Nyheter och uppdateringar

STÅLBÅTAR TILLVERKADE PÅ LIDWALLS I LEKSAND 1945 - 1987

Spaningsarbetet fortsätter!

månadsbåt


Senaste nytt från Lidwallsbatar.se

Över 70 år sedan den första, 30 år efter att den sista lämnade Övermo så fortsätter Lidwallsbåtarna och intresset att gå Full Fart Framåt!
Redaktionen känner Glädje, Respekt och Förundran inför detta faktum.
Vi hade i juni 2012 uppnått 395 st. dokumenterade båtar.   När 2013 var slut kunde vi summera 470 st.  2014 slutade  med 497 st, 2015 stannade räkneverket på 531 st. Vi har länge trott att kurvan kommer att plana ut men inför nyåret 2017 hade vi 556 st. 2017 hittade vi flera tack vare arkivfynd i Sjöistoriska Museet och Norsk Skogsmuseeum och givetvis via läsekretsens vakna spanande. Summan inför 2018 blev 577 st dokumenterade båtar.
Ett stort glädjeämne är det ständiga stadiga inflödet av nya läsare och vår växande grupp av intresserade på Lidwallsbåtar på Facebook. Vi märker också att intresset smittar av sig. Ett par nya facebookgrupper för udda fabrikat på flottningsbåtar har startas och växer likaledes.

Kontakta oss

Fortsätt därför att e-posta in bilder, nya som gamla, och uppgifter om kända och ännu oidentifierade båtar till oss. Vi har ca 1500 besökare i månaden och tar gärna in annonser från sponsorer.
Redaktionen bekostar lejonparten av hemsidan med egna medel, så vill ni stödja verksamheten ekonomiskt tar vi tacksamt emot ett bidrag - kontouppgifter Här

Nyheter

Datum Uppdatering

2018 09 22

Hösten hastar, Knud viner i knutarna. Otäkt för alla otäckta och ännu värre för alla täckta båtar! Vi blåser på med några glada nyheter!
Lidwalls startade sin exportverksamhet till Norge i mars 1949 med en BVV 10 nr 46 OLA. Redaktionen var på expedition 2011 och knöt många trevliga kontakter. Vi har också haft uppskattade besök från Broderlandet under Lidwallsbåtens dag. Vi har gjort en enkel listning över de 67 båtar som gått till Norge. Vi känner numera till 31 av dem!
Två till trillade in nu i september vilket också höjde vårt räkneverk över dokumenterade båtar till 588 st!
Det är BVV 10 nr 52 LUSPEN som vi dessutom fick fina bilder på! Den nyblivne Lidwallsbåtsejeren till SV 3 nr 337 AVEN Terje Nygard som hade spejderblicken på och lyckades spana upp den till vår stora glädje! Ringar på vannet!
Via Seffle Marinmotormuseum fick vi i samma veva kontakt med Melvin Hågensen som genomför en väldigt fin renovering av BVV 10 nr 298 OSENSJÖN. Plåtjobbet hade gått galant men Melvin och  motorn var i svårt behov av nytt vevhus. Jakten är redan i full gång. Snart blir det rökringar i luften!

BV 18 nr 204 ZURABAYA har flyttats från Hormundsjön i norra Dalarna ned till Siljan. Vi hälsar välkommen och gläder oss för ännu en Lidwallsbåt i Mashavet!
BV 15 nr 127 GRÅNA har kommit i sjön efter ett fint renoveringsarbete utfört av ägaren sen 2010 Bengt Nyvall. Sjö och sjö förresten? Hon smyckar nu den fantastiskt fina Strömsholms Kanal. Ett farvatten med ena benet i Bergslagen, det andra i Mälaren.

På det lokala planet har vår BVV 10 nr 254 SIGVARD varit ute bland kultureliten på Leksands komunala evenemang Kulturkalaset. Vidare kan ni avnjuta div närgågna bilder på propeller- och cylinderbyte på vår kära varpbåt.
Så långt arbetsbåtar som brukas huvudsakligen för nöjes skull. Vi avslutar med ett rått råproffs! Pråmkompanients BVB 4 nr 660 BOB, ständigt i hårt arbete med pråmar modell värre! Vi fick ett vackert vykort från Krokstrand och Beng Sandinge!

Håll i hatten!

2018 09 16

Fantastiska framgångar och fräscha foton flödar altfort! Vi kan presentera några fina reparationer och renoveringar. Det är lätt att bara ögna igenom bilderna med getögat, det finns ju så mycket material att kolla på.  Men stanna upp en stund i andakt inför dessa kulturgärningar och betänk vilken möda, kunskap och intresse det ligger bakom varje litet framsteg! Här sveper vi över bragder som är väl värda långa inslag i lokalmedia och Landet Runt!
Andreas Mårtensson som brukar sin Militärarbetsbåt nr 722 PANSARKRYSSAREN har tagit upp och fixat till! Hon är nog den av Marinsystrarna som är i bäst skick, trots att hon inte har några sötebrödsdagar!
Johan Eriksson jobbar på med sin BV 4 nr 745 YNGVE. Nu har MD 2:an åkt ur och skrovet förbereds för en kul motor, en kulmotor!
Två till BV 4 som räddats, bägge genom redaktionens försorg. SV 3 (som de spantlösa BV 4 hette i början) nr 279 VARPAREN 18 lämnade Wintervarvet i maj för norra Västerdalarna. Sven Kvick vilade inte på vinkelslipen, redan i juli var hon ute på älven, i originalutförande och med Listermotor!
Kvar på gården låg warvsdisponentens egen BV 4  nr 707 ALÄNSIA, också det en fallen skönhet. Nu har det gjorts rejäla ryck där också. Nästa steg blir vigsel med Listern.
En kulturbragd av annat slag har Helena Lundgren Landin gjort, nämligen i bokform dokumenterat Lustenbåtarna! Om det var i sambald med detta eller om det bara var en ren nöjestripp undandrar sig redaktionens bedömning men vid en älvfärd knäpptes en fin bild på en BV 10 O28 VARPAREN 28.
BVV 10 nr 183 BRAXEN har fått nya ägare på ett litet kick efter Blocketannons. Ny hemort blir Folkärna i södra Dalarna. Vi har bliderna!
Inom skotthåll för redaktionens kamera har också
Ferrina 90 nr 691 AMANDA befunnit sig. Så och BV 15 nr 412 ALINA och den ärrade gamla BV 15 nr 138 BUNKELISA.

 Betrakta! Beundra! Begrunda!

2018 09 08

Räkneverket tickar på! Sen vi lästes sist har två nya båtar dykt upp på vår radar! Mer om detta nedan. Låt oss först beta av kön med timade nyheter och invällande uppgifter:
BV 18 nr 228 AXEL som vi följt ett tag har kastat loss från reparationsvarvet vid Slagsta Marina och kanaliserat till Vadstena som ska bli ny hemmahamn.
Nya uppgifter har inkommit om BVV 5 nr 103 THOR som därmed är identifierad.
Bilder på en biffig gammal BV 20 nr 454 inkom från Junsele. Båten i originalutförande fortfarande. Dessvärre på land och i stort behov av kärlek. Vi håller tummarna att den rätte dyker upp! Med eller utan vit springare men gärna med kraft i arm och mod i barm.
Nya bilder har inkommit på BVV 10 nr 439 KORTLANDA QUEEN när hon skänkte glans åt hamndagen i Åmål.
Glans och garanterad succé på Lidwallsbåtens dag skänkte också de båda Traktorbåtarna Nr 574 och nr 546 TRÅGET. redaktionen var oerhört glada att kunna visa upp dessa udda flytetyg för Leksandspubliken!
Glänste gjorde också förra årets överraskning BVV 10 nr 142 FABBE, nu i ett märkbart bättre skick!
Arve Holmedal dök upp på Kajen utan  båt med med ett fint album med nya och historiska bilder på BV 15 nr 67 SKIRFOSS /SITTEN
BV 20 nr 359 FALKEN dök upp på Blocket och säljaren bisträckte oss bra bilder

Sen var det då de två nyupptäckterna som kommit oss till del på olika vägar. På Lidwallsbåtens dag fick vi kontakt med Mats Lindfors från Kåge. Han kunde sedan hala fram bilder från en tidigare ägare som gjorde att vi  lyckades artbestämma  BV 20 nr 561 SPOVEN
 I vårt västra broderland lyckades Terje Nygard efter lång och trägen bearbetning få köpa SV 3 nr 337 AVEN. Han skickade oss fantastiskt fina bilder från en dag på båtens jobb. Se och njut!

