Nyheter och uppdateringar

STÅLBÅTAR TILLVERKADE PÅ LIDWALLS I LEKSAND 1945 - 1987

Spaningsarbetet fortsätter!

månadsbåt


Senaste nytt från Lidwallsbatar.se

Över 70 år sedan den första, 30 år efter att den sista lämnade Övermo så fortsätter Lidwallsbåtarna och intresset att gå Full Fart Framåt!
Redaktionen känner Glädje, Respekt och Förundran inför detta faktum.
Vi hade i juni 2012 uppnått 395 st. dokumenterade båtar.   När 2013 var slut kunde vi summera 470 st.  2014 slutade  med 497 st, 2015 stannade räkneverket på 531 st. Vi har länge trott att kurvan kommer att plana ut men inför nyåret 2017 hade vi 556 st. 2017 hittade vi flera tack vare arkivfynd i Sjöistoriska Museet och Norsk Skogsmuseeum och givetvis via läsekretsens vakna spanande. Summan inför 2018 blev 577 st dokumenterade båtar.
Ett stort glädjeämne är det ständiga stadiga inflödet av nya läsare och vår växande grupp av intresserade på Lidwallsbåtar på Facebook. Vi märker också att intresset smittar av sig. Ett par nya facebookgrupper för udda fabrikat på flottningsbåtar har startas och växer likaledes.

Kontakta oss

Fortsätt därför att e-posta in bilder, nya som gamla, och uppgifter om kända och ännu oidentifierade båtar till oss. Vi har ca 1500 besökare i månaden och tar gärna in annonser från sponsorer.
Redaktionen bekostar lejonparten av hemsidan med egna medel, så vill ni stödja verksamheten ekonomiskt tar vi tacksamt emot ett bidrag - kontouppgifter Här

Nyheter

Datum Uppdatering

 2018 10 14

Brittsommar, ingen sommarbrist. Vår facebookgrupp har fått in flera läckra "sista-minuten-bilder" på vänner som velat klämma ut det sista ur en fin säsong! Många båtar har tackats och täcks för i år och tagits upp också.
Som t.ex vår egen BVV 10 nr 254 SIGVARD, på nya bilder skänker hon en vackert grå kontrast till alla sprakiaga höstfärger på Österdalälven.
En 10:a som också är i originalskick med spel, kulmotor och rubbet är BVV 10 nr 172 som lystrar till namnet 172:an. Båten har hamnat hos Föreningen Säfflemotorn som vårdar den ömt! Redaktionen var på Säfflespaning och fångade aktuella bilder på den och på BVV 10 nr 439 KORTLANDA QUEEN. Den båten är speciell eftersom det var den sista Lidwalls byggde med Sefflemotor!
Uppdaterade uppgifter är vi alltid tacksamma för! Kenneth Lundgren har bistått oss med nya data på trojkan BVB 4 nr 468 - 470 LRB 10, 11 och 7. Vi vet dessvärre inte om någon av dessa syskon existerar i sinnevärlden. Spåren slutar 1972. 
Kenneth har också jälpt oss men nya detaljer om BV 17 nr 267  5 - 215 VIFORSEN. Tyvärr också den för oss bortkommen redan 1967.
Finns i allra högsta grad gör dock SV 4 nr 279 VARPAREN 18. Från en blöt tillvaro i skogen till en renässans på Västerdalälven i Lima!
BV 18 nr 228 AXEL finns också, nu i Vadstena. Nyrenoverad och jättefin.
Slutligen några av redaktionen smygtagna närgångna bilder på Siljans senaste BV 15 nr 187 FANNY.

2018 10 06

Höstmörkret faller. Men inte på redaktionen, där går ljusen upp med besked!
Nya upplysningar ger nya besked. Nya båtar upptäcks men också en och annan skavank tittar fram i kunskapens ljus.
En fin liten plåtbåt i Säffle som vi länge grunnat på torrsattes vilket öppnade möjligheten för ytterligare forskning. Redaktör Winter som farit i västerled att distribuera Seffledelar till broderfolket stannade till och undersökte undersidan. Först och främst mättes båten till BV 10 och inte BV 5 som vi trott när vi bespejat objektet i sjön. Detta startade en höststorm av insikter och en ordentlig kedjereaktion på BV 10-sidan!
Vi kunde genom en intern forskarbragd i BV-tiologin lägga fast att BV 10 fick ny skrovform i fören fr.o.m tillvnr 218 och notchade spant fr.o.m tillvnr 254, vår egen SIGVARD. Detta, geografin och handstilen av en okänd plåtslagare som också förädlat vår BVV 5 KLACKEN, bestämde båten till BVB 10 nr 223. Sen var det igång.
Det vi trott var nr 223 var då nr BVB 10 nr 302 PIA med notchade spant och allt! Listermotorn var också det ett tydligt Skoghallsspår!
Två båtar på Okändlistan kunde därmed identifieras. Båten med hytten som utgjort vinjetten på sagda lista var BVV 10 nr 283 levererad till Dynäs Väja inte långt från fyndplatsen.
Okända nr 28 som länge gäckat oss och som vi dessutom fått nytagna bilder på av favoritförfattarinnan Helena Lundgren Landin spikades till BVV 10 nr 253 VARPBÅT 12 / VARPAREN 28
En tillika obekant högsjöbåt blev med en vaken spanare, en pollare och ett rättvisande måttbands hjälp Ferrina 28 nr 677. För övrigt till salu med vissa invärtes behov.
Så långt talgdankarna!
En verklig ljuspunkt i redaktionens i övrigt lysande tillvaro var när vi fick hedersuppdraget att medverka vid transmogifieringen av BV 15 nr 187 LAFORSEN från Mälaren till Siljan. En redaktör i var ända, Tomberg Transport däremellan.
Nåt på F skulle hon heta för att matcha systern BV 10 nr 142 FABBE och skepparens mössmärke. Nyblivne tvåbåtsredaren, fabrikören och forköraren Lasse Gudmundsson avvisade taktfullt, vänligt men bestämt  redaktionens namnförslag FORLASSEN. Vilket vi har full förståelse för. Nu heter hon FANNY!


