Nyheter och uppdateringar

STÅLBÅTAR TILLVERKADE PÅ LIDWALLS I LEKSAND 1945 - 1987

Spaningsarbetet fortsätter!


Senaste nytt från Lidwallsbatar.se

Över 70 år sedan den första, 30 år efter att den sista lämnade Övermo så fortsätter Lidwallsbåtarna och intresset att gå Full Fart Framåt!
Redaktionen känner Glädje, Respekt och Förundran inför detta faktum.
Vi hade i juni 2012 uppnått 395 st. dokumenterade båtar.   När 2013 var slut kunde vi summera 470 st.  2014 slutade  med 497 st, 2015 stannade räkneverket på 531 st. Vi har länge trott att kurvan kommer att plana ut men inför nyåret 2017 hade vi 556 st. 2017 hittade vi flera tack vare arkivfynd i Sjöistoriska Museet och Norsk Skogsmuseeum och givetvis via läsekretsens vakna spanande. Summan inför 2018 blev 577 st dokumenterade båtar. Året 2018 slutade på 587 st I december 2019 kunde vi räkna in 610 st

Ett stort glädjeämne är det ständiga stadiga inflödet av nya läsare och vår växande grupp av intresserade på Lidwallsbåtar på Facebook. I december 2018 räknar vi 719 medlemmar. Vi märker också att intresset smittar av sig. Ett par nya facebookgrupper för udda fabrikat på flottningsbåtar har startas och växer likaledes.
Vi har också startat en ny flik för alla roliga event vi deltagit i. 2018 hade vi ju först och främst Lidwallsbåtens dag, men också Flottningsbåtens dag i Karlstad plus några andra äventyr.

Kontakta oss

Fortsätt därför att e-posta in bilder, nya som gamla, och uppgifter om kända och ännu oidentifierade båtar till oss. Vi har ca4000 besökare i månaden och tar gärna in annonser från sponsorer.
Redaktionen bekostar lejonparten av hemsidan med egna medel, så vill ni stödja verksamheten ekonomiskt tar vi tacksamt emot ett bidrag - kontouppgifter Här

Nyheter

Datum Uppdatering

2020 02 20-24

 Spreadshirt som trycker tröjor och prylar åt oss lämnar 15% rabatt mellan 20 - 24 februari! Gå direkt till shoppen via länken Nätbutik Spreadshirt Lidwallsbåtar eller läs mer på vår Kontaktsida hur enkelt det funkar! Du kan välja på två tryck, antingen ett nyare som säger Lidwalls eller en klassisk tillverkningsskylt.
Du kan också skriva dit båtens namn om du vill. Se exempel på kontaktsidan!

2020 02 16

Redaktionen har besökt arkivet i Leksands Kulturhus på jakt efter en styrhytt. På vägen ner i gömmorna passerade vi en fin provkörningsbild från Övermo på en traktorbåt. Vilken är okänt men det är en tidig som saknar prejdon.
Kan det vara nr 477 TYRIHANS som var först med denna bestyckning? Den skulle ju också till Norge vilket kunde vara värt ett bad. Hur som helst står konstruktören Sigvard Lidwall till rors, med slips, basker och förkläde för att skydda rocken.
Bilden finns som ny vinjettbild på vår startsida
2015 var redaktionen och två tunga kännare, Mats Norell och Urband Sondell i Uppsalatrakten och bespejade Traktorbåten 622 som var till salu. Den såldes till Roslagen och försvann från vår radar. Men nu fick vi bilder från Ronneby där hon nu finns!
Från Västfronten idel glädjebud! Toppenfina bilder  på BVV 10 nr 117 FLØTARLARS i arbete i timret när det begav sig! Om någon av er funderat på hur din båt kan vara så bucklig i bordläggningen kan du här se en fullständigt naturlig förklaring!
Vi har också fått bilder på BVV 4 nr 506 som vi inte känt till tidigare! Därmed räknar vi 611 st dokumenterade båtar!
Samtidigt fick vi nya uppgifter på BVV 4 BJØNN nr 437 som bytt ägare två gånger sen sist och nu är i Polen för renovering. Det ska bli intressant att följa!
Sigvard Lidwall var verkligen inte bara på älven och roade sig med traktorbåtar! Han var ju chefskonstruktör och en av hans i vårt tycke snyggaste arbete var, förutom SILJAN I & II, Bogserbåten nr 514 BOLLSTA. Den båten är orörd i linjerna och fortfarande i tjänst efter snart 60 år! Involverad i Slussenbygget i Stockholm som hon är släpade hon i veckan en fet mudderpråm framför näsan på Sigges brorson i Hammarbykanalen. Denne ställde sig i givakt, tog av sig mössan i vördnad och avlossade sin kamera! Hans kära hustru blev omedelbart svårt förtjust i den fina båten och började tala i termer av inköp. Men därav blir intet.

