| Datum |
Uppdatering |
| 2025
10 26 |
På ställtillbakadagen kan man med fördel även
ägna sig att tänka tillbaka. Vi gör en summering av de akter-
mitt- och fördelar som redaktionen äger för närvarande.
Ett mycket lokalt reportage.
Det har visat sig stört omöjligt att dokumentera dessa
klenoder utan att råka få med sig en och annan hem. Utöver
sidan driver vi Samåkningskommisionen som deltar i
större och mindre träffar i när och fjärran. Vi har också
Katthemmet som räddar utrotnings- och upphuggningshotade
stackare. Ett 20-tal har vi donat upp och skickat vidare till
betroddda vårdnadshavare, båtar vi direktförmedlat oräknad.
Elller skickat och skickat - ett dussin har bitit sig kvar.
Redaktionen äger dessa i olika konstellationer, även Mats
Tägtström, Lasse Fabrikörn och Ann-Britt Gudmundsson är
delägare i några.
Åk- och njutbara båtar f.n är:
- BVV 10 nr 254
SIGVARD från 1955. K-märkt med matching numbers på
kulmotor, spel och skrov. Den första räddningsinsatsen.
- BV 4 nr 232 FINA
LINA från 1955. Första samåkningsbåten som nu diskret
skjutsar pratglada damer under Ann-Britts säkra befäl
- Högsjöbåten Ferrina
28 nr 755 KARIN vilar nu ut på land i Hjortnäs efter en
fin sommar vid Siljans gästbryggor.
- Högsjöbåten Ferrina
28 nr 681 MAIRELL följer KARINS exempel fast i Laknäs.
- BVV 5 nr 259 KLACKEN
också det en 70-årsjubilar. Slinker alltid med när det ska
åkas, rolig, robust och röststark.
- Gubbåteln SV 3 nr
293 VB 13 som med sin lilla 5 hkr Säffle drar till sig
intresserade gubbar och gummor var helst hon visar sig. Helt
original med spel. K-märkt.
-BVV 5 nr 103 FEMMAN
också det en bensinsmygare. Nyrenoverad motor och
75-årsjubilar i år.
- BVB 4 nr 468
FORSSJÖ BRUK är en riktig liten brottare med 2 -cyl 18
hkr Deutz.
- BVV 10 nr 142 FABBE
vilar i sitt Fabbernakel i Västanvik. Fabrikören får stilla
begäret med 1:7 -modellen LILL-FABBE tills vidare.
- DFF-båten GÖSTA
kom i sjön i år och ligger nu på sin gamla arbetsgivares slip
i Övermo. Vi tänkte rusta och sälja henne men svår kärlek har
uppstått så hon lär bli kvar.
Dessa båtar är fullt körbara och har alla varit i Siljan i år.
- Körbar men strandsatt är BV
15 nr 187 FANNY. Vattnet har en omvittnat avgörande
betydelse för sjöfarten men inloppet till Västanviks hamn har
varit för snålt med den våtvaran några år.
I Katthemmets vård och vårdkö finns f.n. (kan ändras hastigt
och lustigt):
- BVV 10 nr 123 DELLEN
6. Skrovet på G, Sefflemotorn går som en klocka men ännu
några kilometer ifrån varandra. Men 1 -2 -3 så förenas de tu.
- BVV 10 nr 179 VB 10,
gemenligen kallad Baylinern p.g.a en tidigare tatuering. Hon
har motorn bara 10 meter bort men tarvar lite handpåläggning
innan hon åter är värdig en Sefflemaskin.
- BV 10 VARPAREN 22 nr
274. Fin båt, något matt i pälsen, spelet funkar och
motorjakten är förhoppningsvis på upploppet. Hon ska ju ha 15
hkr som fordom. Inget annat dög åt de sturska
Klarälvskarlarna!
Är du mogen en BV 10, eller två så hör av dig till
katthemsledningen!
Frågor på det?
|
| 2025 10 12 |
Vi i redaktionen håller inte bara på med
Lidwallsbåtar. Under sommaren har vi också varit behjälpliga
med att veda på Ångfartyget Engelbrekt. Som ni vet har
ångbåtar en förmåga att dra till sig sköna typer med allehanda
gåvor och förmågor. En är Harald som gladde oss storligen med
bilder från ett sommarjobb 1966. På Bogserbåten
nr 233 HENNAN och på Traktorbåten
nr 565 T3 i full aktion! Tack!
Tony är maskinist ibland och förbrukar glatt vår mödosamt
travade enmetersved, däremellan roar han sig med att bogsera
med sin BV 5 nr 271
GROVA GRÅLLE.
På vår trevliga Kristinehamnstripp fick vi syn på en verklig
klenod Bogserbåten nr
135 VARNAN från 1951. Bygget av båten finns på en unik
film som klippts ihop av Leksands Lokalhistoriska arkiv.
LÄNK
TILL YOUTUBE OCH FILMEN
Strömsholms kanal har begåvats med en tvättäkta BV 10 nr 78 CASTOR . Castor är latin
och betyder bäver, en flitig gnagare som inte alltid delar
kanalbolagets syn på vad vattendraget ska användas till.
Grattis Kanalen, grattis Castor och bäva månde bävrarna!
En BV 15 nr 45 BALDER
var til salu på blocket. Vi ringde som vi plägar och bad om
bilder. Ett trevligt samtal om båtens ursprung som fick ägaren
att inse kulturvärdet i båten och dra bort annonsen! Så kan
det gå! All lycka med projektet tillönskas!
Hamnarbetsbåten Ri 25
nr 789 BÅTSMAN har övertagits och rustats av Två Sjömän
i Vaxholm. Nu blir det kneg!
Båtsman är från 1979 och en av de sista byggena.
Förstlingen BVF 10 nr 1
LAGGEN är på G att komma i sjön lagom till 80-årsdagen i
sommar. Motor och spel finns i Rältaladan!
|
2025
0914 |
Det tutar upptaget!
Hösten hastar så det är helt normalt. Redaktionen har t.ex
börjat tömma Siljan på rariteter eftersom kraftbolagen blåst
oss på en för sjöfarten ack så viktig resurs - sjövatten!
Mycket beroende på just blåst som lyst med sin frånvaro, då
behövs strömmande vatten till ström. Man får väl ta upp den
frågan i ett annat forum, vi biter nu bara ihop och tar upp.
Men det har inte bara tutat upptaget, det har också
hörts signaler på övertag.
Vårt katthemsprojekt BV
10 nr 101 LOTORP som genomgått en exempellös (men
Ozempiclös) viktminskning har fått flytta norrut till en
skrovlysten Sefflemotor. Vi önskade Staffan lycka till och
vinkade av dem från Wintervarvet.
BV 10 nr 184 PETTER
har fått ny ägare och lämnat Öjesjön. Visste ni att Petter är
ett onomatopoetiskt namn? Petter betyder puttrar på Öjemål.
(Vad onomatopoetiskt betyder får du vänligen Googla eller
AI:a)
Ett annat beskrivande namn fick BV
12 nr 87 GRETA av brukshumorn på Skutuddens såg.
Hon fick där heta TIMMERLUSA med anspelning på arbetsuppgift
och det tempo i vilket hon fullgjorde de samma. Sen 2014
är hon ångdriven, har nu bytt ägare och avser att
förånga och förgylla Storsjöns vackra vatten.
BV 15 nr 285 EKLABO
heter nu ÅSIS II. Även här ett begripligt namnskick då nya
ägaren är Åsa Bremer på sjön Sommen. Ser ut som(m) en tanke.
På Lidwallsbåtens dag brukar det varje år dyka upp nya båtar
och/eller nya Lidwallsbåtsägare. Det är inte roligt, det är
hysteriskt roligt och rejält rörande att viljan att överta
dessa Övermobåtar överlever !
I år gladdes vi åt att BV
18 nr 204 ZUBAIDA fått ny ägare och blivit kvar i
Siljan! Namnet kommer gissningsvis från en indisk film från
2001. Pampigt värre i vart fall!
Full pott på ny ägare, ny i Siljan och med onomatopoesi som
pluspoäng fick
BB 12 nr 594 TJOFF.
Extra roligt också att ägaren är en värdig representant för
kategorin Unga Vuxna med Vettiga Intressen!
Tack alla båtägare att ni meddelar oss
statusförändringar. Kul för redaktionen, läsekretsen och inte
minst för er som kan referera till en uppdaterad dokumentation
vid båtaffärer och K-märkningar.
Det tutar vi fyrfalt för!
|
|
2025
0824
|
Sommaren är kort! Vi gläder oss storligen för
alla som tar kort och skickar till oss!
T.ex Orsa Båtklubb som förevigat sjosättningen av BV 15 nr 130 AGNES.
Eller de på BV5 nr
551 WASA som äntligen kommit i.
BV 18 nr 446 SKRÄCKEN
har också kommit i, men i det fallet i arbete i Väddöviken!
