Nyheter och uppdateringar

STÅLBÅTAR TILLVERKADE PÅ LIDWALLS I LEKSAND 1945 - 1987

Spaningsarbetet fortsätter!


Senaste nytt från Lidwallsbatar.se

Över 70 år sedan den första, 30 år efter att den sista lämnade Övermo så fortsätter Lidwallsbåtarna och intresset att gå Full Fart Framåt!
Redaktionen känner Glädje, Respekt och Förundran inför detta faktum.
Vi hade i juni 2012 uppnått 395 st. dokumenterade båtar.   När 2013 var slut kunde vi summera 470 st.  2014 slutade  med 497 st, 2015 stannade räkneverket på 531 st. Vi har länge trott att kurvan kommer att plana ut men inför nyåret 2017 hade vi 556 st. 2017 hittade vi flera tack vare arkivfynd i Sjöistoriska Museet och Norsk Skogsmuseeum och givetvis via läsekretsens vakna spanande. Summan inför 2018 blev 577 st dokumenterade båtar. Året 2018 slutade på 587 st!

Ett stort glädjeämne är det ständiga stadiga inflödet av nya läsare och vår växande grupp av intresserade på Lidwallsbåtar på Facebook. I december 2018 räknar vi 719 medlemmar. Vi märker också att intresset smittar av sig. Ett par nya facebookgrupper för udda fabrikat på flottningsbåtar har startas och växer likaledes.
Vi har också startat en ny flik för alla roliga event vi deltagit i. 2018 hade vi ju först och främst Lidwallsbåtens dag, men också Flottningsbåtens dag i Karlstad plus några andra äventyr.

Kontakta oss

Fortsätt därför att e-posta in bilder, nya som gamla, och uppgifter om kända och ännu oidentifierade båtar till oss. Vi har ca 1500 besökare i månaden och tar gärna in annonser från sponsorer.
Redaktionen bekostar lejonparten av hemsidan med egna medel, så vill ni stödja verksamheten ekonomiskt tar vi tacksamt emot ett bidrag - kontouppgifter Här

Nyheter

Datum Uppdatering

2019 08 18

- Nämen Hej igen! Hur har sommaren varit? Om ditt svar har något med Lidwallsbåtar att göra, hur många av dina vänner och kollegor förstår vidden, glädjen och allvaret i ditt svar? Vi förstår! Och alla andra läsare av detta forum förstår!
Ett mått på intresset och glädjen var ju den fantastiska uppslutningen på Lidwallsbåtens dag 2019 i Leksand! Vi har samlat några finfina foton, du får gärna skicka in fler!
Sen har det som vanligt hänt mycket på historieskrivningsfronten.

En för oss okänd båt av Dragarentyp nr 591 dök upp! Inte bara KFF köpte dessa utan även Sjöfartsverket. Vi kände till systerbåten men inte denna!

En annan båt som vi trodde var borta visade sig vara i full drift. BVV 10 nr 242 var i statlig tjänst dessutom!

Motsatt utveckling skedde i fallet med den första BV 15 nr 306 med nya skrovtypen En båt som gäckat oss eftersom den publicerats i ett reklamblad som BV 18. Den båten var  också den sista BV 15 att få Sefflemotor. Sen tog ju som bekant BM-maskinerna över! Nu vet vi två saker, att den fick också en modernare motor men också att den dessvärre är skrotad. Men motorn lever vidare i en Lustenbåt. 

2019 07 28

Veckan med stort V! På lördag den 3 augusti är det ju Lidwallsbåtens dag igen! Kom med eller utan båt till Kajen i Leksand 11 -14.30! Låt oss veta om du kommer med båt så att vi kan hålla publikum upplyst med en informationsskylt om just ditt fartyg!
Kl 18 samma dag är du som läsare speciellt inbjuden till ett trevligt grillknytis vid Övermo Varv. Där utbyts de stora tankarna och de ljusa ideérna!
Lagom till denna begivenhet kan vi också jubilera med 600 st båtar identifierade! De som bröt igenom var en bogserbåt av Dragarentyp nr 591 som jobbat i det fördolda bakefter en mudderpråm åt Sjöfartsverket.
Den andra är en BVV 10 nr 242 som vi trott varit förlorad för sinnevärlden. Så visar hon sig i full tjänst vid ett Jämtländskt kraftverk!
Lennart Wretman har skickat oss bilder på ett par renoveringsprojekt vi följt ett tag. Nu kom Högsjöbåten nr 646 SUSSIE i sjön! Den fina BV 18 nr 228 AXEL är ju sjöklar sedan länge, nu har hon varit på långsegling från Vadstena till Mariestad.
Första långturen på Siljan har BV 15 nr 187 FANNY företagit. tre nätter, tre Lidwallsbåtar, fem knop och åtta och en halv meter. Bekantskapen var till belåtenhet, gav några nya punkter på Fabrikörens att-modifiera-lista.
Vår egen BV 10 nr 254 SIGVARD har tagit en betydligt kortare tur. Förnöjt forsar kylvattnet som det ska!
En annan rolig siffra är att Siljansbygdens nu hyser 30 Lidwallsbåtar. För tio år sedan var de bara 10! Ferrina 90 nr 695 NILLA har kommit i sjön och liger nu bredvid broderns systerfartyg nedströms Insjöbron!
Se henne och ett tjog andra finingar på lördag!