2020 02 09

Veckans uppdatering  handlar om i Siljan och Dalarna timade händelser. Först självaste Bogserbåten nr 560 SILJAN I , FROST, AQUARIUS, vars sorgliga slut en stormig natt utanför Bretange för alltid kommer att beröra oss i hjärtat. I sin krafts dagar hos försvaret passerade Christer Samuelsson med sin kamera. Ännu en bild som håller minnet vid liv!
Tillbaka till sjön Siljan kom flottningsbåten ERIK och är nu i bättre skick än på länge! Hon finns med på vår lista över Lidwalls reparenter sen hon fått ångmaskinen bytt mot dieselmotor på verkstaden. Vi har uppdaterat sidan med bilder från tiden i Töcksfors.
DFF GRÖNLAND är en gammal fin båt som utvecklats åt motsatt håll, från förbränningsmotor till ångdrift. Nya historiska fakta har influtit vilka vi glatt publicerar i Anders Winters digra DFF-arkiv.
Redaktören och Fabrikören har varit på utfärd. BVV 5 nr 103 THOOR fick ett besök och en okulär besiktning i Idkerberget. Nästa stopp blev Blötberget och en flukt på bl.a BV 15 nr 412 ALIDA.

Till sist vill vi eklatera ett ägarbyte. Knapphändiga uppgifter och andra antydningar har i veckan förekommit på Facebook. Stilla din eventuella nyfikenhet och/eller håll dig ajour genom att klicka Här!

2020 02 02

Bilderna fortsätter att välla in och bidra till att bilda vårt kunnande och vår bildning. Väldigt kul att se historiska bilder från tiden då båtarna var i drift!

Varpbåten nr 192 UTTERN/ELVIRA/GLASSBÅTEN låg vid kaj i Kåge 1968. Spanare Christer Samuelsson förmedlade en fin bild.
Vår norske spejdere Ståle hittade en flottningsnostalgisk bild på BVV 10 nr 298 OSENSJON. Hur nostalgin tar sig ut för honom som fick stå med stövlarna i det kalla vattnet undandrar sig reds bedömning. Fin bild är det i vilket fall!
Den första Sjötraktorn nr 590 ÅSA drog buntar 1988. Rejält med virke i bogserkroken. Det roliga med sjötraktorerna är att alla är i drift eller i upprustning för tjänst fortfarande vad vi erfar.
Just upprustningar är ett annat favoritmotiv som sprider värme över hemsidan!
BVV 10 nr 179 VARPBÅT 10 är räddad till eftervärlden, tömd, täckt och i tövan på transport!
BVV 5 nr 260 JIM, detta fina familjeprojekt har fått en ny maskin ilyft. En Albin H3 som ersättning för exemplaret som suttit i men som försuttit sina möjligheter till båtåka den närmaste tiden.
På sina kajpromenader i huvudkommunen fångade red den fina
Fritidsbogseraren nr 668 DROTT som också är under upprustning!