En kort rad i ett annonsblad förkunnade att BV 12 nr 291 var till salu.
BV 18 nr 205
BOGESUND vars bygge vi bevakat med beundran och bävan
har gått åstad och fått ny eldstad. Ottars high tech-okare
drog för mycket vid tillredandet av denna drog. En Windermere
Kettle minsann! Men nu ska den tåla ved. Mindre.
Nästa spännande restaurering vi hoppas få följa är Bogeserbåten 251 BJÖRN. Nya ägare
har tagit itu med uppgiften.
Däremot ligger gamla fina BV
18 nr 207 PÄRLAN och väntar på den rätte. Till salu för
ett handslag, ett Tack! samt en avhämtning från Saltön i
Karlskrona.
Vi fick en kort glimt av BV
15 nr 41 RUTH i en annons för Karholm Strand. Vi skulle
gärna ha mer kortfattad info om hennes tillvaro.
Ett vackert färgkort inkom på
BV 10 nr 362 STAREN, nu i KFF:s snygga kulörer.
Några kort har vi allt tagit själva också!
I Skoghall såg vi traditionsenligt - eftersom det hände förra
året också - redarparen och radarparet Ferrina 90 nr 641 SKORVEN II och Högsjöbåten nr 614
BUSAN. Ägarna till den sistnämnda dök lika
traditionsenligt även upp på Lidwallsbåtens Dag!
Vi försökte även att kort sammanställa Pråmkompaniets
flotta vid besöket på Hamndagen i Skoghall. Som de flitiga
lisor de äro har de nu kort rapporterat in framsteg sen sist.
BV 10 nr 600 KNAPPÅSEN
har fått färg, Traktorbåten
nr 645 BIRGER har fått fart.
Sjötraktorn nr 604
SVARTSKÄR tövar dock på landbacken i väntan på mer
vatten i älven.
Till sist ett kort reportage från ett evenemang som smakade
mer!
Ramnäs
Kulturdagar vid Strömsholms Kanal som ju är som
gjord för att åka Lidwallsbåt på.
Vi återkommer med planer för nästa sommar!
Inom kort!
|
2025
07 24 |
Vad håller ni på med? Ja, inte har vi då suttit på
redaktionskontoret.
Vi har t.ex fått DFF
GÖSTA färdig och visat upp henne för en talrik publik på
Kapprodden i Leksand. Samma kaj där du kanske kommer med din
Lidwalls- eller DFF-båt den 2 augusti!
Berätta för oss snarast vilken båt du anländer i så vi hinner
göra presentationsskylt!
Vi har varit i Kristinehamn och Karlstad, många skönheter har
vi där beskådat!
Bl.a Pråmkompaniets nyförvärv BV
10 nr 600 KNAPPÅSEN som delvis bestrukits med svart färg
och Traktorbåten nr
645 BIRGER som färdigpåstruken och klar låg i Klarälven.
Vi höll också på med slussning i Karlstad. T.ex med BV 10 nr 172:an och BV 4 nr 468 FORSSJÖ BRUK som även fick
göra rätt för sig i Vänervinden.
I Kristinehamn såg vi
BV 10 nr 37 VARPAREN 8 och hennes fina Albinmotor, dock
på olika ställen på den Svahn-Karlssonska egendomen.
Vigsel väntar till våren?
Vad håller ni på med då? Ja så vitt vi vet så köps det och
säljs Lidwallsbåtar.
(Tack för att ni låter oss veta förresten!)
I Ramnäs har just BV
15 nr 502 KALIX landat. Vi ser fram emot en koll under
Kulturbåtsträffen 26 - 27 juni. Självklart ska vi vara med och
kul-tura med tre båtar! Det håller vi hårt på!
En annan f.d Nordkalottare som flyttat söderut är BV 15 nr 522. Via Klaravik auktioner
hamnade hon i det fagra Blötberget.
Militärarbetsbåten nr
725 muckade från Ungdomsförbundet Sveriges Flotta för
att göra civil tjänst i Landfjärden.
BV 4 nr 374 DELLEN
har lämnat Österdalälven och Övermo för Näsremmen i
Lesjöforsbygden.
Vi fick också kontakt på Siljan med BV
15 nr 166 HÉDLUND. En cool båt med BM-maskin och
joystick som nyligen sjösatts i Rättvik.
Ägaren deklarerade föredömligt att man hade för avsikt att
joy-sticka till Leksand den 2 augusti för Lidwallsbåtens dag!
Så nu håller vi på med att göra presentationsskylt för den
kunskapstörstande publiken!
Håll på!
|
2025
06 29 |
Hela året har vi längtat till juni, juli,
augusti... lyder en av vår sommarplågor. Och vips så är juni
till ända! Sommaren är kort - skrev en annan av våra
överbetalda lutsångare. Men det har hänt massor på
Lidwallsfronten i sommarstarten!
I Grängesberg kom målargrejor och bästa
handstilen fram och BV
5 nr 156 SVARTE RUDOLF fick sitt Karlfeltskopplade namn
vackert kaligraferat.
BV 15 nr 412 ALIDA
har inte varit på bröllopsresa till Barcelona som sin
Taube-namne men väl varit ute och röjt i Strömsholms Kanal!
Först ut att nyttja den bäverbråtebefriade farleden var Ferrina 90 nr 667 MI-LO II, på väg till
Smedjebacken och att utbjudas på salumarknaden.
Ett vackert namn men oss veterligen ännu ej
besjunget har BV 18
nr 193 ELINA. Nu får hon en genomgripande restaurering.
Flottarkärlek och -romantik har man ju däremot beskrivit i
toner. Vi kan bidra med en historisk bild från när det begav
sig vid Täktens skilje på BV
15 nr 347 BYSJÖN. Nu heter hon MARÄNGEN men det är en
helt annan kärlekshistoria.
Många äro de som älskar att koka vatten för fartygs
framdrivning. Varför inte köpa Gunnar Lidwalls BV 5 - specialare nr 60X RAN som är
försedd med ångmaskin?
BV 10 nr 600 var
till salu ett kort tag och är nu såld. Och tacka för det!
Vi fick färska bilder på Militärarbetsbåten
nr 731 MILLY där hon låg på land. I bruksskick vad det
föreföll fotografen.
DFF YMER är åter i sjön efter fyra år på
landbacken. Väldigt roligt!
Också i sjön, fast mer i-år-igen, är K - märkta BV 10 nr 172 172:an som vi ser fram emot
att få spela Sefflemotorns lov tillsammans med torsdagen
den 10 juli på Skärgårdsveckan i Kristinehamn och i Skoghall
lördagen den 12. Vi kommer att hålla takten med spelemannen BV 4 nr 293 VB 13!
För som lilla Karin ropade på Taubes blommande stig:
- Här är den sköna sommaren som jag har lovat dig!
|
2025
06 07 |
Nationaldagsfirarhelg! Många äro de som i
dagarna högtidligen talat om vår nations stolta historia.
Låtom oss därför påminna om timmerflottningen, denna
oomkullrunkeliga hörnsten i välståndsbygget.
Några som verkligen bidrar och uppmuntrar minnet av båtarna är
Sjöhistoriska museet. Karolina Matts och Fredrik Blomqvist
arrangerade Sjöhistoriskt Forum i Hallstahammar, vid kanten av
Strömsholms Kanal. Redaktionen inbjöds att hålla ett föredrag
om flottning, Lidwall & Söner och redaktionens
förehavanden i nutid. (Några bilder togs aldrig, arrangörerna
sade sig paralyserade av vår visdom. Vi förtränger att det
skulle ha med våra uppenbarelser att göra )
Kul och hedrande var det i all fall.
I samband med detta bussades församlingen ut til den
högtidliga K-märkningen ab BV
5 nr 382 LELÅNG hos Mikael Eriksson. Och än en gång såg
vi tecken på Lidwallsbåtarnas svåra beroendeframkallande.
Mikael har köpt en till! BV
15 nr 502 som nu heter KALIX.
Vill du också ha en till eller börja samla så är BV 18 nr 204 ZUBAIDA till salu.
Eller varför inte en BV
10 nr 458 MARMA ?
Vill du ha en arbetsbåt av senare datum så är Hamnbåten 789 BÅTSMAN till salu.
Tillverkad 1979 och från Richardssons ritstift.
Vi lever som vi lär, inte samla på oss ofullbordade projekt
men med god planering rädda medtagna älsklingar. BV 10 nr 123 var utbjuden till
försäljning och ett tu tre blev hon medtagen till Leksand och
redaktionens klinik. Med tanke på den tunga proviniensen blev
namnet VILD-HASSE, en legend och korvkrängare. Fortsättning
lär följa under hösten.
