Nyheter och uppdateringar

STÅLBÅTAR TILLVERKADE PÅ LIDWALLS I LEKSAND 1945 - 1987

Spaningsarbetet fortsätter!

månadsbåt


Senaste nytt från Lidwallsbatar.se

Över 70 år sedan den första, 30 år efter att den sista lämnade Övermo så fortsätter Lidwallsbåtarna och intresset att gå Full Fart Framåt!
Redaktionen känner Glädje, Respekt och Förundran inför detta faktum.
Vi hade i juni 2012 uppnått 395 st. dokumenterade båtar.   När 2013 var slut kunde vi summera 470 st.  2014 slutade  med 497 st, 2015 stannade räkneverket på 531 st. Vi har länge trott att kurvan kommer att plana ut men inför nyåret 2017 hade vi 556 st. 2017 hittade vi flera tack vare arkivfynd i Sjöistoriska Museet och Norsk Skogsmuseeum och givetvis via läsekretsens vakna spanande. Summan inför 2018 blev 577 st dokumenterade båtar.
Ett stort glädjeämne är det ständiga stadiga inflödet av nya läsare och vår växande grupp av intresserade på Lidwallsbåtar på Facebook. Vi märker också att intresset smittar av sig. Ett par nya facebookgrupper för udda fabrikat på flottningsbåtar har startas och växer likaledes.

Kontakta oss

Fortsätt därför att e-posta in bilder, nya som gamla, och uppgifter om kända och ännu oidentifierade båtar till oss. Vi har ca 1500 besökare i månaden och tar gärna in annonser från sponsorer.
Redaktionen bekostar lejonparten av hemsidan med egna medel, så vill ni stödja verksamheten ekonomiskt tar vi tacksamt emot ett bidrag - kontouppgifter Här

Nyheter

Datum Uppdatering
2018 12 16

Det glider mot jul, i veckan inträffar vintersolståndet. Kortare dagar än så blir det inte. Om det var för att besvärja mörkret, för att det var för kallt att ligga under isiga plåtskrov eller om det var för att frågornas timmerstockar börjat bröta sig i vår kunskaps strida älv? Hur som helst så har redaktionen varit och rotat i arkivet efter fritidsbåtar. Vi kan presentera bilder på två tidiga Högsjöbåtar som ännu lever i högsjöig välmåga.
Den spantbyggda 7,5m Nr 593 LISA IV under provkörning på älven.
Den med det nu mera klassiska 8,5m skrovet NR 615 VALYETTE också den på älven nedanför verkstaden.
Det dök också upp en bild som fick red att ta av sig hatten i stilla betraktelse över livets förgänglighet. Ägaren till Ferrina 90 nr 675 som totalförstördes vid en båtklubbsbrand i Vänersborg hade skickat bilder från tiden hon var i drift. Vacker och älskad. Hette VEGA II.
Vi har också hittat bilder på Blocket på en av de tre militärtransportbåtarna 688 - 690 nämligen 689 NORA. Hon såldes på blocket 2017 men den nye ägaren har fått andra planer och vill sannolikt avyttra båten. Hon annonserades nyligen tillsammans med Riwallbygget ROLF som något mindre. ROLF såldes tämligen omgående som dykbåt, NORA får vänta till våren med att finna den rätte. Det kan mycket väl vara DU!
Förra veckans fynd BVV 10 nr 160 har ytterligare berikats med fotografier som nu kommit från framkallningen... Hon kan ävenledes komma att hamna på den sk marknaden vad det lider. DU?

2018 12 09

Ännu en fältspaning företagen. Denna gång till Sandviken för att söka reda ut ett och annat! Där har en BVV 10 funnits som vi känt till och som vi haft givande samtal om med den nu framlidne ägaren. Nu har vi rett ut vilken individ båten är. Det är tillvnr 160 som levererades till Testeboåns Flottningsförening 1952. Så var det klart!
Enda haken är att det också var det numret vi åsatt  en av nykomlingarna i Siljan, BV 10 POLARIS ELENA. Numera eskort och servicefartyg till den ärevördiga Skogstorpsbogseraren BAXI. Tvivel har gnagt oss på den punkten ett tag, inte minst sen vi fått närkontakt med båten och inte bara som tidigare, förlitat oss på bilder. Men med våra utvecklade kunskaper om konstruktionsdetaljer och eftersom urvalet av möjliga kandidater minskar i takt med våra andra upptäckter har den båten nu tilldömts tillvnr 235!
I det sammanhanget figurerar även motorn från en annan BVV 10 nr 26 VARPAREN 6. Den sidan vill vi gärna påminna om eftersom den är späckad med roliga detaljer från varpbåtsrenoverarens vedermödor. Bl.a Mats och Per Anderssons vådliga Amazonfärder i snögloppiga Värmlandsberg och om vikten av att ha ett öppet sinnelag vid brädgårdsbesök

2018 12 04

Fyndchanser kommer, fyndchanser går. Inför dagens redaktionsmöte kunde vi konstatera att de nyttiga verkstadskepsarna tagit slut! Om intresse finnes kanske vi beställer en laddning till vid ett senare tillfälle!
Till vår kännedom har dock influtit att Hamnarbetsbåten nr 554 VÄSTERVIK fått ny ägare! Om det var ett fynd eller inte undandrar sig vår bedömning, dock är vi hjärtligt glada att denna med personliga barndomsminnen belastade båt fått en ny uppgift! Vi återkommer med bilder och fler uppgifter så fort sådana inkommer!
Trängsletbogseraren nr 395 FYREN har som tidigare kungjorts fått ny anställning som hamnarbetsbåt i Mälaren. Nya bilder från en dag på jobbet har i det fallet inkommit och då publicerar vi, som sagt!
En som jobbat klart och njuter sitt otium som fin fritidsbåt är BV 18 nr 208 VIRGO. Förlängd i skrovet på ett smakfullt sätt. Nya bilder har tacknämligt influtit, vi kontrar med en gammal dito!
Man kan lätt tro att vi bara sitter och tövar vid postlådorna! Men icke, vissa tips behöver följas upp på fältet. Redaktionen har med block och kamera spejat in två sjötraktorer i närområdet.
Sjötraktorn nr 590 ÅSA huttrar inte, ehuru hyttlös. Tak över huvudet och montering av vitala delar vidtagna!
Sjötraktorn nr 701  ARVID ligger vid brygga i Dalarö och väntar på uppdrag. Ved vi kan se i god form!

2018 11 25

Fyndchanser!
Ännu en båt dyker upp på vår radar! Vi får tips om att PS auktioner har en Lidwallsbåt som ska klubbas! Hamnarbetsbåten NR 602 som beställts av Sjöfartsverket, med allt vad det innebär av rik utrustning och god omvårdnad ska bort före torsdag den 29/11! Hoppas att köparen håller oss uppdaterade!
Läs mer här Länk till båten med mer bilder hos PS auktioner   Räkneverket över upphittade båtar är med all vår upptäckarfröjd uppstegat  till 590 st!

