit själva också!
I Skoghall såg vi traditionsenligt - eftersom det hände förra året också -  redarparen och radarparet Ferrina 90 nr 641 SKORVEN II och Högsjöbåten nr 614 BUSAN. Ägarna till den sistnämnda dök lika traditionsenligt även upp på Lidwallsbåtens Dag!
Vi försökte även att kort sammanställa  Pråmkompaniets flotta vid besöket på Hamndagen i Skoghall. Som de flitiga lisor de äro har de nu kort rapporterat in framsteg sen sist. BV 10 nr 600 KNAPPÅSEN har fått färg, Traktorbåten nr 645 BIRGER har fått fart.
Sjötraktorn nr 604 SVARTSKÄR tövar dock på landbacken i väntan på mer vatten i älven.
Till sist ett kort reportage från ett evenemang som smakade mer!
Ramnäs Kulturdagar  vid Strömsholms Kanal som ju är som gjord för att åka Lidwallsbåt på.
Vi återkommer med planer för nästa sommar!
Inom kort!

2025
07 24

Vad håller ni på med? Ja, inte har vi då suttit på redaktionskontoret.
Vi har t.ex fått DFF GÖSTA färdig och visat upp henne för en talrik publik på Kapprodden i Leksand. Samma kaj där du kanske kommer med din Lidwalls- eller DFF-båt den 2 augusti!
Berätta för oss snarast vilken båt du anländer i så vi hinner göra presentationsskylt!
Vi har varit i Kristinehamn och Karlstad, många skönheter har vi där beskådat!
Bl.a Pråmkompaniets nyförvärv BV 10 nr 600 KNAPPÅSEN som delvis bestrukits med svart färg och Traktorbåten nr 645 BIRGER som färdigpåstruken och klar låg i Klarälven.
Vi höll också på med slussning i Karlstad. T.ex med BV 10 nr 172:an och BV 4 nr 468 FORSSJÖ BRUK som även fick göra rätt för sig i Vänervinden.

I Kristinehamn såg vi BV 10 nr 37 VARPAREN 8 och hennes fina Albinmotor, dock på olika ställen på den Svahn-Karlssonska egendomen.  Vigsel  väntar till våren?

Vad håller ni på med då? Ja så vitt vi vet så köps det och säljs Lidwallsbåtar.
(Tack för att ni låter oss veta förresten!)
I Ramnäs har just BV 15 nr 502 KALIX landat. Vi ser fram emot en koll under Kulturbåtsträffen 26 - 27 juni. Självklart ska vi vara med och kul-tura med tre båtar! Det håller vi hårt på!
En annan f.d Nordkalottare som flyttat söderut är BV 15 nr 522. Via Klaravik auktioner hamnade hon i det fagra Blötberget.
Militärarbetsbåten nr 725 muckade från Ungdomsförbundet Sveriges Flotta för att göra civil tjänst i Landfjärden.
BV 4 nr 374 DELLEN har lämnat Österdalälven och Övermo för Näsremmen i Lesjöforsbygden.
Vi fick också kontakt på Siljan med BV 15 nr 166 HÉDLUND. En cool båt med BM-maskin och joystick som nyligen sjösatts i Rättvik.
Ägaren deklarerade föredömligt att man hade för avsikt att joy-sticka till Leksand den 2 augusti för Lidwallsbåtens dag!
Så nu håller vi på med att göra presentationsskylt för den kunskapstörstande publiken!
Håll på!

2025
06 29

Hela året har vi längtat till juni, juli, augusti... lyder en av vår sommarplågor. Och vips så är juni till ända! Sommaren är kort - skrev en annan av våra överbetalda lutsångare. Men det har hänt massor på Lidwallsfronten i sommarstarten!

I Grängesberg kom målargrejor och bästa handstilen fram och BV 5 nr 156 SVARTE RUDOLF fick sitt Karlfeltskopplade namn vackert kaligraferat.
BV 15 nr 412 ALIDA har inte varit på bröllopsresa till Barcelona som sin Taube-namne men väl varit ute och röjt i Strömsholms Kanal!
Först ut att nyttja den bäverbråtebefriade farleden var Ferrina 90 nr 667 MI-LO II, på väg till Smedjebacken och att utbjudas på salumarknaden.

Ett vackert namn men oss veterligen ännu ej besjunget har BV 18 nr 193 ELINA. Nu får hon en genomgripande restaurering.
Flottarkärlek och -romantik har man ju däremot beskrivit i toner. Vi kan bidra med en historisk bild från när det begav sig vid Täktens skilje på  BV 15 nr 347 BYSJÖN. Nu heter hon MARÄNGEN men det är en helt annan kärlekshistoria.

Många äro de som älskar att koka vatten för fartygs framdrivning. Varför inte köpa Gunnar Lidwalls BV 5 - specialare nr 60X RAN som är försedd med ångmaskin?
BV 10 nr 600 var till salu ett kort tag och är nu såld. Och tacka för det!
Vi fick färska bilder på Militärarbetsbåten nr 731 MILLY där hon låg på land. I bruksskick vad det föreföll fotografen.

DFF YMER är åter i sjön efter fyra år på landbacken. Väldigt roligt!
Också i sjön, fast mer i-år-igen, är K - märkta BV 10 nr 172 172:an som vi ser fram emot att få spela Sefflemotorns lov tillsammans med  torsdagen den 10 juli på Skärgårdsveckan i Kristinehamn och i Skoghall lördagen den 12. Vi kommer att hålla takten med spelemannen BV 4 nr 293 VB 13!
För som lilla Karin ropade på Taubes blommande stig:
- Här är den sköna sommaren som jag har lovat dig!

2025
06 07

Nationaldagsfirarhelg! Många äro de som i dagarna högtidligen talat om vår nations stolta historia. Låtom oss därför påminna om timmerflottningen, denna oomkullrunkeliga hörnsten i välståndsbygget.
Några som verkligen bidrar och uppmuntrar minnet av båtarna är Sjöhistoriska museet. Karolina Matts och Fredrik Blomqvist arrangerade Sjöhistoriskt Forum i Hallstahammar, vid kanten av Strömsholms Kanal. Redaktionen inbjöds att hålla ett föredrag om flottning, Lidwall & Söner och redaktionens förehavanden i nutid. (Några bilder togs aldrig, arrangörerna sade sig paralyserade av vår visdom. Vi förtränger att det skulle ha med våra uppenbarelser att göra )
Kul och hedrande var det i all fall.
I samband med detta bussades församlingen ut til den högtidliga K-märkningen ab BV 5 nr 382 LELÅNG hos Mikael Eriksson. Och än en gång såg vi tecken på Lidwallsbåtarnas svåra beroendeframkallande. Mikael har köpt en till! BV 15 nr 502 som nu heter KALIX.
Vill du också ha en till eller börja samla så är BV 18 nr 204 ZUBAIDA till salu.
Eller varför inte en BV 10 nr 458 MARMA ?
Vill du ha en arbetsbåt av senare datum så är Hamnbåten 789 BÅTSMAN till salu. Tillverkad 1979 och från Richardssons ritstift.
Vi lever som vi lär, inte samla på oss ofullbordade projekt men med god planering rädda medtagna älsklingar. BV 10 nr 123 var utbjuden till försäljning och ett tu tre blev hon medtagen till Leksand och redaktionens klinik. Med tanke på den tunga proviniensen blev namnet VILD-HASSE, en legend och korvkrängare. Fortsättning lär följa under hösten.
Välvårdade flottningsminnen som ser fram emot en ny seglingssäsong är
BV 10 nr 12 LARS och
BV 4 nr 720 VAN
Stoltheten för fosterlandet fick en ordentlig injektion när Bernd Schubert i Nürnberg hörde av sig! Familjen har ett uppskattat sommarställe i Värmland, en bra bit hemifrån. Nu fick vi bilder från anno dazumal, Häljebodadagen 2005 när man gjorde uppskattade passageraruppstigningar med BV 10 nr 76 Varparen 9. Roligt att man uppskattar skogslänen och flottningsminnen vida omkring!
Vi som står mitt i detta behöver en Nationaldag eller Lidwallsbåtsdag ( 2:dra augusti) för att stanna upp och gnugga hemmablindheten ur ögonen!
Kolla också i garderoben vad du behöver förnya, det är 20% hos Spreadshirt,
Lidwallsbatars prylshop