2019 07 07

Breven och spaningsresultaten tar inget sommarlov!
Vi fick bilder och en berättelse om hur Trängsletbogseraran nr 395 FYREN blev just Fyren. Lennart Nilsson fick följa med sin far Olle till Leksand och Trängslet på inköpsresa. Olle blev i Trollhättan synonym med den duktiga bogserbåten. Med i bildmaterialet slank också en bild på Trängsletbogseraren nr 416 ERIK. Stort tack för det mailet!
Ett annat mail berättar att BV 15 nr 40 BÖLJA behöver ny ägare. Den kommer på Blocket snart men ägarna vill först och främst att någon som förstår sig på tar över. Och var hittar man Lidwallsförståsigpåarna om inte här!
En annan BV 15 nr 503 TUFFE  dök upp på vår radar nyligen. Vår spanare Patrik Abrahamsson hittade den och vi fick kontakt med ägaren. Ett mycket intressant och givande samtal. Mellan raderna uppfattade vi att även denna ägare kan tänka sig att nya krafter tar över. En BV 15 i Blekinge, en i Jämtland alltså.

Men nu kanske du säger att "Jag har ju en Lidwallsbåt". Låt oss presentera en vetenskapligt beprövad formel för hur många Lidwallsbåtar man behöver. Formeln lyder B LB = (N+1) . B LB betyder Behovet  N betyder nuvarande antal. Populärt uttryckt kan man sammanfatta det Du behöver EN TILL
På tal om ny kraft som tagit över och ett bevis för att formeln gäller -
BVV 4 nr 530 dök plötsligt upp på Blocket för att försvinna lika snabbt. Vid en Lidwallsbåtsutflykt nedför Österdalälven uppenbarade hon sig vid Tony Nordesjös brygga i det fagra Åhlsgrådan! (Samme Tony som f.ö omsatt ovanst BÖLJA)
Vi återkommer till den safarin och förväntar oss även en massa fina bilder från kommande helgs Karlstadsorgier! Flottningsbåtens dag med konvojkörning i Skoghall den 13 juli!

2019 06 24

Midsommarljuset är här! Redaktionen har sjösatt 5 av 6 möjliga.
BVV 10 nr 254 SIGVARD ska i till veckan!
BVV 10 nr 94 NÄTRAN ska inte i på länge. Nu ska vi åka också. Därför betar vi av bröten med inkomna nyheter och ber att få återkomma med snäppet lägre regelbundenhet ett tag.
Vi kan stolt presentera två tidigare okända BVV 10.
Vår flitige norske spejdere Ståle Elverhöi fick nys om BVV 10 nr 84 BJÖRNFJELL som tagits fram under sin plåttäckning och var på väg till Blokkoddens Vildmarksmuseum. Heder och tack till Ståle! Heder och tack till norrmännen som vet att samla sina industriminnen på museum!
Den andra är BVV 10 nr 443 som är till salu på Blocket. Vårt räkneverk tickar upp till 596 dokumenterade Lidwallsbåtar!

Traktorbåtarna nr 574 STORA och nr 546 TRÅGET har fått namnen påmålade. Knappt hade färgen torkat och TRÅGET kommit i sjön förrän en yngre syster dyker upp på Pråmkompaniets gårdsplan. Pråmkompisarna Helena & Bengt är ju svårt tillvanda till traktorbåtstillfixning och tarvade tröstterapi.
Nr 663 VALÅSEN dök upp vid ett skrothandlarbesök och fick fylla luckan efter TRÅGET.
I fixartagen är ju också Ottar som nu övergått från smedbragder till svårslagna snickerier. BV 18 nr 205 BOGE börjar verkligen likna nåt! Träbit läggs träget till träbit, och snyggt blir det. Spillbitarna läggs på hög i båtens bränsleförråd. Det ska ju kokas vatten så småning om. Nå väl, Alla ska Trivas som det heter..
BVV 10 nr 32 HYTTBACKEN har just fått backning på hytten. De vackra linjerna ska fram! Nedkabbat och vindrufs gäller!
BVV 10 nr 112 DALS ED är på väg till smeden för fixning. Peter Bärgare vill återställa henne från baksmällan. Vi kan knappt bärga oss!
Sen har vi hängt upp nya tavlor i webmuseet, till glädje för dig och oss och till båtnad för framtida forskare.
BVV 10 nr 183 BRAXEN är i sjön.
Passagerarbåten nr 639 PLASKUS är i Norasjön och i drift.
Militärarbetsbåten nr 726 PIGGE får dra tungt i Kalmar.
Likaså Trängsletbogseraren nr 395 FYREN. På väg att fixa Ölandsbron.

Du har väl noterat Lidwallsbåtens dag den 3 augusti? Detaljer på startsidan!
Vi hörs!
Mycket nöje!
Slipa/segla/surfa lugnt!

2019 06 16

Våren övergår i sommar. Båtar vill byta vårdnadshavare. I Norge är en Salongsferrina 93 nr 704 till salg för inte alltför många NKR vad det verkar.
En Ferrina 90 Okänd nr 103 JUNTS II med akterruff som varit för oss okänd, mycket p.g.a att den stått på land i tio år, dök nyligen upp på Blocket. Redaktionen kunde inte motstå lockelsen och gjorde ett fältbesök. Fin inredning, allmäntillståndet i behov av handpåläggning motorn gick för ett år sedan. Inte allt för många SEK heller vad det verkar. Båten behöver nya ägare, vi vill veta vilken det är. Som försäljningsargument/USP finns en udda inredningsdetalj som definitivt inte Lidwalls ritat in...
Men hur har det då gått för våra nyblivna Lidwallsbåtsägare ? Jo då!
Behov av handpåläggning inget hinder för Peter Bärgare och hans BVV 10 nr 112 DALS ED.
Anders Nilsson har också kommit en bra bit med BVV 10 nr 319 SVEN vilket gläder oss. Föredömliga kulturinsatser pöjkar!
Att den fina Hamnarbetsbåten nr 358 KEATON var i goda händer hos Lars Axrup visste vi redan. Nu har vi fått ytterligare belägg genom en behaglig sommarbild.
Förresten!
Om du vill piffa upp din båt med lite Göteborgsfranska hästkrafter så lär det finnas en nyvässad MD 19 till salu i Borlänge. Eller Bourlangue som de kallart´ i Frankrike.