Annars kan du ju alltid köpa en BV 18 nr 501 AFRIKAS DROTTNING som finns på Blocket i Göteborgstrakten? Mycket båt för en för oss okänd summa sekiner! Kran och allt!

En som fortfarande är i inköpartagen är Lasse Fabrikörn Gudmundsson som på Radio Dalarnas Sök & Finn i fredags sände ett nödrop över länet. Rederiet behöver en stadig trailer, hel eller i delar till BV 15 nr 187 FANNY. Har du nån axel liggande i nån byrålåda eller nån halvvind lastbilsram i på vinden? Radioutropet inramades av en kort kärnfull föreläsning av Fabrikören om fartygets och firmans förflutna varför vi väljer att återgälda marknadsföringen på detta vis!.

Alla båtar vi sett och dokumenterat  har inte varit tvättäkta Lidwallsbåtar. Vi har kompletterat och sorterat om i Oidentifierade- och Okändalistan.  Med ett par -tre okända båtar har vår forskning lett oss i annan riktning, bort från Lidwalls tillverkningsnummer.
Fina båtar, Ferrinor till namn och form men från annan tillverkare. Vi  och ägarna har lagt mycken möda på dokumentation och forskning så vi har valt att ha dem kvar och fortsätta att uppdatera dem!
Vidare har vi glädjande nog kunnat rensa i listan! En hel del av de oidentifierade är nu kända tack vare upgifter från läsarna! Fortsätt forska!

2018 11 18

Den flitige Ottar Magnus jobbar på med sin BV 18 nr 205 BOGE. Ett imponerande ombyggnadsprojekt! Knappt har redaktionen hunnit knycka hans intressanta och detaljrika bilder från Facebook (denna fantastiska uppfinning, det största som hänt mänskligheten sen maskintelegrafen!) så har han lagt ut nya! Och dessutom fått en massa fint plåtslageri uträttat däremellan!
Vi har också fått fina bilder från ägaren till BVV 10 nr 98 HAJEN. Den har nu befriats från sin Audimotor och fått en mer ståndsmässig BM. Ljudfilm att avnjuta finns också!
Lars i Pusselbo har skickat bilder på en intressant lösning på propellerhylssmörjningskladdet! Sno en bra idé från  BV 15 nr 347 BYSJÖN!
Nya fakta från en lyckad skrivbords- och telefonspaning gör att vi kan berätta och visa mer om BV 18 nr 191 ORTEN.  T.ex att hon nu heter SOLÖN
Båten som gick från Okänd till BV 10 nr 283 har också fått en mindre uppdatering och en ny bild.
Ja, så där håller vi på! Tack vare våra läsare väller bilder och tips in och håller redaktörerna upplysta, sysselsatta och glädjefyllda!

2018 11 11

Bra och dåliga nyheter. De bra: Vi har identifierat och dokumenterat en båt till. Räkneverket står på fantastiska 589. De dåliga: BV 12 nr 171 DANA af DUNDERBORG  försvann i tuggens käftar, det blev en kort bekantskap! Men tack vare Kent Jonssons vakna blick och kamera blev i allafall minnet bevarat.
OBS! Starka bilder! Känsliga tittare varnas.
En stor båt som däremot väntar på en tapper räddare är BV 20 nr 561 BULAN. Till salu i Skelleftehamn. 
Framåt går det för  BV 18 nr 2014 ZURABAYA! Som tidigare förmälts i detta forum har hon nu flyttats till Siljan, nu ska hon få tillverkningsskylt också! Redaktören som levererade skylten personligen knäppte också några intressanta detaljfoton av henne!
Samme redaktör företog härförleden en stadsvandring och dokumenterade nuläget för Fritidsbogseraren (!) nr 668 DROTT. 
Vi vet nu också lite mer om BVB 15 nr 267 VIFORSEN. Här nedan skrev vi att vi tappade bort henne 1967, nu har vi dragit tråden fram till 90-talet tack vare uppgifter från vänliga läsare. Rätt vad det är kanske vi hittar henne! Redaktionsresan till Värmlands kust- och inland har också gett godartad efterbörd. BVB 10 nr 223 ligger på land och får ny maskin,
BVV 10 nr 298 OSENSJÖN får kulmotor snart!
Redaktionen har inte bara varit ute och roat sig i landskapet. Vi har med visst vemod tagit BVB 5 nr 259 KLACKEN ur drift för i år. Men bilderna blev bra...

2018 11 04

Vi startar med en vacker höstbild på BV 12 nr 180 STORLOMMEN. Örjan har inte bara byggt om/tillbaka båten stilrent och snyggt, han tar fina bilder också. Denna publicerade han på vår Facebooksida, och då klippte vi ut den vår vana trogen!
Flitig fotograf och förnämlig förmedlare är också Urban Sondell. Hösten har också nått Dalälven och BVV 5 nr 608 TUNABERG.
På samma älv men älvmöte och ett kraftverk norrut har Tony Nordesjö driftsatt sin BV 5 nr 271. Tillsammans med familjens stora dragare DFF- båten UNTRA har hon fått bogsera virke och bråte.
 BV 15 nr 85 NIRVANA har fått ny ägare! Förre ägaren Lars Erikols tackar för sig och skickar fina bilder vilka vi tacksamt publicerar.
En tidigare okänd Skåning är nu dokumenterad och identifierad som
Bogserbåt nr 541. Det är alltid lika kul att kunna korta Okändalistan!
Ny ägare och ny i Lidwallsbåtgemenskapen är Anders Nilsson i Lesjöfors. Han har förvärvat BV 10 nr 319 SVEN och en fin-fin BM 1051. Nu ståndar vigsel i motorfästet! Välkommen och Grattis tillönskar vi både Anders och SVEN!

2018 10 28

Mörkret sänker sig över nordbornas boningar. Vintertiden är över oss med full kraft. Var ska vi finna ljus i tunnelmynningen som inte härhör från ett mötande tåg? Redaktionen för denna publikation vet på råd! Skoghall och Blötberget, där händer det grejor! Där är ljuspunkterna frekventa!
Bengt Sandinge idkar personaluppiggande åtgärder genom att hembära en traktorbåt. Nr 546 TRÅGET har på sin turné i mellansverige åter nått Värmländska vatten. Vår favoritförfattare Helena Lundgren Landin förefaller belåten över inköpsbeslutet. Utan en tanke på det arbete på finishen som väntar innan båten ståtar i Pråmkompaniets förfärliga färger.. Väl i Skoghall kan vi även redovisa ett gott arbete med BV 20 nr 464 FANBYVKEN som Helena, Bengt och en lokal motormästare nu fått ordning på!

I vårt andra historiebevarande, illuminerande epicentrum Blötberget har BV 20 nr 318  LETTSJÖN fått fortsatt fortlevnad fastlagd genom ny förarhytt! Mats Norell och Lars Hansson gör mirakel med de Lidwallsbåtar som passerar herrarnas händiga händer!
På tal om det- du har möjligen inte ett topplock till en  BM 1114 liggandes? Lars som renoverar Traktorbåten nr 582 skulle ha svår nytta av ett dylikt?