2025
04 27

Lurdomens tid - April april! Vädret luras som förväntat men det vi lurat oss mest på är vad fort almanackan går nu för tiden! Snart majas det !
Våra egna projekt med BV 10 nr 101 LOTORP och DFF GÖSTA går enligt plan. Eller plan och plan? Vi jobbar styrt av vår lust och väderleken,  det går fort nog! LOTORP har badat, alltid en rolig och spännande milstolpe. GÖSTA har fått upp-rätelse och står nu på högkant för fortsatt invärtes arbete.
Kul att se att BV 15 nr 483 VARPBÅT 3 dragits in i sjukvårdstältet.
Bogserbåten nr 261 TORRÖN är till salu. Vi la annonslänken på båtens sida efetrsom den annonseras i Danmark.
Vår sponsor Pråmkompaniet har haft en riktigt tung transport på Vänern. Till det brukar man så klart Dragaren nr 647 DRAGAREN 6. Vad annars?
På en vårlig promenad runt Kgl. Djurgården siktades Sjötraktorn nr 698 MR HYDE och systern sedan gammalt Bogserbåten nr 514 BOLLSTA . Även de föreföll mogna för storverk.
I förra uppdateringen gladde vi oss åt att vi identifierat 644 båtar. Men April april på dej  nu är det 645!  Vi fick nys om SV 3 nr 284 LILL WARPEN via Tommy Moström!

Så kul!
Om du lurar på att köpa en liten båttrailer så kommer vi inom kort att skiljas från vår TIKI 700 som lastar 584kg och gör 80 knyck med körkortet i behåll.

2025
03 30

Framställningens tid! Vi vill härmed skriftligen framställa vad som timat sen sist. Räkneverket har tickat fram ett snäpp! Lidwalls framställde ju 802 båtar och vi har luskat reda på 644 i och med att vi identifierat och fått bild på Traktorbåten nr 581. Tack till spanare Näsman! På bilden ses båten sträva i is och snö.
Sammalunda gör även Traktorbåten nr 612 PUTTE på en ny vintrig bild!
Har du möjligen en Sjötraktor för mycket ( kan man ha det?) så vet red en som gärna vill ha en!
Annars är det mest vårkänslor! I Skoghall kvittrar småfåglarne och Helena
har ställt fram Dragaren nr 647 DRAGAREN 6, klar att trailas till Mariestad för att assistera Pråmkompaniet i ett eller annat stordåd.
Sjötraktorn nr 604 SVARTSKÄR står också framme, redo för vårrusig vårrustning. Runt hörnet i samma Karlstadsförort har även BV 10 nr 56 BAM-BAM kommit i.
DFF båten ANTON är nu lika grön som en vårvecka! En fin gammal nitad trotjänare från flottningsepoken i Dalarna.
Det har också framkommit att BV 10 nr 362 STAREN har fått nya ägare.
Likaså har  BV 15 nr 348 RUSTY.
Från Kongens By fick vi in bilder på en meget flot upprustning av en svensk trotjänare från flottan. Militärarbetsbåten nr 689 är redo för hygge!

Tack alla för inskickade bidrag och bulletiner!
Tack alla sponsorer som valt att stötta sidan ännu ett år!

Glöm nu inte att framställa grillen!

2025
02 27

Det vänder i flera betydelser. Ljuset, det livgivande, har börjat återkomma och vi går snabbt mot en vår och sommar.  Därför har vi sammanfattat kända träffar som  har med Lidwallsbåtar att skaffa. För er planering ta och titta in här

2025
0209

Nu vänder det! I alla fall på redaktionens katthem för övergivna stackare! Mer nedan!

En som verkar helt oberörd av väder, vind och vinter är Bosse Sättare med sin fina BV 12 nr 269 HÅLLDAMMEN. Vi fick bilder på när hon även i år ligger infrusen på Blidö. Alla som sett en söndertjälad Seffle ryser och förundras. Tricket är ett vinterkylsystem med 20 liter frostskyddsvätska. I början av februari begåvades också vår FB-grupp med ett filmklipp där Bosse är ute och bryter is med en lagom fickljummen maskin.
I antikhörnan har vi lagt in en ny historisk bild på gamla fina Nr 206 GERDT. Hon byggdes som öppen ångbåt och moderniserades av Lidwalls så till den milda grad att hon fick eget tillverkningsnummer. Nu ligger hon i Österdalälven i bättre skick än någonsin.
Av de seriebyggda båtarna var BV 18 den näst största. Alla skräddarsydda för sina beställare. BV 18 nr 185 MÅLLÅNGEN har återupptäckts av vår eminete skrov-och hovleverantör PG Tomberg.
BV 18 nr 228 AXEL har genomgått många lyckade modifieringar och är nu till salu. MÅLLÅNGEN hade en Skandia vid leverans 1953, AXEL en Seffle när hon lämnade Övermo 1954. Nu har båda trycka-på-knappen-motorer.
DFF BERTIL har fått sin Seffle urlyft men inte för att bytas mot något simplare. I Venjan vet man att vårda flottningsminnen. Motorn ska till kulmotorklinik i Sandviken för genomgång.
Hur var det då med vändningen?
Det har faktiskt redan vänt. I väntan på nya användare har DFF GÖSTA och
BV 10 nr 101 LOTORP i veckan lagts uppochner. Då ingen av katthemmets veterinärer är 60 år längre har vi lärt oss att både båtar och operatörer mår bättre av att vi lägger lite energi på ergonomi.
Tjänlig väderlek och duktiga traktorförare möjliggjorde nästa steg i respektive restaurering.

Botten upp!

2024
12 22

När nätterna blir långa och kölden sätter in tar redaktionen och samlar hela läsekretsen sin...  Hejsan Hoppsan Fallerallera vad 2024 har blivit bra!

Denna sida och Facebookgruppen växer i visdom och deltagare! Nyheter strömmar in om nyupptäckta, o- och välkända Lidwallsbåtar. Vi kan nu räkna 644 identifierade!
Katthemmet har fått göra nytta för stackars övergivna båtar och originaldelar. Samåkningskommisionen har farit vida omkring med kulturarvet i släptåg.

Vi kan ju börja med åkningarna:
- I juni bar det av till Säffle med BV 4 nr 293 VB 13 och BV 10 nr 194 BILLFöreningen Sefflemotorns Båt och motorfest. Vi fick också bevittna hur BV 10 nr 172 blev K-märkt av för högtiden tillresta dignitärer från Sjöhistoriska Muséet.
- I juli åkte vi till idylliska  Nora för att fira passagerarbåten nr 639 PLASKUS. Vi företog också en rafflande åfärd med fyra små varpbåtar. Över och under bäverfällda trän. Kunde slutat i ofärd om vi inte kunnat dra loss varandra.
- Och givetvis traditionen nästan lika gammal som grisfötterna på julbordet Skoghallsådrans Hamndag/ Flottningsbåtens dag!
- I augusti blev det sedan Lidwallsbåtens dag i Leksand! Bättre väder och fler båtar än någonsin!
Bildreportage finns länkade till alla ovanstående och alla tiders tidigare på Event, Möten & Utflykter.