Radarn är verkligen på! Våra värderade vänner har ögonen med sig och gör ständigt nya fynd. I omgivningar och byrålådor!
Trängsletbogseraren nr 415 ENGERDALEN dök upp på en kontorsvägg i Borlänge, Urban Sondell var där! Ulf Carlsson som använt och uppskattat fartyget hos Rapps Dyktjänst hittade bilder från bygget av Utsundsbron i Avesta när seklet var ungt.
På nyss nämnda kontor dök också Trängslettvillingen nr 416 SÖLEN upp. Kul bild också om man är intresserad av gamla biffiga Scaniadragare!
Okända bilder på nr BV 15 nr 138 INSJÖN / BUNKELISA har kommit oss till del tack vare Nils Berglund.
Ett antal personer hade uppmärksammat oss på en illa åtgången BVV 10 i Härnösand. Kommunen hade också uppmärksammat den men utan att uppskatta dess fulla skönhetsvärde. Man talade om återvinning där vi talar återbruk. Läs om den gripande räddningsexpeditionen av BVV 10 nr 94 NÄTRAN som innehåller allt - från vakna vänliga vänner, via svikna förhoppningar till ett citat av Shakespeare.

2019 06 02

Sommaren är här! Och visst blir det Lidwallsbåtens Dag i år igen! Vi har skrivit om den i alla upptänkliga forum. Utom vårt eget! Nu är startsidan/Hem uppdaterad med alla detaljer! Det blir den 3 augusti på kajan i Leksand som vanligt mellan kl 11 och 15.30. Om du kommer med båt så låt oss veta så att vi kan trycka upp en informationsskylt! Vi samarbetar även i år med - Svenska Sjöräddningssällskapet som visar sina resurser och informerar - Ångfartyget Engelbrekt som serverar enklare förtäring - Dalarnas Båtförbund som informerar om sin verksamhet.
På båtfronten händer det en massa saker. Redaktörerna själva har lortat ner sig på sina egna båtar så till den grad att de knappt vågat röra dataknapparna! Flottare med färg gäller definitivt skamfilade gamla båtar! Vi återkommer med dessa, måhända onödigt lokala reportage. Och annat skoj som flutit i land!
Bogserbåten nr 523 AXEL från 1963 knogar på, pigg och pålitlig. Redaktör på tillfällig återhämtning i staden från varvssysslorna vid Siljan hade kameran med och fångade en för AXEL och Marcus  vanlig dag på jobbet!

2019 05 26

Mors! (den dagen idag).
Bogserbåten nr 560 SILJAN I är en båt som växer många känslor! Lidwalls första riktigt stora bygge, senare endast överträffad av systern SILJAN II.
Båten som var med och satte punkt för en mer än hundraårig flottningstradition i Siljan.  Förlist i en tragisk olycka på Atlanten.
Ett projekt som andades självförtroende och gediget yrkeskunnande på Lidwalls, ritbräda och räknesticka, för stor för lokaler och båttrailers, krav från myndigheter som de dittills enbart hört talas om.
Spännande också för kunden Dalälvarnes Flottningsförening. Inspektoren Harry Westerlund följde projektet med kameran. Bilder som vi nu fått glädjen att publicera! Nils Berglund lade ut dem på Facebook, detta kunskapens ymnighetshorn!
Från vännen Patrik Nylin på skargårdsbatar.se har vi fått reslutat av en slagning i gamla tidningslägg. Dagens Nyheter, en papperspublikation som dåförtiden dagligen bars ut till prenumeranter företrädesvis i Stockholmstrakten, hade på sin lättsamma sida Namn & Nytt en artikel med rubriken Katastrof i Nora.  Det var Passagerarbåten nr 639 PLASKUS som varit inbladad i en svår målkonflikt i närmiljöns tecken.
Sagda tidning uppmärksammade också i en enspaltig notis att Lidwalls i Leksand levererat Bogserbåten nr 426 CONFIDENCE till Nyman & Schultz' dotterbolag vid persiska viken. Det visste vi men kul att det även gav eko i världspressen.
Däremot lärde vi oss att Bogserbåten nr 225 SJÖHÄSTEN var till salu från Harg i juni 1962. Vart hon sedan såldes undandrar sig desvärre vår kännedom. Vet du?
Till salu på Blocket just nu är den fina och nydonade BV 10 nr 555 BULLER.
Vi snodde bilden vår vana trogen!

2019 05 19

Ägarbyte och leveranskörning. Det som i flygbranschen kallas för ferry flight. Tomkörning från A--> B. Blir konstigt på sjön. Färjekörning? Nå väl, Bengt Nyvall köpte ju BV 10 nr 78 HERKULES och hårding som han är så körde han båten över Mälaren. Våga vägra trailer! Från Adelsö till Strömsholmskanals mynning vid Borgåsund. 50 distans. Gissa bränsleförbrukningen på Deutzen!
Sen har det fejats på några av för läsekretsen kända objekt.
Ägaren till BV 4 nr 745 YNGVE har fått eld i baken och gett båten lite färg i samma ända.
I Pråmkompaniets Karlstadsdepå har traktorbåten nr 546 TRÅGET   fått sin slutliga kulör! Helena kan lägga ett snyggt jobb bakom sig och kan glatt övergå till att åka ut och repa lacken mot vad helst som kommer i vägen!
Ottar snickrar på styrhytten till BV 18 nr 205 BOGE. Nu börjar man se linjerna!
En annan durkdriven träarbetare är red Winter som nu fixat det sista på
BV 4 nr 707 ALÄNSIA. Han har stått på den senaste veckan och har nu nåt att stå på. Förtöjningsgods och länspump också på plats. Båten sjösatt och fickparkerad vid Övermo Varvs fina brygga.