Vi brukar här på nyhetssidan uppdatera dig på vad som hänt sen sist på båtsidorna. Nu gör vi ett undantag för ett boksläpp som angår alla flottningsbåtsvänner och som gjort de råbarkade redaktörerna rörda (och stolta över att känna författaren.)
Helena Lundgren Landins Lustenbåtarna på Klarälven som släpps i dagarna och har fått ett mycket fint mottagande, bl.a på Bokmässan i Göteborg och i pressen.
"Boken  handlar om båtarnas historia, ett ämne som ingen tidigare skrivit om. Texterna är baserade på ett 20-tal intervjuer gjorda med anställda inom Klarälvens flottningsförening som gjordes i samband med att flottningen lades ner samt intervjuer gjorda av författaren själv mellan 2014  och 2018. Bildmaterialet är hämtat från såväl museer som privata samlingar och boken ger därmed en unik inblick i båtarnas historia, där de som jobbade ombord själva berättar om sina minnen."
Du hör ju själv? Ett måste i din bokhylla! Klicka på länken i boktiteln ovan och beställ ditt ex! Eller två?
På tal om nätbeställningar så har vi fått se några roliga exempel på beställningar från Spreadshirt. Ni vet, där man kan fixa sina egna Lidwallsbåtsprylar! Redaktionen ser inte beställningarna men är väldigt glada för inskickade bilder. Vi har lagt tre på kontaktsidan där du också kan beställa dina prylar!

På båtfronten händer det också saker! Ottar jobbar på med sin BV 18 nr 205 BOGE. Pappmallarna i aktern är nu bytta mot ett mera sjövärdigt material. En imponerande plåtslagargärning!
Den ett nummer äldre BV 18 nr 204 ZURABAYA har flyttat från Horrmundsjön i norra Dalarna till Mora och Mashavet! Vattnets betydelse för sjöfarten kan inte överskattas. Horrmundsjön uppvisade ofta en besvärande brist på det mediat, dessutom bor skepparen numera i Mora. En Lidwallsbåt till i Siljan!
BV 15 nr 187 LAFORSEN har återigen varit på Blocket och vänt. Ingen lång sejour i spalterna denna gången heller. Men redaktionen hann denna gång med och plundra förre ägaren på en rad intressanta uppgifter om båtens historia. Vem som köpte är en helt annan sådan...  Men kulturtemperaturen i Siljan kommer att stiga ett snäpp till kan vi avslöja.
Vår egen BVB 5 nr 259 KLACKEN har haft beteckningen bogserbåt ehuru kroklös. Nu har den händiga halvan av redaktionen reparerat denna genanta brist! Skulle vattenståndet svikta i Hjortnäs båthamn är hon nu redo att dra plastskrov ur bottenleran!

2018 09 22

Hösten hastar, Knud viner i knutarna. Otäkt för alla otäckta och ännu värre för alla täckta båtar! Vi blåser på med några glada nyheter!
Lidwalls startade sin exportverksamhet till Norge i mars 1949 med en BVV 10 nr 46 OLA. Redaktionen var på expedition 2011 och knöt många trevliga kontakter. Vi har också haft uppskattade besök från Broderlandet under Lidwallsbåtens dag. Vi har gjort en enkel listning över de 67 båtar som gått till Norge. Vi känner numera till 31 av dem!
Två till trillade in nu i september vilket också höjde vårt räkneverk över dokumenterade båtar till 588 st!
Det är BVV 10 nr 52 LUSPEN som vi dessutom fick fina bilder på! Den nyblivne Lidwallsbåtsejeren till SV 3 nr 337 AVEN Terje Nygard som hade spejderblicken på och lyckades spana upp den till vår stora glädje! Ringar på vannet!
Via Seffle Marinmotormuseum fick vi i samma veva kontakt med Melvin Hågensen som genomför en väldigt fin renovering av BVV 10 nr 298 OSENSJÖN. Plåtjobbet hade gått galant men Melvin och  motorn var i svårt behov av nytt vevhus. Jakten är redan i full gång. Snart blir det rökringar i luften!