2018 08 24

Skolorna börjar, redaktionen skola även de ta sig samman och sammanställa förstklassiga nyheter. Vi driver ju sidan för att dokumentera och bevara Lidwallsbåtar. Drivkraften i arbetet är mötet med likasinnade, med dig som läsare, med dig som båtägare! Vi arrangerar, bjuds in och deltar i  diverse båtträffar.  Dessa blir för oss i redaktionen minnesvärda händelser. Vi har skapat en länk på startsidan (HEM) som heter  EVENT TRÄFFAR coh UTFLYKTER där vi delar och bevarar några höjdpunkter. Länken ligger i den röda rutan i vänsterspalten som heter Kategorier.  Bildmaterialet är vårt eget, inskickat av läsare och delat i vår Facebookgrupp.
Vad mer? BV 20 nr 464 FANBYN är i gång, roade sig i Karlstad med en f.d skeppare och väntar nu på att få börja jobba.
BV 15 nr 177 STOR OTTO var i Karlstad men kommer att fortsätta tillvaron som fritidsbåt, trots sitt fantastiska originalutförande.
BV 18 nr 234 BAMSE har fångats på bild i Kristnehamn av Lars Larsson
Nya bilder på Ferrina 31 nr 784 MIO GRUMS som vi fick tillfälle att visitera i Skoghall i samband med  Flottningsbåtsträffen  , du vet!
Där dök också de nya lyckliga ägarna till BV 4 nr 745 YNGVE och berättade om framgångar och utmaningar i renoveringen. Fortsättning följer!
Snäppet längre i rustningen har den snäppet större BVV 5 nr 296 SENADRAGET kommit. Kul också att rustningen kommit till vår kännedom!
Många är de Lidwallsskrov som tagits till vara och blivit fritidsfartyg. Och fått mera ändamålsenliga påbyggnader. Vi har här två exempel på båtar som återfått sina originalutföranden! BV 15 nr 42 BARKEN har vi följt ett tag.
Nu gör BV 12 nr 180 STORLOMMEN en liknande metamorfos. Moderniserad men med ungdomens utseende tillbaka.

2018 08 09

Mycket har hänt på Lidwallsfronten under denna varma sommar. Vi i redaktionen har åkt båt och arrangerat Lidwallsbåtsdag istället för att ägna oss åt hemsidan och löpande uppdateringar.
Men hav tålamod, mycket läsvärt kommer till Brittsommar och höstrusk! 
Här  bjuder vi iallafall ett reportage från flottningsbåtsträffen i Karlstad som traditionsenligt gick av stapeln för andra året i följd!!
Ett gott tecken är att vi kan minska okända listan genom att ta bort de båtar som nu är identifierade.T.ex BV 10 nr 56 BAM BAM som blev utredd i samband med ovanst. träff!

2018 06 10

Kärleken kommer och kärleken går. Ägarbyten tillhör båtlivet. Ofta går båten vidare men kärleken och minnena kvarstår. Någon annan tar över drömmen.  Redaktionen brukar sällan eller aldrig ta aktiv del i båtaffärer annat än med tips till hungrande på av oss kända båtar till salu. Men principer är till för att tänjas. Här kommer några båtar som vi vet är till salu:
BV 10 nr 183 BRAXEN som ännu inte varit på Blocket.  Fakta på båtens sida
Håkan har telefon 070 600 79 52
BV 15 nr 162 LILLSTRÖMMEN har vi inte sett men bilderna är fantastskt vackra. Figge har båten på Blocket och förklarar sig förhandlingsbenägen på vår facebookgrupp.
BV 10 nr 78 HERKULES ligger också på Blocket lika som BV 10nr 50 BORGVIK. Två jämnåriga systrar, en för vardag en för fest. Köp båda!
Bytt ägare i sjöklart skick har BV 10 nr 266 VARPAREN 19 gjort. Erik fortsätter att hålla oss uppdaterade med bilder! Kärleken består nämligen hos förre ägaren. Så ska det gå till!
God kontakt håller också ägarna till BV 18 nr 228 AXEL och Traktorbåten nr 574. Båda dessa är föremål för omfattande restaureringar. Riktigt där är inte BB nr 300 BÄRGAREN ännu men vakna spanare håller oss ändå á jour. Så ska det gå till!
En mindre välkommen renovering fick nya ägarna till Ferrina 90 nr 655 CULLINAN på halsen. Eller rättare sagt i aktern..
Läs också om ett ägarbyte som helt, fullt och avsiktligt gått under vår radar.
BV 10 nr 160 har hamnat i Österdalälven efter smussel, spionage och skickligt smedjobb. Nya pranket/buset bland Leksands båtvänner är tydligen att dra redaktionen vid näsan. Och gärna för oss om det blötlägger ännu en Lidwallsbåt i Siljan!

2018 06 03

En vänlig grönskas rika dräkt.. Ett underbart majväder och en bra start på juni. Av lätt insedda skäl har det inte blivit så mycket redaktionellt skrivbordsarbete. Å andra sidan har alla läsare som begåvats med hälsa och/eller ett Lidwallsprojekt haft annat för sig. Vi vill dock redovisa lite av de tips och tidender som som vanligt vällt in.
En fin BV 15 nr 348 RUSTY som varit okänd har trillat på plats och blivit just tillverkningsnummer 348.
Samma förklaringens ljus har upplyst oss om att BV 12 nr 466 är just den individen! Båda verksamma i Indalsälvens flottningssystem.
Understundom rycker Redaktionen ut likt nån sorts djurambulans och räddar ett och annat fartyg dömt till avlivning. Erbjudandena är långt fler än vad vi verkställer oftast slutar det med en förmedling till någon godhjärtad svetskunnig kulturbevarare. Ett fall kan vi idag redovisa som slutfört för katthemmets vidkommande. SV 3 nr 279 VARPAREN 18 har fått en ny kärleksfull och tapper ägare! Vi följer utvecklingen med spänning!
En ständig källa till djupt känd glädje är det nya liv Gösta och Sigvard Lidwalls egen ögonsten Ferrina 90 nr 637 LISA fått.. Visserligen i Rättvik men vi har en fördomsfri inställning till denna Siljans avkrok..  David fortsätter sin kunniga omvårdnad och si, det blev sommar även 2018!
En annan Ferrina som hamnat i rätta händer är
F 26 är nr 653 PEGGY BLUE. 
Nylackad med bordläggning att spegla sig i.
Vad gör då redaktionen utanför kontoret? Vi har haft en lustfylld helg med BVB 5 nr 259 KLACKEN som nu flyttestats. Redaktör Winter var med all rätt stolt över att de sjömil av svetsfogar han tillfogat skrovet höll snustorrt. Och drivlinan var bara för läcker för att döljas för omvärlden! Motorhuven för gå till skroten! Här blir det Hot Rod-stuket som får gälla!

2018 05 19

I England firades det bröllop den 19 maj. . Engelsk tronarvinge förenas med utländsk skönhet. Även på Wintervarvet har det firats brittiska traditioner. Och förrättats vigsel. I BVB 5 nr 259 KLACKEN omfamnas en engelsk trotjänare  av en svensk arbetartjej. Vigsel kallat på våra bilfabriker när motor möter underrede. Bosse Erkers förättade firningen och Winter själv var behjälplig med inkilningen.   Redaktionen har även med gemensamma krafter vevat igång BVB 4 nr 707 ALÄNSIAS blivande motor. Rörliga bilder på båda den och KLACKENS uppvaknande LISTER-maskiner utlovas!
BVV 10 nr 2 VINTERSJÖN som gästspelat som Ceylon i Lindesberg har fått nya ägare och nygammalt namn i Gävle. Hon lystrar ånyo till VINTERSJÖN och det gläder storligen redaktionen.  Från nya delägaren Jens Wallin har vi fått bild på sjösätningen i hennes nya farvatten.

Fler Lidwallsbåtar har fått nya ägare. Den först byggda BV 15, nr 7 VÄSMAN är redan på väg till Kungälv där en ny ung och ambitiös ägarkvartett tillträtt som fortsatta kulturvårdare.
Kulturvådare är i högsta grad Fabrikörskan och Fabrikören där det pausas i arbetet med att finslipa BVV 10 nr 1 42 FABBE 
Från Sture Johansson kommer historien om båten som nästan blev skrot  BVV 10 nr 428. Räddad men f.n. utan planer för framtiden. 

2018 05 09

Solen skiner, snön smälter! Vattnets betydelse för sjöfarten kan knappast överskattas. Dock har några av oss fått en större dos diväteoxid/H2O än vad som är önskvärt. Klass 1-varning på många håll i skogslänen! Men framförallt flödar vår längtan efter sjösättning!
Som vi redan berättat har BV 10 O91 räddats och fått ny ägare. Vi har varit i nya hangaren och besiktat. Med förmodan gränsande till visshet har vi också ursprungsbestämt henne!
Traktorbåten nr 582 har lämnat Lindesberg för Vasselhyttan. Vi har bilderna från transporten.
Ungdomsförbundet Sveriges Flotta har flyttat Militärarbetsbåten nr 725 från Vitsgarn till ett varv för välbehövligt underhåll. Vi rapporterar framstegen!
Även den assymetriska BB 12 nr 594 TJOFF har fått sig en överhalning.

Och alla trängtar de såsom hjorten till vattenbäckar...
Ha en trevlig helg, på, under eller i längtan efter en Lidwallsbåt!