Dessutom har den  nyblivne ägaren till BV 15 187 FANNY brännt av välsignelser och  ljus i båda ändar. Genom att kontakta en tidigare ägare och lugnat denne med att båten flyter och är i goda händer och genom att bisträcka redaktionen med de därmed framkomna nya uppgifterna om båtens historia! Fabrikören utses därmed till ett föredöme för Sveriges ungdomar! Köpa Lidwallsbåt och fortsätta forska!

Allhelgonahelgen närmar sig! tänd ett ljus för de män som byggde dessa båtar och för alla de för vilka båtarna utgjorde en många gånger slitsam vardag!

2018 10 20

Den hiskeliga naturkraft som avlägsnar och förintar alla isskrapor har åter dragit in över landet! Isskrapor till bilrutan som legat i vägen och som  flyttats runt mellan alla upptänkliga ställen under sommarmånaderna. Nu är tiden inne för dem att dra söderut, gå i ide eller vad de nu gör medan  människorna svärjande skrapar frost med naglarna. Vad gör då vi båtentusiaster för att behålla vårt stoiska lugn?
Minns sommaren som Högsjöbåten nr 737 DOJ-DOJ?
Förtöjer nyförvärvet och tar förnöjt ytterligare en tur som BV 10 nr 183 BRAXEN?
Höstfiskar på Siljan som Högsjöbåten nr 799 ULLA-BRITT?
Skickar in lite  rörliga bilder som BV 10 NR 113 SNODDAS? Bilder som dessutom kostade oss lite huvudbry; Hur kan en så gammal båt ha en nyare tillverkningskylt?
Vissa fortsätter att jobba på som man gjort de senaste 60 åren, euru med ny ägare som Trängsletbogseraren nr 395 FYREN?
Eller så gör man som redaktionen, sammankallar några goda vänner och en annan luftkyld kvarsittare och kör en magisk tur bland höstkulörerna på Österdalälven! BVB 10 nr 142 FABBE och BVB 5 nr 259 KLACKEN genomförde en minnesvärd Höstresa. Familjära finfoton finns förutom på båtarnas sidor också upplagd på vår eminenta Eventsida!

 2018 10 14

Brittsommar, ingen sommarbrist. Vår facebookgrupp har fått in flera läckra "sista-minuten-bilder" på vänner som velat klämma ut det sista ur en fin säsong! Många båtar har tackats och täcks för i år och tagits upp också.
Som t.ex vår egen BVV 10 nr 254 SIGVARD, på nya bilder skänker hon en vackert grå kontrast till alla sprakiaga höstfärger på Österdalälven.
En 10:a som också är i originalskick med spel, kulmotor och rubbet är BVV 10 nr 172 som lystrar till namnet 172:an. Båten har hamnat hos Föreningen Säfflemotorn som vårdar den ömt! Redaktionen var på Säfflespaning och fångade aktuella bilder på den och på BVV 10 nr 439 KORTLANDA QUEEN. Den båten är speciell eftersom det var den sista Lidwalls byggde med Sefflemotor!
Uppdaterade uppgifter är vi alltid tacksamma för! Kenneth Lundgren har bistått oss med nya data på trojkan BVB 4 nr 468 - 470 LRB 10, 11 och 7. Vi vet dessvärre inte om någon av dessa syskon existerar i sinnevärlden. Spåren slutar 1972. 
Kenneth har också hjälpt oss men nya detaljer om BV 17 nr 267  5 - 215 VIFORSEN. Tyvärr också den för oss bortkommen redan 1967.
Finns i allra högsta grad gör dock SV 4 nr 279 VARPAREN 18. Från en blöt tillvaro i skogen till en renässans på Västerdalälven i Lima!
BV 18 nr 228 AXEL finns också, nu i Vadstena. Nyrenoverad och jättefin.
Slutligen några av redaktionen smygtagna närgångna bilder på Siljans senaste BV 15 nr 187 FANNY.

2018 10 06

Höstmörkret faller. Men inte på redaktionen, där går ljusen upp med besked!
Nya upplysningar ger nya besked. Nya båtar upptäcks men också en och annan skavank tittar fram i kunskapens ljus.
En fin liten plåtbåt i Säffle som vi länge grunnat på torrsattes vilket öppnade möjligheten för ytterligare forskning. Redaktör Winter som farit i västerled att distribuera Seffledelar till broderfolket stannade till och undersökte undersidan. Först och främst mättes båten till BV 10 och inte BV 5 som vi trott när vi bespejat objektet i sjön. Detta startade en höststorm av insikter och en ordentlig kedjereaktion på BV 10-sidan!
Vi kunde genom en intern forskarbragd i BV-tiologin lägga fast att BV 10 fick ny skrovform i fören fr.o.m tillvnr 218 och notchade spant fr.o.m tillvnr 254, vår egen SIGVARD. Detta, geografin och handstilen av en okänd plåtslagare som också förädlat vår BVV 5 KLACKEN, bestämde båten till BVB 10 nr 223. Sen var det igång.
Det vi trott var nr 223 var då nr BVB 10 nr 302 PIA med notchade spant och allt! Listermotorn var också det ett tydligt Skoghallsspår!
Två båtar på Okändlistan kunde därmed identifieras. Båten med hytten som utgjort vinjetten på sagda lista var BVV 10 nr 283 levererad till Dynäs Väja inte långt från fyndplatsen.
Okända nr 28 som länge gäckat oss och som vi dessutom fått nytagna bilder på av favoritförfattarinnan Helena Lundgren Landin spikades till BVV 10 nr 253 VARPBÅT 12 / VARPAREN 28
En tillika obekant högsjöbåt blev med en vaken spanare, en pollare och ett rättvisande måttbands hjälp Ferrina 28 nr 677. För övrigt till salu med vissa invärtes behov.
Så långt talgdankarna!
En verklig ljuspunkt i redaktionens i övrigt lysande tillvaro var när vi fick hedersuppdraget att medverka vid transmogifieringen av BV 15 nr 187 LAFORSEN från Mälaren till Siljan. En redaktör i var ända, Tomberg Transport däremellan.
Nåt på F skulle hon heta för att matcha systern BV 10 nr 142 FABBE och skepparens mössmärke. Nyblivne tvåbåtsredaren, fabrikören och forköraren Lasse Gudmundson avvisade taktfullt, vänligt men bestämt  redaktionens namnförslag FORLASSEN. Vilket vi har full förståelse för. Nu heter hon FANNY!