BV 18 nr 204 ZURABAYA har flyttats från Hormundsjön i norra Dalarna ned till Siljan. Vi hälsar välkommen och gläder oss för ännu en Lidwallsbåt i Mashavet!
BV 15 nr 127 GRÅNA har kommit i sjön efter ett fint renoveringsarbete utfört av ägaren sen 2010 Bengt Nyvall. Sjö och sjö förresten? Hon smyckar nu den fantastiskt fina Strömsholms Kanal. Ett farvatten med ena benet i Bergslagen, det andra i Mälaren.

På det lokala planet har vår BVV 10 nr 254 SIGVARD varit ute bland kultureliten på Leksands komunala evenemang Kulturkalaset. Vidare kan ni avnjuta div närgågna bilder på propeller- och cylinderbyte på vår kära varpbåt.
Så långt arbetsbåtar som brukas huvudsakligen för nöjes skull. Vi avslutar med ett rått råproffs! Pråmkompanients BVB 4 nr 660 BOB, ständigt i hårt arbete med pråmar modell värre! Vi fick ett vackert vykort från Krokstrand och Beng Sandinge!

Håll i hatten!

2018 09 16

Fantastiska framgångar och fräscha foton flödar altfort! Vi kan presentera några fina reparationer och renoveringar. Det är lätt att bara ögna igenom bilderna med getögat, det finns ju så mycket material att kolla på.  Men stanna upp en stund i andakt inför dessa kulturgärningar och betänk vilken möda, kunskap och intresse det ligger bakom varje litet framsteg! Här sveper vi över bragder som är väl värda långa inslag i lokalmedia och Landet Runt!
Andreas Mårtensson som brukar sin Militärarbetsbåt nr 722 PANSARKRYSSAREN har tagit upp och fixat till! Hon är nog den av Marinsystrarna som är i bäst skick, trots att hon inte har några sötebrödsdagar!
Johan Eriksson jobbar på med sin BV 4 nr 745 YNGVE. Nu har MD 2:an åkt ur och skrovet förbereds för en kul motor, en kulmotor!
Två till BV 4 som räddats, bägge genom redaktionens försorg. SV 3 (som de spantlösa BV 4 hette i början) nr 279 VARPAREN 18 lämnade Wintervarvet i maj för norra Västerdalarna. Sven Kvick vilade inte på vinkelslipen, redan i juli var hon ute på älven, i originalutförande och med Listermotor!
Kvar på gården låg warvsdisponentens egen BV 4  nr 707 ALÄNSIA, också det en fallen skönhet. Nu har det gjorts rejäla ryck där också. Nästa steg blir vigsel med Listern.
En kulturbragd av annat slag har Helena Lundgren Landin gjort, nämligen i bokform dokumenterat Lustenbåtarna! Om det var i sambald med detta eller om det bara var en ren nöjestripp undandrar sig redaktionens bedömning men vid en älvfärd knäpptes en fin bild på en BV 10 O28 VARPAREN 28.
BVV 10 nr 183 BRAXEN har fått nya ägare på ett litet kick efter Blocketannons. Ny hemort blir Folkärna i södra Dalarna. Vi har bliderna!
Inom skotthåll för redaktionens kamera har också
Ferrina 90 nr 691 AMANDA befunnit sig. Så och BV 15 nr 412 ALINA och den ärrade gamla BV 15 nr 138 BUNKELISA.

 Betrakta! Beundra! Begrunda!

2018 09 08

Räkneverket tickar på! Sen vi lästes sist har två nya båtar dykt upp på vår radar! Mer om detta nedan. Låt oss först beta av kön med timade nyheter och invällande uppgifter:
BV 18 nr 228 AXEL som vi följt ett tag har kastat loss från reparationsvarvet vid Slagsta Marina och kanaliserat till Vadstena som ska bli ny hemmahamn.
Nya uppgifter har inkommit om BVV 5 nr 103 THOR som därmed är identifierad.
Bilder på en biffig gammal BV 20 nr 454 inkom från Junsele. Båten i originalutförande fortfarande. Dessvärre på land och i stort behov av kärlek. Vi håller tummarna att den rätte dyker upp! Med eller utan vit springare men gärna med kraft i arm och mod i barm.
Nya bilder har inkommit på BVV 10 nr 439 KORTLANDA QUEEN när hon skänkte glans åt hamndagen i Åmål.
Glans och garanterad succé på Lidwallsbåtens dag skänkte också de båda Traktorbåtarna Nr 574 och nr 546 TRÅGET. redaktionen var oerhört glada att kunna visa upp dessa udda flytetyg för Leksandspubliken!
Glänste gjorde också förra årets överraskning BVV 10 nr 142 FABBE, nu i ett märkbart bättre skick!
Arve Holmedal dök upp på Kajen utan  båt med med ett fint album med nya och historiska bilder på BV 15 nr 67 SKIRFOSS /SITTEN
BV 20 nr 359 FALKEN dök upp på Blocket och säljaren bisträckte oss bra bilder

Sen var det då de två nyupptäckterna som kommit oss till del på olika vägar. På Lidwallsbåtens dag fick vi kontakt med Mats Lindfors från Kåge. Han kunde sedan hala fram bilder från en tidigare ägare som gjorde att vi  lyckades artbestämma  BV 20 nr 561 SPOVEN
 I vårt västra broderland lyckades Terje Nygard efter lång och trägen bearbetning få köpa SV 3 nr 337 AVEN. Han skickade oss fantastiskt fina bilder från en dag på båtens jobb. Se och njut!