2019 05 12

En båt är mer än en båt. Det är känslor, minnen, hopp, utmaningar, kärlek.  Redaktionen fick ett mail från en av våra nya bekanta som av familjeskäl behövde sälja sin älskade båt. Men inte til vem som helst! Vi ägnar oss ju inte åt förmedling i någon mera ambitiös bemärkelse men kunde lätt koppla kontakten mellan säljare och köpare. Ferrina 90 nr 695 CARMELA fick så ett nytt ägarpar i Insjön! Per och Gunilla Daniels hade sökt ytterligare en Lidwallsbåt utöver sin BV 12 nr 285 LOKE  vars råa charm inte inbjuder till några längre lustturer. Säljaren blev mycket nöjd och glad att hitta en seriös ägare. Ibland är det ännu roligare än vanligt att vara redaktion!

Militärarbetsbåten nr 723 STURE
får bistå med manöverträning för blivande sjömän i Kalmar.
 BVV 10 nr 78 HERKULES fick ju ny ägare härförleden. Säljaren Emil ha skickat oss actionbilder på  Skåningen nr 584 TEKLA som har fått ta HERKULES plats.
Dragit pråm har också BV 10 nr 66 PRINCEN gjort. Vill du se mer aktervyer med drag så har väl BV 5 nr 271 också flyttat gods!
Nydonad och fin för en ny säsong i hårt arbete hos RYAB är BV 15 nr 571. Kommer säkert att få välprydande repor i lacken vad det lider!

Spanare och förmedlare gör hela skillnaden! Ferrina 90 CARMELA hade förblivit okänd för oss utan Martn Nordesjös vakna öga.
Johan Olsson har spanat och skickat in bilder på Traktorbåten nr 622 som varit i radioskugga för oss i tre år. Nu har vi koll igen! Tack!

2019 05 05

Arbetets söner och döttrar fortsätter att ligga i. Vi har ju några omfattande projekt som vi följer med glädje, respekt och stor förtjusning.

 På Pråmkompaniets Karlstadsdepå börjar Traktorbåten nr 546 TRÅGET att bli klar för drabbning. Vi undrade länge vilken kulör som skulle drabba fartyget, men platschefen Helena tog grepp om färgburkarna och resultatet blev klassiskt KFF. Puh!

Ottar Magnus har också jobbat på med BV 18 nr 205 BOGE. Han blev ju blåst på täckningen i vintras men nu har plåtandet avslutats med ny axel och roder och träarbetet med hytten är i full gång.

På tal om ny AXEL? Mycket är nytt på den gamla fina BV 18 nr 228 AXEL. I fjol fick hon också ny hemmahamn. Nu är hon i igen!

Vi har ju förliden vecka firat vårt 10-årsjubileum som hemsida. En av våra flitigaste fotografer och förtäljare är Christer Samuelsson. Han har förärat Föreningen Galtströmstågets BV 15 nr 139 SVARTVIK III en prick över det berömda i:et, en  tillverkningsskylt!
Ett fint sätt att visa uppskattning för den handfasta kulturgärning de är på väg att fullborda!

Om du inte hann med att läsa  resumén/ pressrelease om vårt arbete med denna hemsida så ligger den ju här!

2019 05 01

Tio år! Hemsidan lidwallsbatar.se fyller tio år! Vi är glada för att vi kom på idén, för det stora intresse vi mött och inte minst för dig och alla andra sköna människor som vi fått kontakt med!

Vi har ställt samman historien i en sk. pressrelease som du kan läsa själv och/eller skicka till någon lämplig publikation. Den ligger på vår Eventsida.
(vill du ha en pdf kan du bara höra av dig)

Tack kära läsare! Må hälsan stå oss bi i ytterligare tio år!

2019 04 28

April April! Vårmånad med växlande väder, men i Dalarna där redaktionen tillbringade påsken dömde meteorologerna Sommar! Vårrustningsglädjen spirade  slipar och penslar gick varma mot plåten på redaktionens sex båtar. Se  delresultat nedan.
Våra käre spanare Ståle Elverhöi har hjälpt oss med nya bilder på den första BVV5:an  nr 80 VB 32. Kul att följa bilderna från första provkörningen i Övermo till en dag på jobbet. Arve Nordsveen och Thomas Berg var också behjälpliga.
Arve hade ju också hjälpt oss med bilder på BB15 nr 53 DRAUGEN tidigare. Vi har fått flera bilder på henne via det fantastiska museét Fetsund Lenser.
Klar för drabbning är nu Hamnarbetsbåten nr 554  VÄSTERVIK efter en omfattande upprustning. Planenligt i sjön och i tjänst för Hamnen i Nynäshamn. Nu väntar vi på bilder från en arbetsdag. Stefan Sailorsteve brukar vara flitig fotograf. Annars får vi väl åka dit själva!
Norells Marin och Mekaniska AB i Blötberget har inte sin BV 15 nr 412 ALIDA i jobb varje dag. Men en olycksdrabbad bastubadare med svår slagsida i sjön Väsman fick benäget bistånd och bogsering. Vi fick bilderna! På bastun exteriört.
Hur var det då med redaktionens mera handfasta vedermödor?
Sagda Blötbergsentreprenör hade också förmånen att få leverea en rejäl Listermaskin till red. Winters eget projekt BVB 4 nr 707 ALÄNSIA. Nu var det svetsat, monterat och målat, sommarvädret inbjöd till provkörning. Allt gick som nysmort, Österdalälven bjöd på vädermässiga utmaningar med motvind och medström. Redaktören var med rätta nöjd och lättad efter provturen.
Dagen innan hade vi också sjösatt BVV 5 nr 259 KLACKEN och företagit en lågvattenspaning nedför Älven till Insjön. Kul och mycket givande!
Alltid lite spännande att vara ute ensam på sjön i osäsongtider. Men bara nån sjömil nedströms mötte vi tryggheten själv. Tre sjöbjörnar i BVV 10 nr 235 POLARIS var också ute på upptäckstfärd! De hade kollat prickar och även brutit lite kvarvarande is, klädda som för bastuflottebesök. Vi har bilderna. På båten.