Vi brukar här på nyhetssidan uppdatera dig på vad som hänt sen sist på båtsidorna. Nu gör vi ett undantag för ett boksläpp som angår alla flottningsbåtsvänner och som gjort de råbarkade redaktörerna rörda (och stolta över att känna författaren.)
Helena Lundgren Landins Lustenbåtarna på Klarälven som släpps i dagarna och har fått ett mycket fint mottagande, bl.a på Bokmässan i Göteborg och i pressen.
"Boken  handlar om båtarnas historia, ett ämne som ingen tidigare skrivit om. Texterna är baserade på ett 20-tal intervjuer gjorda med anställda inom Klarälvens flottningsförening som gjordes i samband med att flottningen lades ner samt intervjuer gjorda av författaren själv mellan 2014  och 2018. Bildmaterialet är hämtat från såväl museer som privata samlingar och boken ger därmed en unik inblick i båtarnas historia, där de som jobbade ombord själva berättar om sina minnen."
Du hör ju själv? Ett måste i din bokhylla! Klicka på länken i boktiteln ovan och beställ ditt ex! Eller två?
På tal om nätbeställningar så har vi fått se några roliga exempel på beställningar från Spreadshirt. Ni vet, där man kan fixa sina egna Lidwallsbåtsprylar! Redaktionen ser inte beställningarna men är väldigt glada för inskickade bilder. Vi har lagt tre på kontaktsidan där du också kan beställa dina prylar!

På båtfronten händer det också saker! Ottar jobbar på med sin BV 18 nr 205 BOGE. Pappmallarna i aktern är nu bytta mot ett mera sjövärdigt material. En imponerande plåtslagargärning!
Den ett nummer äldre BV 18 nr 204 ZURABAYA har flyttat från Horrmundsjön i norra Dalarna till Mora och Mashavet! Vattnets betydelse för sjöfarten kan inte överskattas. Horrmundsjön uppvisade ofta en besvärande brist på det mediat, dessutom bor skepparen numera i Mora. En Lidwallsbåt till i Siljan!
BV 15 nr 187 LAFORSEN har återigen varit på Blocket och vänt. Ingen lång sejour i spalterna denna gången heller. Men redaktionen hann denna gång med och plundra förre ägaren på en rad intressanta uppgifter om båtens historia. Vem som köpte är en helt annan sådan...  Men kulturtemperaturen i Siljan kommer att stiga ett snäpp till kan vi avslöja.
Vår egen BVB 5 nr 259 KLACKEN har haft beteckningen bogserbåt ehuru kroklös. Nu har den händiga halvan av redaktionen reparerat denna genanta brist! Skulle vattenståndet svikta i Hjortnäs båthamn är hon nu redo att dra plastskrov ur bottenleran!

2018 09 22

Hösten hastar, Knud viner i knutarna. Otäkt för alla otäckta och ännu värre för alla täckta båtar! Vi blåser på med några glada nyheter!
Lidwalls startade sin exportverksamhet till Norge i mars 1949 med en BVV 10 nr 46 OLA. Redaktionen var på expedition 2011 och knöt många trevliga kontakter. Vi har också haft uppskattade besök från Broderlandet under Lidwallsbåtens dag. Vi har gjort en enkel listning över de 67 båtar som gått till Norge. Vi känner numera till 31 av dem!
Två till trillade in nu i september vilket också höjde vårt räkneverk över dokumenterade båtar till 588 st!
Det är BVV 10 nr 52 LUSPEN som vi dessutom fick fina bilder på! Den nyblivne Lidwallsbåtsejeren till SV 3 nr 337 AVEN Terje Nygard som hade spejderblicken på och lyckades spana upp den till vår stora glädje! Ringar på vannet!
Via Seffle Marinmotormuseum fick vi i samma veva kontakt med Melvin Hågensen som genomför en väldigt fin renovering av BVV 10 nr 298 OSENSJÖN. Plåtjobbet hade gått galant men Melvin och  motorn var i svårt behov av nytt vevhus. Jakten är redan i full gång. Snart blir det rökringar i luften!

BV 18 nr 204 ZURABAYA har flyttats från Hormundsjön i norra Dalarna ned till Siljan. Vi hälsar välkommen och gläder oss för ännu en Lidwallsbåt i Mashavet!
BV 15 nr 127 GRÅNA har kommit i sjön efter ett fint renoveringsarbete utfört av ägaren sen 2010 Bengt Nyvall. Sjö och sjö förresten? Hon smyckar nu den fantastiskt fina Strömsholms Kanal. Ett farvatten med ena benet i Bergslagen, det andra i Mälaren.

På det lokala planet har vår BVV 10 nr 254 SIGVARD varit ute bland kultureliten på Leksands komunala evenemang Kulturkalaset. Vidare kan ni avnjuta div närgågna bilder på propeller- och cylinderbyte på vår kära varpbåt.
Så långt arbetsbåtar som brukas huvudsakligen för nöjes skull. Vi avslutar med ett rått råproffs! Pråmkompanients BVB 4 nr 660 BOB, ständigt i hårt arbete med pråmar modell värre! Vi fick ett vackert vykort från Krokstrand och Beng Sandinge!

Håll i hatten!

2018 09 16

Fantastiska framgångar och fräscha foton flödar altfort! Vi kan presentera några fina reparationer och renoveringar. Det är lätt att bara ögna igenom bilderna med getögat, det finns ju så mycket material att kolla på.  Men stanna upp en stund i andakt inför dessa kulturgärningar och betänk vilken möda, kunskap och intresse det ligger bakom varje litet framsteg! Här sveper vi över bragder som är väl värda långa inslag i lokalmedia och Landet Runt!
Andreas Mårtensson som brukar sin Militärarbetsbåt nr 722 PANSARKRYSSAREN har tagit upp och fixat till! Hon är nog den av Marinsystrarna som är i bäst skick, trots att hon inte har några sötebrödsdagar!
Johan Eriksson jobbar på med sin BV 4 nr 745 YNGVE. Nu har MD 2:an åkt ur och skrovet förbereds för en kul motor, en kulmotor!
Två till BV 4 som räddats, bägge genom redaktionens försorg. SV 3 (som de spantlösa BV 4 hette i början) nr 279 VARPAREN 18 lämnade Wintervarvet i maj för norra Västerdalarna. Sven Kvick vilade inte på vinkelslipen, redan i juli var hon ute på älven, i originalutförande och med Listermotor!
Kvar på gården låg warvsdisponentens egen BV 4  nr 707 ALÄNSIA, också det en fallen skönhet. Nu har det gjorts rejäla ryck där också. Nästa steg blir vigsel med Listern.
En kulturbragd av annat slag har Helena Lundgren Landin gjort, nämligen i bokform dokumenterat Lustenbåtarna! Om det var i sambald med detta eller om det bara var en ren nöjestripp undandrar sig redaktionens bedömning men vid en älvfärd knäpptes en fin bild på en BV 10 O28 VARPAREN 28.
BVV 10 nr 183 BRAXEN har fått nya ägare på ett litet kick efter Blocketannons. Ny hemort blir Folkärna i södra Dalarna. Vi har bliderna!
Inom skotthåll för redaktionens kamera har också
Ferrina 90 nr 691 AMANDA befunnit sig. Så och BV 15 nr 412 ALINA och den ärrade gamla BV 15 nr 138 BUNKELISA.

 Betrakta! Beundra! Begrunda!