2018 04 30

April, april men swish sa det så var det maj!  Förra veckans inrapporterade bilder på  Skåningen nr 515 ATAMAN/LINUS har fått sällskap av fler trevliga bilder. Familjen Grisell promenerade vid Hammarbykanalen och återsåg sina vänners gamla båt flera år efter försäljningen. Påpassligt tog man bilder som 50 år senare anländer till redaktionen ett stenkast från fotoplatsen.
Tre nya bilder på Traktorbåtar, dessa kultförklarade särlingar! Erik Gustafsson bidrar med hoppfulla vinterbilder på Traktorbåten nr 546 TRÅGET. Nils Erik Eriksson visar dollargrinet på Traktorbåten nr 556 MONITOR på en likaledes hoppfull vinterbild. En okänd Finsk Traktorbåt skymtar på ett Youtubeklipp. Vi har adressen!
En sida som alltid fyller oss med många starka motstridiga känslor är ju Bogserbåten nr 560 SILJAN I. Erik Hag har sänt oss ytterligare intressanta bilder från hennes tid i Siljan. Lidwalls verkliga mästarprov, revolutionerade de sista åren av flottning på Siljan. Slutade tragiskt förlist i Engelska Kanalen.
Ni som undrat över vem som är lintotten på bilderna på Nr 515 ATAMAN/LINUS kan få se mer av den unge mannen några år senare körandes sin tuffe lille BV 4 nr 660 BOB. Båten ordentligt föryngrad. Skepparen aningen mer väderbiten.
Kollegan Helena Lundgren-Landin fortsätter att bespana norra Vänern och Klarälvens mynning. Det rapporteras att Okänd nr 1 BV 10 BAM-BAM är i gott skick, redo att tjänstgöra på båtklubben.

2018 04 21

Otaliga är de gånger redaktionen hovsamt skrapat med hoven och bett våra kära läsare om bilder och bidrag. Aktuella som inaktuella. Otaliga är de gånger redaktionen gnäggat av förtjusning över fynd i den havrepåse vi kallar mailboxen! Som t.ex nu när Anders Blom vänligen bisträckt oss en sida från ett familjealbum med bilder från flottningen på Dellensjöarna 1961. Där kan ni beskåda BV 12 nr 224 D 1 54 i manegen bland timmertravarna!
Vi har också nygamla bilder på den rundrumpade BV 12R nr 313 TULKA där där hon fungerar som travtransportör. Eller har hon bara bunkrat bränsle? Tack Johan för bidraget!
Till dagens parhästar kan vi utse Pär Lennartsson och Urban Sondell som bidragit till att vi kan dokumentera ännu en båt BV 12 nr 512 KOLPINA.  Räkneverket visar nu 580 st. En rund och vacker summa!
En sk Skåning nr 515 ATAMAN/LINUS får också stamtavlan ytterligare utredd tack vare Uf Ahlbergs uppgifter och bilder.
Så klämtar klockan för sista varvet, eller i alla fall det sista från varvet idag. Bogserbåten nr 415 ENGERDALEN stretar vidare som trogen arbetshäst!
Än en gång: - Ett stort tack till alla rapportörer! Utan er inget webmuseum om Lidwallsbåtar!
Ut och skrapa nu! ( Du har väl mössa på dig?)

2018 04 14

Även på redaktionen står hälften av stolarna tomma! Det är ledamoten Winter som tillfälligt lämnat de akademiska samkvämen vid Hammarbykanalen för att ägna sig åt praktiskt kulturarbete på det varv som bär hans namn. När han nån gång tittar upp ur småskroven, belåtet leende, är han ändå för lortig i byxbaken för att sitta på stoppade möbler. Vi får fjärrmanövrera redaktionen via bredband och telefoni.
En annan elektrisk modernitet är appen MarineTraffic. Just som den kvarvarande ledamoten satt sig vid tangenterna för denna (veckas) uppdatering pinglade det till och det meddelades att "AXEL departed from Port Guldboda at 2018-04-14 14:15 Local Time". 14.49 var den resan över och AXEL var framme i Port Nynashamn. Tekniskt och metafysiskt intressant  då just Bogserbåten nr 523 AXEL låg i inkorgen för uppdateringar... Allt medan vi förundras över denna tillfällighet kan ni avnjuta bilder på ett ovanligt arbete, nämligen byte av dysa på Wibergs Varv i Husum 1988.  Karl Arvid Svensson var själv med och har sänt oss tre bilder på jobbet.  Kolla också på fältstudien hos Gröna Bolaget ovan nämnda ledamot företog  härförleden i farleden. Bryggkaffe, Snille och Spak!

En möjlighet till en verkligt rolig kulturinsats erbjuds från Lindesbergs Turistbåtsförening som på vår Facebooksida "Lidwallsbåtar på nätet" bjuder ut BVF 10 nr 2 VINTERSJÖN som nu mera heter CEYLON. Om du inte har Facebook så finns lockropet och erbjudandet på båtens egen sida.
På Wintervarvet fortgår arbete med BV4 nr 707 ALÄNSIA och med BV 5 259 KLACKEN. Båda dessa är nu färdiga i plåten och väntar lystet på var sin Lister.

I allt väsentligt känner redaktionen uteslutande stadga och framtidstro!
Vårt Högtidliga Sammanträffande Lidwallsbåtens Dag infaller i år den "2018-08-04  11:30 - 14:00 Local Time at Port Leksand"!  Välkomna med eller utan Lidwallsbåt!

2018 04 07

Påsktider är spaningstider! Redaktionen förstärkt med den i Leksand världskände Fabrikörn företog ett ärende till Göteborg. På släpet ner en Lidwallseka till en kräsen samlare vid namn Bengt Sandinge. På släpet hem ett samlarobjekt i form av en BM 1051 i nyskick. Mer om det senare. Kanske.
Men vi måste ju göra lite kulturell nytta också! I Frändefors fanns en upphittad och inrapporterad tidig BV 10 O91 vilken vi lystet examinerade. Vidare öden f.n. okända men vi håller pollarna för att den slipper förgås i gräsmattan. 
I Göteborg fick vi en hamnsightseeing med Sandinges Sjötraktor nr 790 LILL-PÄR. Paddan, släng dig i kanalen! Här bjöds på fotosafari runt Hamnarbetsbåt/Skåning nr 753 UTTERN! LILL-PÄR fick dagen därpå torrsättas på Gotenius varv. Redaktionen förnekar all kännedom om eventuella samband.

Under tiden har bilder vällt in på BV 10 nr 421 L2 som nu väntar på våren. Vi publicerar också en bild på Sjötraktorn nr 719 BILL, dels för bildens historiska värde, men också för att den innehåller tung överskottsinformation i form av BV 5 nr 259 KLACKEN. Och jo tack, det projektet går framåt!
Klicka på Klacken och de andra länkarna här ovan och avnjut våra nya bilder!

2018 03 24

Vilken vecka! Vårdagjämningen avklarad, nu blir det vårdagar för jämnan! Redaktionen sitter och flämtar med sträva tungor efter allt frimärks- och kuvertslickande. Verkstadsmössorna blev väldigt uppskattade, beställningar har vällt in och mössor har vällt ut! en påtaglig succé! Välkommen att beställa du också!
Skickat har också vår kära läsare Claes-Göran som sänt oss bilder på
Ferrina 31 nr 784 MIO GRUMS.
Vi har noterat att Bogserbåten nr 514 BOLLSTA fått ny färg och ny kulör på skrovet där hon stretar på med Slussenbygget mitt i Huvudkommunen. Vi publicerar också ett arkivfoto på henne från provkörningen 1962. Kul att hytten överlevt i originalskick!
BVB 10 nr 592 AMANDA fick också träffa Lidwalls fotograf. Vad vi förstår eftersom hon hade en styrhytt. Ovanligt tillbehör på BV 10. Men stäven kom inte med på bilden vilket vi beklagar. Fast å andra sidan hade den ändå inte gjort det eftersom den var bortstympad. Se själv!
En fritidsbåt som var arbetsbåt och som inte var den vi trodde är Ferrina 27 nr 778. Den kan ni här se och beskåda på sin jungrufärd på Älven.  Ägaren till det vi nu kallar Ferrina 27 Okänd 101 ville veta mera om sin fina båt så vi rotade i arkivet och tillskrev familjen Rrichardsson i Sjötorp och även den förmodade motorleverentören. Men spåren slutade i en svetsgigg i Fagersta.
En annan båt i den listan är Ferrina 31 Okänd 100 Den är en Lidwallsbåt helt visst  som finns både i sinnevärlden och på Blocket. Vår undran är just nu exakt vilken individ  och vem som ska överta henne?
Vad mer har redaktionen gjort i veckan än att ägna sig åt postorderverksamhet?Jo uppdaterat DFF-listan, ett arv från Anders Winters gamla hemsida om just dessa båtar. (Numera ett biflöde till denna)
BALDER

SVEN och
AXEL har späckats med mer info och bilder!