2018 08 24

Skolorna börjar, redaktionen skola även de ta sig samman och sammanställa förstklassiga nyheter. Vi driver ju sidan för att dokumentera och bevara Lidwallsbåtar. Drivkraften i arbetet är mötet med likasinnade, med dig som läsare, med dig som båtägare! Vi arrangerar, bjuds in och deltar i  diverse båtträffar.  Dessa blir för oss i redaktionen minnesvärda händelser. Vi har skapat en länk på startsidan (HEM) som heter  EVENT TRÄFFAR coh UTFLYKTER där vi delar och bevarar några höjdpunkter. Länken ligger i den röda rutan i vänsterspalten som heter Kategorier.  Bildmaterialet är vårt eget, inskickat av läsare och delat i vår Facebookgrupp.
Vad mer? BV 20 nr 464 FANBYN är i gång, roade sig i Karlstad med en f.d skeppare och väntar nu på att få börja jobba.
BV 15 nr 177 STOR OTTO var i Karlstad men kommer att fortsätta tillvaron som fritidsbåt, trots sitt fantastiska originalutförande.
BV 18 nr 234 BAMSE har fångats på bild i Kristnehamn av Lars Larsson
Nya bilder på Ferrina 31 nr 784 MIO GRUMS som vi fick tillfälle att visitera i Skoghall i samband med  Flottningsbåtsträffen  , du vet!
Där dök också de nya lyckliga ägarna till BV 4 nr 745 YNGVE och berättade om framgångar och utmaningar i renoveringen. Fortsättning följer!
Snäppet längre i rustningen har den snäppet större BVV 5 nr 296 SENADRAGET kommit. Kul också att rustningen kommit till vår kännedom!
Många är de Lidwallsskrov som tagits till vara och blivit fritidsfartyg. Och fått mera ändamålsenliga påbyggnader. Vi har här två exempel på båtar som återfått sina originalutföranden! BV 15 nr 42 BARKEN har vi följt ett tag.
Nu gör BV 12 nr 180 STORLOMMEN en liknande metamorfos. Moderniserad men med ungdomens utseende tillbaka.

2018 08 09

Mycket har hänt på Lidwallsfronten under denna varma sommar. Vi i redaktionen har åkt båt och arrangerat Lidwallsbåtsdag istället för att ägna oss åt hemsidan och löpande uppdateringar.
Men hav tålamod, mycket läsvärt kommer till Brittsommar och höstrusk! 
Här  bjuder vi iallafall ett reportage från flottningsbåtsträffen i Karlstad som traditionsenligt gick av stapeln för andra året i följd!!
Ett gott tecken är att vi kan minska okända listan genom att ta bort de båtar som nu är identifierade.T.ex BV 10 nr 56 BAM BAM som blev utredd i samband med ovanst. träff!

2018 06 10

Kärleken kommer och kärleken går. Ägarbyten tillhör båtlivet. Ofta går båten vidare men kärleken och minnena kvarstår. Någon annan tar över drömmen.  Redaktionen brukar sällan eller aldrig ta aktiv del i båtaffärer annat än med tips till hungrande på av oss kända båtar till salu. Men principer är till för att tänjas. Här kommer några båtar som vi vet är till salu:
BV 10 nr 183 BRAXEN som ännu inte varit på Blocket.  Fakta på båtens sida
Håkan har telefon 070 600 79 52
BV 15 nr 162 LILLSTRÖMMEN har vi inte sett men bilderna är fantastskt vackra. Figge har båten på Blocket och förklarar sig förhandlingsbenägen på vår facebookgrupp.
BV 10 nr 78 HERKULES ligger också på Blocket lika som BV 10nr 50 BORGVIK. Två jämnåriga systrar, en för vardag en för fest. Köp båda!
Bytt ägare i sjöklart skick har BV 10 nr 266 VARPAREN 19 gjort. Erik fortsätter att hålla oss uppdaterade med bilder! Kärleken består nämligen hos förre ägaren. Så ska det gå till!
God kontakt håller också ägarna till BV 18 nr 228 AXEL och Traktorbåten nr 574. Båda dessa är föremål för omfattande restaureringar. Riktigt där är inte BB nr 300 BÄRGAREN ännu men vakna spanare håller oss ändå á jour. Så ska det gå till!
En mindre välkommen renovering fick nya ägarna till Ferrina 90 nr 655 CULLINAN på halsen. Eller rättare sagt i aktern..
Läs också om ett ägarbyte som helt, fullt och avsiktligt gått under vår radar.
BV 10 nr 160 har hamnat i Österdalälven efter smussel, spionage och skickligt smedjobb. Nya pranket/buset bland Leksands båtvänner är tydligen att dra redaktionen vid näsan. Och gärna för oss om det blötlägger ännu en Lidwallsbåt i Siljan!