2018 09 08

Räkneverket tickar på! Sen vi lästes sist har två nya båtar dykt upp på vår radar! Mer om detta nedan. Låt oss först beta av kön med timade nyheter och invällande uppgifter:
BV 18 nr 228 AXEL som vi följt ett tag har kastat loss från reparationsvarvet vid Slagsta Marina och kanaliserat till Vadstena som ska bli ny hemmahamn.
Nya uppgifter har inkommit om BVV 5 nr 103 THOR som därmed är identifierad.
Bilder på en biffig gammal BV 20 nr 454 inkom från Junsele. Båten i originalutförande fortfarande. Dessvärre på land och i stort behov av kärlek. Vi håller tummarna att den rätte dyker upp! Med eller utan vit springare men gärna med kraft i arm och mod i barm.
Nya bilder har inkommit på BVV 10 nr 439 KORTLANDA QUEEN när hon skänkte glans åt hamndagen i Åmål.
Glans och garanterad succé på Lidwallsbåtens dag skänkte också de båda Traktorbåtarna Nr 574 och nr 546 TRÅGET. redaktionen var oerhört glada att kunna visa upp dessa udda flytetyg för Leksandspubliken!
Glänste gjorde också förra årets överraskning BVV 10 nr 142 FABBE, nu i ett märkbart bättre skick!
Arve Holmedal dök upp på Kajen utan  båt med med ett fint album med nya och historiska bilder på BV 15 nr 67 SKIRFOSS /SITTEN
BV 20 nr 359 FALKEN dök upp på Blocket och säljaren bisträckte oss bra bilder

Sen var det då de två nyupptäckterna som kommit oss till del på olika vägar. På Lidwallsbåtens dag fick vi kontakt med Mats Lindfors från Kåge. Han kunde sedan hala fram bilder från en tidigare ägare som gjorde att vi  lyckades artbestämma  BV 20 nr 561 SPOVEN
 I vårt västra broderland lyckades Terje Nygard efter lång och trägen bearbetning få köpa SV 3 nr 337 AVEN. Han skickade oss fantastiskt fina bilder från en dag på båtens jobb. Se och njut!

2018 08 24

Skolorna börjar, redaktionen skola även de ta sig samman och sammanställa förstklassiga nyheter. Vi driver ju sidan för att dokumentera och bevara Lidwallsbåtar. Drivkraften i arbetet är mötet med likasinnade, med dig som läsare, med dig som båtägare! Vi arrangerar, bjuds in och deltar i  diverse båtträffar.  Dessa blir för oss i redaktionen minnesvärda händelser. Vi har skapat en länk på startsidan (HEM) som heter  EVENT TRÄFFAR coh UTFLYKTER där vi delar och bevarar några höjdpunkter. Länken ligger i den röda rutan i vänsterspalten som heter Kategorier.  Bildmaterialet är vårt eget, inskickat av läsare och delat i vår Facebookgrupp.
Vad mer? BV 20 nr 464 FANBYN är i gång, roade sig i Karlstad med en f.d skeppare och väntar nu på att få börja jobba.
BV 15 nr 177 STOR OTTO var i Karlstad men kommer att fortsätta tillvaron som fritidsbåt, trots sitt fantastiska originalutförande.
BV 18 nr 234 BAMSE har fångats på bild i Kristnehamn av Lars Larsson
Nya bilder på Ferrina 31 nr 784 MIO GRUMS som vi fick tillfälle att visitera i Skoghall i samband med  Flottningsbåtsträffen  , du vet!
Där dök också de nya lyckliga ägarna till BV 4 nr 745 YNGVE och berättade om framgångar och utmaningar i renoveringen. Fortsättning följer!
Snäppet längre i rustningen har den snäppet större BVV 5 nr 296 SENADRAGET kommit. Kul också att rustningen kommit till vår kännedom!
Många är de Lidwallsskrov som tagits till vara och blivit fritidsfartyg. Och fått mera ändamålsenliga påbyggnader. Vi har här två exempel på båtar som återfått sina originalutföranden! BV 15 nr 42 BARKEN har vi följt ett tag.
Nu gör BV 12 nr 180 STORLOMMEN en liknande metamorfos. Moderniserad men med ungdomens utseende tillbaka.

2018 08 09

Mycket har hänt på Lidwallsfronten under denna varma sommar. Vi i redaktionen har åkt båt och arrangerat Lidwallsbåtsdag istället för att ägna oss åt hemsidan och löpande uppdateringar.
Men hav tålamod, mycket läsvärt kommer till Brittsommar och höstrusk! 
Här  bjuder vi iallafall ett reportage från flottningsbåtsträffen i Karlstad som traditionsenligt gick av stapeln för andra året i följd!!
Ett gott tecken är att vi kan minska okända listan genom att ta bort de båtar som nu är identifierade.T.ex BV 10 nr 56 BAM BAM som blev utredd i samband med ovanst. träff!

2018 06 10

Kärleken kommer och kärleken går. Ägarbyten tillhör båtlivet. Ofta går båten vidare men kärleken och minnena kvarstår. Någon annan tar över drömmen.  Redaktionen brukar sällan eller aldrig ta aktiv del i båtaffärer annat än med tips till hungrande på av oss kända båtar till salu. Men principer är till för att tänjas. Här kommer några båtar som vi vet är till salu:
BV 10 nr 183 BRAXEN som ännu inte varit på Blocket.  Fakta på båtens sida
Håkan har telefon 070 600 79 52
BV 15 nr 162 LILLSTRÖMMEN har vi inte sett men bilderna är fantastskt vackra. Figge har båten på Blocket och förklarar sig förhandlingsbenägen på vår facebookgrupp.
BV 10 nr 78 HERKULES ligger också på Blocket lika som BV 10nr 50 BORGVIK. Två jämnåriga systrar, en för vardag en för fest. Köp båda!
Bytt ägare i sjöklart skick har BV 10 nr 266 VARPAREN 19 gjort. Erik fortsätter att hålla oss uppdaterade med bilder! Kärleken består nämligen hos förre ägaren. Så ska det gå till!
God kontakt håller också ägarna till BV 18 nr 228 AXEL och Traktorbåten nr 574. Båda dessa är föremål för omfattande restaureringar. Riktigt där är inte BB nr 300 BÄRGAREN ännu men vakna spanare håller oss ändå á jour. Så ska det gå till!
En mindre välkommen renovering fick nya ägarna till Ferrina 90 nr 655 CULLINAN på halsen. Eller rättare sagt i aktern..
Läs också om ett ägarbyte som helt, fullt och avsiktligt gått under vår radar.
BV 10 nr 160 har hamnat i Österdalälven efter smussel, spionage och skickligt smedjobb. Nya pranket/buset bland Leksands båtvänner är tydligen att dra redaktionen vid näsan. Och gärna för oss om det blötlägger ännu en Lidwallsbåt i Siljan!