Du fortsätter att skicka in bilder, vi fortsätter att skicka Verkstadsmössor till alla som är rädda om frisyren i båtbestyren!
2018 03 17

Nya vinjetter på Startsidan och denna Nyhetssida.
Vi för det stolta arvet vidare och har tagit fram en verkstadskeps med samma muntra budskap som på vimpeln. I nacken gör vi diskret reklam för vår webadress. Skydda din knopp och håll alla tankar på plats när du rustar och mekar! För tvärt emot vad SMHI säger är det bara tre månader kvar till sjösättning!
Mera om mössorna och hur du beställer på Kontaktsidan! Tack på förhand för att du är med och sprider Lidwallsbåtarnas varumärke!

Startsidans bild hittade vi i gömmorna och den fyllde redaktionen med stor respekt för vad ett gäng gubbar i Övermo by åstadkom för  sextio år sedan! Av de stora bogserarna båtarna är tre i drift idag.
Trängslet III nr 395  FYREN  har tjänstgjort hos Sjöfartsverket tills alldeles nyligen
Trängslet IV nr 415 ENGERDALEN är dykbåt i Halmstad
Trängslet V nr 416 ERIK jobbar för Gröna Bolaget i Nynäshamn
Trängslet VI nr 417 har däremot havererat under tragiska omständigheter.
Vi har också fina bilder från ett reportage hos Gröna Bolaget där red bjöds på åka och fika i nr 523 NÄCK.


2018 03 12

Äntligen lite nytt på DFF-fronten, Dalälvarnas Flottningsförening. Trots att det egentligen var slut på detta timmerknuffande redan 1970  så lever de flesta båtarna kvar och vissa i ett allt bättre skick, där tex Kraku ser ut att gå en ny ljus framtid till mötes.  Vi passar  även på att uppdatera sidona om Bengt  Laura och Sven  när vi ändå är i stöten.

2018 03 09

Några försynta plusgrader börjar visa sig på några håll i vårt avlånga land. Människorna strömmar till båtmässan för att se det senaste i plastväg. Redaktionen fann sitt stora nöje därstädes i veteranhörnan. Klassiska båtar och en stor expose över ångbåtens historia. Roligt att träffa andra entusiaster som brinner för  sin nisch i det maritima kulturarvet.
I väntan på islossningen kan du avnjuta rörliga bilder till tändkulemotormusik när BV 15 nr 145 bjuder på en åktur!
BV 10 nr 266 VARPAREN 19 bjuder på ett par stämningsfulla stillbilder från förliden sommar. En vacker septemberdag 1957 gör Gösta Lidwall en provtur med Kvarnsvedens nya BV 15 nr 347 BYSJÖN. Han står som alla efterkommande skeppare på våra bilder står. Stående och med enhandsfattning.
Ur redaktionens gömmor dök BV 20 nr 460 HÅBROK upp. En snygg och lyckad återvinning av den första styrhytten. Kontakta oss om den dyker upp på en eller annan radar!
Det där med Sjödumprar smakade tydligen mer i läsekretsen. Vi  publicerar bilder på Sjödumprarna nr 760, 770 och 776 men utan att ha en aning om vem som är vilken. Eller var/om de finns idag.
Slutligen en nyupptäckt båt i listan. Vi har lyckats identifiera BV 12 nr 304 som såldes till Holmen. Räkneverket står på 584 st och tickar fortfarande!

2018 03 04

I slutet av 50-talet började Lidwalls att inse att man behövde bredda kundkretsen och därmed också utbudet. Om man börjat ana oråd beträffande flottningens framtid kan vi bara gissa. 1958 levererades den första regelrätta hamnarbetsbåten nr 368 SANDSKÄR. Läs mera på vår listning av Civila och militära hamnarbetsbåtar! De första större bogserarna som inte skulle dra virke var ju båtarna till Monberg og Thorsen A/S. Se förra nyhetsupdateringen här nedan.
Sen följde Bogserbåten nr 408 HAMNEN som gick till Helsingborg. Vi har nyfunna provkörningsbilder!
Norrköpings hamn beställde en Hamnarbetsbåt nr 475 HAMNEN nådens år. 1961 Provkörd i älven hon med!
1966 var det dags igen Hamnarbetsbåt nr 606 BÅTSMAN provkördes och fotograferades i älven för vidare färd till Norrköping.
 Däremellan hade Klippans Båtsmansstation i Göteborg beställt Hamnbåt nr 547 BÅTMAN 2.  (den hette Båtman, utan S) En båt vi visste en del om och nu stolta kan visa provkörningsporträttet på!
1976 var det dags att återigen se sig om efter nya marknader. Sjödumpern 754 är ett exempel därpå!

2018 02 24

Nya bilder hängs upp på respektive vägg i vårt nu mera smått gigantiska webmuseeum. I dag handlar det mycket om leveranser. Till fjärran och när, i något fall vart?  Vi bjuder på bilder på Pinasser nr 307 -309 där de lämnar ett snöigt Leksand 1956 för tjänstgöring i Franska Ekvatorialafrika. Lokalpressen var där och skrev, artikeln fick en rubrik som i dag hade kostat tidningen heder och ära. Själva leveransen fick dock konsekvenser. Av det mest angenäma slag. 1957 beställde Penta ytterligare tre Pinasser nr 341 -343. Men först skulle de bada i älven vilket vi hittat bilder på!
Bogserbåten ANNE LISE nr 442 skulle till till Danmark och sen möjligen till Trinidad och bygga oljejetty åt danska Monberg og Thorsen A/S. Fortkörning genom Noret dessutom med dannebrogen fladdrande hade måhända även det vållat förargelse idag.
Annars har livet gått sin gilla gång i Övermo. Ordrar kom, båtar gick. glädjande nog hade man för vana att fotografera provkörningar. 1952 skulle BV 5 nr 170 MARIANN exporteras ända till andra ändan av Övermo. DFF gjorde en av sina få beställningar. Bäst att provköra eller om det möjligen är leveranskörningen? ! Fin bild med Norsbro i fonden!
En leverans på medellångt och mera normalt avstånd var när BV 15 nr 145 KROKSJÖN gick till  Ljusnan. Flitige Bengt Fogelberg fann och fotade. Gå vidare längst ned på KROKSJÖN.s  sida och ta en tur med henne i vackra, smala hemma farvattnen.
BVV 5 nr 551 fick Deutzdiesel och varpspel. En något udda kombination. Bäst att köra en sväng med den också!
60-tal betydde ju kulmotor ut - diesel in. Göteborgs Hamnlotsar valde en luftkyld Lister för sin hamnlotsbåt nr 449 KLIPPAN. Grannen Volvo Penta hade ju mest vattekylt. Om det var för att säkra året-runtdrift eller inte kan vi bara spekulera om.
Och annars? Jo tack arbetet med vår egen BV 5 nr 259 KLACKEN går framåt i mellanåt. Nu är framändan till sin fördel, eller jobbet med fören framme. Ni fattar!

 
2018 02 17

Ja kära hjärtanes!
Vi var ju i arkivet som sagt. Hittade en massa bilder. Bl.a en vacker ritning som för en gångs skull var märkt med tillverkningsnumret, en fin BV 15 nr 331.
Vi fann fina provkörningsbilder på en spakstyrd BVB 4 nr 644 som försvann till Stjärnsund.
Sen körde det ihop sig! Vår käre gamle MYSAK som Gunnar Fänriks så förtjänstfullt räddade var inte nr 349! En annan BV 15 dök upp, lyfte på hatten och utbrast: -Ursäkta mitt namn är BOMAN, hur står det till, hur gick det till?
Samma kund och in till förväxling lika hytter. Men efter ett par vändor med luppen kan vi fastslå att BV 15 nr 413 är MYSAK och att BV 15 nr 349 är BOMAN.
På olika forum på Facebook har det poppat upp en del frågor på båtar från Rossöns Mekaniska. Men här är en Rossöbåt från Lidwalls,  nr 351 HERRSELET spelbåt kallad. Sug på den du! Vem har sagt att det ska vara enkelt att vara varpbåtsbegeistrad?
Skanska var ju en stor kund, på sluttampen gick två biffiga arbetsbåtar till Jeddah. nr 749 MB 37 och nr 752 MB 38. En kom tillbaka vad vi vet. Vi har också koll på var hon fick jobb idag.
Sen var det dags för hjärtat i halsgropen igen! Vi hittade en BV 5 med fallande stäv och indraget roder. Hade vi bommat på nr 608 TUNABERG som ju har de speciella finesserna? Lite lusläsande, geniknölsmasserande och bildgranskande förbytte den potentiella blamagen till sann upptäckarglädje!
Vi hade hittat den sista BV 5:an nr 656. Sålunda hoppar räkneverket fram till 580 dokumenterade båtar! En rund och vacker siffra!

2018 02 09

Vi publicerar nu ytterligare arkivbilder som blir fina komplement till resp. båts egen sida.
BV 18 nr 207 GALVEN's första kontakt med Ljusnan.
Mysteriet med vedboden och den rundrumpade BV 12R nr 313 TULKA IV har vi ju löst. Nu vet vi var vi ska hänga upp ytterligere bilder som vi haft i lådorna.
Se och rys över en Ferrina 90 nr 675 som blev lågornas rov vid en omfattande brand på en båtuppställningsplats i Vänersborg.
Av nyare snitt var Ferrina 31:orna som var Halvorritade och  halvfabricerade.
NR 741 fick agera utställningsobjekt på Biskopsudden.
Nr 746 NAJADEN's första bad i Siljan.  Bägge sköna damer att beskåda!
En fritidsbåt av det biffigare slaget är nr 630 SUNRISE som vi nu kan visa i fart och 4-färg!
Vi har med stor behållning följt Ottar Magnus smedmöda och dito bragder med BV 18 nr 205 BOGE. Men nu är det locket på eller i alla fall fördäcket på. Snyggt blev det!