Katthemmet har också varit på resa:
- Till Lotorp för att banta och bärga den något överviktiga BV 10 nr 101 LOTORP.
- Vi var till Väröbacka för att rädda två åtråvärda originalpollare. På hemväg slog vi nattläger på det unika Sheep Inn i Prästbol och fick en förnämlig visning av Andelsföreningen Bogserbåten Borgvik's verksamhet. De med BV 10 nr 12 LARS du vet!
- Mångfald är ju något eftersträvansvärt varför vi i juli tog hand om en Övermoproducerad Varpbåt typ B GÖSTA. Bräckt vatten ger en intressant lyster åt ytrost.
- I september var det att haka på stora trailern igen och leverera BV 10 nr 194 BILL till Jacob och Michael Lidwall i Fengersfors.
- En kortare resa till redar- och radarfar Ulf Busch på Muskö medgav även en närmare flukt på Gröna Bolaget/ Nynäs Sjötrafiks biffiga bogserare nr 416 ERIK och nr 523 AXEL.
- Stora höstturen styrdes till Kalmar där vi tog hand om Militärarbetsbåten nr 723 STURE's dieseldrivlina. STURE är ju nu för och i tiden eldriven. Det blev ett hattrick då vi också påträffade Militärarbetsbåten nr 726 PIGGEBÅTEN och dennes belåtne ägare. Och förstås en ordentlig förevisning av Kalmar stads bogserbåt nr 524 WILLE.  STURES axel fanns i Lidköping hos Rodahl Marin som levererat elmotorn och alla grejor runt i kring. Också det ett trevligt och lärorikt besök! Det finns många delar på en propelleraxel!
- Som bonus stannade vi till i Grängesberg hos ångbåtsvetaren och dito veteranen Mauno.  Han var på besök till oss med trailer i juli  och fick med sig BV 5 nr 156 SVARTE RUDOLF. Det hade hänt massor på den båten i Maunos garage!

Hemsidan rullar som sagt på med bra tryck!
- Nya bilder på Militärarbetsbåten nr 728 STERNHOLM som f.ö har Fordfyran kvar ombord. Behöver du en NG 4 så vet vi en nygenomgången.
- Vi vet också mer om BV 10 okänd nr 109 BRITA, vi kan korta ner listan till 2-3 kandidater. En mängd historiska bilder har inkommit.
- Ur publikhavet för ett av Fabrikörens bildande och bejublade bildvisningar dök nya uppgifter upp om Inspektionsbåten nr 381 ISAB som vi tacksamt noterade!

Som ni förstår har vi haft ännu ett livat Lidwallsår! Vi tindrar redan med ögonen och värre lär det bli när vi får äntra 2025 tillsammans med läsare och vänner!

Stort tack för i år och ha dig en Riktigt God Julhelg, exakt som du vill ha den!

Önskar redaktionen Anders Mats Lasse F

2024
12 08

Julstädning! Motorn i denna sida är alla inskickade bidrag! Vi får mail, samtal och facebookinlägg i en aldrig sinande ström. Redaktionens tacksamhet härför vet inga gränser. Vi uppdaterar allt på båtens sida så fort det kommit in. Men ibland släpar nyhetsaviseringen efter. Det kan fattas någon bild, krångla i skrivmaskinen eller inte passa in i nyhetsartikelns lågt ställda publicistiska ambitioner. Eller så är det bara slarv, ingen av oss i redaktionen är ju 60 längre..
Nu kom dammsugaren fram och vi sorterar aviserat och icke.
I september fångade Tobbe Ericson Bogserbåten nr 700 LOTTE. Ett kärt återseende!
I somras anlände Traktorbåten nr 645 BIRGER till Pråmkompaniet i Karlstad. De hade redan tre men Bengt Sandinge är anhängare av den något yviga måttlighetsprincipen - En till gör väl inget?
Den välskötta BV 18 nr 409 LAXEN har fått ny hemmahamn i Nusnäs och vi fick bilder!
Martin Elfvin fångade den stockholmsbaserade BV 15 nr 349 BOMAN på väg över de vatten kungen själv badat i! Köra kulmotor på stadens vatten väcker våldsam glädje i grannskapet. Vi vet av egen erfarenhet!
Bland småttingarna händer också lite smått och gott. Stefan Nordgaard återsände BVV 4 nr 530 HÅRGA till den ursprungliga verksamhetsorten i Gårdvik och äntrade BVV 4 nr 374 DELLEN som delägare.
Bogserbåten 251 BJÖRN ligger kvar i Näsviken och hoppas på den rätte.
Fina invärtes bilder på Bogserbåten nr 775 ASPÖ. Stil Klass Finess som alltid hos Stenungsunds Hamntjänst.
På DFF-sidan hände det också grejor,  DFF STEN och ett landrensningsflot t.ex!
Landrens-vaförnågot? Bilda dig på dalaflottning.se/landrensning !

Och vad hittar vi väl här? Ännu en nyupptäckt båt! Marcus Lithen grävde fram och räddade BV 10 nr 35! Andreas L och Daniel Näsman dokumenterade och rapporterade!
Mer städning och nya bidrag följer!

Julklappstips! Överraska din käraste vän med en fräsch Lidwallsvimpel. ( Några få tillverkningsskyltar finns också kvar).
Och/eller din kropp med en fin Lidwallströja från vår hovleverantör Spreadshop!
Renar och  tomtar är ute! Nu är det symboler för hållbarhet som gäller.
T.ex Lidwallslogotyper!

2024
11 17

Du tror inte på det här, eller hur? Men listan handlar om okända...   nånting sådant kvad Olle Adolphson när det, så att säga begav sig.
De flesta av de nästan 700 båtar vi hittat kan vi härleda till den kompletta samling av tillverkningslistor och kort vi förfogar över. Motornummer, geografi känd beställare etc. Eller bara hederlig metodisk uteslutning. Dessa finns i på sidan KÄNDA BÅTAR
Men några okända djur dyker upp, de företer alla kända tecken på att vara Lidwallsbåtar men vi kan inte med säkerhet säga vilken. De listar vi på sidan Oidentifierade och okända båtar. Men emellanåt och med läsarnas hjälp dyker en pusselbit upp som gör att vi kan artbestämma den och flytta den till de kändas skara.
En sån okänd som vi lagt mycken möda på att identifiera är den alltjämt okända Skåningen O 112. Andréas Lithen i Sundsvall köpte arbetshästen i september i år, Danie Näsman har krupit på alla fyra och hasat på rygg i sina spanarmödor. Men Icke. Skånska Cement/ Skanska hade 48 Lidwallsbåtar (Lista!) som fick slita hårt, tillverkningsskyltar och sånt pynt åkte ofta av i farten..

Den allt annat än okände  David Karberg  har föredömligt tagit rara semesterdagar till båtspaning i Västerled. På Haldenvassdragets kanalmuseum i Ørje  hittade han BV 4 nr 190 BAA 471 och BV 5 nr 137. Minsann låg där inte Traktorbåt typ 1 nr 477 TYRIHANS också? Belåten efter detta hat-trick fick han också syn och tog  bild på  BB 15 nr 53 DRAUGEN VB 80 vi Fetsund Lensers Flottningsmuseum,  som en bonus!