2018 06 03

En vänlig grönskas rika dräkt.. Ett underbart majväder och en bra start på juni. Av lätt insedda skäl har det inte blivit så mycket redaktionellt skrivbordsarbete. Å andra sidan har alla läsare som begåvats med hälsa och/eller ett Lidwallsprojekt haft annat för sig. Vi vill dock redovisa lite av de tips och tidender som som vanligt vällt in.
En fin BV 15 nr 348 RUSTY som varit okänd har trillat på plats och blivit just tillverkningsnummer 348.
Samma förklaringens ljus har upplyst oss om att BV 12 nr 466 är just den individen! Båda verksamma i Indalsälvens flottningssystem.
Understundom rycker Redaktionen ut likt nån sorts djurambulans och räddar ett och annat fartyg dömt till avlivning. Erbjudandena är långt fler än vad vi verkställer oftast slutar det med en förmedling till någon godhjärtad svetskunnig kulturbevarare. Ett fall kan vi idag redovisa som slutfört för katthemmets vidkommande. SV 3 nr 279 VARPAREN 18 har fått en ny kärleksfull och tapper ägare! Vi följer utvecklingen med spänning!
En ständig källa till djupt känd glädje är det nya liv Gösta och Sigvard Lidwalls egen ögonsten Ferrina 90 nr 637 LISA fått.. Visserligen i Rättvik men vi har en fördomsfri inställning till denna Siljans avkrok..  David fortsätter sin kunniga omvårdnad och si, det blev sommar även 2018!
En annan Ferrina som hamnat i rätta händer är
F 26 är nr 653 PEGGY BLUE. 
Nylackad med bordläggning att spegla sig i.
Vad gör då redaktionen utanför kontoret? Vi har haft en lustfylld helg med BVB 5 nr 259 KLACKEN som nu flyttestats. Redaktör Winter var med all rätt stolt över att de sjömil av svetsfogar han tillfogat skrovet höll snustorrt. Och drivlinan var bara för läcker för att döljas för omvärlden! Motorhuven för gå till skroten! Här blir det Hot Rod-stuket som får gälla!

2018 05 19

I England firades det bröllop den 19 maj. . Engelsk tronarvinge förenas med utländsk skönhet. Även på Wintervarvet har det firats brittiska traditioner. Och förrättats vigsel. I BVB 5 nr 259 KLACKEN omfamnas en engelsk trotjänare  av en svensk arbetartjej. Vigsel kallat på våra bilfabriker när motor möter underrede. Bosse Erkers förättade firningen och Winter själv var behjälplig med inkilningen.   Redaktionen har även med gemensamma krafter vevat igång BVB 4 nr 707 ALÄNSIAS blivande motor. Rörliga bilder på båda den och KLACKENS uppvaknande LISTER-maskiner utlovas!
BVV 10 nr 2 VINTERSJÖN som gästspelat som Ceylon i Lindesberg har fått nya ägare och nygammalt namn i Gävle. Hon lystrar ånyo till VINTERSJÖN och det gläder storligen redaktionen.  Från nya delägaren Jens Wallin har vi fått bild på sjösätningen i hennes nya farvatten.

Fler Lidwallsbåtar har fått nya ägare. Den först byggda BV 15, nr 7 VÄSMAN är redan på väg till Kungälv där en ny ung och ambitiös ägarkvartett tillträtt som fortsatta kulturvårdare.
Kulturvådare är i högsta grad Fabrikörskan och Fabrikören där det pausas i arbetet med att finslipa BVV 10 nr 1 42 FABBE 
Från Sture Johansson kommer historien om båten som nästan blev skrot  BVV 10 nr 428. Räddad men f.n. utan planer för framtiden. 

2018 05 09

Solen skiner, snön smälter! Vattnets betydelse för sjöfarten kan knappast överskattas. Dock har några av oss fått en större dos diväteoxid/H2O än vad som är önskvärt. Klass 1-varning på många håll i skogslänen! Men framförallt flödar vår längtan efter sjösättning!
Som vi redan berättat har BV 10 O91 räddats och fått ny ägare. Vi har varit i nya hangaren och besiktat. Med förmodan gränsande till visshet har vi också ursprungsbestämt henne!
Traktorbåten nr 582 har lämnat Lindesberg för Vasselhyttan. Vi har bilderna från transporten.
Ungdomsförbundet Sveriges Flotta har flyttat Militärarbetsbåten nr 725 från Vitsgarn till ett varv för välbehövligt underhåll. Vi rapporterar framstegen!
Även den assymetriska BB 12 nr 594 TJOFF har fått sig en överhalning.

Och alla trängtar de såsom hjorten till vattenbäckar...
Ha en trevlig helg, på, under eller i längtan efter en Lidwallsbåt!

2018 04 30

April, april men swish sa det så var det maj!  Förra veckans inrapporterade bilder på  Skåningen nr 515 ATAMAN/LINUS har fått sällskap av fler trevliga bilder. Familjen Grisell promenerade vid Hammarbykanalen och återsåg sina vänners gamla båt flera år efter försäljningen. Påpassligt tog man bilder som 50 år senare anländer till redaktionen ett stenkast från fotoplatsen.
Tre nya bilder på Traktorbåtar, dessa kultförklarade särlingar! Erik Gustafsson bidrar med hoppfulla vinterbilder på Traktorbåten nr 546 TRÅGET. Nils Erik Eriksson visar dollargrinet på Traktorbåten nr 556 MONITOR på en likaledes hoppfull vinterbild. En okänd Finsk Traktorbåt skymtar på ett Youtubeklipp. Vi har adressen!
En sida som alltid fyller oss med många starka motstridiga känslor är ju Bogserbåten nr 560 SILJAN I. Erik Hag har sänt oss ytterligare intressanta bilder från hennes tid i Siljan. Lidwalls verkliga mästarprov, revolutionerade de sista åren av flottning på Siljan. Slutade tragiskt förlist i Engelska Kanalen.
Ni som undrat över vem som är lintotten på bilderna på Nr 515 ATAMAN/LINUS kan få se mer av den unge mannen några år senare körandes sin tuffe lille BV 4 nr 660 BOB. Båten ordentligt föryngrad. Skepparen aningen mer väderbiten.
Kollegan Helena Lundgren-Landin fortsätter att bespana norra Vänern och Klarälvens mynning. Det rapporteras att Okänd nr 1 BV 10 BAM-BAM är i gott skick, redo att tjänstgöra på båtklubben.