2018 02 03

Redaktionen har haft en guldstund bland lådorna i Leksands Lokalhistoriska Arkiv dit Lidwalls arkiv räddats av Janne Gullback och Lars Jönses.
Vi reproducerade några bilder och kompletterade båtarnas sidor med fina s/v bilder som andas yrkesstolthet över gott båtbygge.
BV nr 195 RUSSFJÄRDEN / ISAK
som byggdes på kundens ritning syns i ny vinkel.
BV 12 nr 224 DELLEN / SIMPAN
som hade ruff och vindruta var lätt att känna igen just p.g.a denna lösning.
BV 18 nr 446 ITA II / SKRÄCKEN
ligger stilla på älven och visar upp sina vackra linjer
Skiftbåten BV 15 nr 562 TREAN / STORA  fick motionera Deutz-dieseln före avfärd mot Hålldammen i Skutskär
BB 18 nr 598
fick nog gå ett extra varv eftrsom hon skulle till Norge
Vi vill också dela med oss av spaningsmödan och slutresultatet betr. en rundaktrad BV 12 R nr 313 MÄLARDROTTNINGEN / TULKA IV. Ett snyggt men ovanligt skrov som vi nu vet ursprunget på tack vare arkivet och läsarkontakter!
Udda på riktigt var den träbåt firman hade i brist på äkta LISA-båt en sommar för länge sedan. Vi klippte in henne på sidan om Fritidsbåtarnas Historia. Mest av familje- och kuriosaskäl kan tillstås.
Något udda var också fritidsbåten nr 521 LISA V. Länge innehavare av titeln "Världens Snabbaste Lidwallsbåt". Fina fräna fartiga foton från firmans fotograf!

2018 01 27

Okända båtar är ett eget kapitel. Det är båtar vi har bilder och/eller data på men som vi inte säkert kan nita ihop med ett tillverkningsnummer. Det brukar lösa sig med tiden i många fall. Andra förblir gåtor. Vi har valt att lägga upp och räkna med dem ändå. De är värda att beskåda och på så vis håller vi reda på dem enklare än om de ligger i våra mappar och möglar.
En ny BVV 10 som fått räkneverkat att hoppa fram till 579 kallar vi Okänd 97.  Bengt Fogelberg hittade båten i Södertälje på 70-talet. Men då hade den redan ett par decennier på nacken.
O95 har vi hittat en bild till, men båten är fortfarande okänd. Fast lösningenkryper allt närmre.
Den förtäfflige herr Fogelberg fångade en fin BVV 10 med kameran 1966. Vi tror att det är nån av tvillingarna nr 108/109. Men den får heta O98 tills vidare.
Vi publicerar även nya bilder på BV 18 nr 185 MÅLLÅNGEN. Vi har sett den tidigare på in- och utsidan i Borgåsund men nu har vi kommit under också!
Den gamla  kämpen BV 15 nr 23 hittade vi på Blocket blästrad och fin!

Vissa saker kan gnaga den mest förhärdade Lidwallsbåtsredaktör i vargtimmen. Hur var det med LISA II nr 270, blev hon förlängd inför avresan till Periska Viken eller var det en hägring? En djupdykning i ritningsarkivet gav oss vissheten och nattron åter!
På vägen dit sprang vi också förbi en provkörningsbild på Högsjöbåten nr 626 som vi glatt hänger upp på båtens sida. Det var ju den båten som räddades ur tuggens fula käftar för ett par år seda och räddades hem till Siljans strand. Nu får vi se hur fin hon var innan tidens tand tärde på plåten!

2018 01 19

Om man vill skörda rikligt med Lidwallsnyheter för en ringa insats ska men bege sig till Blötberget i Ludvika! Där huserar Mats Norell och Lars Hansson som med stor flit och lång erfarenhet donar Lidwallsbåtar. Och nu snackar vi inte små BV 4,5 eller 10 som vi i redaktionen fjuttar med!  Allt lättare än BV 15 går bort vad det verkar! Man kan ju undra vad dessa herrar jobbar med som hinner med alla projekt? Men faktum är att det är det som är jobbet, rusta båtar för egna entreprenader och emellanåt hjälpa medmänniskor i sjönöd genom att sälja en Lidwallsbåt till dem. Vi i red har haft stort utbyte av Mats kunnande och hjälpsamhet!

Redaktör Winter var där för att leverera några tillverkningsskyltar och givetvis gick kameran varm i kylan! Vi framför här några framsteg:
BV 15 ALIDA nr 412, känd för den breda publiken från Lidwallsbåtens dag  har fått färg.
BV 15 481 KARL, i svårt behov av rehab efter ett hårt liv börjar hämta sig rejält. Motorn ilyft t.ex.
BV 20 318 LETTSJÖN huttrar i kylan med ny hytt.
Så långt de torrsatta i Blötberget.
Vi kan också presentera nya bilder och lite nya fakta på Traktorbåten MOTORBÅT 74 BOXER nr 505.
I den Norrländska kraftproduktionen finns också BV 20 AFRIKAS DROTTNING nr 501 . Nygammal bild på den.
Sen har vi hittat en ännu okänd BV 15 nr O95 kolla på den och hjälp oss att identifiera, tack!

2018 01 13

Ny fin historisk bild på bogseraren KARTBERGET nr 222 dök upp i vår Facebookgrupp, den har ramats in och hängts upp på båtens sida.
En ny traktorbåt MONITOR nr 663 har dykt upp. Ny och ny, vi hade ingen kännedom om den tidigare men nu kan vi räkna in den!
En sommarhälsning från Västanviks hamn på FABBE nr 142 gläder oss också i isläggningen.
Vår egen förtjusning och dokumentationsvilja för KLACKEN nr 259 har väl ingen misstagit sig på? Egna barn och andras... ja ni vet! Nu har den sidan kommit till en punkt som både SIGVARD nr 254 och LINA nr 189 passerat. Den har blivit alldeles för lång, vi måste dela upp den.  En huvudsida, en om Hemforslingen, uppröjning och plåtbyte och en om Återuppbyggnaden som inleddes i november 2017. En liten finess (eller inte) är att vi låter dessa sidor öppnas i nya webläsarfönster. Få se om du tycker att det är bra, annars ändrar vi väl tillbaks till att länkade sidor ersätter befintligt fönster.

2018 01 05

Nytt år! Vi börjar med att beta av kön med uppdateringar som vällt in under julhelgen!
Nya bilder och färska bilder på Sjötraktorn  nr 617's förehavanden. Heter nu EDGAR.
Sjötraktorn Mr HYDE nr 698   har hängt på trenden med läppförstoring. Ny för för tuffare tag! Men trassligt värre i propellern...
Hamnarbetsbåten FOLKE nr 727 får också göra rätt för sig. Det blev verkligen inga sötebrödsdagar efter militärtjänsten.
Grönbåten/Skåningen TEKLA nr 584 har gått på auktion till Björkö i Mälaren. Jobb väntar femtioplussaren!
Ny ägare har också FYREN nr 395, den gamla Trängsletbogseraren. Redaktionen fångade henne på väg in i Mälaren.
Vid en studieresa till Sillingsfors såg 1971 hade gubbarna från Lidwalls kameran med och knäppte Tillvnr 658, en BB 15 med prejdon som man levererat året innan. Den bilden hittade vi nyss i arkivet.
Tillsammans med en ny bild på Tillvnr 326, en BV 20 med Deutzmaskin som inte var någon lisa för öronen enligt noteringarna.

2017 12 29

17 12 29-ett välbekant datum. För exakt 100 år sedan föddes Gösta Lidwall, den yngste av bröderna. Gösta var den av sönerna som först blev engagerad av fadern Erik Lidwall vid starten av Lidwall & Söner AB. Han var också den som jobbade kvar längst. Under firmans mest produktiva år var han chef för produktionen och sörjde för upp till ett hundratal nävars dagliga sysselsättnig. Läs mer av Gösta Lidwalls berättelse om fadern Eriks och Lidwalls historia. Vi kan ofta känna en hisnande förundran över vad alla dessa yrkesmän åstadkommit på en åker vid en älvstrand mitt i Sverige. Gösta har som det  stora flertalet nu gått ur tiden men deras händers och hjärnors verk  kommer att leva länge än.