2018 06 03

En vänlig grönskas rika dräkt.. Ett underbart majväder och en bra start på juni. Av lätt insedda skäl har det inte blivit så mycket redaktionellt skrivbordsarbete. Å andra sidan har alla läsare som begåvats med hälsa och/eller ett Lidwallsprojekt haft annat för sig. Vi vill dock redovisa lite av de tips och tidender som som vanligt vällt in.
En fin BV 15 nr 348 RUSTY som varit okänd har trillat på plats och blivit just tillverkningsnummer 348.
Samma förklaringens ljus har upplyst oss om att BV 12 nr 466 är just den individen! Båda verksamma i Indalsälvens flottningssystem.
Understundom rycker Redaktionen ut likt nån sorts djurambulans och räddar ett och annat fartyg dömt till avlivning. Erbjudandena är långt fler än vad vi verkställer oftast slutar det med en förmedling till någon godhjärtad svetskunnig kulturbevarare. Ett fall kan vi idag redovisa som slutfört för katthemmets vidkommande. SV 3 nr 279 VARPAREN 18 har fått en ny kärleksfull och tapper ägare! Vi följer utvecklingen med spänning!
En ständig källa till djupt känd glädje är det nya liv Gösta och Sigvard Lidwalls egen ögonsten Ferrina 90 nr 637 LISA fått.. Visserligen i Rättvik men vi har en fördomsfri inställning till denna Siljans avkrok..  David fortsätter sin kunniga omvårdnad och si, det blev sommar även 2018!
En annan Ferrina som hamnat i rätta händer är
F 26 är nr 653 PEGGY BLUE. 
Nylackad med bordläggning att spegla sig i.
Vad gör då redaktionen utanför kontoret? Vi har haft en lustfylld helg med BVB 5 nr 259 KLACKEN som nu flyttestats. Redaktör Winter var med all rätt stolt över att de sjömil av svetsfogar han tillfogat skrovet höll snustorrt. Och drivlinan var bara för läcker för att döljas för omvärlden! Motorhuven för gå till skroten! Här blir det Hot Rod-stuket som får gälla!

2018 05 19

I England firades det bröllop den 19 maj. . Engelsk tronarvinge förenas med utländsk skönhet. Även på Wintervarvet har det firats brittiska traditioner. Och förrättats vigsel. I BVB 5 nr 259 KLACKEN omfamnas en engelsk trotjänare  av en svensk arbetartjej. Vigsel kallat på våra bilfabriker när motor möter underrede. Bosse Erkers förättade firningen och Winter själv var behjälplig med inkilningen.   Redaktionen har även med gemensamma krafter vevat igång BVB 4 nr 707 ALÄNSIAS blivande motor. Rörliga bilder på båda den och KLACKENS uppvaknande LISTER-maskiner utlovas!
BVV 10 nr 2 VINTERSJÖN som gästspelat som Ceylon i Lindesberg har fått nya ägare och nygammalt namn i Gävle. Hon lystrar ånyo till VINTERSJÖN och det gläder storligen redaktionen.  Från nya delägaren Jens Wallin har vi fått bild på sjösätningen i hennes nya farvatten.

Fler Lidwallsbåtar har fått nya ägare. Den först byggda BV 15, nr 7 VÄSMAN är redan på väg till Kungälv där en ny ung och ambitiös ägarkvartett tillträtt som fortsatta kulturvårdare.
Kulturvådare är i högsta grad Fabrikörskan och Fabrikören där det pausas i arbetet med att finslipa BVV 10 nr 1 42 FABBE 
Från Sture Johansson kommer historien om båten som nästan blev skrot  BVV 10 nr 428. Räddad men f.n. utan planer för framtiden. 

2018 05 09

Solen skiner, snön smälter! Vattnets betydelse för sjöfarten kan knappast överskattas. Dock har några av oss fått en större dos diväteoxid/H2O än vad som är önskvärt. Klass 1-varning på många håll i skogslänen! Men framförallt flödar vår längtan efter sjösättning!
Som vi redan berättat har BV 10 O91 räddats och fått ny ägare. Vi har varit i nya hangaren och besiktat. Med förmodan gränsande till visshet har vi också ursprungsbestämt henne!
Traktorbåten nr 582 har lämnat Lindesberg för Vasselhyttan. Vi har bilderna från transporten.
Ungdomsförbundet Sveriges Flotta har flyttat Militärarbetsbåten nr 725 från Vitsgarn till ett varv för välbehövligt underhåll. Vi rapporterar framstegen!
Även den assymetriska BB 12 nr 594 TJOFF har fått sig en överhalning.

Och alla trängtar de såsom hjorten till vattenbäckar...
Ha en trevlig helg, på, under eller i längtan efter en Lidwallsbåt!