Välvårdade flottningsminnen som ser fram emot en ny
seglingssäsong är
BV 10 nr 12 LARS
och
BV 4 nr 720 VAN
Stoltheten för fosterlandet fick en ordentlig injektion när
Bernd Schubert i Nürnberg hörde av sig! Familjen har ett
uppskattat sommarställe i Värmland, en bra bit hemifrån. Nu
fick vi bilder från anno dazumal, Häljebodadagen 2005 när man
gjorde uppskattade passageraruppstigningar med BV 10 nr 76 Varparen 9. Roligt att
man uppskattar skogslänen och flottningsminnen vida omkring!
Vi som står mitt i detta behöver en Nationaldag eller
Lidwallsbåtsdag ( 2:dra augusti) för att stanna upp och gnugga
hemmablindheten ur ögonen!
Kolla också i garderoben vad du behöver förnya, det är 20% hos
Spreadshirt,
Lidwallsbatars
prylshop
|
|
2025
04 27
|
Lurdomens tid - April april! Vädret luras som
förväntat men det vi lurat oss mest på är vad fort almanackan
går nu för tiden! Snart majas det !
Våra egna projekt med BV
10 nr 101 LOTORP och DFF
GÖSTA går enligt plan. Eller plan och plan? Vi jobbar
styrt av vår lust och väderleken, det går fort nog!
LOTORP har badat, alltid en rolig och spännande milstolpe.
GÖSTA har fått upp-rätelse och står nu på högkant för fortsatt
invärtes arbete.
Kul att se att BV 15
nr 483 VARPBÅT 3 dragits in i sjukvårdstältet.
Bogserbåten nr 261
TORRÖN är till salu. Vi la annonslänken på båtens sida
efetrsom den annonseras i Danmark.
Vår sponsor Pråmkompaniet har haft en riktigt tung transport
på Vänern. Till det brukar man så klart Dragaren
nr 647 DRAGAREN 6. Vad annars?
På en vårlig promenad runt Kgl. Djurgården siktades Sjötraktorn nr 698 MR HYDE och
systern sedan gammalt Bogserbåten
nr 514 BOLLSTA . Även de föreföll mogna för storverk.
I förra uppdateringen gladde vi oss åt att vi identifierat 644
båtar. Men April april på dej nu är det 645! Vi
fick nys om SV 3 nr
284 LILL WARPEN via Tommy Moström!
Så kul!
Om du lurar på att köpa en liten båttrailer så kommer vi inom
kort att skiljas från vår TIKI 700 som lastar 584kg och gör 80
knyck med körkortet i behåll.
|
|
2025
03 30
|
Framställningens tid! Vi vill härmed
skriftligen framställa vad som timat sen sist. Räkneverket har
tickat fram ett snäpp! Lidwalls framställde ju 802 båtar och
vi har luskat reda på 644 i och med att vi identifierat och
fått bild på Traktorbåten
nr 581. Tack till spanare Näsman! På bilden ses båten
sträva i is och snö.
Sammalunda gör även Traktorbåten
nr 612 PUTTE på en ny vintrig bild!
Har du möjligen en Sjötraktor
för mycket ( kan man ha det?) så vet red en som gärna vill ha
en!
Annars är det mest vårkänslor! I Skoghall kvittrar småfåglarne
och Helena
har ställt fram Dragaren
nr 647 DRAGAREN 6, klar att trailas till Mariestad för
att assistera Pråmkompaniet i ett eller annat stordåd.
Sjötraktorn nr 604
SVARTSKÄR står också framme, redo för vårrusig
vårrustning. Runt hörnet i samma Karlstadsförort har även BV 10 nr 56 BAM-BAM
kommit i.
DFF båten ANTON
är nu lika grön som en vårvecka! En fin gammal nitad
trotjänare från flottningsepoken i Dalarna.
Det har också framkommit att BV
10 nr 362 STAREN har fått nya ägare.
Likaså har BV
15 nr 348 RUSTY.
Från Kongens By fick vi in bilder på en meget flot upprustning
av en svensk trotjänare från flottan. Militärarbetsbåten
nr 689 är redo för hygge!
Tack alla för inskickade bidrag och
bulletiner!
Tack alla sponsorer som valt att stötta sidan ännu ett år!
Glöm nu inte att framställa grillen!
|
|
2025
02 27
|
Det vänder i flera betydelser.
Ljuset, det livgivande, har börjat återkomma och vi går
snabbt mot en vår och sommar. Därför har vi
sammanfattat kända träffar som har med Lidwallsbåtar
att skaffa. För
er planering ta och titta in här
|
|
2025
0209
|
Nu vänder det! I alla fall på redaktionens
katthem för övergivna stackare! Mer nedan!
En som verkar helt oberörd av väder, vind och
vinter är Bosse Sättare med sin fina BV
12 nr 269 HÅLLDAMMEN. Vi fick bilder på när hon även i
år ligger infrusen på Blidö. Alla som sett en söndertjälad
Seffle ryser och förundras. Tricket är ett vinterkylsystem med
20 liter frostskyddsvätska. I början av februari begåvades
också vår FB-grupp med ett filmklipp där Bosse är ute och
bryter is med en lagom fickljummen maskin.
I antikhörnan har vi lagt in en ny historisk bild på gamla
fina Nr 206 GERDT.
Hon byggdes som öppen ångbåt och moderniserades av Lidwalls så
till den milda grad att hon fick eget tillverkningsnummer. Nu
ligger hon i Österdalälven i bättre skick än någonsin.
Av de seriebyggda båtarna var BV 18 den näst största. Alla
skräddarsydda för sina beställare. BV
18 nr 185 MÅLLÅNGEN har återupptäckts av vår eminete
skrov-och hovleverantör PG Tomberg.
BV 18 nr 228 AXEL
har genomgått många lyckade modifieringar och är nu till salu.
MÅLLÅNGEN hade en Skandia vid leverans 1953, AXEL en Seffle
när hon lämnade Övermo 1954. Nu har båda
trycka-på-knappen-motorer.
DFF BERTIL har
fått sin Seffle urlyft men inte för att bytas mot något
simplare. I Venjan vet man att vårda flottningsminnen. Motorn
ska till kulmotorklinik i Sandviken för genomgång.
Hur var det då med vändningen?
Det har faktiskt redan vänt. I väntan på nya användare har DFF GÖSTA och
BV 10 nr 101 LOTORP
i veckan lagts uppochner. Då ingen av katthemmets veterinärer
är 60 år längre har vi lärt oss att både båtar och operatörer
mår bättre av att vi lägger lite energi på ergonomi.
Tjänlig väderlek och duktiga traktorförare möjliggjorde nästa
steg i respektive restaurering.
Botten upp!
|
2024
12 22 |
När nätterna blir långa och kölden sätter in
tar redaktionen och samlar hela läsekretsen sin...
Hejsan Hoppsan Fallerallera vad 2024 har blivit bra!
Denna sida och Facebookgruppen växer i visdom och deltagare!
Nyheter strömmar in om nyupptäckta, o- och välkända
Lidwallsbåtar. Vi kan nu räkna 644 identifierade!
Katthemmet har fått göra nytta för stackars övergivna båtar
och originaldelar. Samåkningskommisionen har farit vida
omkring med kulturarvet i släptåg.
Vi kan ju börja med åkningarna:
- I juni bar det av till Säffle med BV
4 nr 293 VB 13 och BV
10 nr 194 BILL på Föreningen
Sefflemotorns Båt och motorfest. Vi fick också bevittna
hur BV 10 nr 172
blev K-märkt av för högtiden tillresta dignitärer från
Sjöhistoriska Muséet.
- I juli åkte vi till idylliska
Nora för att fira passagerarbåten
nr 639 PLASKUS. Vi företog också en rafflande åfärd med
fyra små varpbåtar. Över och under bäverfällda trän. Kunde
slutat i ofärd om vi inte kunnat dra loss varandra.
- Och givetvis traditionen nästan lika gammal som grisfötterna
på julbordet Skoghallsådrans
Hamndag/ Flottningsbåtens dag!
- I augusti blev det sedan Lidwallsbåtens
dag i Leksand! Bättre väder och fler båtar än någonsin!
Bildreportage finns länkade till alla ovanstående och alla
tiders tidigare på Event,
Möten & Utflykter.
Katthemmet har också varit på resa:
- Till Lotorp för att banta och bärga den något överviktiga BV 10 nr 101 LOTORP.
- Vi var till Väröbacka för att rädda två åtråvärda
originalpollare. På hemväg slog vi nattläger på det unika Sheep
Inn i Prästbol och fick en förnämlig visning av
Andelsföreningen Bogserbåten Borgvik's verksamhet. De med BV 10 nr 12 LARS du
vet!
- Mångfald är ju något eftersträvansvärt varför vi i juli tog
hand om en Övermoproducerad Varpbåt
typ B GÖSTA. Bräckt vatten ger en intressant lyster åt
ytrost.
- I september var det att haka på stora trailern igen och
leverera BV 10 nr 194
BILL till Jacob och Michael Lidwall i Fengersfors.