2019 04 14

Vad vore väl vår sida utan er läsare? Oläst för det första men framför allt inte läsvärd! Vi är helt beroende av insända uppgifter, nyheter och bulletiner!
Tack vare ett mail i veckan från Mats Danielsson kunde vi klarlägga ägarlängden fram till 2010 för Ferrina 28 nr 679 EUPHRENSYNA II, FINA, IRON MÄDCHEN. Vad vi vet finns hon nu på Gotland, vad vet du?
Från Norge fick vi också uppgifter av spejderen Ståhle som gav oss ytterligare en identifierad båt. BVB 10 nr 68 VB 22 som tjänstgjort hos Glomma fellesflottningsförening. Bara de fina bilderna är värda en stunds kontemplation över forna tiders välståndsbygge!
En annan fältspaning har Eric Hector och Henric Nilsson företagit!
BVV 4 nr 374 D 10 58 är nu identifierad med hjälp av gott team work och ett motornummer!

Kommande vecka kommer vår kunskap att publiceras i ett för oss nytt format!
Mats Lidwall håller föredrag i Hjortnäs bystuga, Leksand om Lidwalls, historien, ett urval båtar och vad vi gör idag!

Onsdagen den 17/4 kl  18.30 Fritt inträde, kaffeservering!
En världspremiär kan inträffa till kaffet. Vi får se. Välkommen!

2019 04 07

Ljuset har tagit kommando över dygnet och vi är på god väg mot årets båtsäsong. Sprider ljus över historen gör tillika  Mats Gustafsson i Ludvika. Hans far köpte BV 18 nr 204  1972 och Mats filmade allt med en super 8:a. Lidwallssidan fick del av filmen , digitaliserad och ihopklippt av tre smalfilmer. Vi har tagit ut några bilder från rullen och de finns nu på båtens sida. Stor tack till Mats Gustafsson som kompletterade historien om denna båt som nu varit fritidsbåt längre än hon varit i arbete

I Karlstad händer det saker och det fejas och uppdateras. BV 20 nr 464 Fanbyn  har fått ny kostym i Sandingeorange och nu väntar vi med spänning på vårens modefärg på traktorbåten nr 546. Därstädes har även BVV 10 nr 66 Princen lämnat vinterkvarteret.

Något nytt skall förhoppningsvis även red kunna presentera framgent ty på  BVB  4 nr 707 Alänsia har motorn lyfts ombord. Grannsamverkan och arbetsbyte kan uttryckas på detta sätt:  Svetsning av lyftaren på Svennes traktor och provbelastning av densamma mot lyft av reds lagom tunga Lister. Ett lyft för båda, så att säga. Endast detaljer återstår nu..

2019 03 31

BVV 10! Detta redskap som blev för flottningen vad skottkärran var för gruvbrytningen! Nå väl, den satte i alla fall mat på bordet i ett antal Övermohem genom åren. 165 st byggda, skroven låg färdiga på verkstadsgården, motorerna kom i en strid ström från Säffle, på en vecka efter order var båten ihopmonterad, målad och lastad på en järnvägsvagn. Oftast försedd med varpspel i ett tiotal fall med bogserkrok. Redaktionen företog för ett par år sedan en kvalificerad uppskattning, en s.k. Killgissning av hur många som fortfarande är kvar och vi landade på runt 60%.

En som vi däremot inte känner nuläget på är BV 10 nr 387 VÅGBRYTAREN som såldes till Halmstads Hamn utan vare sig spel, krok eller motor! Däremot en planka i aktern för en definierad utombordare. Vi har heller inga bilder men en mycket bra beskrivning av båtens femton första år.
BVV 10 nr 319 SVEN fick ett mera traditionellt utförande vid leverans. Bortsett från att Fryksdalingarna ville ha en 15 hkr motor istället för de vanliga 10. Den båten är nu i goda händer i Lesjöfors och har fått sin tredje motor ilyft. En toppenfin BM 1051 som sprider ett välljud som den oinvigde lätt kan ta för tändkula.
Den invigde njuter också och vet att inte jämföra skönheter.
En häst utan namn är BVV 10 nr 600. Men en vacker sång kommer även där ur en BM 1051. Snart i en Fryken nära dig!
Förra veckan dök BVV 10 nr 78 HERKULES upp på Blocket. Vi visste att Emil redan köpt  Skåningen nr 584 TEKLA som var tyngre och vassare i isen. Redan samma dag fick Emil napp av en annan Lidwallsbåtsägare som inte ville lorta ner sin fina BV 15. Men HERKULES är van vid hårda tag och ska nog få göra rätt för dieselskvättarna!
Du kan förresten få en bra överblick på de skiftande ödena för Lidwalls mest tillverkade båt på vår sammanställningssida om BVV 10!
Du kan ske rent av är mogen för en egen/till?