En fin ansamling av kusinerna från Dalaälvarnes Flottningsförening dök upp på förlidna Lidwallsbåtens dag. Där kunde beskådas:
DFF BENGT från Rönnäs
DFF BUNKEPÄR från ORSA
DFF TORSÅNG I från St Skedvi och
DFF UNTRA från bryggan mittemot.
Från Vikarbyn och för egen maskin kom BV 10 nr 299 BRUNO. Hem kom hon också på något vis.
Reportage om Lidwallsbåtens dag 2024 kommer!

Praktiskt med båtträffar ur fotosynpunkt!
I sommar kan du träffa BV 5 nr 382 LELÅNG m.fl Lidwallsbåtar i Ängelsberg! Tills dess kan du koll den sissa pärlans sida!
Eller varför inte köpa BV 12 nr 201 ROBIN HOOD? Ängelsberg har ju förbindelse med de sju haven via Strömsholms kanal, du vet. Bo ombord går också utmärkt enligt uppgift.
Till sist en Skåning vi har koll på och som kommer att hålla i minst 45 år till, BB nr 792 LUCAS . Den var den sista båten Skanska köpte av Lidwalls. Bara 10 båtar till lämnade Övermo efter den.  Sjöbyggnationer Shipping & Marine Projects i Stenungsund har rustat den snyggt, snabbt och proffsigt  som bara de kan.
Som du ser, de okända båtarna - många är långa och svåra att fånga, många är stora som hus eller så. 
Vi uppskattar om du ögnar igenom okända listan och förser oss med ledtrådar, de flesta är små, mycket små men ger ändå värdefull kunskap!

2024
11 03

Kvartalsrapportsäsongen är här! Många försöker ju att styra framåt genom att titta i backspegeln. Men någon koll på historien ska man ju ha och förhoppningsvis lära av den. Eller bara glädjas över att saker går framåt.
Vi på Lidwallssidan vill ju inte vara sämre och kommer här med en nulägesrapport från våra projekt. Båtar från Samåkningskommisionen - vårt fasta tonnage och från Katthemmet - upprustningsdetaljen. Vilken båt som tillhör vilken avdelning är lika flytande som de flesta båtarna.

Men först en mycket spännande milstolpe i Lidwallsbåtarnas historia! Den första elbåten i yrkesfart! Hamnarbetsbåten nr 723 STURE har blivit batteridriven!
Hon används i Kalmar Hamn för manöverträning av blivande sjöbefäl.  Spänningen är olidlig  för oss att få följa denna banbrytande utveckling. (Och om råkar pilla på kopplingsdonen.)

Så var det Kvartalsrapporten:
Högsjöbåtarna nr 681 MAIRELL och nr 755 KARIN är uppe. Samma blandade känslor av lättnad när höststormarna river i Siljan och vemod över att sommaren är slut.
BV 10 nr 254 SIGVARD är uppe på sin slip.
BV 5 nr 259 KLACKEN blev som vanligt sist upp. Bra att ha i  ifall det behöver assisteras, men nu är hon uppe. På nyinförskaffad trailer dessutom.
Småttingarna BV 4 nr 468 FORSSJÖ BRUK och BV 4 nr 293 VB 13 är ur sjön sedan en månad.
BV 5 nr 103 FEMMAN är uppe på Västanviksfilialen.
BV 10 nr 101 LOTORP har avslutat sin kirurgiska bantningskur, lämnat Västanvik och står nu på Wintervarvets rehabavdelning.
Kvar i Västanvik står DFF GÖSTA och väntar på minsta lilla vårtecken. 
Under perioden har ju också BV 5 nr 156 SVARTE RUDOLF och BV 10 nr 194 BILL hittat nya goda vårdnadshavare.
Till Samåkningskommisionen har inbjudan inkommit till båtträffar i Kristinehamn och Ängelsberg i juli 2025, förutom att vi, vanemänniskor som vi är räknar med Skoghall och Lidwallsbåtens dag. Vi återkommer med tid, plats och kanal (!).

Redaktionen hyser gott hopp om framtiden.  Till dig som vill investera kan vi utfästa att det fortfarande inte finns något som slår en Lidwallsbåt i kul/krona!

2024
10 06

Nu är den stolta vår utsprungen, den vår de svaga kalla höst -  skrev E.A. Karlfeldt där han satt vid Opplimmen i Leksand och rimmade för glatta livet och brödfödan. Och visst har kylan varit svag i denna vår höst? Men båtar ska upp, drömmar om våren exekveras och många båtar i Lidwallsflottan har bytt ägare.

Ett ägarbyte som glatt redaktionen oerhört är att BV 10 nr 194 BILL har fått ett nytt hem nära Billingsfors, som ju var den ursprungliga verksamhetsorten. Michael Lidwall som är barnbarnsbarn till Lidwallsgrundaren Erik anmälde sitt intressen att bli kulturförvaltare på Lidwallsbåtens dag. Tre mil hemifrån har han Sefflemotorns vänner som enligt uppgift gärna bistår med råd och handpåläggning!
Högsjöbåten nr 646 ADRINA har nya ägare som föredömligt rapporterat händelsen till oss.
BB 12 nr 594 TJOFF väntar på den rätta att ta över.
En som varit båtnödig länge är Andreas. Nu har behovet fyllts av något så fränt som en Skåning O 30 FROG VERDI !
Den nyligen till Mora hemförda BV 10 nr 2 VINTERSJÖN har varit ute på tur, full i glada gubbar som alla ser hösten i vitögat och kallar den vår!
En glädje likt vårkänslor upplevde redaktionen när Johan från republiken Jämtland rapporterar in en hittills oupptäckt BV 12 nr 129 TUFFEN. Det blir av förståeliga skäl längre och längre mellan gångerna ju fler vi hittat.  Vi stegar fram räkneverket till 643 och slår upp hur onomatopoetiskt stavas, för det är vad det är, namnet TUFFEN.
Tack för alla inskickade bidrag! Och för att du läst ända hit!

2024
09 15

" Minns i november den ljuva september.." hette det i visan,  späckad med svåra ord som Redoboget och Timbre. Redaktionens absoluta rekommendation är att inte vänta till i november utan att fullt ut njuta september redan nu medan den pågår! Varför inte i en trevlig Lidwallsbåt?

Ottar har ju fått BV 18 nr 205 BOGESUND redobogen. Vi har delat hemsidan i en om historien och en om de fortsatta äventyren fr.om sjösättningen som ångbåt. Bilder på ett  fint knippe fritidsbåtar i Grums har inkommit från Thomas Widlund. Högsjöbåten nr 614 BUSAN och Ferrina 90 nr 641 SKÖRVEN II låg fint förtöjda när Ferrina 31 nr 784 JOHNNA passerade. Alla tre har vi tidigare haft förmånen att bese i Skoghall!
Efterlysning! På bilden på SKÖRVENS sida passerar en Ferrina 90 med vitt skrov och mörk överbyggnad. Vilken båt är det? Maila redaktionen, först öppnade rätta lösning avgår med äran! 

I sjön Van har det också upplevts. BV 4 nr 720 VAN och BV 5 nr 260 VANDALEN förgyller denna Vansbros pärla. Dofter vi anar... Katthemsnytt: BV 5 nr 156 SVARTE RUDOLF har fått ett nytt hem hos en betrodd vårdnadshavare.  Den skulle ju blivit en kopia av vår BV 5 nr 259 KLACKEN vars timbre fortsatt ljuder i Övermo. Lisbeth som har en svaghet för BV 15 har dokumenterat BV 15 nr 58 BOSSE som går i repris på stora kanalen.