Vi på redaktionen har tagit ett betydligt mindre grepp än ett sekel och åtminstone försökt summera 2017 i termer av höjdpunkter. Vi gav varandra uppdraget att på var sitt håll  sammanfatta  tre starka minnen från det gångna året. Vi fick en lista på sju punkter...  Det var ett väldigt bra år således! Och dessutom är det som bekant oklokt att jämföra skönheter.
Men vi kan ändå kedja ihop våra minnen i tre buntar:
1. Träffarna
2. Relanserade rariteter
3. Återväxten

Träffarna. Så klart Lidwallsbåtens dag med sitt rekord i båtar och upptagningsradie. Roligt för redaktionen och uppmuntrande för vårt uppdrag var också det mediala intresse hemsidan, facebookgruppen och Lidwallsbåtens dag fick! Sen var också Flottningsbåtens dag I Karlstad som Helena Lundgren Landin och Bengt Sandinge arrangerade ett fantastiskt fint minne. Där relanserades dessutom lille kaxige BOB nr 660 och hur ska man klassificera Helena och Bengt om inte i kategorin Återväxt?
Relanserade Rariteter. En oerhört svår kategori att välja ur. Varje ny båtbild vi får in, varje nyhet om sjösättning eller ägarbyte får våra redaktörskinder att blossa och våra tätspantade stålbåtshjärtan att slå. All möda och alla dessa varvstimmar som våra vänner lägger ner på sina båtar! Alla mail man bemödar sig att skicka oss! Kul med båtar som får njuta sitt otium som fritidsfartyg. Kul med femti-sextioåringar som i fullt bruksskick fortfarande släpar på pråmar, dykare och flytande bråte. Ta bara Sjötraktorena och Trängsletbåtarna!
Men några som som sticker upp ur nyhetsälven blir ju så klart tillverkningsnr 1 LAGGEN  som gjorde sitt återtåg på Lidwallsbåtens dag. BV 10 nr 169 MAJKEN som kom i sjön efter 40 år på land, och inte i vilken sjö som helst utan i självaste Siljan! Sen minns vi så klart Traktorbåten nr 546 Tråget som efter decennier i värmländskt gräs plötsligt räddas av Emil Gustavsson och på nolltid och i originalskick syns sätta respekt i farvattnen runt St Skedvi med timmergaffeln fälld i färdigställning!  Vilket osökt får oss in på-
Återväxten. Vem tar över och förvaltar kulturarvet vidare? Emil och kusinen Erik som redan har flera flottningsbåtar i sitt CV och ovannämnda Helena är bara några av de verkliga glädjeämnena i redaktionens inkorgar! Vi kunde göra listan med hedersomnämnanden betydligt längre men vi följer principen "ingen nämnd-Ingen glömd". Faktum är att vad det gäller kategorin Yngre Förmågor, förmågor yngre än redaktörerna så omfattar listan av lätt insedda skäl det stora flertalet läsare, från Håkan Larsson och nedåt. Och det finns så klart även seniorer som med sin kunskap vattnar återväxten.
Med i kategorin Återväxt kommer också alla roliga mail från nya Lidwallsbåtsägare:    - Hej, vi är de nya lyckliga ägarna till en BV si eller en Ferrina så! Varumärket lever!

Sen är ju 2017 också året när vi hittade en massa fina bilder i Sjöhistoriskas- , Norsk Skogsmuseums- och inte minst med Lars Jönses hjälp i Leksands Lokalhistoriska arkiv. Året som avslutades med att vi fick en trogen replika av den klassiska tillverkningsskylten. Året då vi gick från 531 st dokumenterade båtar till 577!
Vi sätter därmed punkt för 2017 års uppdateringar och kan utlova en rivstart på 2018 med fler uppdateringar, fler Lidwallsbåtar som kommer att sjösättas i Svenska vatten och en ny Lidwallsbåtens Dag med ytterligare nya stävar i Siljan!

Tack för i år och Gott slut önskar Anders och Mats!

2017 12 22

Snart är det jul! Redaktionen samlad vid favoritkanalen redo för högtiden. Vi vill därför redovisa några kära mödor innan vi petar av remmen.
Nya fina provkörningsbilder på BB 18 nr 598. Den hamnade i Norge där den nu oss veterligen ligger å landbacken.
Provkörd på Älven blev också en BB 15 i aluminium nr 453. Den hamnade hos SENTAB i Liberia.
Den skarpögde spanaren Johan Belsing har skickat bilder på en för oss okänd tidig BV 10 nr O94. Möjligen har vi båten dokumenterad sen tidigare varför räkneverket får stå kvar på 577 st. Det finns tydligen en skylt ombord som kräver forensisk bearbetning för att bli läsbar. Spänningen är olidlig.

På tal om tillverkningsskyltar har detta ämne fört oss djupare ner i våra egna skrivelser. Vi har därvid noterat att det var först hösten - vintern 1980 som vi med rätta kan ange Leksands Mekaniska Verkstad som tillverkare. Dvs fr.o.m nr 798. Ingen stor nyhet men lite kul att det finns nya spår att följa och reda ut med hemsidan som enda källa. Dessutom tillförde vi listan med Hamnarbetsbåtar två nya nummer.
En annan mera intern nyhet är att den händiga halvan av redaktionen flyttat projektet Klacken nr 259 ett stort steg framåt.

Vi avslutar med den mest stämningsfulla bild som skapats sen Jenny Nyström. Nämligen Helena Lundgren Landins vackra tomtepollare.
( Eller om det möjligen möjligen är en nidbild på redaktionens par i helgjutna tomtar?)

God Jul från Anders & Mats
Redaktionen vill besvära Eder alla läsare, tillskyndare och spanare om en God Jul!
Samt utbringa ett hjärtligt tack för din medverkan till ett jätteroligt Lidwallsår!
Må det snart bli sjösättning igen!
/Anders & Mats



2017 12 20

Vi har tagit fram en tillverkningsskylt för din Lidwallsbåt!  Förlaga är den version som förekom fram till 1967. Skylten är gjuten i aluminium och har har måtten 142 x 72 mm, precis som originalet.
Priset är 500:- + ev frakt.

Lars Daniels har hjälpt oss att ta fram den snygga och stilrena skylten. Vi har i samråd med Lars  beslutat att 100:- per skylt ska gå till Cancerfonden.
LÄS MER OCH BESTÄLL HÄR!

Inte nog med det! Vi har hittat en båt till också. I arkiven låg systerbåten till Nässlan och guppade. Hon var också transport för vetgiriga fackmedlemmar men i detta fall på Åkers Runö. Var finns  Passagerarbåten tillverkningsnr 759 nu?

2017 12 12

Länge har red velat flytta en oidentifierad BV 15/18 till de kändas lista. Det fattades så lite för att lösa gåtan men vi kom inte till skott. Då kopplade vi in Lars Jönses som hittade den saknade länken och gjorde  att vi äntligen kunde sätta in båten i rätt fålla.  Det visade sig vara BV 15 nr 306  En båt med mått som räckte till att bli en BV 18 men som  ändå inte var det. Red vet inget mer om båten varför vi hoppas på  nya uppgifter från er läsare

Ovan en lyckad identifiering av en båt vi redan hade med,  men en till skall vi  lägga till på indexsidan idag  så att vi kommer upp i 577 st. Det  är Ulf Eklund som hittat ytterligare ett BVV  10 skrov som får bli Okänd 91. Kanske har vi redan bild på den båten i sin krafts dagar  men okänd får den bli tillsvidare  varför vi  hoppas på läsarinsatser även i detta fall.
F.ö söker Ulf ett tändtorn till sin 10 hkr Seffle av typen S15, det var så vi fick kontakt. Är det någon som sitter och klämmer på ett dylikt så vänligen kontakta redaktionen!

2017 12 10

Det är visserligen söndag men då Carl Willför från vårt östra grannland sänder en dagsfärsk bild på bogserbåten nr 350 Otto ex Storfinn , den första bild på båten sedan  1988,  är det läge att greppa tangentbordet.

Passar på att informera om att traktorbåten nr 467 Ragge har arbetat i Norrköping under hösten. Lennart Pettersson  tipsade och red fann. Vidare har Dan Brådhe fotat bogserbåten nr 524 Wille och hamnarbetsbåten nr 726.

Stort tack till er fotografer. Fortsätt att skicka in bilder så publicerar redaktionen så fort vi förmår

2017 12 07

Äntligen !! Efter en allmän önskan om en totallista på samliga tillverkade Skånebåtar / Grönbåtar finns den nu på plats här på hemsidan.  Det är ovanligt få av dessa  arbetsbåtar  som är identifierade  och försedda med ett tillverkningsnummer men vi hoppas att listan skall bidra till ytterligare kunskap och nya identifikationer.

Pusselbit efter pusselbit finner sin plats här på hemsidan och  då Törbjörn M. e-postade  oss  om en båt som ägdes av Keyser Entrepenad Ab och som fanns på Korsholmsvarvet på 1970 -talet  kunde ytterligare en bit av BV 15 nr 349 Bomans historia nedtecknas.

Några funderingar kring ett BVV-10 skrov fick Håkan Larsson  att berätta lite mer om  Okänd 46 varför vi  mer än gärna uppdaterar texten på den båtens sida.