2019 03 24

Lidwallsbåtar har i åratal tjänat Sjöfartsverket i Göta Älv. Trängsletbogseraren nr 395 FYREN pensionerades 2017 och hamnade i Stockholm som vi tidigare berättat. En annan trotjänare med ett upplysade namn var Hamnarbetsbåten 602 LYKTAN som lades ut på auktion i november 2018. Vi fick fina bilder från leveransen till den nya ägaren Vattudalens Fisk i Östersund. De äger sedan tidigare Sjötraktorn 651 NISSE och har insett att man alltid har bruk för en Lidwallsbåt till.
Från arkivgömmorna kan vi presentera en gammal s/v bild på en av våra tidiga favoriter BVV 10 nr 82. Bliden visar marktransporternas vedermödor.
På fritidsbåtsfronten kan vi visa bilder från ett konsultuppdrag som Lars Daniels genomfört. Målet för undersökningen var den okända Ferrina 31 O100. Det hade regnat men bilderna blev bra.
Ena redaktionshalvan har tagit nya steg med sin älskade Högsjöbåt nr 681 MAIRELL. Nytillverkad dörr till akterruffen och i förruffen kommer det ljud från garderoben...

2019 03 17

Ömsom böner, ömsom besvärjelser. Välkommen vår, väck vinter! Redan de gamla romarna tillmätte mitten av mars en särskild religiös betydelse. Man passade t.ex på att mörda Caesar den 15 mars. I Grekland firade man årligen genom att jaga en gubbe med getskägg ur staden och ha ihjäl honom. (Varför sprang inte gubben en rak-sträcka?)
Lidwallsredaktionen hyser den största respekt för män med hakskägg men vill ändå göra vårt för att framdriva sommaren. Eller åtminstonde skänka ny lust till vinterapatiska båtfixare.
Låt oss frossa i några sommarbilder på fritidsbåtar!
Ferrina 90 nr 637 LISA deltog i en spontan fritidsbåtsträff i somras tillsammans med Högsjöbåtarna nr 681 MAIRELL som f.ö blivit med garderob,
nr 755 KARIN och den vittberesta nr 737 DOJ-DOJ som redan hade garderober men  bara blev så snygga på bild!
DOJ-DOJ kan också beskådas på en spegelblank Siljan och KARIN delar ett sommarminne från Västanviks båthamn.
Lars som renoverat DOJ-DOJ reste också om än inte så vitt så ändå en tur söderut och tittade på de till försäljning utbjudna  Ferrina 31 Okända nr 100 och  Salongsferrinan nr 671 JADWIGA. Det  regnade in men bilderna blev bra...
Sen två bilder så att säga i förbifarten. På Ferrina 90 nr 691 AMANDA och på den yngsta fritidsbåten Högsjöbåten nr 799 ULLA-BRITT som båda for förbi, Kajen i Noret resp Rälta River. ULLA-BRITT fångades också ute på uttring på höstkanten. Stämningsfullt det med. Fiskelyckan undandrar sig desvärre reds. bedömning.

2019 03 10

Vi har ju  tack vare Anders Winters forskning knutit DFF, Dalälvarnes Flottningsförenings produktion närmare detta webmuseum. Högst relevant eftersom dels Lidwalls och DFF:s Övermo varv i mångt, mycket och manskapsmässigt delar historia.
Det ligger en länk på startsidan i övre vänstra spaltrutan och i sidfoten på alla vinjettsidor. Dalälvarnes Flottningsförening /Övermo varv Småbåtar dokumenterade av A Winter
En bild från Tony Nordesjö på sex båtar bogserade bakefter ERIK har fröjdat våra ögon ett längre tag. Nu har Tony med hjälp av en annan varpbåtsguru, Thomas Johansson på Sollerön fått båtarna identifierade.
Bilden finns på DFF FALKEN,
båtarna är DFF PIA
DFF LINA och
den plattnosade DFF LAURA. 
Hon är av samma typ som DFF KRAKU. En udda och funktionell modell. Påminner om en kofärja.
Vet du mer om DFF-båtarna och flottningen är redaktionen ohyggligt intresserade av dina berättelser och bilder!

2019 03 03

I fädrens spår fortsätter vi flitigt att fullgöra vår fartygshistoriska gärning.  Spårlöst borta har BV 15 nr 44 BORGSUND varit ett tag. Hon har flyttats runt en del sen hon lämnade Övermo 1949. Vi vet att hon gick till Härnösand 2014, nu inkom spanare Henrik Olsson med bildbevis härpå vilket vi tackar ödmjukast för!
Hamnbogseraren nr 700 LOTTE har också varit osynlig ett antal år men Roland Wahlfrid hittade henne i Limhamn där hon jobbar som vanligt.
Hamnarbetsbåten 554 som vi envist kallar för VÄSTERVIK har ömsat färglager och kulör. Där vilas det inte på några lagrar! Snart får hon göra rätt för sig i Nynäshamn.
Bogserbåten nr 514 BOLLSTA och Sjötraktorn nr 633 TUGGIS, för en vecka sedan låg de och kölade så trevligt vid Slussenbygget men nu ser det för ett otränat öga  ut som de har dragkamp om en pråm?  Christer Samuelsson fick fotograferat ett tung uppdrag!