En sedan länge bortkommen båt dök oförhappandes upp på en av Klaraviks auktioner - se denna länk. Stålbåtsbygge, Jokkmokk, Klaravik auktioner  Vi tog genast kontakt med auktionsfirman men fick inte låna några bilder till vår hemsida. Båten är med största sannolikhet BV 15 nr 502. som i skrivande stund förefaller finnas i trakten av Jokkmokk. Första livstecknet sedan Lidwalls provkörningsbilder från 1962

Tack för alla bildbidrag och för att du vill följa följa följa...

2024
08 25

Semesterfirarna har återgått till sina ordinarie sysslor. Skolorna börjar en ny termin. Några Lidwallsbåtar skola träda i nya gärningar.
Traktorbåten nr 574 STORA har fått nya uppgifter som pråmknuffare.
Militärarbetsbåten nr 728 PIGGEBÅTEN har redan fått pråm.
BV 15 nr 174 LILLA TRÅGET´s transmogifiering från varpbåt 1952 till fullutrustad modern bogserare har vi följt med stort intresse. Nu är hon i sjön, redo att göra rätt för sig.

Bogserbåten nr 591 DRAGAREN 1 ligger på auktionssiten Klaravik och vill ha ny ägare. Till nytta och/eller nöje.
BV 18 nr 191 SOLÖN har bytt ägare vet vi.
BVF 10 nr 2 VINTERSJÖN har återbördats till Siljan och ingår nu  i ångbåten FLOTTISTENS flotta.
Ferrina 31 nr 785 SHAZMIN har också ny ägare.
Den gamla fina BV 15 nr 40 BÖLJA dök upp på Lidwallsbåtens dag. Väldigt glädjande, hon låg ju ofärdig på land under många år. Puh!
I efterbörden av Lidwallsbåtens dag har flera Lidwallsbåtsägare åter tagit itu med sina avstannade projekt. 
Bara en sån sak?

2024
08 04

Rörd och lite skakad. Rörd över upplevelsen och responsen från firandet av Lidwallsbåtens dag. Lite skakad efter allt kul kulmotorerande. Rekord i båtar på utsidan av kajen och publikrekord på. Trevligt och uppskattat fika på ENGELBREKT.  Många fina bilder och varma ord har vällt in på facebook under söndagen.

Det var en mäktig upplevelse att köra med K-märkta VB 13 uppför älven från Övermo med ett tjog veteranbåtar efter. Bakom alla tankar om rangeringen på Kajen så dök tanken upp på vad gubbarna som byggde båtarna hade tänkt om de vetat. Svindlande och våtvärmande! Anna-Britta och Yngve Wästgärds som finns med på gruppbilden från Erik-kaffet 1960 kom och hälsade vilket var väldigt roligt och hedrande!

Totalt räknade vi in 23 båtar förtöjda . 20 var Lidwalls och DFF, tre udda fabrikat men också de av rätta virkeshanteringen! Ytterligare ett par-tre kunde också siktas på älven för den skarpögde. Samt stackars DFF GÖSTA som gömde sig i buskarna, än så länge svårt inkontinent.
Varje båt är en liten glädjespridare, tillsammans på en scen blir det överväldigande. Svårt att nämna någon men BV 15 nr 40 KYRKBÅTEN BÖLJA och DFF TORSÅNG I var två fina debutanter i sammanhanget. (Här kom jag på fem till i skrivades stund. Vi släpper det. Man ska inte jämföra skönheter).

Sen är det ju det här med alla fina människor. En facebookföljare från huvudkommunen uttryckte sin förundran över mängden trevliga människor i "Lidwallsbåtsrörelsen". Ja, och? Det är ju det som är grejen!
Folk från när och fjärran t.ex. Alnön, Växjö,  Krokstrand, Värmlands, Västmanlands och Dalslands kust- och inland.  För att bara nämna några jag hann hälsa på.
Vi vill att dagen tjänar som inspiration och uppmuntran till fortsatt kulturvård. Det dök upp ett par tre entusiaster som återfick entusiasmen och skulle ta tag i avsomnade projekt i vinter! Redaktionen bistår gärna med råd och dåd. Vi kan ha något skrov över också om det skulle vara så.
Några av Erik Lidwalls barnbarn, barnbarnsbarn och  barnbarnsbarnbarn fanns också på plats, var och en med sina minnen och nu ett nytt.  Ett barnbarnsbarn beslutade också på plats att åka hem, dra på sig blåbyxorna och bevara båt.
Båtarna lär ju finnas kvar i 80 år till med det breda intresset vi ser!

Ja må de leva - Lidwallsbåtarna!
/mats


Tack alla som kom! Tack till Dalarnas Båtförbund för stöttningen, till Sjöräddningssällskapet för sällskapet, till kaffeflickorna och vattenkokarna på Engelbrekt, till Anders H för utemöbler, Aback och Åkerlund för ljud,  till alla som skickar fina bilder och klipp!
Tack till fysiskt och mentalt närvarande lekkamrater i redaktionen!
Och inte minst till Övermo by för att vi får hålla till på Varvet!

2024
07 21

Sommar, sommar och sol, havet och vinden och doft av Cuprinol...
eller något ditåt. Vi var ju i Karlstad på Skoghallsådrans Hamndag , sol och väldoft var det. En för redaktionen och den större vänkretsen omistlig tradition.
Ännu mer väldoft bjöds det i Säffle i juni när föreningen Sefflemotorn värmde på och sparkade igång nedanför Bruces verkstad. K-märkning och hela programmet. En ny omistlig tradition har sett junidagens ljus!
I Nora firade den fina turbåten nr 639 PLASKUS 55 år. Vi var lite osäkra på bokningsläget 2029 när hon fyller sextio så vi drog ut att jubilera henne redan nu. Inte mindre än fem fina fartyg firade femtifemåringen . Lite bäversafari hanns också med!
(Reportage under länkarna ovan)
Så långt Samåkningskommisionens göranden och låtanden.

Katthemmet har återigen gjort en insats för en åsidosatt stackare. DFF-båten GÖSTA , frisk inombords men inkontinent och lite matt i pälsen. Byggd 1947 på Flottningsföreningens varv och alltså kusin med Lidwallsbåtarna. Troligen samma fader. Övermo är en liten by...

På båtfronten åks, köps och säljs det som aldrig till förne!
Högsjöbåten nr 646 med ett förflutet i själva Televerket har fått ny ägare och ny skrovfärg som pricken över i som i invärtes renovering.
BV 15 nr 285 EKLABO är till salu på Blocket.
Ferrina 31 nr 785 SHAZMIN har ny ägare och finns i Norrköping.
BV 18 nr 191 SOLÖN har också ny ägare
En verklig veteran BVF 10 nr 2 VINTERSJÖN är till salu.
Vår fina BV 10 nr 194 BILL väntar fortfarande på den rätte. Under tiden sprider hon glädje och välljud i Siljan och skogslänen. Företrädesvis i Värmland
BV 15 nr 174 LILLA TRÅGET är nu i yrkesmässig drift.
BV 12 nr 498 NILS-OSKAR har också fått göra rätt för sig.
Från Västanviksfronten meddelas att BV 10 nr 142 FABBE har bogserat hem en roddbåt, Lidwalls fabrikat och typnamnet SILJAN.
Innan vi påminner om Lidwallsbåtens dag i Leksand den 3 augusti vill vi också visa festivalbilder från en ohyggligt naturskön plats. BVV 10 nr 76 VARPAREN 9 har återigen gjort succé i Norheimssund!
Vi påminner om Lidwallsbåtens dag i Leksand den 3 augusti. Låt oss veta om du kommer med båt! Vi ska informera folk och fotgängare om vilka rariteterna på älven och vid Kajen är!

Fortsatt ljuvlig juli på dej!