2018 04 30

April, april men swish sa det så var det maj!  Förra veckans inrapporterade bilder på  Skåningen nr 515 ATAMAN/LINUS har fått sällskap av fler trevliga bilder. Familjen Grisell promenerade vid Hammarbykanalen och återsåg sina vänners gamla båt flera år efter försäljningen. Påpassligt tog man bilder som 50 år senare anländer till redaktionen ett stenkast från fotoplatsen.
Tre nya bilder på Traktorbåtar, dessa kultförklarade särlingar! Erik Gustafsson bidrar med hoppfulla vinterbilder på Traktorbåten nr 546 TRÅGET. Nils Erik Eriksson visar dollargrinet på Traktorbåten nr 556 MONITOR på en likaledes hoppfull vinterbild. En okänd Finsk Traktorbåt skymtar på ett Youtubeklipp. Vi har adressen!
En sida som alltid fyller oss med många starka motstridiga känslor är ju Bogserbåten nr 560 SILJAN I. Erik Hag har sänt oss ytterligare intressanta bilder från hennes tid i Siljan. Lidwalls verkliga mästarprov, revolutionerade de sista åren av flottning på Siljan. Slutade tragiskt förlist i Engelska Kanalen.
Ni som undrat över vem som är lintotten på bilderna på Nr 515 ATAMAN/LINUS kan få se mer av den unge mannen några år senare körandes sin tuffe lille BV 4 nr 660 BOB. Båten ordentligt föryngrad. Skepparen aningen mer väderbiten.
Kollegan Helena Lundgren-Landin fortsätter att bespana norra Vänern och Klarälvens mynning. Det rapporteras att Okänd nr 1 BV 10 BAM-BAM är i gott skick, redo att tjänstgöra på båtklubben.

2018 04 21

Otaliga är de gånger redaktionen hovsamt skrapat med hoven och bett våra kära läsare om bilder och bidrag. Aktuella som inaktuella. Otaliga är de gånger redaktionen gnäggat av förtjusning över fynd i den havrepåse vi kallar mailboxen! Som t.ex nu när Anders Blom vänligen bisträckt oss en sida från ett familjealbum med bilder från flottningen på Dellensjöarna 1961. Där kan ni beskåda BV 12 nr 224 D 1 54 i manegen bland timmertravarna!
Vi har också nygamla bilder på den rundrumpade BV 12R nr 313 TULKA där där hon fungerar som travtransportör. Eller har hon bara bunkrat bränsle? Tack Johan för bidraget!
Till dagens parhästar kan vi utse Pär Lennartsson och Urban Sondell som bidragit till att vi kan dokumentera ännu en båt BV 12 nr 512 KOLPINA.  Räkneverket visar nu 580 st. En rund och vacker summa!
En sk Skåning nr 515 ATAMAN/LINUS får också stamtavlan ytterligare utredd tack vare Uf Ahlbergs uppgifter och bilder.
Så klämtar klockan för sista varvet, eller i alla fall det sista från varvet idag. Bogserbåten nr 415 ENGERDALEN stretar vidare som trogen arbetshäst!
Än en gång: - Ett stort tack till alla rapportörer! Utan er inget webmuseum om Lidwallsbåtar!
Ut och skrapa nu! ( Du har väl mössa på dig?)

2018 04 14

Även på redaktionen står hälften av stolarna tomma! Det är ledamoten Winter som tillfälligt lämnat de akademiska samkvämen vid Hammarbykanalen för att ägna sig åt praktiskt kulturarbete på det varv som bär hans namn. När han nån gång tittar upp ur småskroven, belåtet leende, är han ändå för lortig i byxbaken för att sitta på stoppade möbler. Vi får fjärrmanövrera redaktionen via bredband och telefoni.
En annan elektrisk modernitet är appen MarineTraffic. Just som den kvarvarande ledamoten satt sig vid tangenterna för denna (veckas) uppdatering pinglade det till och det meddelades att "AXEL departed from Port Guldboda at 2018-04-14 14:15 Local Time". 14.49 var den resan över och AXEL var framme i Port Nynashamn. Tekniskt och metafysiskt intressant  då just Bogserbåten nr 523 AXEL låg i inkorgen för uppdateringar... Allt medan vi förundras över denna tillfällighet kan ni avnjuta bilder på ett ovanligt arbete, nämligen byte av dysa på Wibergs Varv i Husum 1988.  Karl Arvid Svensson var själv med och har sänt oss tre bilder på jobbet.  Kolla också på fältstudien hos Gröna Bolaget ovan nämnda ledamot företog  härförleden i farleden. Bryggkaffe, Snille och Spak!

En möjlighet till en verkligt rolig kulturinsats erbjuds från Lindesbergs Turistbåtsförening som på vår Facebooksida "Lidwallsbåtar på nätet" bjuder ut BVF 10 nr 2 VINTERSJÖN som nu mera heter CEYLON. Om du inte har Facebook så finns lockropet och erbjudandet på båtens egen sida.
På Wintervarvet fortgår arbete med BV4 nr 707 ALÄNSIA och med BV 5 259 KLACKEN. Båda dessa är nu färdiga i plåten och väntar lystet på var sin Lister.

I allt väsentligt känner redaktionen uteslutande stadga och framtidstro!
Vårt Högtidliga Sammanträffande Lidwallsbåtens Dag infaller i år den "2018-08-04  11:30 - 14:00 Local Time at Port Leksand"!  Välkomna med eller utan Lidwallsbåt!

2018 04 07

Påsktider är spaningstider! Redaktionen förstärkt med den i Leksand världskände Fabrikörn företog ett ärende till Göteborg. På släpet ner en Lidwallseka till en kräsen samlare vid namn Bengt Sandinge. På släpet hem ett samlarobjekt i form av en BM 1051 i nyskick. Mer om det senare. Kanske.
Men vi måste ju göra lite kulturell nytta också! I Frändefors fanns en upphittad och inrapporterad tidig BV 10 O91 vilken vi lystet examinerade. Vidare öden f.n. okända men vi håller pollarna för att den slipper förgås i gräsmattan. 
I Göteborg fick vi en hamnsightseeing med Sandinges Sjötraktor nr 790 LILL-PÄR. Paddan, släng dig i kanalen! Här bjöds på fotosafari runt Hamnarbetsbåt/Skåning nr 753 UTTERN! LILL-PÄR fick dagen därpå torrsättas på Gotenius varv. Redaktionen förnekar all kännedom om eventuella samband.