2019 02 24

 Bilder föder bilder. Förra veckans bilder väckte redaktionens intresse. Vi skickade ut två av våra mest hängivna fotografer att fånga fler bilder. Christer Samuelsson Fick en fin bild på nr 633 Tuggis där hon pustar ut bredvid Nr 514 BOLLSTA.
Red Winter besökte Hamnarbetsbåten nr 554 VÄSTERVIK i sitt tältläger och plåtade plåtningen.
I farten fick sagde red även en färsk bild på nr 195 ISAK där hon låg i Stavsnäs.
Fler bilder också på Skåningen nr 541 som är till salu på Blocket.
En av höstens mest uppmärksammade transfereringar var Traktorbåten nr 546 TRÅGET som värvades till Pråmkompaniets Karlstadsdepå. Vi följer utvecklingen. Ett besök hos tandläkaren står på att-göra-listan.
Vi har också ett fint Hemma-hosreportage på Kontaktsidan. Åsa och Tony Nordesjö har svidat sig för kommande båtsommar. Fint och Föredömligt!

2019 02 17

Vi är mitt i den månad som gemenligen kallas VABruari. Baciller och virus frodas och sprids bland människorna och deras barn. Några som enligt våra spaningar inte är hemma och snyter sig i första taget, trots stigande ålder är våra vänner bogserbåtarna!
Trängsletbogseraren nr 415 ENGERDALEN har varit ute och kämpat i isen. Bengt Sandinge fotade. När den bilden dök upp på Facebook så var Ulf Carlsson vänlig att dela ett minne från Utsundsbron i Avesta en vinter för 20 år sedan.
I Kgl. huvudkommunen får Bogserbåten nr 514 BOLLSTA släpa pråm till Slussenbygget. Mitt framför nosen på en påpasslig redaktör!
Där finns ju sedan byggstarten också Sjötraktorn nr 633 TUGGIS och tuggar is. Redaktionen har tagit fina färska bilder! Håll dig varm och torr, dröm om sommaren och undvik kräftskivor. Snart är det mars!

2019 02 10

Tiden går, snart är det 10 år sedan denna sida startade!
Ibland undrar man vad Björn och Benny gjorde före ABBA,  vad  Waldorf och Statler gjorde innan de fick balkongbiljetterna på The Muppet Show och inte minst vad  HasseåTage gjorde innan?
Vad gjorde Anders och Mats innan denna finkulturens malström som heter lidwallsbatar.se förde dem samman och ut på nätet?
I Anders fall är svaret - samma sak ehuru i mer blygsam skala. Ett nyhetsblad om varpbåtar och en vitter och enveten kartläggning av DFF:s båtar. Främst de små och undanskuffade. Samt ett ihärdig samlande på medelstora Sefflemotorer.
Anders Winters forskning ligger som en länk här på sidan (i sidfoten) och har i dagarna renoverats och kompletterats. Dalälvarnes Flottningsförening /Övermo varv Småbåtar dokumenterade av A Winter.  Högst relevant eftersom dels Lidwalls och DFF:s Övermo varv låg i samma välsignade Leksandsby och dels därför att Lidwalls grundare Erik Lidwall ju jobbat där hela sitt yrkesverksamma liv  fram till pensioneringen. Som verkmästare hade han säkert varit med och konstruerat många av båtarna och haft fingret med i ett och annat spel (!).
Man kan läsa in hur utvecklingen löper parallellt, kolla på de tidiga LASSE från 1940 och  ANDERS från 1942 och jämför med de senare PIA fr 1959 och BOSSE fr 1960. 
Vad Mats gjorde för nytta tiden före hemsidesstarten är höljd i dunkel och sannolikt högst diminutivt. Inte mycket hände på Lidwallsfronten efter det att han hjälpte Sigvard att sälja Ferrina 90 Nr 637 LISA till Ernst Andersson 1989. Dock dök ett för honom kärt barndomsminne upp i inkorgen härom dagen. Nye skepparen nr 554 VÄSTERVIK på hörde av sig med intressanta bilder och dito information. Hon är ånyo hamnarbetsbåt i ordets rätta bemärkelse! Och med en ägare som vet hur man anlägger en brygga!

2019 02 03

Vi avhåller oss från vidare sjöväderrapporter. Dock, en värmande lägereld i vargavintern var Helena Lundgren Landins fina föredrag på Sjöhistoriska museet förliden tisdag. Redaktionen var där, Lidwallsbåtarna och vårt arbete fick vänliga omnämnande från både talarstolen och museichefen. Kontakter knöts också inför sommarens Lidwallsbåtens dag den 3 augusti! Roligt att Sjöhistoriska intresserar sig för flottningen!
Efterlysning: En plattnosad BVB 10 nr 592 AMANDA levererades ny till Forsnäs Sågverk i Österbymo, Ydre kommun i södra Östergötland. Sista livstecknet som kommit oss till del är från 1986. Vore kul om någon visste mer! Hon hade en Lister så hon borde i alla fall hörts. Men som sagt inte av, på länge!
Vi har fler leveransbilder på Hamnlotsbåten nr 449 KLIPPAN. Också hon med Listermaskin.
I arkivet hittade vi också en bild på det stolta fartyget Ferrose 34:an nr 751 MAGNA II/MYRA  i fart.
Vi har också luskat ut vad halvfabrikatet Ferrina 31 nr 785 SHAZMIN kostade när hon lämnade Övermo 1978. Halvfabrikaten var ett bra sätt för folk som inte hade tummen alldeles mitt i handen att få en fin båt långt under plastbåtspriserna!
Arkivbilder även på BV 15 nr 7 VÄSMAN som hon såg ut en dag på jobbet!
På jobbet häromdagen fångade vi Trängsletbogseraren nr 395 FYREN när hon rensade upp i Stockholms undre värld.