2024
06 21

Stort Midsommarnummer!
Här följer sju sorters Lidwallsbåtar du kan lägga under kudden och drömma vackra drömmar om den som blir just din tilkommande. Lidwallsbåt alltså.
En ny traditionell högtid inleddes i Säffle av Sefflemotorns vänner den 8 juni.
En verklig midsommarafton för kulmotorkulier! Kulmen var när Karolina Matts och Fredrik Blomqvist från Statens Maritima museer förärade BV 10 nr 172 172:an en K-märkning. Denna sida förekom också med namns nämnande som en för intendenterna ovärderlig källa till fakta och historia om K-märkningskandidater! Tack!
Vi närvarade också med vår K-märkta SV 3 nr 293 VB 13 och BV 10 nr 194 BILL som gick som en våt midsommarnattsdröm..

Drömmer du om något större så kan vi tipsa om att BV 15 nr 285 EKLABO söker den rätta.
Eller känner du mer en dragning åt Dragaren nr 624 JÄDRA så kan hon också bli din!
Det där kan vara så olika
Men minns vad en vis man sa:
Visioner utan åtgärder är bara drömmar.
Åtgärder utan visioner är bara tidsfördriv
Visioner kopplade till åtgärder kan förändra världen!

Människor med  tydliga visioner som jobbar på i färdriktningen är ägarna till
BV 15 nr 42 BARKEN och
BV 15 nr 40 BÖLJA (som f.ö burit det för dagen passande namnet Kyrkbåten).
Så kul att följa deras och alla er andras kulturgärningar!
Ha sköna drömmar om dina kommande sjöstunder och fina reflektioner över de småbåtar som varit med och byggt landets välstånd!

Ha en riktigt  midsommar önskar redaktionen från hjärtat av konungariket!

2024
05 24

Pingsttid är dänryckningens tid tänkte Ottar och ryckte dän pressenningen från sitt projekt - att göra ångbåt av BV 18 nr 205 BOGESUND. Ett ryck som verkligen avslöjade ett lyft! Vi har ju följt arbetet in i minsta välgjord detalj, nu fick vi se hela härligheten! Vi la ut Ottars bilder på vår Facebookgrupp och hans kulturgärning fick välförtjänt rekorduppskattning med över 425 gilla-tummar bara i den gruppen!
Kvar under pressenningen ligger Skåningen nr 311 MB 3 GRÖNINGEN. Men Marcus känner ingen press för det, den är välhållen och vintern har ägnats åt motorrenovering och god vård av Nynäs Sjötrafik och  Gröna Bolagets andra Lidwallsbogserare.
En annan proffesionell brukare är RYAB som snyggat till sin BV 15 nr 476 MARTA. Fler Lidwallsbåtar är på väg in i firman. En Till har aldrig skadat nån!
Nusnäs Båtklubb har förvärvat BV 18 nr 409 LAXEN och har börjat peta i prickarna i övre Siljan. Ett underbart vårtecken att hänryckas åt. Spelet har fått gå från bord till förmån för en kran som passar uppgiften på pricken. Du kanske behöver ett gediget spel? Lätt att bli beroende har vi hört.
Med rumpan bar ligger Högsjöbåten nr 681 MAIRELL, den avdragna täckelsen avslöjar nya fina grabbräcken och en aktre pulpit. Smedbragd i rundjärn.
Bredvid henne ligger BV 10 nr 194 BILL i princip klar för sin debutantbal i Säffle bland andra Seffle-made båtar och motorer den 8 juni! Kom och kolla vetja!
Ett något större arbetsinsats krävs innan våra skyddslingar BV 5 nr 156 SVARTE RUDOLF och BV 10 nr 101 LOTORP kommer i sjön. Men det trillar på för båda, en kapning här och en svets där. Vår devis är att Det ska vara kul och inte göra ont.
Vi kan gärna dela med oss av denna smärtfria och sanna glädje om någon driftig person vill ta över halvvägs och fortsätta njutningen.
BV 5 nr 259 KLACKEN puttrade Listerglatt igång efter vintern vilket förtjänade ett skrovmål. In- och utvändigt av samtliga på skrovet förekommande kulörer och kvaliteter. Snyggt men inte pråligt.
Vårbestyren pågår verkligen i vår vänkrets av stålbåts(fins)makare.
Ägna också en medlidandets tanke åt alla stackare med plastbåtar som sliter mellan klägg och  styren!

2024
04 21

"Den som gör en resa har något att berätta" präntade Matthias Claudius (1740 -1815).  I dag när "resa" ligger på floskeltoppen förtjänar det att påpekas att han menade förflyttning i rummet och inte nån yrkeskarriär, viktminskning eller något hysteriskt renoveringsprojekt.
Låt oss därför redogöra för ett par, tre resor i geografin som redaktionen & co nyligen företagit.
Den första gick till Bålsta i grannlänet. Vi träffade makarna Nyman som varit första ägarna till Ferrina 90 nr 631 JUNTS II. Fina bilder, härliga minnen och gott fika blev frukten!
Som framgått av Facebookinlägg har vi även två gånger besökt BV 10 nr 101 LOTORP i Finspångsförorten med samma namn samt även hemfört densamma till tryggheten på Wintervarvet. På första lotorpsturen puttrade vi även vidare till Väröbacka och räddade ett par pollare från den nyligen hädangångne Skåningen nr O31 SVEN. Vi hade en trevlig minnesstund med kaffe hos Pål & Kajservice och fick lära oss om bl. a Hamnarbetsbåten nr 576 FREJAS "resa".
Stärkta och sturska av lunchen senare den dagen snokade vi oss oanmälda in hos Stenungsunds Hamntjänst AB och blev direkt på- och välkomna!
-Bogserbåten nr 775 ASPÖ låg i sjön, redo att förtöja och förnöja.
-För om henne låg den sista i raden av 175 st BV 10, nr 661 med en 200 hkr maskin!  Vi fick även en rundvandring i deras hallar och såg
- Klippans gamla bojeka BV 4 nr 462.
- 1970 nybeställde man in Hamnarbetsbåten nr 642 BÅTMAN 2 , nu låg hon startklar i hangaren.
- Även Dragaren nr 601 HUBERT låg inne för upprustning.
- Skåningen nr 706 MB 31 fanns också på området i väntan på sin tur.
Som de ordentliga båtmänniskor de är beställde man även några Lidwallsvimplar som vi åter fått i lager.
På resans sista dag fick vi avnjuta mera kaffe, kunskaper och historier i Edane hos Andelsföreningen Bogserbåten Borgvik som också  vårdar BVV 10 nr 12 LARS och nr 70 SIV. 
Till slut vill vi gratulera Traktorbåten nr 546 TRÅGET som firat 60 år med sin betydligt yngre personal. Presenter och Presenningstårta. 
Grattis även till familjen Lantz - Svensson som tagit över Ferrina 90 nr 637 LISA och därmed gett Siljan fortsatt förtroende och flytkraft till denna skönhet!

Nu borde alla vi vårvurmare resa oss som en man och begära resning hos SMHI i fallet med förfallet aprilväder!