2020 01 26

Lidwalls bästsäljare var ju utan tvekan BVV 10. En enkel, tålig och funktionell varpbåt för timmerhantering i sjö och älv. 165 st lämnade Övermo då det begav sig. Vi har lärt os att tyda tidstecknen i detaljer som skrovform, utrustning och spanttyp, eller inte! Desto fler vi hittar och kan identifiera ju mera användbar blir uteslutningsmetoden! De senaste veckorna har vi rotat djupt bland de båtar som gått i västerled till Värmland.

En historisk bild dök upp för tio år sedan på en BVV 10 Okänd 96. Kasta ett öga på bilden och se om du kan hjälpa oss!
En värmlandsvarpare som än en gång begåvats med en kunnig och intresserad vårdare är BVV 10 nr 50  BORGVIK. Nu i Danmark där intresset för glödhoved-/tändkulemotorer spirar.
Ett ägarbyte till skedde under 2019 då BVV 10 nr 31 SEXÅN fick ny ägare och provkördes av denne i Grycken Stjärnsund.

Men livet är nu inte bara BV-10:or, vi fick också en ny bild på Salong-Ferrinan nr 684 BELLONA ifrån en mycket nöjd ägare! Intressant att notera att den halvplanande båten gör 18 knop. Allt är bara en fråga om pulvret under durken och potensen i propellern.

Du kan också passa på att vårrusta dig själv! Vår tröjleverantör Spreadshirt erbjuder fraktfritt från den 28 januari - 1 februari! Bra deal om du vill koplettera garderoben! All info finns på deras hemsida, ingen hemlig kod behövs!
Nätbutik Spreadshirt Lidwallsbåtar

2020 01 19

Fortsatt forskning på tidiga BVV 10 som tjänstgjort i Värmland påminde oss om en trotjänare på Ekerö BVV 10 nr 33 VARPAREN 19. En utfärd från själva huvudkommunen företogs och båtens skick kunde avdömas som gott ehuru i väntans tider.
En annan timad utfärd till Kummelnäs kunde vidimera att Hamnarbetsbåten nr 791 TVÅAN höll sig flytande, väntande endast på uppdrag.
Däremellan städade redaktionen vidare bland inkomna bilder och kan därför berätta att BVV 10 nr 295 heter WISKAWIK.
Uppe i Leksand trallas det på med projekten! BV 15 nr 503 TUFFE har fått bekvämligheter av sitt- och gångtyp av sin durkdrivne vårdare och ägare.
Familjen Lövris helgvanor har vi ju avhandlat, nu fick vi en inblick i senaste fredagsmyset. BVV5 nr 260 JIM har fått akterdäck!
Och på Wintervarvet har redaktören på nyåret kommit ännu ett plåtsjok framåt med
BV 10 nr 94 NÄTRAN 
Vidare kan vi förtälja att de fina tillverkningsskyltarna finns för omedelbar leverans!
Klicka dig till Kontaktsidan

2020 01 12

Knappt hade vi efterfrågat nya bilder och livstecken från BV 12 nr 482 SVANEN förrän det dök upp ett trevligt julkort med en tomtenissa vid klappbryggan!

Nu lägger vi ut en annan BV 15 nr 149 där nya rön och bilder gör att vi vi är nästan 100 på att vi identifierat båten som tidigare varit på Okända listan.
Däremot är vi snäppet mindre tvärsäkra på att den BV 15 vi kallar O 21 är nr 522.
I samma härad av förmodan gränsande till visshet befinner sig en annan Lule FF-båt , BV 15 Okänd 33 som kan vara 434. Förhoppningen är givetvis att vår vakna vänkrets vänder ut och in på sig och inkommer med fler pusselbitar!