- En kortare resa till redar- och radarfar Ulf Busch på Muskö
medgav även en närmare flukt på Gröna
Bolaget/ Nynäs Sjötrafiks biffiga bogserare
nr 416 ERIK och nr
523 AXEL.
- Stora höstturen styrdes till Kalmar där vi tog hand om Militärarbetsbåten nr 723 STURE's
dieseldrivlina. STURE är ju nu för och i tiden eldriven. Det
blev ett hattrick då vi också påträffade Militärarbetsbåten
nr 726 PIGGEBÅTEN och dennes belåtne ägare. Och förstås
en ordentlig förevisning av Kalmar stads bogserbåt
nr 524 WILLE. STURES axel fanns i Lidköping hos Rodahl Marin
som levererat elmotorn och alla grejor runt i kring. Också det
ett trevligt och lärorikt besök! Det finns många delar på en
propelleraxel!
- Som bonus stannade vi till i Grängesberg hos ångbåtsvetaren
och dito veteranen Mauno. Han var på besök till oss med
trailer i juli och fick med sig BV
5 nr 156 SVARTE RUDOLF. Det hade hänt massor på den
båten i Maunos garage!
Hemsidan rullar som sagt på med bra tryck!
- Nya bilder på Militärarbetsbåten
nr 728 STERNHOLM som f.ö har Fordfyran kvar ombord.
Behöver du en NG 4 så vet vi en nygenomgången.
- Vi vet också mer om BV
10 okänd nr 109 BRITA, vi kan korta ner listan till 2-3
kandidater. En mängd historiska bilder har inkommit.
- Ur publikhavet för ett av Fabrikörens bildande och bejublade
bildvisningar dök nya uppgifter upp om Inspektionsbåten
nr 381 ISAB som vi tacksamt noterade!
Som ni förstår har vi haft ännu ett livat
Lidwallsår! Vi tindrar redan med ögonen och värre lär det bli
när vi får äntra 2025 tillsammans med läsare och vänner!
Stort tack för i år och ha dig en Riktigt God
Julhelg, exakt som du vill ha den!
Önskar redaktionen Anders Mats Lasse F
|
|
2024
12 08
|
Julstädning! Motorn i denna sida är alla
inskickade bidrag! Vi får mail, samtal och facebookinlägg i en
aldrig sinande ström. Redaktionens tacksamhet härför vet inga
gränser. Vi uppdaterar allt på båtens sida så fort det kommit
in. Men ibland släpar nyhetsaviseringen efter. Det kan fattas
någon bild, krångla i skrivmaskinen eller inte passa in i
nyhetsartikelns lågt ställda publicistiska ambitioner. Eller
så är det bara slarv, ingen av oss i redaktionen är ju 60
längre..
Nu kom dammsugaren fram och vi sorterar aviserat och icke.
I september fångade Tobbe Ericson Bogserbåten
nr 700 LOTTE. Ett kärt återseende!
I somras anlände Traktorbåten
nr 645 BIRGER till Pråmkompaniet i Karlstad. De hade
redan tre men Bengt Sandinge är anhängare av den något yviga
måttlighetsprincipen - En till gör väl inget?
Den välskötta BV 18
nr 409 LAXEN har fått ny hemmahamn i Nusnäs och vi fick
bilder!
Martin Elfvin fångade den stockholmsbaserade BV 15 nr 349 BOMAN på väg över de
vatten kungen själv badat i! Köra kulmotor på stadens vatten
väcker våldsam glädje i grannskapet. Vi vet av egen
erfarenhet!
Bland småttingarna händer också lite smått och gott. Stefan
Nordgaard återsände BVV
4 nr 530 HÅRGA till den ursprungliga verksamhetsorten i
Gårdvik och äntrade BVV
4 nr 374 DELLEN som delägare.
Bogserbåten 251 BJÖRN
ligger kvar i Näsviken och hoppas på den rätte.
Fina invärtes bilder på Bogserbåten
nr 775 ASPÖ. Stil Klass Finess som alltid hos
Stenungsunds Hamntjänst.
På DFF-sidan hände det också grejor, DFF STEN och ett
landrensningsflot t.ex!
Landrens-vaförnågot? Bilda dig på dalaflottning.se/landrensning
!
Och vad hittar vi väl här? Ännu en nyupptäckt
båt! Marcus Lithen grävde fram och räddade BV 10 nr 35! Andreas L och Daniel
Näsman dokumenterade och rapporterade!
Mer städning och nya bidrag följer!
Julklappstips! Överraska din käraste vän med
en fräsch Lidwallsvimpel.
( Några få tillverkningsskyltar finns också kvar).
Och/eller din kropp med en fin Lidwallströja
från vår hovleverantör Spreadshop!
Renar och tomtar är ute! Nu är det symboler för
hållbarhet som gäller.
T.ex Lidwallslogotyper!
|
2024
11 17 |
Du tror inte på det här, eller hur? Men listan
handlar om okända... nånting sådant kvad Olle Adolphson
när det, så att säga begav sig.
De flesta av de nästan 700 båtar vi hittat kan vi härleda till
den kompletta samling av tillverkningslistor och kort vi
förfogar över. Motornummer, geografi känd beställare etc.
Eller bara hederlig metodisk uteslutning. Dessa finns i på
sidan KÄNDA
BÅTAR
Men några okända djur dyker upp, de företer alla kända tecken
på att vara Lidwallsbåtar men vi kan inte med säkerhet säga
vilken. De listar vi på sidan Oidentifierade
och okända båtar. Men emellanåt och med läsarnas hjälp
dyker en pusselbit upp som gör att vi kan artbestämma den och
flytta den till de kändas skara.
En sån okänd som vi lagt mycken möda på att identifiera är den
alltjämt okända Skåningen O 112. Andréas Lithen i Sundsvall
köpte arbetshästen i september i år, Danie Näsman har krupit
på alla fyra och hasat på rygg i sina spanarmödor. Men Icke. Skånska
Cement/ Skanska hade 48 Lidwallsbåtar (Lista!) som fick
slita hårt, tillverkningsskyltar och sånt pynt åkte ofta av i
farten..
Den allt annat än okände David
Karberg har föredömligt tagit rara semesterdagar till
båtspaning i Västerled. På Haldenvassdragets kanalmuseum i
Ørje hittade han BV
4 nr 190 BAA 471 och BV
5 nr 137. Minsann låg där inte Traktorbåt
typ 1 nr 477 TYRIHANS också? Belåten efter detta
hat-trick fick han också syn och tog bild på BB 15 nr 53 DRAUGEN VB 80 vi Fetsund
Lensers Flottningsmuseum, som en bonus!
En fin ansamling av kusinerna från Dalaälvarnes
Flottningsförening dök upp på förlidna Lidwallsbåtens dag. Där
kunde beskådas:
DFF BENGT från
Rönnäs
DFF BUNKEPÄR
från ORSA
DFF TORSÅNG I
från St Skedvi och
DFF UNTRA
från bryggan mittemot.
Från Vikarbyn och för egen maskin kom BV
10 nr 299 BRUNO. Hem kom hon också på något vis.
Reportage om Lidwallsbåtens dag 2024 kommer!
Praktiskt med båtträffar ur fotosynpunkt!
I sommar kan du träffa BV
5 nr 382 LELÅNG m.fl Lidwallsbåtar i Ängelsberg! Tills
dess kan du koll den sissa pärlans sida!
Eller varför inte köpa BV
12 nr 201 ROBIN HOOD? Ängelsberg har ju förbindelse med
de sju haven via Strömsholms kanal, du vet. Bo ombord går
också utmärkt enligt uppgift.
Till sist en Skåning vi har koll på och som kommer att hålla i
minst 45 år till, BB
nr 792 LUCAS . Den var den sista båten Skanska köpte av
Lidwalls. Bara 10 båtar till lämnade Övermo efter den.
Sjöbyggnationer Shipping & Marine Projects i
Stenungsund har rustat den snyggt, snabbt och proffsigt
som bara de kan.
Som du ser, de okända båtarna - många är långa och svåra att
fånga, många är stora som hus eller så.
Vi uppskattar om du ögnar igenom okända listan och förser oss
med ledtrådar, de flesta är små, mycket små men ger ändå
värdefull kunskap!
|
|
2024
11 03
|
Kvartalsrapportsäsongen är här! Många försöker ju att styra
framåt genom att titta i backspegeln. Men någon koll på
historien ska man ju ha och förhoppningsvis lära av den. Eller
bara glädjas över att saker går framåt.
Vi på Lidwallssidan vill ju inte vara sämre och kommer här med
en nulägesrapport från våra projekt. Båtar från
Samåkningskommisionen - vårt fasta tonnage och från Katthemmet
- upprustningsdetaljen. Vilken båt som tillhör vilken
avdelning är lika flytande som de flesta båtarna.
Men först en mycket spännande milstolpe i Lidwallsbåtarnas
historia! Den första elbåten i yrkesfart! Hamnarbetsbåten nr 723 STURE har blivit
batteridriven!