2024
03 24

April April!
Ähbaskoja, det är ju mars fortfarande. Men vädret är aprilligt värre! Täcka av rariteterna eller inte? Det var frågan på Wintervarvet. Men det är otäckt att vara otäckt i marsvintern,  så vi höll oss!
Däremot pågår ridderliga rustningar i vårt avlånga land.
Militärarbetsbåten nr 723 STURE som används vid sjöbefälsskolan i Kalmar  får en rejäl genomgång. Det talas om ev. eldrift, det blir den första profesionellt använda Lidwallsbåten i så fall! Mycket intressant!
Militärarbetsbåten nr 728 PIGGEBÅTEN är på land i Norrköping för upprustning av sin nye ägare. Av båten alltså. Storartat att dessa båtar piggt sliter vidare efter 50 år i hårt arbete!
På land i Norrköping hittade vår spanare Tobbe också Bogserbåten nr 395 FYREN. Utan propeller. Vad händer med denna f.d statens kanalbåt?
Högsjöbåten nr 646 DINGE II tjänade Televerket väl då det begav sig. Fint rustad till fritidsbåt är hon nu till salu.
BVV 10 nr 298 OSENSJÖN har bytt ägare i ett närliggande, avlångt land. Sidan har fina flottningsbilder sedan tiden det begav sig.
BVV 10 nr 66 PRINCEN har också ny hemort och ägare. Fortfarande i yrkestrafik.
Och på tal om cigarettmärken...  Vårt projekt BV 10 nr 194 BILL är inget vi drar i långbänk. Däremot har hon fått en sådan på BB-sidan. De första offentliga rökringarna ska blåsas i Säffle den 8 juni! Kom och lyssna, flukta och lukta på Föreningen Selfflemotorns vänners Bil & och Båtdag "Made in Säffle."
Mikael i Ramnäs har lyckats lägga vantarna på en BVV 5 nr 382 LELÅNG med originalkulan kvar. Han lär ha fått spel också. Även det original! Vi gratulerar till en raritet med "matching numbers"
Tack alla fina vänner som förser oss med uppdateringar! Det är viktigt för oss, ägare och läsare att vi är aktuella!

Snart är det vår igen, varenda dag!

2024

03 03

I fädrens spår gick Ellen med efternamnet Winter. Halkade ut på en brygga och dokumenterade förtjänstfullt Bogserbåten nr 603 SILJAN II/ SKALLÖ där hon låg i Västerås. Om hon också lät familjen vänta i bilen liksom hon själv så många gånger genomlidit förtäljer inte historien. Men spana det kan hon!
Vi har fått fina bilder från föreningen som driver Passagerarbåten nr 414 VÅLLÖ II. En länk till föreningen hittar du också på sidan! Kom och åk!
Mindre kul var nyheten att Passagerarbåten nr 758 NÄSSLAN gått till skroten. Nyheten kom oss till del via den fantastiska sidan skargardsbatar.nu  som likt vår drivs av ideella hästkrafter! Patrik Nylin och Krister Nilsson gör ett ovärderligt jobb!
Den utarbetade BV 12 nr 305 BLÖTÖGAs öde lämnar heller inget öga torrt. Skrotad hon med fick vi just reda på.
På sidan med Okända Skåningar finns NCC:s gamle vän SVEN. Urplockad in på bara skrovet väntar hon på tuggen. Om inte du öppnar ditt hjärta och plånboken en aning.
Vår BVV 5 nr 156 SVARTE RUDOLF kom undan detta öde med ett nödrop. Nu har vi fått styr på rodret.
Ur spår är tiden, fina båtar blir armeringsjärn. Dock är vi tacksamma över att få reda på det, allra helst lite innan repet har dragits.
Emellertid tar vi av hatten för fädernas järngärningar och för alla jobb och all glädje båtarnas skapat!

För framtids seglatser!

2024
02 11

En gång arbetsbåt, fortfarande arbetsbåt! Många Lidwallsbåtar är i ännu i yrkesfart , i synnerhet gäller det Sjötraktorerna. Bruks- och andrahandsvärdet står sig mycket väl. Lidwalls byggde 18 st. mellan 1966 och 1979. Korta, tunga och ändamålsenliga.
Här lite uppdaterad info om några av dem:
Pråmkompaniets Sjötraktorn 604 SVARTSKÄR ligger nyrustad och fin i Skoghall och väntar på islossning.
Sjötraktorn nr 790 LILL-PÄR som även hon tillhör Pråmkompaniet är numer stationerad i Hälle i norraste Bohuslän.
Vid Södertäljeslussen stretar Sjötraktorn 701 ARVID på.
Sjötraktorn nr 698 MR HYDE har siktats vid Liljeholmskajen i en annan kulör än när hon var med och byggde vid Slussen.
Vi har fått bilder på Sjötraktorn nr 710 HÅSTA I vilket ju alltid är trevligt. Däremot har vi inte hört av henne sen 2016 då hon renoverades i Länna söder om Stockholm. Någon kanske kunde förlösa oss ur denna plågsamma okunnighet?
En annan båttyp av vilka de flesta exemplaren sköter sig exemplariskt är de fjoderton Militärarbetsbåtarna. Nr 728 ARTHUR söker ny husbonde.
Igelstaverkan i Södertälje hade Lidwallsbåtar. Vi har fått fler historiska bilder på BV 12 nr 201 ITA I/ROBIN HOOD, likaså på BV 18 nr 446 ITA II. I färg dessutom!
Vill någon göra båt eller i värsta fall pråm av ett skapligt Skåningskrov så har vi ett på lut. Kontakta redaktionen innan skroten tar henne!

2024
01 28

I vår firar vi mopedåldern! 1 maj 2009 startade vi hemsidan. Som vi sa för ett par uppdateringar sedan så tycker i alla fall vi själva att det är stenkul! Och nyttigt! "Katthemmets" senaste räddningsprojekt KLIPPET som nyss var svårt okänd är nu identifierad! Tack vare forskning i våra egna förutförfattade dokument  och en del mätande i ett för tillfället upp och nervänt skrov. Rester, lagningar, konstruktionslösningar, uteslutningsmetoden, geografikunskaper, måttband och hans mormor...
Vi är således de lyckliga förvaltarna av BVV 5 nr 156 SVARTE RUDOLF!
Redaktionen böjer sina nackar och ler!
(Rudolf - då det var namnet på Sunds bruk, Svarte - efter skrovfärgen och redaktionens osedvanligt stora intresse för visor och närheten till Karlfeldtsgården i grannbyn).

I kölvattnet av den forskningen kunde vi identifiera ett fint foto som föreställande BVV 10 nr 27 i Sunds Bruks bruk.

Vill någon göra båt eller i värsta fall pråm av ett skapligt Skåningskrov så har vi ett på lut. Kontakta redaktionen för ett tips så hett att det fordras grillvante!

Vad annars för nytt på fronten?
Vi har kompletterat sidan för nr 517 DRAGAREN 1 med ett tidningsurklipp.
På en av våra av Stockholms Läns Landstings anordnade nöjesbudgetkryssningar i innerskärgården fotograferade vi högsjöbåten FERRINA 85 nr 632 SOLSKÄR vid sin brygga på Ramsö. Kryssningen är f.ö SL:s linje nr 83. Kan rekommenderas!
Nya bilder på BV 12 nr 269 HÅLLDAMMEN som bereder sin ägare ständigt nya härliga upplevelser. Vem vill inte bryta isen?
BV 20 nr 358 KEATON som återgick i yrkesarbete har fått 240 hk till och gör god tjänst hos Sjöbyggnationer i Stenungsund!

I övrigt är det påfallade mycket nyheter om Dalälvarnes Flottningsförenigs flotta f.d flotta. Syskonsidan dalaflottning.se kan ha bidragit till ett nyvaknat intresse?
DFF SIXTEN har fått fler bilder
DFF ARNE har fått fler bilder
DFF STIG har fått fler bilder, inklusive nytagna
DFF ATLE har fått fler bilder
DFF RAN också
DFF UNTRA den med
DFF TUNSTA jo då, samt
DFF NEPTUN

Slutligen vill vi  likt Svarte Rudolf i visan böja våra nackar i tacksamhet till våra sponsorer som valt att bisträcka oss driftbidrag även detta år!
Även några privatpersoner har bidragit med slantar som kommer väl till pass!
Det går nämligen för sig via Kontakta redaktionen.