Under tiden har bilder vällt in på BV 10 nr 421 L2 som nu väntar på våren. Vi publicerar också en bild på Sjötraktorn nr 719 BILL, dels för bildens historiska värde, men också för att den innehåller tung överskottsinformation i form av BV 5 nr 259 KLACKEN. Och jo tack, det projektet går framåt!
Klicka på Klacken och de andra länkarna här ovan och avnjut våra nya bilder!

2018 03 24

Vilken vecka! Vårdagjämningen avklarad, nu blir det vårdagar för jämnan! Redaktionen sitter och flämtar med sträva tungor efter allt frimärks- och kuvertslickande. Verkstadsmössorna blev väldigt uppskattade, beställningar har vällt in och mössor har vällt ut! en påtaglig succé! Välkommen att beställa du också!
Skickat har också vår kära läsare Claes-Göran som sänt oss bilder på
Ferrina 31 nr 784 MIO GRUMS.
Vi har noterat att Bogserbåten nr 514 BOLLSTA fått ny färg och ny kulör på skrovet där hon stretar på med Slussenbygget mitt i Huvudkommunen. Vi publicerar också ett arkivfoto på henne från provkörningen 1962. Kul att hytten överlevt i originalskick!
BVB 10 nr 592 AMANDA fick också träffa Lidwalls fotograf. Vad vi förstår eftersom hon hade en styrhytt. Ovanligt tillbehör på BV 10. Men stäven kom inte med på bilden vilket vi beklagar. Fast å andra sidan hade den ändå inte gjort det eftersom den var bortstympad. Se själv!
En fritidsbåt som var arbetsbåt och som inte var den vi trodde är Ferrina 27 nr 778. Den kan ni här se och beskåda på sin jungrufärd på Älven.  Ägaren till det vi nu kallar Ferrina 27 Okänd 101 ville veta mera om sin fina båt så vi rotade i arkivet och tillskrev familjen Rrichardsson i Sjötorp och även den förmodade motorleverentören. Men spåren slutade i en svetsgigg i Fagersta.
En annan båt i den listan är Ferrina 31 Okänd 100 Den är en Lidwallsbåt helt visst  som finns både i sinnevärlden och på Blocket. Vår undran är just nu exakt vilken individ  och vem som ska överta henne?
Vad mer har redaktionen gjort i veckan än att ägna sig åt postorderverksamhet?Jo uppdaterat DFF-listan, ett arv från Anders Winters gamla hemsida om just dessa båtar. (Numera ett biflöde till denna)
BALDER

SVEN och
AXEL har späckats med mer info och bilder!

Du fortsätter att skicka in bilder, vi fortsätter att skicka Verkstadsmössor till alla som är rädda om frisyren i båtbestyren!
2018 03 17

Nya vinjetter på Startsidan och denna Nyhetssida.
Vi för det stolta arvet vidare och har tagit fram en verkstadskeps med samma muntra budskap som på vimpeln. I nacken gör vi diskret reklam för vår webadress. Skydda din knopp och håll alla tankar på plats när du rustar och mekar! För tvärt emot vad SMHI säger är det bara tre månader kvar till sjösättning!
Mera om mössorna och hur du beställer på Kontaktsidan! Tack på förhand för att du är med och sprider Lidwallsbåtarnas varumärke!

Startsidans bild hittade vi i gömmorna och den fyllde redaktionen med stor respekt för vad ett gäng gubbar i Övermo by åstadkom för  sextio år sedan! Av de stora bogserarna båtarna är tre i drift idag.
Trängslet III nr 395  FYREN  har tjänstgjort hos Sjöfartsverket tills alldeles nyligen
Trängslet IV nr 415 ENGERDALEN är dykbåt i Halmstad
Trängslet V nr 416 ERIK jobbar för Gröna Bolaget i Nynäshamn
Trängslet VI nr 417 har däremot havererat under tragiska omständigheter.
Vi har också fina bilder från ett reportage hos Gröna Bolaget där red bjöds på åka och fika i nr 523 NÄCK.


2018 03 12

Äntligen lite nytt på DFF-fronten, Dalälvarnas Flottningsförening. Trots att det egentligen var slut på detta timmerknuffande redan 1970  så lever de flesta båtarna kvar och vissa i ett allt bättre skick, där tex Kraku ser ut att gå en ny ljus framtid till mötes.  Vi passar  även på att uppdatera sidona om Bengt  Laura och Sven  när vi ändå är i stöten.