Det skadar ju aldrig att städa bland bilder i lådor och på diskar.
Den trevliga BVV4 nr 720 passerade 2007 framför Lasse Fabrikörns kamera men bakom en traktor under Classic Car Week.
Städat i lådor har också redaktionen gjort och hittat underbara sommarbilder från en utfärd med Ferrina 90 nr 667 Mi-Lo.
Vi har också fått nya bilder och en statusuppdatering från BV 15 nr 204 ZURABAYA det verkar som att BV 15 187 FANNY får sällskap av en like i Siljan i sommar!
*STOPPA PRESSARNA*
Här dimper just nu ner pinfärska bilder på BVV5 nr 260 JIM som via ett äktenskapligt teamwork och gott hantverkskunnande fått ny reling! Det knystas också om en kärra som ska klara en Karlstadskörning. Vi får väl se?

2020 01 06

Nytt år, nya möjligheter! Kalendern slår om, räkneverket som anger hur många båtar vi dokumenterat och kunnat publicera har också slagit om!
Båt nr 610 är En BVV 10 nr O 105, upptäckten kommer också från Pär Mattsons Rottnerosrotande. Bilderna från P O Andersson. Däremot vet vi inte exakt vilken individ det är. Så tills vidare får hon husera bland de okända.
Och vad dök upp den forskningen om inte nygamla bilder på BVV 10 nr 66 PRINCEN som ju också härstamar från Rottneros Bruk!
Okända BVV 5 nr O66 har omklassats till just BVV 5 varför vi tror att en säker bestämning är nära. Vet du nåt som inte vi vet?
En trevlig liten BVV4 nr 255 PLÅTNIKLAS är numera Ducatodriven. I original hade den en 7/8 hkr Säffle. Den motorn har nu på omvägar hamnat hos ett av byn Laknäs original.

2019 12 29

Söndag eftermiddag. Redaktionen sätter på sig finkostymen för ännu en veckouppdatering. Idag är pressvecken extra vassa eftersom det är årets sista.
2019 har varit ett nådens år i cyberrymden, vi har identifierat och dokumenterat ytterligare 22 st båtar, vi har fått fler besökare på hemsidan, från 3 300 st 2019 till nu över 4 000 i månadssnitt,  Facebookgruppen räknar 786 medlemmar.
I den mera jordiska tillvaron har också glädjeämnena flutit in. Både vår egen Lidwallsbåtens dag och Värmlandsvännernas flottningsbåtsdag har nått nya kvalitet- och kvantitetsmässiga höjder.
Antalet Lidwallsbåtar i Siljansbygden har stigit med 5 st  från de c.a 30 vi räknade för ett år sedan. Ett kul nyckeltal som visar på historieintresset i närområdet!

Inflödet av vänner, spanare och rapportörer är också i stigande. En nypåstigen sådan är Pär Mattsson som kastat sig över en gåta med några BV 10 som gått hos Rottneros, Frykdalens Flottningsf och Tossebergs sågverk. Ett antal mil och telefonsamtal senare kunde han leverera BVV 10 nr 179 VARPBÅT 10 som också blir vår 609:de identifierade!
Vid Siljans strand har den nyanlända BV 15 nr 503 TUFFE blivit ordentligt omhändertagen. Motorn har vi rapprterat om här nedan, nu har skrovet fått färg och besättningen durk att gå på.
Redaktör Winters BV 10 nr 94 NÄTRAN har en bit kvar, men börjar så sakteliga få skrov. En ovärderlig detalj även i de lugnaste vatten.
Ett av redaktionens tidigare räddningsobjekt SV 3 nr 279 VARPAREN 18 har kommit i sjön och fått last i kroken. Roligt att se!
En föregångare till denna sida var W.A Winters nyhetsbrev om små varpbåtar, därifrån har vi transmogifierat ett reportage om BV 12 nr 482 SVANEN, en fin båt som vi inte hört av på länge.
Vi fick in nya detaljer om Ferrose 34 nr 751 MYRAN/MAGNA II. Det som är extra kul med den är att den beställdes och sedermera vidareförsåldes av en person och till en person som båda haft Lidwallsbåtar tidigare. Har du en gång fått smak på Övermohantverket så duger inget annat!