2017 12 01

Återigen har vi genom våra spanande läsare  fått en bild på ytterligare en BVV-10 båt.  För oss okänd tills red. fick kontakt med f.d flottningsinspektorn Bruno Frank som berättade att båten drevs av en Bolindermotor och att den var  tillhörig Dellarnas Flottningsförening . Den enda  med Bolindermotor av Dellarnas FF:s  lidwallsbåtar var  BVV 10 nr 158 Vikarsjön.

Vi har fått nya ägaruppgifter på nuvarande  Dykarbetsbåten  nr 726

En båt som varit i trafik på samma trad sedan leveransen 1969  är Passbåten  nr 639 Plaskus som red. passerade i somras. En populär badbåt i stort format.

Till sist idag, vill vi uppmärksamma fritidsbogseraren  nr 668 Drott som åkt kanal och sommarmakeuppats.

2017 11 27

Så här i novembermörkret kan vi upplysa er om vad som hänt i Lidwallsbåtarnas universum, till bildning och glädje hoppas vi.
Hamnarbetsbåten nr 725 som tjänstgjort på Vitsgarn siktades och fotograferades av Christer på Djurgårdsvarvet i oktober. Vi är oklara över varför och lägger ut bilden i syfte att få fart på informationsflödet i ämnet.
Projektet med BV 18 nr 205 BOGE rullar på. Här de senaste plåtslagarbragderna! Från vårt sydvästra grannland kom en fin bild på Lotsbåten 794 som vi genast hängde upp på båtens sida.
Siljanssågens gamla Sjötraktor nr 781 som både hetat MORA och ACNE har nu fått ett mera kärleksfullt namn,  LILLA ÅKE. Och jobb har hon!
En annan sjötraktor nr 590 ÅSA går en ny vår tillmötes. Mats Norell i Blötberget röjde upp bland plåtbitarna och sålde byggsatsen vidare till Värmdö där hon ska i arbete!
På Mälaröarnas Båtvarv beläget på en annan kobbe utikring huvudstaden hittade red en för oss okänd och dittills oupptäckt  BV 5 O85 år hon heta. Dock har vi våra aningar om vilken individ det rör sig om. Vi ändrar följdriktigt räkneverket på startsidan till 575 dokumenterade!
En familjebild på när Sigvard Lidwall överlät LISA nr 637 till Ernst Andersson m fru en vacker augustidag 1989 har dykt upp och scannats ner.
På tal om familj så avrundar vi med nya bilder från 2017 på nr 254 SIGVARD och en höstfärgstark KLACKEN nr 259 som nu har plåt att flyta på!

2017 11 18

Lite lördagsgodis av den osockrade modellen.  När vi skriver så är det som det är utan krussiduller eller pålägg.

Från Arne kommer en ny bild på Sveriges snabbaste BVV-10 nr 66  Princen. Slutjobbat för i år där men inte på BVB -5 nr 259 Klacken  där plåt läggs till plåt och botten snart  är uppnådd, så att säga. Den verkliga Inez BVV-4 nr 189 har befriats från slöjorna och framstår nu i sin fulla skönhet.

Slutåkt för i år är det för de båda fritidsbåtarna  Ferrina 90 nr 637 Lisa och Ferrina 26 nr 653 Peggy Blue .
Vi sparar det bästa till sist. Bilder från Skanskas hamnbygge i Jedda där nr 744 och  nr 752 ses på bilder förmedlade av Magnus Larsson vars far fotade och körde mudderpråm på platsen  1978.

Stort  och varmt tack  till fotografer och insändare  av bilder !!

2 Princen017 11 15

Efter mycket funderande lägger vi ut bilder på en båt som red tidigare trodde var en BV 12 men som vi numer tror oss veta  är  BV 15 nr 447 Agnes. Hur kom sig detta frågar genast den vetgirige ? Jo, när två bilder från olika källor anger Norrsundet som fotoplats  och det uppenbarligen bara levererats en BV 15 utan vågbrytare till Norrsundet vågar vi tro på källorna

Vi passar samtidigt på att ta bort identifierade båtar på okändlistan så att den krymper  vilket är huvudsyftet med just den listan.

Vi avslutar med en bild på BV 15 nr 495 i sitt ursprungliga  farvatten

2017 11 013

Idag  blir det  äldre bilder från Bernt Fogelbergs samling som finns i Sjöhistoriska Museets fotoarkiv i Stockholm.  Vi börjar med två "nya"  traktorbåtar  från Umeå FF  nr 565 Traktorbåt 3 och nr  596 traktorbåt 2 Så fyller på med två kända nr 545  Traktorbåt 1 och  den ännu aktiva nr 612 Traktorbåt 4

Vidare  en bild på den lilla hamnarbetsbåten nr 576   i sin ursprungliga miljö  och till slut tvenne bogserare där vi toppar med  BB 214 Axmar släpar på en sågverkspråm medan BB 408 Hamnen 5 ligger där den ligger dvs i vila för fotografen

2017 11 08

Det gäller att hänga med i svängarna  även för redaktörerna på denna sida, ty tiden den stoppar aldrig.

Det  gör inte heller kamraterna på föreningen Galtströmståget som jobbar på med sin BV 15 nr 139 Svartvik III.  Nummergrannen  BV 15 nr 138 Bunkelisa får också komma med på ett foto från i somras.

En båt som legat i träda många, många år är BVV 10 nr 169 Majken. Men nu är det ändring på den saken  och hon har drift- och sjösatts under året. Heder åt Morafolket i föreningen Siljans Flottningsbåtar som ligger bakom detta.

Även i huvudstaden rör det på sig ur Lidwallsbåtsynpunkt. Bv 15 nr 349 deltog på Tändkulemotordagen på Wasavarvet härförleden.
Lennart och Roffe arbetar vidare på BV 18 nr 228 Axel  och sände oss några nya bilder på framstegen.
De besökte även syster båten BV 18 nr 205 Boge  därför fick vi även se Ottars framsteg.

2017 11 05

Lite söndagskvällsunderhållning kanske? 
Fryken 3 nr 202 
går från klarhet till klarhet dock med tillfälliga men reparabla dipp.
En som vi inte hör nått  på många är är BVV 10 nr 263 Hjärpen. Men nu är det inte långt kvar till Siljan.
Den stora BV 20 nr 464 Fanviken  går även hon mot sin renässans. Nu skall motorn startas efter många år i stillhet. 
BVB 4 nr 707 Alänsia är plåtlappad.  Nu är 30 st. hål åtgärdade och även här går jobbet vidare.
Två båtar i full aktivitet är Burmans Dykeri AB:s  Sjötraktorn  nr 633 Tuggis och BB  nr 514 Bollsta. Båda verksamma vid Slussenombyggnaden i Kungliga Huvudstaden.

2017 10 28

Nya bilder har vällt in. Vi uppdaterar, du avnjuter. I nummerordning:
Den topprenoverade ALFRED BV 10 nr 153 har gjort slut för i år.
Tony har sin BV 5 nr 271 i Linköping och Ferrina 31:an Paloma nr O54 i Leksand. Båda har avfotograferats i vederbörlig ordning. Nytta, nöje och njutning!
Första hamnarbetsbåten SANDSKÄR nr 368. Nya gamla bilder på denna viktiga milstolpe i produktutbudet.
Ferrina 31 ELOIS nr 777 Har lämnat Linköping för Vänern. Redaktionen gratulerar och lyckönskar nye ägaren!
Om nu 368 var den första hamnarbetsbåten så var Skanskas MB 42 nr 792 den näst sista. Hon går nu under klubban hos KVD till högstbjudande.
Och detta var allt vi hade att bjuda på idag!

2017 10 20

För två veckor sedan skrev vi om Gunnar Lidwalls pensionärsbåt RAN nr 60X. Nu inkom Lars Ingels med fina familjebilder på morfaderns båt! Ett kärt återseende för läsare med minnen från Övermo.
En  hemsida från vårt västra grannland heter skogsmus.no . Och det handlar inte bara om Hackebackeskogen.. I deras arkiv har vi hittat tvillingarna VB 22 och VB 23. Två tidiga BV 10 Nr 68 och nr 69. Fina bilder från flottningen då det begav sig!
Kolla också listan vi gjort på alla båtar som gick till Norge. En imponerande export!
Nr 142 FABBE
har torrsatts och Lasse har börjat så smått med hytten. Finn fina femtiotalare på Fabrikörens foton!
Läsare med gott närminne erinrar sig FABBES överraskande entre på Lidwallsbåtens dag. En annan överraskning var en liten tuffing som lystrar till namnet BOB nr 660. Bengt Sandinge lät henne debutera på Flottningsbåtens dag i Karlstad juli 2017. Nu är Vänervistelsen över för BOB. Helena tatuerade in namnet och sedan bar det iväg till det hårda slitet på Västkusten. är
Urban och Karin har varit på kanalfärd i Kinda. Vanligtvis brukar vi få avnjuta TUNABERG nr 608 när det företas kvällsturer på Dalälven. Nu vankas nya vackra vyer.
Sen var det det här med skomakarens barn och våra egna fartyg. Nya bilder på nr 254 SIGVARD och nr 232 LINA  (neeeej vi har inte bytt båt. INEZ du vet..)