Hon används i Kalmar Hamn för manöverträning av blivande
sjöbefäl. Spänningen är olidlig för oss att få
följa denna banbrytande utveckling. (Och om råkar pilla på
kopplingsdonen.)
Så var det Kvartalsrapporten:
Högsjöbåtarna nr 681
MAIRELL och nr
755 KARIN är uppe. Samma blandade känslor av lättnad när
höststormarna river i Siljan och vemod över att sommaren är
slut.
BV 10 nr 254
SIGVARD är uppe på sin slip.
BV 5 nr 259
KLACKEN blev som vanligt sist upp. Bra att ha i
ifall det behöver assisteras, men nu är hon uppe. På
nyinförskaffad trailer dessutom.
Småttingarna BV 4 nr
468 FORSSJÖ BRUK och BV
4 nr 293 VB 13 är ur sjön sedan en månad.
BV 5 nr 103 FEMMAN
är uppe på Västanviksfilialen.
BV 10 nr 101 LOTORP
har avslutat sin kirurgiska bantningskur, lämnat Västanvik och
står nu på Wintervarvets rehabavdelning.
Kvar i Västanvik står DFF
GÖSTA och väntar på minsta lilla vårtecken.
Under perioden har ju också BV
5 nr 156 SVARTE RUDOLF och BV
10 nr 194 BILL hittat nya goda vårdnadshavare.
Till Samåkningskommisionen har inbjudan inkommit till
båtträffar i Kristinehamn och Ängelsberg i juli 2025, förutom
att vi, vanemänniskor som vi är räknar med Skoghall och
Lidwallsbåtens dag. Vi återkommer med tid, plats och kanal
(!).
Redaktionen hyser gott hopp om framtiden. Till dig som
vill investera kan vi utfästa att det fortfarande inte finns
något som slår en Lidwallsbåt i kul/krona!
|
|
2024
10 06
|
Nu är den stolta vår utsprungen, den vår de
svaga kalla höst - skrev E.A. Karlfeldt där han satt vid
Opplimmen i Leksand och rimmade för glatta livet och
brödfödan. Och visst har kylan varit svag i denna vår höst?
Men båtar ska upp, drömmar om våren exekveras och många båtar
i Lidwallsflottan har bytt ägare.
Ett ägarbyte som glatt redaktionen oerhört är att BV 10 nr 194 BILL har fått ett nytt
hem nära Billingsfors, som ju var den ursprungliga
verksamhetsorten. Michael Lidwall som är barnbarnsbarn till
Lidwallsgrundaren Erik anmälde sitt intressen att bli
kulturförvaltare på Lidwallsbåtens dag. Tre mil hemifrån har
han Sefflemotorns vänner som enligt uppgift gärna bistår med
råd och handpåläggning!
Högsjöbåten nr 646
ADRINA har nya ägare som föredömligt rapporterat
händelsen till oss.
BB 12 nr 594 TJOFF
väntar på den rätta att ta över.
En som varit båtnödig länge är Andreas. Nu har behovet fyllts
av något så fränt som en Skåning
O 30 FROG VERDI !
Den nyligen till Mora hemförda BV
10 nr 2 VINTERSJÖN har varit ute på tur, full i glada
gubbar som alla ser hösten i vitögat och kallar den vår!
En glädje likt vårkänslor upplevde redaktionen när Johan från
republiken Jämtland rapporterar in en hittills oupptäckt BV 12 nr 129 TUFFEN. Det blir av
förståeliga skäl längre och längre mellan gångerna ju fler vi
hittat. Vi stegar fram räkneverket till 643 och slår upp
hur onomatopoetiskt stavas, för det är vad det är, namnet
TUFFEN.
Tack för alla inskickade bidrag! Och för att du läst ända hit!
|
2024
09 15 |
" Minns i november den ljuva
september.." hette det i visan, späckad med svåra ord
som Redoboget och Timbre. Redaktionens absoluta
rekommendation är att inte vänta till i november utan att
fullt ut njuta september redan nu medan den pågår! Varför
inte i en trevlig Lidwallsbåt?
Ottar har ju fått BV 18 nr 205 BOGESUND redobogen.
Vi har delat hemsidan i en om historien och en om de fortsatta äventyren fr.om
sjösättningen som ångbåt. Bilder på ett fint
knippe fritidsbåtar i Grums har inkommit från Thomas
Widlund. Högsjöbåten
nr 614 BUSAN och Ferrina
90 nr 641 SKÖRVEN II låg fint förtöjda när Ferrina 31 nr 784 JOHNNA
passerade. Alla tre har vi tidigare haft förmånen att bese i
Skoghall!
Efterlysning! På bilden på SKÖRVENS
sida passerar en Ferrina 90 med vitt skrov och mörk
överbyggnad. Vilken båt är det? Maila redaktionen, först
öppnade rätta lösning avgår med äran!
I sjön Van har det också
upplevts. BV 4 nr
720 VAN och BV
5 nr 260 VANDALEN förgyller denna Vansbros pärla.
Dofter vi anar... Katthemsnytt: BV
5 nr 156 SVARTE RUDOLF har fått ett nytt hem hos en
betrodd vårdnadshavare. Den skulle ju blivit en kopia
av vår BV 5
nr 259 KLACKEN vars timbre fortsatt ljuder i Övermo.
Lisbeth som har en svaghet för BV 15 har dokumenterat BV 15 nr 58 BOSSE som går i repris
på stora kanalen.
En sedan länge bortkommen båt dök
oförhappandes upp på en av Klaraviks auktioner - se denna
länk. Stålbåtsbygge,
Jokkmokk, Klaravik auktioner Vi tog genast
kontakt med auktionsfirman men fick inte låna några bilder
till vår hemsida. Båten är med största sannolikhet BV
15 nr 502. som i skrivande stund förefaller finnas i
trakten av Jokkmokk. Första livstecknet sedan Lidwalls
provkörningsbilder från 1962
Tack för alla bildbidrag och för
att du vill följa följa följa...
|
|
2024
08 25
|
Semesterfirarna har återgått till sina
ordinarie sysslor. Skolorna börjar en ny termin. Några
Lidwallsbåtar skola träda i nya gärningar.
Traktorbåten nr 574
STORA har fått nya uppgifter som pråmknuffare.
Militärarbetsbåten nr
728 PIGGEBÅTEN har redan fått pråm.
BV 15 nr 174 LILLA
TRÅGET´s transmogifiering från varpbåt 1952 till
fullutrustad modern bogserare har vi följt med stort intresse.
Nu är hon i sjön, redo att göra rätt för sig.
Bogserbåten
nr 591 DRAGAREN 1 ligger på auktionssiten Klaravik och vill ha ny ägare. Till
nytta och/eller nöje.
BV 18 nr 191 SOLÖN
har bytt ägare vet vi.
BVF 10 nr 2 VINTERSJÖN
har återbördats till Siljan och ingår nu i ångbåten FLOTTISTENS
flotta.
Ferrina 31 nr 785
SHAZMIN har också ny ägare.
Den gamla fina BV 15
nr 40 BÖLJA dök upp på Lidwallsbåtens dag. Väldigt
glädjande, hon låg ju ofärdig på land under många år. Puh!
I efterbörden av Lidwallsbåtens dag har flera
Lidwallsbåtsägare åter tagit itu med sina avstannade
projekt.
Bara en sån sak?
|
|
2024
08 04
|
Rörd och lite skakad. Rörd över upplevelsen och responsen
från firandet av Lidwallsbåtens dag. Lite skakad efter allt
kul kulmotorerande. Rekord i båtar på utsidan av kajen och
publikrekord på. Trevligt och uppskattat fika på
ENGELBREKT. Många fina bilder och varma ord har vällt
in på facebook under söndagen.
Det var en mäktig upplevelse att köra med K-märkta VB 13
uppför älven från Övermo med ett tjog veteranbåtar efter.
Bakom alla tankar om rangeringen på Kajen så dök tanken upp på
vad gubbarna som byggde båtarna hade tänkt om de vetat.
Svindlande och våtvärmande! Anna-Britta och Yngve Wästgärds
som finns med på gruppbilden från Erik-kaffet 1960 kom och
hälsade vilket var väldigt roligt och hedrande!
Totalt räknade vi in 23 båtar förtöjda . 20 var Lidwalls och
DFF, tre udda fabrikat men också de av rätta
virkeshanteringen! Ytterligare ett par-tre kunde också siktas
på älven för den skarpögde. Samt stackars DFF GÖSTA som gömde
sig i buskarna, än så länge svårt inkontinent.
Varje båt är en liten glädjespridare, tillsammans på en scen
blir det överväldigande. Svårt att nämna någon men BV 15 nr 40
KYRKBÅTEN BÖLJA och DFF TORSÅNG I var två fina debutanter i
sammanhanget. (Här kom jag på fem till i skrivades stund. Vi
släpper det. Man ska inte jämföra skönheter).