2018 04 21

Otaliga är de gånger redaktionen hovsamt skrapat med hoven och bett våra kära läsare om bilder och bidrag. Aktuella som inaktuella. Otaliga är de gånger redaktionen gnäggat av förtjusning över fynd i den havrepåse vi kallar mailboxen! Som t.ex nu när Anders Blom vänligen bisträckt oss en sida från ett familjealbum med bilder från flottningen på Dellensjöarna 1961. Där kan ni beskåda BV 12 nr 224 D 1 54 i manegen bland timmertravarna!
Vi har också nygamla bilder på den rundrumpade BV 12R nr 313 TULKA där där hon fungerar som travtransportör. Eller har hon bara bunkrat bränsle? Tack Johan för bidraget!
Till dagens parhästar kan vi utse Pär Lennartsson och Urban Sondell som bidragit till att vi kan dokumentera ännu en båt BV 12 nr 512 KOLPINA.  Räkneverket visar nu 580 st. En rund och vacker summa!
En sk Skåning nr 515 ATAMAN/LINUS får också stamtavlan ytterligare utredd tack vare Uf Ahlbergs uppgifter och bilder.
Så klämtar klockan för sista varvet, eller i alla fall det sista från varvet idag. Bogserbåten nr 415 ENGERDALEN stretar vidare som trogen arbetshäst!
Än en gång: - Ett stort tack till alla rapportörer! Utan er inget webmuseum om Lidwallsbåtar!
Ut och skrapa nu! ( Du har väl mössa på dig?)

2018 04 14

Även på redaktionen står hälften av stolarna tomma! Det är ledamoten Winter som tillfälligt lämnat de akademiska samkvämen vid Hammarbykanalen för att ägna sig åt praktiskt kulturarbete på det varv som bär hans namn. När han nån gång tittar upp ur småskroven, belåtet leende, är han ändå för lortig i byxbaken för att sitta på stoppade möbler. Vi får fjärrmanövrera redaktionen via bredband och telefoni.
En annan elektrisk modernitet är appen MarineTraffic. Just som den kvarvarande ledamoten satt sig vid tangenterna för denna (veckas) uppdatering pinglade det till och det meddelades att "AXEL departed from Port Guldboda at 2018-04-14 14:15 Local Time". 14.49 var den resan över och AXEL var framme i Port Nynashamn. Tekniskt och metafysiskt intressant  då just Bogserbåten nr 523 AXEL låg i inkorgen för uppdateringar... Allt medan vi förundras över denna tillfällighet kan ni avnjuta bilder på ett ovanligt arbete, nämligen byte av dysa på Wibergs Varv i Husum 1988.  Karl Arvid Svensson var själv med och har sänt oss tre bilder på jobbet.  Kolla också på fältstudien hos Gröna Bolaget ovan nämnda ledamot företog  härförleden i farleden. Bryggkaffe, Snille och Spak!

En möjlighet till en verkligt rolig kulturinsats erbjuds från Lindesbergs Turistbåtsförening som på vår Facebooksida "Lidwallsbåtar på nätet" bjuder ut BVF 10 nr 2 VINTERSJÖN som nu mera heter CEYLON. Om du inte har Facebook så finns lockropet och erbjudandet på båtens egen sida.
På Wintervarvet fortgår arbete med BV4 nr 707 ALÄNSIA och med BV 5 259 KLACKEN. Båda dessa är nu färdiga i plåten och väntar lystet på var sin Lister.

I allt väsentligt känner redaktionen uteslutande stadga och framtidstro!
Vårt Högtidliga Sammanträffande Lidwallsbåtens Dag infaller i år den "2018-08-04  11:30 - 14:00 Local Time at Port Leksand"!  Välkomna med eller utan Lidwallsbåt!

2018 04 07

Påsktider är spaningstider! Redaktionen förstärkt med den i Leksand världskände Fabrikörn företog ett ärende till Göteborg. På släpet ner en Lidwallseka till en kräsen samlare vid namn Bengt Sandinge. På släpet hem ett samlarobjekt i form av en BM 1051 i nyskick. Mer om det senare. Kanske.
Men vi måste ju göra lite kulturell nytta också! I Frändefors fanns en upphittad och inrapporterad tidig BV 10 O91 vilken vi lystet examinerade. Vidare öden f.n. okända men vi håller pollarna för att den slipper förgås i gräsmattan. 
I Göteborg fick vi en hamnsightseeing med Sandinges Sjötraktor nr 790 LILL-PÄR. Paddan, släng dig i kanalen! Här bjöds på fotosafari runt Hamnarbetsbåt/Skåning nr 753 UTTERN! LILL-PÄR fick dagen därpå torrsättas på Gotenius varv. Redaktionen förnekar all kännedom om eventuella samband.

Under tiden har bilder vällt in på BV 10 nr 421 L2 som nu väntar på våren. Vi publicerar också en bild på Sjötraktorn nr 719 BILL, dels för bildens historiska värde, men också för att den innehåller tung överskottsinformation i form av BV 5 nr 259 KLACKEN. Och jo tack, det projektet går framåt!
Klicka på Klacken och de andra länkarna här ovan och avnjut våra nya bilder!

2018 03 24

Vilken vecka! Vårdagjämningen avklarad, nu blir det vårdagar för jämnan! Redaktionen sitter och flämtar med sträva tungor efter allt frimärks- och kuvertslickande. Verkstadsmössorna blev väldigt uppskattade, beställningar har vällt in och mössor har vällt ut! en påtaglig succé! Välkommen att beställa du också!
Skickat har också vår kära läsare Claes-Göran som sänt oss bilder på
Ferrina 31 nr 784 MIO GRUMS.
Vi har noterat att Bogserbåten nr 514 BOLLSTA fått ny färg och ny kulör på skrovet där hon stretar på med Slussenbygget mitt i Huvudkommunen. Vi publicerar också ett arkivfoto på henne från provkörningen 1962. Kul att hytten överlevt i originalskick!
BVB 10 nr 592 AMANDA fick också träffa Lidwalls fotograf. Vad vi förstår eftersom hon hade en styrhytt. Ovanligt tillbehör på BV 10. Men stäven kom inte med på bilden vilket vi beklagar. Fast å andra sidan hade den ändå inte gjort det eftersom den var bortstympad. Se själv!
En fritidsbåt som var arbetsbåt och som inte var den vi trodde är Ferrina 27 nr 778. Den kan ni här se och beskåda på sin jungrufärd på Älven.  Ägaren till det vi nu kallar Ferrina 27 Okänd 101 ville veta mera om sin fina båt så vi rotade i arkivet och tillskrev familjen Rrichardsson i Sjötorp och även den förmodade motorleverentören. Men spåren slutade i en svetsgigg i Fagersta.
En annan båt i den listan är Ferrina 31 Okänd 100 Den är en Lidwallsbåt helt visst  som finns både i sinnevärlden och på Blocket. Vår undran är just nu exakt vilken individ  och vem som ska överta henne?
Vad mer har redaktionen gjort i veckan än att ägna sig åt postorderverksamhet?Jo uppdaterat DFF-listan, ett arv från Anders Winters gamla hemsida om just dessa båtar. (Numera ett biflöde till denna)
BALDER

SVEN och
AXEL har späckats med mer info och bilder!

Du fortsätter att skicka in bilder, vi fortsätter att skicka Verkstadsmössor till alla som är rädda om frisyren i båtbestyren!
2018 03 17

Nya vinjetter på Startsidan och denna Nyhetssida.
Vi för det stolta arvet vidare och har tagit fram en verkstadskeps med samma muntra budskap som på vimpeln. I nacken gör vi diskret reklam för vår webadress. Skydda din knopp och håll alla tankar på plats när du rustar och mekar! För tvärt emot vad SMHI säger är det bara tre månader kvar till sjösättning!
Mera om mössorna och hur du beställer på Kontaktsidan! Tack på förhand för att du är med och sprider Lidwallsbåtarnas varumärke!