2018 03 09

Några försynta plusgrader börjar visa sig på några håll i vårt avlånga land. Människorna strömmar till båtmässan för att se det senaste i plastväg. Redaktionen fann sitt stora nöje därstädes i veteranhörnan. Klassiska båtar och en stor expose över ångbåtens historia. Roligt att träffa andra entusiaster som brinner för  sin nisch i det maritima kulturarvet.
I väntan på islossningen kan du avnjuta rörliga bilder till tändkulemotormusik när BV 15 nr 145 bjuder på en åktur!
BV 10 nr 266 VARPAREN 19 bjuder på ett par stämningsfulla stillbilder från förliden sommar. En vacker septemberdag 1957 gör Gösta Lidwall en provtur med Kvarnsvedens nya BV 15 nr 347 BYSJÖN. Han står som alla efterkommande skeppare på våra bilder står. Stående och med enhandsfattning.
Ur redaktionens gömmor dök BV 20 nr 460 HÅBROK upp. En snygg och lyckad återvinning av den första styrhytten. Kontakta oss om den dyker upp på en eller annan radar!
Det där med Sjödumprar smakade tydligen mer i läsekretsen. Vi  publicerar bilder på Sjödumprarna nr 760, 770 och 776 men utan att ha en aning om vem som är vilken. Eller var/om de finns idag.
Slutligen en nyupptäckt båt i listan. Vi har lyckats identifiera BV 12 nr 304 som såldes till Holmen. Räkneverket står på 584 st och tickar fortfarande!

2018 03 04

I slutet av 50-talet började Lidwalls att inse att man behövde bredda kundkretsen och därmed också utbudet. Om man börjat ana oråd beträffande flottningens framtid kan vi bara gissa. 1958 levererades den första regelrätta hamnarbetsbåten nr 368 SANDSKÄR. Läs mera på vår listning av Civila och militära hamnarbetsbåtar! De första större bogserarna som inte skulle dra virke var ju båtarna till Monberg og Thorsen A/S. Se förra nyhetsupdateringen här nedan.
Sen följde Bogserbåten nr 408 HAMNEN som gick till Helsingborg. Vi har nyfunna provkörningsbilder!
Norrköpings hamn beställde en Hamnarbetsbåt nr 475 HAMNEN nådens år. 1961 Provkörd i älven hon med!
1966 var det dags igen Hamnarbetsbåt nr 606 BÅTSMAN provkördes och fotograferades i älven för vidare färd till Norrköping.
 Däremellan hade Klippans Båtsmansstation i Göteborg beställt Hamnbåt nr 547 BÅTMAN 2.  (den hette Båtman, utan S) En båt vi visste en del om och nu stolta kan visa provkörningsporträttet på!
1976 var det dags att återigen se sig om efter nya marknader. Sjödumpern 754 är ett exempel därpå!

2018 02 24

Nya bilder hängs upp på respektive vägg i vårt nu mera smått gigantiska webmuseeum. I dag handlar det mycket om leveranser. Till fjärran och när, i något fall vart?  Vi bjuder på bilder på Pinasser nr 307 -309 där de lämnar ett snöigt Leksand 1956 för tjänstgöring i Franska Ekvatorialafrika. Lokalpressen var där och skrev, artikeln fick en rubrik som i dag hade kostat tidningen heder och ära. Själva leveransen fick dock konsekvenser. Av det mest angenäma slag. 1957 beställde Penta ytterligare tre Pinasser nr 341 -343. Men först skulle de bada i älven vilket vi hittat bilder på!
Bogserbåten ANNE LISE nr 442 skulle till till Danmark och sen möjligen till Trinidad och bygga oljejetty åt danska Monberg og Thorsen A/S. Fortkörning genom Noret dessutom med dannebrogen fladdrande hade måhända även det vållat förargelse idag.
Annars har livet gått sin gilla gång i Övermo. Ordrar kom, båtar gick. glädjande nog hade man för vana att fotografera provkörningar. 1952 skulle BV 5 nr 170 MARIANN exporteras ända till andra ändan av Övermo. DFF gjorde en av sina få beställningar. Bäst att provköra eller om det möjligen är leveranskörningen? ! Fin bild med Norsbro i fonden!
En leverans på medellångt och mera normalt avstånd var när BV 15 nr 145 KROKSJÖN gick till  Ljusnan. Flitige Bengt Fogelberg fann och fotade. Gå vidare längst ned på KROKSJÖN.s  sida och ta en tur med henne i vackra, smala hemma farvattnen.
BVV 5 nr 551 fick Deutzdiesel och varpspel. En något udda kombination. Bäst att köra en sväng med den också!
60-tal betydde ju kulmotor ut - diesel in. Göteborgs Hamnlotsar valde en luftkyld Lister för sin hamnlotsbåt nr 449 KLIPPAN. Grannen Volvo Penta hade ju mest vattekylt. Om det var för att säkra året-runtdrift eller inte kan vi bara spekulera om.
Och annars? Jo tack arbetet med vår egen BV 5 nr 259 KLACKEN går framåt i mellanåt. Nu är framändan till sin fördel, eller jobbet med fören framme. Ni fattar!

 

  •  

     

     



    Tillverkningsskylt

    Vimplar med vårt stolta varumärke

    Marina kvalitetsprodukter i internetbutik

    Nynäs Sjötrafik sponsrar oss!


    Nr 737 Doj-Doj En märklig resa startar

    STOR OTTO Nr 187 Åter en BV 15

    SKÖRVEN II nr 641 en F 90 i 24 knop

    Nr 50 BORGVIK