Gott Nytt båtår önskar redaktionen!


Det glider mot jul. Traditioner bevaras och tidevarv försvinna.
Vi fortsätter med traditioner äldre än Lidwallsbåtarna nämligen Anders Winters unika dokumentation om Dalälvarnes Flottningsförening, DFF:s mindre båtar.
Först JOHN som  sommartid kan avnjutas i Saxviken i Mora i musealt skick bevarad.
Samma längd, 8,50m har PELLE som blivit fin fritidsbåt i Västerdalarna.
En Lidwallsbogserare, fast ändå inte är ORE. Kolla får du se. Grannsämjan var god i Övermo
MÅSEN är ett förekommande båtnamn, just denna har en historia i Siljan men har i ärlighetens namn aldrig tillhört DFF. Vi tänjer glatt på begreppen och tar med henne ändå. Det är ju snart jul!

2019 12 08

Redaktionen senaste möte resulterade i en ny kontaktbild som ni väl redan känner till. 
Nytt men gammalt på båtfronten är att den sista pusselbiten i listan  Större bogserbåtar fallit på plats. Vi har fått bilder från framlidne Olle Lidwalls kvarlåtenskap på Lidwalls andra, lite mer komplicerade bogserare.  En bild men just inget mer än anteckningarna på leveranskortet. Finns hon kvar ! ? Var hade hon sin hemvist ? Vi är idel öra för allt om BB nr 140

Även  på den första större bogseraren, tillika systern  till nr 140   BB nr 135 Varnan  fick vi gamla men för oss nya bilder. Olle var mångårig medarbetare på Lidwalls och många av våra tidningsurklipp kommer från honom.
Räkneverket tickar på och vi skriver 608 stycken dokumenterade båtar.

Så har även det blivit lite uppgifter och bilder bakom några fler båtnamn på DFF-listan. Nu kan ni läsa om:  Olle, idag elegant ångslup, Per, ännu i jobb i Orsa,  Svärdsjön som jobbat klart, Pintorp, Siljans sista timmerdragare och Venjan  som går en ny vår till mötes. Det är snart 50 år sedan flottningen på Dalälven avslutades  men de allra flesta av flottningsbåtarna förefaller finnas kvar i någon form och flera har de senaste 10 åren gått från bortglömda vrak till renoverade pärlor. Ingen nämnd och ingen glömd !

Sist på veckans uppdateringar vill vi framhålla den hjälp vi fått från Värmland genom Patrik Bergström, Per Mattsson och Jan Nilsson  att ta redan på vart den BVV 10-båten vi tror kan vara nr 36 Varpbåt 4 tagit vägen.  Vi vet nu att den finns kvar - om ej individbestämd -  vilket innebär att andelen bevarade BVV 10 båtar återigen ökat.

2019 11 24

Innanför LISA-båtarna i den lilla viken av Österdalälven nedanför Lidwalls låg ännu en båt på tidigt 60-tal. RUDAN kallad, en enklare grå båt med ruff, rutor och ett grönt kapell över styrplatsen. Användes som arbetsbåt men också av "gubbarna" för fisketurer. Det mindes den ene redaktören alldeles bestämt. Dessvärre gjorde nästan ingen annan det. Och bland BV4/SV3 fanns hon inte i pärmarna. Borta! Harmligt. Ett smolk i barndomsminnenas glädjebägare.
I november får redaktionen tips om en nyanländ plåtbåt på spaningsavstånd. Fältstudier och pärmbläddrande ger vi handen att det är  BVB 5 nr 383 TANSA. Som är RUDAN! Vi kan därmed räkna 607 dokumenterade båtar, Siljansbygden kan  räkna 32 st Lidwallsbåtar. För tio år sedan var det ju ingen som dokumenterade båtarna och runt Siljan fanns det knappt 10.
Och inte minst, redaktören är ett kärt återseende rikare!
När vi ändå var ute och åkte tittade vi också till framstegen med Klackens tvilling BVB 5 nr 260 JIM, den 32:dra Siljansbåten. Och där rör det på sig. Eller snarare där  försvinner rör.
Sen har Sjötraktorn nr 698 varit ute och brutit is igen vilket vi tacksamt publicerar!