Startsidans bild hittade vi i gömmorna och den fyllde redaktionen med stor respekt för vad ett gäng gubbar i Övermo by åstadkom för  sextio år sedan! Av de stora bogserarna båtarna är tre i drift idag.
Trängslet III nr 395  FYREN  har tjänstgjort hos Sjöfartsverket tills alldeles nyligen
Trängslet IV nr 415 ENGERDALEN är dykbåt i Halmstad
Trängslet V nr 416 ERIK jobbar för Gröna Bolaget i Nynäshamn
Trängslet VI nr 417 har däremot havererat under tragiska omständigheter.
Vi har också fina bilder från ett reportage hos Gröna Bolaget där red bjöds på åka och fika i nr 523 NÄCK.


2018 03 12

Äntligen lite nytt på DFF-fronten, Dalälvarnas Flottningsförening. Trots att det egentligen var slut på detta timmerknuffande redan 1970  så lever de flesta båtarna kvar och vissa i ett allt bättre skick, där tex Kraku ser ut att gå en ny ljus framtid till mötes.  Vi passar  även på att uppdatera sidona om Bengt  Laura och Sven  när vi ändå är i stöten.

2018 03 09

Några försynta plusgrader börjar visa sig på några håll i vårt avlånga land. Människorna strömmar till båtmässan för att se det senaste i plastväg. Redaktionen fann sitt stora nöje därstädes i veteranhörnan. Klassiska båtar och en stor expose över ångbåtens historia. Roligt att träffa andra entusiaster som brinner för  sin nisch i det maritima kulturarvet.
I väntan på islossningen kan du avnjuta rörliga bilder till tändkulemotormusik när BV 15 nr 145 bjuder på en åktur!
BV 10 nr 266 VARPAREN 19 bjuder på ett par stämningsfulla stillbilder från förliden sommar. En vacker septemberdag 1957 gör Gösta Lidwall en provtur med Kvarnsvedens nya BV 15 nr 347 BYSJÖN. Han står som alla efterkommande skeppare på våra bilder står. Stående och med enhandsfattning.
Ur redaktionens gömmor dök BV 20 nr 460 HÅBROK upp. En snygg och lyckad återvinning av den första styrhytten. Kontakta oss om den dyker upp på en eller annan radar!
Det där med Sjödumprar smakade tydligen mer i läsekretsen. Vi  publicerar bilder på Sjödumprarna nr 760, 770 och 776 men utan att ha en aning om vem som är vilken. Eller var/om de finns idag.
Slutligen en nyupptäckt båt i listan. Vi har lyckats identifiera BV 12 nr 304 som såldes till Holmen. Räkneverket står på 584 st och tickar fortfarande!

2018 03 04

I slutet av 50-talet började Lidwalls att inse att man behövde bredda kundkretsen och därmed också utbudet. Om man börjat ana oråd beträffande flottningens framtid kan vi bara gissa. 1958 levererades den första regelrätta hamnarbetsbåten nr 368 SANDSKÄR. Läs mera på vår listning av Civila och militära hamnarbetsbåtar! De första större bogserarna som inte skulle dra virke var ju båtarna till Monberg og Thorsen A/S. Se förra nyhetsupdateringen här nedan.
Sen följde Bogserbåten nr 408 HAMNEN som gick till Helsingborg. Vi har nyfunna provkörningsbilder!
Norrköpings hamn beställde en Hamnarbetsbåt nr 475 HAMNEN nådens år. 1961 Provkörd i älven hon med!
1966 var det dags igen Hamnarbetsbåt nr 606 BÅTSMAN provkördes och fotograferades i älven för vidare färd till Norrköping.
 Däremellan hade Klippans Båtsmansstation i Göteborg beställt Hamnbåt nr 547 BÅTMAN 2.  (den hette Båtman, utan S) En båt vi visste en del om och nu stolta kan visa provkörningsporträttet på!
1976 var det dags att återigen se sig om efter nya marknader. Sjödumpern 754 är ett exempel därpå!

2018 02 24

Nya bilder hängs upp på respektive vägg i vårt nu mera smått gigantiska webmuseeum. I dag handlar det mycket om leveranser. Till fjärran och när, i något fall vart?  Vi bjuder på bilder på Pinasser nr 307 -309 där de lämnar ett snöigt Leksand 1956 för tjänstgöring i Franska Ekvatorialafrika. Lokalpressen var där och skrev, artikeln fick en rubrik som i dag hade kostat tidningen heder och ära. Själva leveransen fick dock konsekvenser. Av det mest angenäma slag. 1957 beställde Penta ytterligare tre Pinasser nr 341 -343. Men först skulle de bada i älven vilket vi hittat bilder på!
Bogserbåten ANNE LISE nr 442 skulle till till Danmark och sen möjligen till Trinidad och bygga oljejetty åt danska Monberg og Thorsen A/S. Fortkörning genom Noret dessutom med dannebrogen fladdrande hade måhända även det vållat förargelse idag.
Annars har livet gått sin gilla gång i Övermo. Ordrar kom, båtar gick. glädjande nog hade man för vana att fotografera provkörningar. 1952 skulle BV 5 nr 170 MARIANN exporteras ända till andra ändan av Övermo. DFF gjorde en av sina få beställningar. Bäst att provköra eller om det möjligen är leveranskörningen? ! Fin bild med Norsbro i fonden!
En leverans på medellångt och mera normalt avstånd var när BV 15 nr 145 KROKSJÖN gick till  Ljusnan. Flitige Bengt Fogelberg fann och fotade. Gå vidare längst ned på KROKSJÖN.s  sida och ta en tur med henne i vackra, smala hemma farvattnen.
BVV 5 nr 551 fick Deutzdiesel och varpspel. En något udda kombination. Bäst att köra en sväng med den också!
60-tal betydde ju kulmotor ut - diesel in. Göteborgs Hamnlotsar valde en luftkyld Lister för sin hamnlotsbåt nr 449 KLIPPAN. Grannen Volvo Penta hade ju mest vattekylt. Om det var för att säkra året-runtdrift eller inte kan vi bara spekulera om.
Och annars? Jo tack arbetet med vår egen BV 5 nr 259 KLACKEN går framåt i mellanåt. Nu är framändan till sin fördel, eller jobbet med fören framme. Ni fattar!

 

  •  

     

     



    Tillverkningsskylt

    Vimplar med vårt stolta varumärke

    Marina kvalitetsprodukter i internetbutik

    Nynäs Sjötrafik sponsrar oss!


    Nr 737 Doj-Doj En märklig resa startar

    STOR OTTO Nr 187 Åter en BV 15

    SKÖRVEN II nr 641 en F 90 i 24 knop

    Nr 50 BORGVIK