2024
01 14

Det fanns ett krig man kunde kalla Kalla. Nu hettar det tyvärr till igen.

Till oss kommer det ofta frågor och bilder på Lidwalls bidrag till den militära materielförsörjningen. Värnplikten som den såg ut skapade många minnen för manskapet, för många även av små ihärdiga båtar. De flesta båtarna är ännu i drift vilket tarvar mer kunskap från inblandade. De och andra civila och militära hamnarbetsbåtar finns på en egen flik i god ordning.
De första var Militära pers.transp. båtar nr 688 - 690 som levererades 1973 med FMV i Karlskrona som beställare.
Den stora order kom fråm Marinen 1975 på 14 st Fordförsedda persontransportbåtar på 8.5m.
Alldeles nyligen bidrog förre Lidwallsmedarbetaren Kjell Eriksson med en intressant uppgift. Skanskas nr 749  MB 37 uppvisade slående likheter med de fjoderton. Lämnade dessutom Övermo på samma transport som en av dem. Kjell, vi och snart även du vet varför. Dessutom kom MB 37 rejält i kläm mellan stormakterna vid leveransen.
Militärbåtarna är fortfarande i drift och vi tar tacksamt emot livstecken. Som nyligen från militärarbetsbåten nr 726 PIGGEBÅTEN som 2020 bl.a fick en ny maskin och tjänstgör hos Håkan Anderssons Dyk och Anläggning AB.
En annan muckad båt är militärarbetsbåten nr 733 PIGGE som agerar vicefärja i Stegeborg.
Före jul fick vi också fina bilder på den pigge militärarbetsbåten nr 727 FOLKE. Hon är entreprenadbåt, flyttar pråmar och står i. Till skillnad från sina nyss nämnda vackert nymålade systrar är hon vackert patinerad av hårt arbete. Funktion är fint!
Så långt båtar beställda av Försvarsmakten.
Två bogserare fick en motsatt yrkesbana. Mest känd är Bogserbåten 560 nr SILJAN I som efter att ha dragit sin sista stock över Siljan blev FROST hos Kustartelleriet i Vaxholm.
Häromdagen hittade vi bilder från Muskö där DFF-båten ORE förhalar en ubåt! ORE byggdes på DFF´s varv i Övermo på ritningar ditcyklade från Lidwalls,  som i slutet av 50-talet hade häcken och orderboken full.

Var glad, tacksam och redo!

2023
blir
2024

Ring ut det gamla, ring in det nya!
Årssummering, nya årtag och nyårshälsning från våra tre verksamhetsgrenar - Websidorna, Katthemmet och Samåkningskommisionen.

Websidorna
Låt oss framföra vårt tack till dig som läst och bidragit under 2023. Utan dig hade vi suttit här ovetande, okända och utan kamrater!
Facebookgruppen har t.ex. vuxit från 1100 läsare till 1260 st under året.
Syster dalaflottning.se har fått in många trevliga berättelser, inte minst från Västerdalarna.
Hemsidan (den här) får ständigt nya bidrag om vad som händer i Lidwalls- och flottningsflottan. 1 maj 2024 är det 15 år sen vi startade sidan och inte minst vi i redaktionen har stor glädje av alla fakta vi samlat på oss. Tre nya båtar har vi också identifierat. Många varma tack för informationen om båtarna och för allmän läsglädje når oss också.
Tack också för de mera handgripliga sponsorinsatser vi får för att hålla oss flytande!

Katthemmet - vår räddningsmission för stackars utrotningshotade exemplar.
En och annan båt kan vi tack vare Wintervarvets erfarenheter och resurser fixa själva, andra förmedlar vi till ansvarskännande vårdare. På senare år har även det spritt sig hos den någorlunda breda allmänheten att man med förtroende kan lätta sitt dåliga samvete eller rensa ägorna från båtvrak med vår hjälp.
Vi har skickat BV 4 nr 687 MARTIN vidare, räddat BV 5 O50 KLIPPET från klippen och tagit krafttag med BV 10 194 BILL.

Samåkningskommisionen har genomfört några mer eller mindre planerade turer, alla svårt lyckade!  Lidwallsbåtens dag och Flottningsbåtens dag i Karlstad är de stjärnor som tindrar klarast. Vårt endagsäventyr på Moras vattenvägar var också en höjdpunkt, liksom vår vårliga tvåbåtskörning till en halvtorr Insjön.
Högvattnet i Siljan med alla omförtöjningar och bryggbrist vill vi helst bara glömma...

K-Märkningen på Lidwallsbåtens dag var en riktig höjdpunkt på många sätt. Ett officiellt erkännande från Sjöhistoriska för katthemmets järngärningar och för den dokumentation som bara kunde klippas från hemsidan och klistras in i ansökan.
Vi kan med glädje lägga på och ringa av 2023.

Framåt då? I det riktigt långa loppet, typ 50 år vill vi så klart att båtarna och hemsidan lever kvar. Vi tror att nya fanbärare kommer att uppenbara sig i sinom tid. Vi har också sagt att vi vill fondera avkastningen från katthemmet till att betala framtida webhyror och programlicenser.

Under 2024  som vi hyser gott hopp om att få uppleva, planerar Samåkningskommisionen att arrangera Lidwallsbåtens dag den 3 augusti, dyka upp i Skoghall i juli och sprida välljud i Säffle. Den 8 juni timar en motor-och båtdag arrangerad av vännerna där. Vår avsikt är att medverka med något K-märkt och Sefflemotordrivet . På hemvägen den 9 juni hoppas vi kunna sjösätta i Filipstad och åka den fantastiskt fina Prästbäcken, en del av Bergslagskanalen.
Den 31 aug - 1 sept är det Marknaden uti Nora men ur vår synpunkt är det viktigare att Lidwallsbåten Passagerarbåten nr 639 Plaskus fyller jämt. Hela 55 år i trafik på samma rutt. Vi tänker uppvakta jubilaren med tre små gummor körandes Lidwallsbåtar. Minst. Häng på du med, med eller utan Lidwallsbåt!

Men framför allt önskar vi av 2024 att du får ha hälsan, läser vad vi skriver och kan uppfylla just dina plåtbåtsdrömmar!

Kära och varma hälsningar från Anders och Mats


Låt oss veta!
winterbengt@gmail.com
   till Anders
matslidwall@gmail.com
   till Mats



Tillverkningsskylt


Vimplar med vårt stolta varumärke

Vi är stolta och glada över att kunna genomföra Lidwallsbåtens dag den 5 augusti 2023 med stöd från
Dalarnas Båtförbund

Pråmkompaniet erbjuder uthyrning av pråmar samt tjänster inom bogsering och isbrytning. Äger och brukar 6 st Lidwallsbåtar. Läs mer på  hemsidan!  www.pramkompaniet.se

Erbjudande!
www.impeller.se erbjuder alla följare av Lidwallsbåtar  15% rabatt samt fri frakt vid köp i sin webshop.
Rabattkod: Lidwallsbåtar

Impeller.se sponsrar i sin tur Lidwallsbåtars ideella  verksamhet med 10% från varje köp.


Vår favorittransportör. Båtexpert!

Marina kvalitetsprodukter i internetbutik

Nynäs Sjötrafik sponsrar oss!


Nr 737 Doj-Doj En märklig resa startar

STOR OTTO Nr 187 Åter en BV 15

SKÖRVEN II nr 641 en F 90 i 24 knop

Nr 50 BORGVIK