Sen är det ju det här med alla fina människor. En
facebookföljare från huvudkommunen uttryckte sin förundran
över mängden trevliga människor i "Lidwallsbåtsrörelsen". Ja,
och? Det är ju det som är grejen!
Folk från när och fjärran t.ex. Alnön, Växjö,
Krokstrand, Värmlands, Västmanlands och Dalslands kust- och
inland. För att bara nämna några jag hann hälsa på.
Vi vill att dagen tjänar som inspiration och uppmuntran till
fortsatt kulturvård. Det dök upp ett par tre entusiaster som
återfick entusiasmen och skulle ta tag i avsomnade projekt i
vinter! Redaktionen bistår gärna med råd och dåd. Vi kan ha
något skrov över också om det skulle vara så.
Några av Erik Lidwalls barnbarn, barnbarnsbarn och
barnbarnsbarnbarn fanns också på plats, var och en med sina
minnen och nu ett nytt. Ett barnbarnsbarn beslutade
också på plats att åka hem, dra på sig blåbyxorna och bevara
båt.
Båtarna lär ju finnas kvar i 80 år till med det breda
intresset vi ser!
Ja må de leva - Lidwallsbåtarna!
/mats
Tack alla som kom! Tack till Dalarnas Båtförbund för
stöttningen, till Sjöräddningssällskapet för sällskapet,
till kaffeflickorna och vattenkokarna på Engelbrekt, till
Anders H för utemöbler, Aback och Åkerlund för ljud,
till alla som skickar fina bilder och klipp!
Tack till fysiskt och mentalt närvarande lekkamrater i
redaktionen!
Och inte minst till Övermo by för att vi får hålla till på
Varvet!
|
2024
07 21 |
Sommar, sommar och sol, havet och vinden
och doft av Cuprinol...
eller något ditåt. Vi var ju i Karlstad
på Skoghallsådrans Hamndag , sol och väldoft var det. En
för redaktionen och den större vänkretsen omistlig tradition.
Ännu mer väldoft bjöds det i Säffle
i juni när föreningen Sefflemotorn värmde på och
sparkade igång nedanför Bruces verkstad. K-märkning och hela
programmet. En ny omistlig tradition har sett junidagens ljus!
I Nora firade den fina turbåten
nr 639 PLASKUS 55 år. Vi var lite osäkra på
bokningsläget 2029 när hon fyller sextio så vi drog ut att jubilera henne redan
nu. Inte mindre än fem fina fartyg firade femtifemåringen
. Lite bäversafari hanns också med!
(Reportage under länkarna ovan)
Så långt Samåkningskommisionens göranden och låtanden.
Katthemmet har återigen gjort en insats för en åsidosatt
stackare. DFF-båten
GÖSTA , frisk inombords men inkontinent och lite matt i
pälsen. Byggd 1947 på Flottningsföreningens varv och alltså
kusin med Lidwallsbåtarna. Troligen samma fader. Övermo är en
liten by...
På båtfronten åks, köps och säljs det som aldrig till förne!
Högsjöbåten nr 646
med ett förflutet i själva Televerket har fått ny ägare och ny
skrovfärg som pricken över i som i invärtes renovering.
BV 15 nr 285 EKLABO
är till salu på Blocket.
Ferrina 31 nr 785
SHAZMIN har ny ägare och finns i Norrköping.
BV 18 nr 191 SOLÖN
har också ny ägare
En verklig veteran BVF
10 nr 2 VINTERSJÖN är till salu.
Vår fina BV 10 nr 194
BILL väntar fortfarande på den rätte. Under tiden
sprider hon glädje och välljud i Siljan och skogslänen.
Företrädesvis i Värmland
BV 15 nr 174 LILLA
TRÅGET är nu i yrkesmässig drift.
BV 12 nr 498
NILS-OSKAR har också fått göra rätt för sig.
Från Västanviksfronten meddelas att BV
10 nr 142 FABBE har bogserat hem en roddbåt, Lidwalls
fabrikat och typnamnet SILJAN.
Innan vi påminner om Lidwallsbåtens dag i Leksand den 3
augusti vill vi också visa festivalbilder från en ohyggligt
naturskön plats. BVV
10 nr 76 VARPAREN 9 har återigen gjort succé i
Norheimssund!
Vi påminner om Lidwallsbåtens dag i Leksand den 3 augusti. Låt
oss veta om du kommer med båt! Vi ska informera folk och
fotgängare om vilka rariteterna på älven och vid Kajen är!
Fortsatt ljuvlig juli på dej!
|
|
2024
06 21
|
Stort Midsommarnummer!
Här följer sju sorters Lidwallsbåtar du kan lägga under kudden
och drömma vackra drömmar om den som blir just din
tilkommande. Lidwallsbåt alltså.
En ny traditionell högtid inleddes i Säffle av Sefflemotorns
vänner den 8 juni.
En verklig midsommarafton för kulmotorkulier! Kulmen var när
Karolina Matts och Fredrik Blomqvist från Statens Maritima
museer förärade BV 10
nr 172 172:an en K-märkning. Denna sida förekom också
med namns nämnande som en för intendenterna ovärderlig källa
till fakta och historia om K-märkningskandidater! Tack!
Vi närvarade också med vår K-märkta SV
3 nr 293 VB 13 och BV
10 nr 194 BILL som gick som en våt midsommarnattsdröm..
Drömmer du om något större så kan vi tipsa om
att BV 15 nr 285
EKLABO söker den rätta.
Eller känner du mer en dragning åt Dragaren
nr 624 JÄDRA så kan hon också bli din!
Det där kan vara så olika
Men minns vad en vis man sa:
Visioner utan åtgärder är bara drömmar.
Åtgärder utan visioner är bara tidsfördriv
Visioner kopplade till åtgärder kan förändra världen!
Människor med tydliga visioner som jobbar på i
färdriktningen är ägarna till
BV 15 nr 42 BARKEN
och
BV 15 nr 40 BÖLJA
(som f.ö burit det för dagen passande namnet Kyrkbåten).
Så kul att följa deras och alla er andras kulturgärningar!
Ha sköna drömmar om dina kommande sjöstunder och fina
reflektioner över de småbåtar som varit med och byggt landets
välstånd!
Ha en riktigt midsommar önskar
redaktionen från hjärtat av konungariket!
|
|
2024
05 24
|
Pingsttid är dänryckningens tid tänkte Ottar
och ryckte dän pressenningen från sitt projekt - att göra
ångbåt av BV 18 nr
205 BOGESUND. Ett ryck som verkligen avslöjade ett lyft!
Vi har ju följt arbetet in i minsta välgjord detalj, nu fick
vi se hela härligheten! Vi la ut Ottars bilder på vår
Facebookgrupp och hans kulturgärning fick välförtjänt
rekorduppskattning med över 425 gilla-tummar bara i den
gruppen!
Kvar under pressenningen ligger Skåningen
nr 311 MB 3 GRÖNINGEN. Men Marcus känner ingen press för
det, den är välhållen och vintern har ägnats åt
motorrenovering och god vård av Nynäs Sjötrafik och Gröna
Bolagets andra Lidwallsbogserare.
En annan proffesionell brukare är RYAB som snyggat till sin BV 15 nr 476 MARTA.
Fler Lidwallsbåtar är på väg in i firman. En Till har
aldrig skadat nån!
Nusnäs Båtklubb har förvärvat BV
18 nr 409 LAXEN och har börjat peta i prickarna i övre
Siljan. Ett underbart vårtecken att hänryckas åt. Spelet har
fått gå från bord till förmån för en kran som passar uppgiften
på pricken. Du kanske behöver ett gediget spel? Lätt att bli
beroende har vi hört.
Med rumpan bar ligger Högsjöbåten
nr 681 MAIRELL, den avdragna täckelsen avslöjar nya fina
grabbräcken och en aktre pulpit. Smedbragd i rundjärn.
Bredvid henne ligger BV
10 nr 194 BILL i princip klar för sin debutantbal i
Säffle bland andra Seffle-made båtar och motorer den 8 juni!
Kom och kolla vetja!
Ett något större arbetsinsats krävs innan våra skyddslingar BV 5 nr 156 SVARTE
RUDOLF och BV
10 nr 101 LOTORP kommer i sjön. Men det trillar på för
båda, en kapning här och en svets där. Vår devis är att Det
ska vara kul och inte göra ont.
Vi kan gärna dela med oss av denna smärtfria och sanna glädje
om någon driftig person vill ta över halvvägs och fortsätta
njutningen.
BV 5 nr 259
KLACKEN puttrade Listerglatt igång efter vintern vilket
förtjänade ett skrovmål. In- och utvändigt av samtliga på
skrovet förekommande kulörer och kvaliteter. Snyggt men inte
pråligt.
Vårbestyren pågår verkligen i vår vänkrets av
stålbåts(fins)makare.