2019 01 27

Midvinternattens köld är hård, BVV 10 nr 57 KRYSSAREN ligger på tomten. Väntar på våren och Håkans händiga händer. Håkan som hjälpte oss att identifiera BVV 10 nr 56 BAM-BAM i Karlstad i somras! Vi minns systerbåten med en fin bild från Helena Lundgren Landin på BAM-BAM och BV 15 nr 177 STOR-OTTO.
BVV 10 nr 164 MALVIKEN och BVB 5 nr 435 PASSAREN kom också inom skotthåll för Helenas glugg. Vi längtar redan till 2019 års träff!
En som också förstått vad det handlar om att vara kulturförvaltare är Bärgar Peter Johansson, nybliven ägare till BVV 10 nr 112 .  Kameran var med till Lysekil, vi fick fina aktuella vinterbilder på Bengt Sandinges upplagda Traktorbåten nr 410 BUTTRIX  och Hamnarbetsbåten nr 752 BRIX, den gamla ärrade skåningen!
I sjön låg däremot Sjötraktorn nr 617 EDGAR. På tal om vinter och sjön kan vi också bjuda på en ny bild av BVF 10 nr 2 VINTERSJÖN som ju fick ny ägare i somras!

På tisdag den 29 januari kommer vår fotograferande folkbildare Helena Lundgren Landin att tala till människorna på Sjöhistoriska museet i Stockholm i ämnet Lustenbåtarna på Klarälven. Kl 18 -20. Lita på att redaktionen sitter bänkad! Boken har vi så klart redan köpt och så när läst sönder!
Vår tröjleverantör Spreadshirt kör en kampanj med fri frakt 29/1 - 2/2. Ange koden SHIP4U19 när du ska till och betala. Bra om man bara vill köpa nån liten grej!

2019 01 20

Vi prejade  runt i våra traktorbåtsuppgifter. I timmergaffeln fastnade en del intressant. Skörden blev att vi kunde identifiera Traktorbåt nr 490 PREJA II. Dessvärre nu försvunnen från vår radar.
Vi hittade också en fin leveransbild på Traktorbåt nr 645. Med hytt och allt. Det var bra för den båten men värre för  Traktorbåt nr 467 PREJA I som blev av med sin enda bild. Också den båten att betrakta som efterlyst.
Räkneverket tickar också upp ett snäpp för BV 15 nr 41. Intressanta bilder och uppgifter från en bärgning och räddning på 80-talet flöt upp. Men båtens öde är okänt för oss.
Vad vi däremot vet nu är att BVV 10 nr 112 lever och har fått ny ägare! Vi hälsar henne och Peter Bärgare välkommen på hemsidan!
Räkneverket på båtar vi identifierat visar åter 590 st!
Summa summarum; Vi har hittat tre båtar till men tappat bort lika många. Ut och leta!

2019 01  13

En förutsättning för denna sidan och en potent drivkraft för redaktionens motivation är inflödet av läsarbilder!
Först en snöig vacker bild på en båt som gäckade oss 2018 med sin runda akter. Det är ägaren till BV 12 R ( som i RundRumpad) nr 313 TULKA IV som släckt fyren och tagit helg. Stämningsfull bild Johan Olsson!
En av Lidwallsdagens höjdare 2018 var när Arve Holmedal från Norge kom med sitt fotoalbum med gamla fina bilder! Vi har  fått fler historiska bilder att visa på BV 15 nr 67 SKIRFOSS.
Från den sidan om den kölen kommer också en bild från vännen och spejderen Ståle om hurusom BVV 10 nr 390 drar på ett minne från unionstiden. En kungaslup minsann!
 Alfride ville se otäkt mycket av projektet BV 18 nr 205 BOGE i nyårshelgen. Ottar ville dokumentera och publicera förödelsens styggelse men fick bara applåder tillbaka. Kolla själv och gläds även över en Sund utveckling av fartygets namn!

Vår länk på startsidan om event vi deltagit i har blivit uppdaterade av läsarbildernas okrönta drottning Helena. Vackra bilder, vackra båtar och den där skala-lök-känslan i ögonen för oss som var med i Karlstad 2018!

2019 01 03

Redaktionen /revisorerna  har samlats att för första gången på flera år räkna igenom alla dokumenterade båtar . Ett litet underskott har därvid uppstått. Antalet vi dokumenterat fram till 2019 01 01  är 587 st båtar inklusive oidentifierade.
I stigande är emellertid vår webstatistik!  Vi har 2018 haft i snitt 9 900 besök/ månad av 3 300 unika besökare! Du är inte ensam!
Vad har då det nya året i sitt sköte?
Vi startar upp med att äntligen dokumentera den tredje leveransen till GAC bogseraren  nr 559 som även den kom att få Österdalälvens vatten under kölen för en kort tid. Vi fann bilderna vid ett besök i Leksands Kulturhus och lite grävande i Lidwalls arkiv därstädes.
Nytt är även leveransbild på BB nr 268 Gruvön IV till Billerud och äntligen får vi veta hur nr 597 av Dragartypen såg ut när det begav sig.
Mer för forskningen är att vi publicerar en ritning på en BVV-10 nr 241  som beställdes med hytt. Båten är inte upphittad men ritningen kan hjälpa till i framtiden.
Redaktionen ser med tillförsikt fram emot ett nytt år med dig!


  •  

     

     



    Tillverkningsskylt

    Vimplar med vårt stolta varumärke


    Vår favorittransportör. Båtexpert!

    Marina kvalitetsprodukter i internetbutik

    Nynäs Sjötrafik sponsrar oss!


    Nr 737 Doj-Doj En märklig resa startar

    STOR OTTO Nr 187 Åter en BV 15

    SKÖRVEN II nr 641 en F 90 i 24 knop

    Nr 50 BORGVIK