Fortsätt att köpa och rädda Lidwallsbåtar! Tveka inte att förmedla skvaller till redaktionen om du kommer på någon annan med att göra det! Alla ledtrådar av intresse!

2019 11 17

Hej H, Hej H det jobbas på! Sommardrömmarna och restaurerarlustan lever!
Projektet på Forsviksvarv med BB 15 nr 202 FRYKEN 3 knallar framåt med några fina trähantverk! Nya durkar och soffor har tillkommit.
Ottar Magnus har pausat snickrandet på BV 18 nr 205 BOGESUND. Nu smider han reling till fördäcket.
På Wintervarvet har BV 10 nr 94 NÄTRAN rensats på det som en gång var bottenplåt. Sommardrömmar även där ehuru oklart vilken. Det lär nog inte bli 2020.
Motorn och spelet som suttit i BVV 10 nr 36 VARPBÅT 4 som vi tog hand om har fått igång redaktionens Cold Case-grupp. Vi har i alla fall framkallat lite ny info om detta inte helt kalla fall.
Fryken trogen är dock BV 12 nr 281 IRIS. Vi har bildbevis från förliden Valborgsmässa.
Vi har också fått lite kul info om Bogserbåten nr 603 SILJAN II. Dels från Ölandsbrobygget man också ett par intressanta tidningsurklipp. Hon var ett tag tilltänkt att säljas av Skanska och byggas om till passagerarbåt för trafik i Hanöbukten. Men därav blev intet.

2019 11 10

Lidwall & Söner, det fanns söner, det fanns en far. Erik Lidwall f. 1880 var en av de lyckliga icke-bondpojkar som fick jobb, lära sig ett yrke och utlopp för teknisk begåvning hos Dalälvarnes Flottningsförening. Man bedrev ju flottning på stora och små vatten. I och med att tändkulemotorn blev bättre och pålitligare kunde man underlätta flottningen på små vattendrag och vid skiljen och magasin med små, händiga varpbåtar. Tillsammans med de stora ångfartygen räknade DFF närmare 125 båtar.
Där var Erik Lidwall i högsta grad involverad, vid reparationer och underhåll av  de stora båtarna men också vid byggandet av de små. All produktion var uteslutande för DFF:s eget bruk.
En som gjort en stor insats att dokumentera alla dessa småbåtar är denna sidas redaktör Anders Winter. I snart 50 år har han spejat och spanat, frågat och fotat, pärmat och präntat. Vi härbergerar  hans samlade verk/hemsida på detta webmuseum sedan några år tillbaka.
Ligger nu som en länk på startsidan Dalälvarnes Flottningsförening /Övermo varv Småbåtar dokumenterade av A Winter. Och där händer det också grejor! Kolla!

En nyligen timad händelse är t.ex.  DFF LINGAN som Anders fått nya data om. Via Facebook faktiskt.
Vet du något om Dalälvarnes Flottningsförenings båtar, verksamhet eller folk är du hjärtligt välkommen att Kontakta redaktionen. Vi samlar på allt sånt också!
På Lidwallsfronten har det inkommit en ny bild på en tidigare obekant båt. Passagerarbåten BV 5 nr 577 som såldes till Vargön 1965.  Den väcker också vår vetgirighet!


  •  

     

     



    Tillverkningsskylt

    Vimplar med vårt stolta varumärke


    Vår favorittransportör. Båtexpert!

    Marina kvalitetsprodukter i internetbutik

    Nynäs Sjötrafik sponsrar oss!


    Nr 737 Doj-Doj En märklig resa startar

    STOR OTTO Nr 187 Åter en BV 15

    SKÖRVEN II nr 641 en F 90 i 24 knop

    Nr 50 BORGVIK