Ägna också en medlidandets tanke åt alla stackare med
plastbåtar som sliter mellan klägg och styren!
|
2024
04 21 |
"Den som gör en resa har något att berätta"
präntade Matthias Claudius (1740 -1815). I dag när
"resa" ligger på floskeltoppen förtjänar det att påpekas att
han menade förflyttning i rummet och inte nån yrkeskarriär,
viktminskning eller något hysteriskt renoveringsprojekt.
Låt oss därför redogöra för ett par, tre resor i geografin som
redaktionen & co nyligen företagit.
Den första gick till Bålsta i grannlänet. Vi träffade makarna
Nyman som varit första ägarna till Ferrina
90 nr 631 JUNTS II. Fina bilder, härliga minnen och gott
fika blev frukten!
Som framgått av Facebookinlägg har vi även två gånger besökt BV 10 nr 101 LOTORP
i Finspångsförorten med samma namn samt även hemfört densamma
till tryggheten på Wintervarvet. På första lotorpsturen
puttrade vi även vidare till Väröbacka och räddade ett par
pollare från den nyligen hädangångne Skåningen
nr O31 SVEN. Vi hade en trevlig minnesstund med kaffe
hos Pål & Kajservice och fick lära oss om bl. a Hamnarbetsbåten nr 576 FREJAS
"resa".
Stärkta och sturska av lunchen senare den dagen snokade vi oss
oanmälda in hos Stenungsunds Hamntjänst AB och blev direkt på-
och välkomna!
-Bogserbåten nr 775
ASPÖ låg i sjön, redo att förtöja och förnöja.
-För om henne låg den sista i raden av 175 st BV 10, nr 661 med en 200 hkr
maskin! Vi fick även en rundvandring i deras hallar och
såg
- Klippans gamla bojeka BV
4 nr 462.
- 1970 nybeställde man in Hamnarbetsbåten
nr 642 BÅTMAN 2 , nu låg hon startklar i hangaren.
- Även Dragaren nr
601 HUBERT låg inne för upprustning.
- Skåningen nr 706 MB
31 fanns också på området i väntan på sin tur.
Som de ordentliga båtmänniskor de är beställde man även några
Lidwallsvimplar som
vi åter fått i lager.
På resans sista dag fick vi avnjuta mera kaffe, kunskaper och
historier i Edane hos Andelsföreningen Bogserbåten Borgvik som
också vårdar BVV 10 nr 12 LARS och nr 70 SIV.
Till slut vill vi gratulera Traktorbåten
nr 546 TRÅGET som firat 60 år med sin betydligt yngre
personal. Presenter och Presenningstårta.
Grattis även till familjen Lantz - Svensson som tagit över Ferrina 90 nr 637 LISA
och därmed gett Siljan fortsatt förtroende och flytkraft till
denna skönhet!
Nu borde alla vi vårvurmare resa oss som en
man och begära resning hos SMHI i fallet med förfallet
aprilväder!
|
|
2024
03 24
|
April April!
Ähbaskoja, det är ju mars fortfarande. Men vädret är aprilligt
värre! Täcka av rariteterna eller inte? Det var frågan på
Wintervarvet. Men det är otäckt att vara otäckt i
marsvintern, så vi höll oss!
Däremot pågår ridderliga rustningar i vårt avlånga land.
Militärarbetsbåten nr
723 STURE som används vid sjöbefälsskolan i Kalmar
får en rejäl genomgång. Det talas om ev. eldrift, det blir den
första profesionellt använda Lidwallsbåten i så fall! Mycket
intressant!
Militärarbetsbåten nr
728 PIGGEBÅTEN är på land i Norrköping för upprustning
av sin nye ägare. Av båten alltså. Storartat att dessa båtar
piggt sliter vidare efter 50 år i hårt arbete!
På land i Norrköping hittade vår spanare Tobbe också Bogserbåten nr 395 FYREN. Utan
propeller. Vad händer med denna f.d statens kanalbåt?
Högsjöbåten nr 646
DINGE II tjänade Televerket väl då det begav sig. Fint
rustad till fritidsbåt är hon nu till salu.
BVV 10 nr 298 OSENSJÖN
har bytt ägare i ett närliggande, avlångt land. Sidan har fina
flottningsbilder sedan tiden det begav sig.
BVV 10 nr 66 PRINCEN
har också ny hemort och ägare. Fortfarande i yrkestrafik.
Och på tal om cigarettmärken... Vårt projekt BV 10 nr 194 BILL är inget vi drar i
långbänk. Däremot har hon fått en sådan på BB-sidan. De första
offentliga rökringarna ska blåsas i Säffle den 8 juni! Kom och
lyssna, flukta och lukta på Föreningen Selfflemotorns vänners
Bil & och Båtdag "Made in Säffle."
Mikael i Ramnäs har lyckats lägga vantarna på en BVV 5 nr 382 LELÅNG med originalkulan
kvar. Han lär ha fått spel också. Även det original! Vi
gratulerar till en raritet med "matching numbers"
Tack alla fina vänner som förser oss med uppdateringar! Det är
viktigt för oss, ägare och läsare att vi är aktuella!
Snart är det vår igen, varenda dag!
|
|
2024
03 03 |
I fädrens spår gick Ellen med efternamnet
Winter. Halkade ut på en brygga och dokumenterade
förtjänstfullt Bogserbåten
nr 603 SILJAN II/ SKALLÖ där hon låg i Västerås. Om hon
också lät familjen vänta i bilen liksom hon själv så många
gånger genomlidit förtäljer inte historien. Men spana det kan
hon!
Vi har fått fina bilder från föreningen som driver Passagerarbåten nr 414 VÅLLÖ II. En länk
till föreningen hittar du också på sidan! Kom och åk!
Mindre kul var nyheten att Passagerarbåten
nr 758 NÄSSLAN gått till skroten. Nyheten kom oss till
del via den fantastiska sidan skargardsbatar.nu som likt vår
drivs av ideella hästkrafter! Patrik Nylin och Krister Nilsson
gör ett ovärderligt jobb!
Den utarbetade BV 12
nr 305 BLÖTÖGAs öde lämnar heller inget öga torrt.
Skrotad hon med fick vi just reda på.
På sidan med Okända
Skåningar finns NCC:s gamle vän SVEN. Urplockad in på
bara skrovet väntar hon på tuggen. Om inte du öppnar ditt
hjärta och plånboken en aning.
Vår BVV 5 nr 156
SVARTE RUDOLF kom undan detta öde med ett nödrop. Nu har
vi fått styr på rodret.
Ur spår är tiden, fina båtar blir armeringsjärn. Dock är vi
tacksamma över att få reda på det, allra helst lite innan
repet har dragits.
Emellertid tar vi av hatten för fädernas järngärningar och för
alla jobb och all glädje båtarnas skapat!
För framtids seglatser!
|
|
2024
02 11
|
En gång arbetsbåt, fortfarande arbetsbåt! Många Lidwallsbåtar
är i ännu i yrkesfart , i synnerhet gäller det Sjötraktorerna.
Bruks- och andrahandsvärdet står sig mycket väl. Lidwalls
byggde 18 st. mellan 1966 och 1979. Korta, tunga och
ändamålsenliga.
Här lite uppdaterad info om några av dem:
Pråmkompaniets Sjötraktorn
604 SVARTSKÄR ligger nyrustad och fin i Skoghall och
väntar på islossning.
Sjötraktorn nr 790
LILL-PÄR som även hon tillhör Pråmkompaniet är numer
stationerad i Hälle i norraste Bohuslän.
Vid Södertäljeslussen stretar Sjötraktorn
701 ARVID på.
Sjötraktorn nr 698 MR
HYDE har siktats vid Liljeholmskajen i en annan kulör än
när hon var med och byggde vid Slussen.
Vi har fått bilder på Sjötraktorn
nr 710 HÅSTA I vilket ju alltid är trevligt. Däremot har
vi inte hört av henne sen 2016 då hon renoverades i Länna
söder om Stockholm. Någon kanske kunde förlösa oss ur denna
plågsamma okunnighet?
En annan båttyp av vilka de flesta exemplaren sköter sig
exemplariskt är de fjoderton Militärarbetsbåtarna. Nr 728 ARTHUR söker ny husbonde.
Igelstaverkan i Södertälje hade Lidwallsbåtar. Vi har fått
fler historiska bilder på BV
12 nr 201 ITA I/ROBIN HOOD, likaså på BV 18 nr 446 ITA II. I färg
dessutom!
Vill någon göra båt eller i värsta fall pråm av ett skapligt Skåningskrov
så har vi ett på lut. Kontakta redaktionen innan skroten tar
henne!
|
2024
01 28 |
I vår firar vi mopedåldern! 1 maj 2009 startade vi hemsidan.
Som vi sa för ett par uppdateringar sedan så tycker i alla
fall vi själva att det är stenkul! Och nyttigt! "Katthemmets"
senaste räddningsprojekt KLIPPET som nyss var svårt okänd är
nu identifierad! Tack vare forskning i våra egna
förutförfattade dokument och en del mätande i ett för
tillfället upp och nervänt skrov. Rester, lagningar,
konstruktionslösningar, uteslutningsmetoden,
geografikunskaper, måttband och hans mormor...
Vi är således de lyckliga förvaltarna av BVV 5 nr 156 SVARTE RUDOLF!
Redaktionen böjer sina nackar och ler!
(Rudolf - då det var namnet på Sunds bruk, Svarte - efter
skrovfärgen och redaktionens osedvanligt stora intresse för
visor och närheten till Karlfeldtsgården i grannbyn).
I kölvattnet av den forskningen kunde vi identifiera ett fint
foto som föreställande BVV
10 nr 27 i Sunds Bruks bruk.
Vill någon göra båt eller i värsta fall pråm av ett skapligt Skåningskrov
så har vi ett på lut. Kontakta redaktionen för ett tips så
hett att det fordras grillvante!
Vad annars för nytt på fronten?
Vi har kompletterat sidan för nr
517 DRAGAREN 1 med ett tidningsurklipp.
På en av våra av Stockholms Läns Landstings anordnade
nöjesbudgetkryssningar i innerskärgården fotograferade vi
högsjöbåten FERRINA
85 nr 632 SOLSKÄR vid sin brygga på Ramsö. Kryssningen
är f.ö SL:s linje nr 83. Kan rekommenderas!
Nya bilder på BV 12
nr 269 HÅLLDAMMEN som bereder sin ägare ständigt nya
härliga upplevelser. Vem vill inte bryta isen?
BV 20 nr 358 KEATON
som återgick i yrkesarbete har fått 240 hk till och gör god
tjänst hos Sjöbyggnationer i Stenungsund!
I övrigt är det påfallade mycket nyheter om Dalälvarnes
Flottningsförenigs flotta f.d flotta. Syskonsidan dalaflottning.se kan ha bidragit till
ett nyvaknat intresse?
DFF SIXTEN
har fått fler bilder
DFF ARNE har
fått fler bilder
DFF STIG har
fått fler bilder, inklusive nytagna
DFF ATLE har
fått fler bilder
DFF RAN också
DFF UNTRA den
med
DFF TUNSTA
jo då, samt
DFF NEPTUN
Slutligen vill vi likt Svarte Rudolf i visan böja våra
nackar i tacksamhet till våra sponsorer som valt att bisträcka
oss driftbidrag även detta år!
Även några privatpersoner har bidragit med slantar som kommer
väl till pass!
Det går nämligen för sig via Kontakta
redaktionen.
|
2024
01 14 |
Det fanns ett krig man kunde kalla Kalla. Nu hettar det
tyvärr till igen.
Till oss kommer det ofta frågor och bilder på Lidwalls bidrag
till den militära materielförsörjningen. Värnplikten som den
såg ut skapade många minnen för manskapet, för många även av
små ihärdiga båtar. De flesta båtarna är ännu i drift vilket
tarvar mer kunskap från inblandade. De och andra civila och militära
hamnarbetsbåtar finns på en egen flik i god ordning.
De första var Militära
pers.transp. båtar nr
688 - 690 som levererades 1973 med FMV i Karlskrona som
beställare.
Den stora order kom fråm Marinen 1975 på 14 st Fordförsedda
persontransportbåtar på 8.5m.
Alldeles nyligen bidrog förre Lidwallsmedarbetaren Kjell
Eriksson med en intressant uppgift. Skanskas
nr 749 MB 37 uppvisade slående likheter med de
fjoderton. Lämnade dessutom Övermo på samma transport som en
av dem. Kjell, vi och snart även du vet varför. Dessutom kom
MB 37 rejält i kläm mellan stormakterna vid leveransen.
Militärbåtarna är fortfarande i drift och vi tar tacksamt emot
livstecken. Som nyligen från militärarbetsbåten
nr 726 PIGGEBÅTEN som 2020 bl.a fick en ny maskin och
tjänstgör hos Håkan Anderssons Dyk och Anläggning AB.
En annan muckad båt är militärarbetsbåten
nr 733 PIGGE som agerar vicefärja i Stegeborg.
Före jul fick vi också fina bilder på den pigge militärarbetsbåten nr 727 FOLKE.
Hon är entreprenadbåt, flyttar pråmar och står i. Till
skillnad från sina nyss nämnda vackert nymålade systrar är hon
vackert patinerad av hårt arbete. Funktion är fint!
Så långt båtar beställda av Försvarsmakten.
Två bogserare fick en motsatt yrkesbana. Mest känd är Bogserbåten 560 nr SILJAN I som
efter att ha dragit sin sista stock över Siljan blev FROST hos
Kustartelleriet i Vaxholm.
Häromdagen hittade vi bilder från Muskö där DFF-båten ORE förhalar en ubåt!
ORE byggdes på DFF´s varv i Övermo på ritningar ditcyklade
från Lidwalls, som i slutet av 50-talet hade häcken och
orderboken full.
Var glad, tacksam och redo!
|
2023
blir
2024 |
Ring ut det gamla, ring in det nya!
Årssummering, nya årtag och nyårshälsning från våra tre
verksamhetsgrenar - Websidorna, Katthemmet och
Samåkningskommisionen.
Websidorna
Låt oss framföra vårt tack till dig som läst och bidragit
under 2023. Utan dig hade vi suttit här ovetande, okända och
utan kamrater!
Facebookgruppen har t.ex. vuxit från 1100 läsare till 1260 st
under året.
Syster dalaflottning.se
har fått in många trevliga berättelser, inte minst från
Västerdalarna.
Hemsidan (den här) får ständigt nya bidrag om vad som händer i
Lidwalls- och flottningsflottan. 1 maj 2024 är det 15 år sen
vi startade sidan och inte minst vi i redaktionen har stor
glädje av alla fakta vi samlat på oss. Tre nya båtar har vi
också identifierat. Många varma tack för informationen om
båtarna och för allmän läsglädje når oss också.
Tack också för de mera handgripliga sponsorinsatser vi får för
att hålla oss flytande!
Katthemmet - vår räddningsmission för
stackars utrotningshotade exemplar.
En och annan båt kan vi tack vare Wintervarvets erfarenheter
och resurser fixa själva, andra förmedlar vi till
ansvarskännande vårdare. På senare år har även det spritt sig
hos den någorlunda breda allmänheten att man med förtroende
kan lätta sitt dåliga samvete eller rensa ägorna från båtvrak
med vår hjälp.
Vi har skickat BV 4
nr 687 MARTIN vidare, räddat BV
5 O50 KLIPPET från klippen och tagit krafttag med BV 10 194 BILL.
Samåkningskommisionen har genomfört
några mer eller mindre planerade turer, alla svårt
lyckade! Lidwallsbåtens
dag och Flottningsbåtens
dag i Karlstad är de stjärnor som tindrar klarast. Vårt
endagsäventyr på Moras
vattenvägar var också en höjdpunkt, liksom vår vårliga
tvåbåtskörning till en halvtorr Insjön.
Högvattnet i Siljan med alla omförtöjningar och bryggbrist
vill vi helst bara glömma...
K-Märkningen på Lidwallsbåtens dag var en
riktig höjdpunkt på många sätt. Ett officiellt erkännande från
Sjöhistoriska för katthemmets järngärningar och för den
dokumentation som bara kunde klippas från hemsidan och
klistras in i ansökan.
Vi kan med glädje lägga på och ringa av 2023.
Framåt då? I det riktigt långa loppet, typ 50
år vill vi så klart att båtarna och hemsidan lever kvar. Vi
tror att nya fanbärare kommer att uppenbara sig i sinom tid.
Vi har också sagt att vi vill fondera avkastningen från
katthemmet till att betala framtida webhyror och
programlicenser.
Under 2024 som vi hyser gott hopp om att
få uppleva, planerar Samåkningskommisionen att arrangera
Lidwallsbåtens dag den 3 augusti, dyka upp i Skoghall i juli
och sprida välljud i Säffle. Den 8 juni timar en motor-och
båtdag arrangerad av vännerna där. Vår avsikt är att medverka
med något K-märkt och Sefflemotordrivet . På hemvägen den 9
juni hoppas vi kunna sjösätta i Filipstad och åka den
fantastiskt fina Prästbäcken, en del av Bergslagskanalen.
Den 31 aug - 1 sept är det Marknaden uti Nora men ur vår
synpunkt är det viktigare att Lidwallsbåten Passagerarbåten
nr 639 Plaskus fyller jämt. Hela 55 år i trafik på samma
rutt. Vi tänker uppvakta jubilaren med tre små gummor körandes
Lidwallsbåtar. Minst. Häng på du med, med eller utan
Lidwallsbåt!
Men framför allt önskar vi av 2024 att du får
ha hälsan, läser vad vi skriver och kan uppfylla just dina
plåtbåtsdrömmar!
Kära och varma hälsningar från Anders och Mats
Låt oss veta!
winterbengt@gmail.com till Anders
matslidwall@gmail.com till Mats
|