2017 10 15

Vi försöker komma ikapp allt  inkommet material så  även idag presenterar vi nyheter, gamla som nya.  Först bilder från  Bernt Fogelbergs  samling i Sjöhistoriskas arkiv på två Södertäljebåtar BV 12 nr 201 och  BV  18 nr 446  samt  de två Dragarebåtarna  nr 517 och  553    Nytt är däremot att det pågår ett muddringsarbete i Hjos hamn och där är sjötraktorn  nr 721  Bamse  är i full verksamhet  samt att den första  av Trängsletbåtarna  nr 395 Fyren är tillsalu

2017 10 13

Ett mail till redaktionen vållade uppståndelse! BV 4 nr 530 som vi trodde var skrotad uppstod plötsligt. Dessutom i originalutförande. En artikel i Nostalgia om den fina BVV4 394 KNUFF  fick ägaren att förstå vilken klenod som ruvade i ladan.  Vi passade samtidigt på att uppdatera sidan för BVV 4 nr 788  som hade samma ägare -  sågen i Linghed  - men frågan kvarstår. Från vilken båt kom motor och spel till denna motorvarpbåt, levererad så sent som 1979 !?

Från utgrävningarna i Sjöhistoriska Museets bildarkiv har vi hittat fina bilder av Bengt Fogelberg på BV 15 nr 128 STORSJÖN och BV 15 nr 177 RÄTAN.
Dessa två BV 15 var för oss okända varför vi nu stolt räknar 572 st dokumenterade båtar!

2017 10 06

Helgen räddad!

Se och beskåda en båt som inte funnits.... i några listor men likväl i sinnevärlden. Sjöfarare på Österdalälven minns "Duettbåten" som ägdes av Gunnar Lidwall. Han kallade henne RAN, vi kallar henne 60X. Nu ska hon i sjön igen!
Lidwalls definitivt största och mest komplexa bygge nr 682 AURELIA har ny ägare och nya uppdrag.

2017 10 01

Nu finns ytterligare nytt att betrakta. Vi senaste besöket på Sjöhistoriska hittades ännu en bild på den välpackade BV 15 nr 384 fotat av Bernt Fogelberg.

Christer Samuelsson åkte förbi BV 15 nr 483 och hade kameran i beredskap.

Så några fler bilder på den verkliga BVV 4 nr 189 Inez och till slut en bukett från Evert med bilder på BVV 10 nr 153 Alfred

2017 09 29

Hög tid för fler nyheter, gamla som nya . Vi börjar dagen med en bild från Torsby  från Bernt Fogelbergs samling i Sjöhistoriskas arkiv Tre båtar från FFF men i förgrunden  BV 15 nr 320 Björnidet.

Så nya bilder på BVV 10 nr 362 Staren  från Sture Johansson som nu har en ny maskin av Skandias fabrikat, givetvis även denna gång en kulmotor.

Från Sven Olsson kommer historiska bilder på en av bruksbåtarna i Hallstavik  BV 15 nr 433.  Bilderna  är från  Curt Larsson - lokal fotograf - vars arkiv förvaltas av Hallstaviks Hembygdsförening.

Så har vi genom flera källor fått vetskap att fd Trängsletbogseraren nr 395 Fyren är till salu och säljs genom Djurgårdsvarvet Shipsforsale Sweden AB . Länk till deras videopresentation på båtens egen sida.
Vår rekommendation är Köp!

Till sist idag en bild från Danmark och Jess Reichstein  som visar hans lotsbåt nr  794 på slip för sedvanligt underhåll.  Av deras hemsida framgår också att de söker lotsar. Läsare med lokalkännedom om Limfjorden torde höra av sig snarast!

2017 09 26

Hur skall vi få kläm på den  okända BVV 10 Bam-bam ?? Helena har nyligen fotoat båten. Det var någar år sedan sist men på dagens  bilder ser hon både använd och välhållen ut,  men vi saknar ännu historiken. Någon av våra läsare som  kan bidra med mer kunskap ?!

En väldokumenterad båt är däremot  BVV 10 nr 78  Herkules som  Emil nu tagit upp för målning och underhåll.

Till sist idag  ännu ett historisk foto från Bernt Fogelberg kamera på  BB nr 251 Björn innan hytten kortades, maskinen byttes och  hon blev passbåt på Dellen, även om det numer är en avslutad epok.

2017 09 24

Listorna med båtarna sorterade i typer har varit mycket uppskattade. Sedan vi bytte utseende på vinjettsidorna för ett par-tre år sedan har vi försökt uppdatera dem till den nya formen. Nu är den sista båtlistan fixad!
Lista alla tillverkade Stora Bogserbåtar.
Mycket nöje med ditt botaniserande bland bogserarna!

Sen en icke-nyhet för dig som läsare (hoppas vi)  men en stor lättnad för redaktionen.
Vi har ju byggt och drivit denna site med Dreamweaver. Ett fullfjädrat råproffsprogram, high-fly, hot-shot, heavy duty med alla tillval, webdesignens CNC tjofräs! Och pris därefter.
Vårt enträgna sökande efter en enklare och billigare lösning på vårt webdesignande  har antligen gett resultat! Sen några veckor jobbar vi i BlueGriffon. Enkelt och lättbegripligt så att en vuxen klarar det och en prislapp mer passande ett hobbyprojekt. Kanske ett tips till någon annan publicist där ute?

2017 09 20

Det gäller att komma ikapp med allt som hänt på Lidwallsfronten. Och det  är inte lite. Idag betar vi av en del av vårens och sommarens nyheter. 

Först  några  bilder på BVV 10 nr 66 Prince  som är Sveriges snabbaste av den båttypen.
Vidare har systern nr 266 Varparen 19 fått ny ägare och befar nya vatten.
Ny ägare har även BV 20  nr 358 Keaton fått och flyttar från salt till sött badvatten. Detta efter en spännande auktion på KVD.
Sjötraktorn nr 698 Hyde har under våren fått lite ny utformning.
BV 18 nr 228 Axel  gör Lennart och Roffe stora framsteg med uppbyggnaden fartyget .

Vi sparar det bästa till sist! Traktorbåten nr 546 Tråget  har  efter ca 25 års stillestånd åter kommit i fart med originalmaskinen i drift. Red bugar djupt för Emil Gustafssons mekarbragd och kulturgärning!

2017 09 19

Med vännen Christer Samuelssons bilder bjuder vi på ett reportage från Lidwallsbåtens dag 2017

2017 09 18

Gamla  bilder men nyheter för red och läsarna. Vi  har  besökt Sjöhistoriskas Fotoarkiv och Robert Ekstrand  på Djurgården och botaniserat bland massor med bilder tagna av Bernt Fogelberg på 1960 talet.  Nya bilder  på nr 170 Mariann, nr 191 Orten,  nr 195 Russfjärden , nr 316 Hennan VI , nr 350 Storfinnnr 388 Växnan , nr 434 Voxna Älv  och till sist för denna gång nr 504 Oden.   Från annan källa kommer dramatiska bilder på en sjunken och bärgad  nr  519   Men när utspelades det hela tro?

2017 09 16

Gallileo Gallilei Skaffar ett teleskop 1610 och belägger det Coperinikus sedan länge trott. Det är jorden som roterar runt solen och inte tvärt om! Snopet!
Ungraren Semmelweis som var förlossningsläkare och obducent upptäcker bakterien 1848. Han börjar tvätta händerna och plötsligt sjunker barnadödligheten dramatiskt på hans BB. Bra och livsviktigt, men trist för alla som gått åt i onödan.
Fyndet av vikingakvinnan Kata i Varnhem nu i somras förändrar bilden av när Sverige kristnades och av kvinnans roll under vikingatiden.  I Birka firar man inte direkt framsteget…
Ungefär samtidigt gör redaktionen för Lidwallsbatar.se också en revolutionerande upptäckt i Sjöhistoriska museets byrålådor! Bakom våra obesvärade leenden och lediga gångart har sedan en tid ett nesans orosmoln följt oss, skavt,  prövat vår prestige och vår annars så goda nattsömn. Vi är nu mogna att publicera Sanningen!
Vår älskade INEZ är inte INEZ utan LINA!
Bortbytt på verkstadsgården? Alternativa fakta i tillverkningsannualerna? Icke.
En av oss förhastad forskningsslutsats, eller som vi väljer att se det; ett vitterhetens släpljus har kastat skuggor över somt och lyst upp annat.
Läs om en båt som blev två och två båtägare som blev en näsa längre. Ehuru snäppet klokare.
BV 4 INEZ nr 189 och BV 4 LINA nr 232

2017 09 15

Två tidigare okända båtar har blivit kända. Okänd 51 blev BVV 10 nr 363 och O75 är nu Ferrina 90 nr 667 . Det har kommit till vår kännedom att den fina Högsjöbåten STÅLIS tillverkningsnr 632 har fått ny maskin, nya ägare och ny hemmahamn!

2017 09 01

Två nya båtar har dykt upp! Genom stor insats från Ålandsguiden Bosse Ahlnäs har ytterligare en Ferrina 90 nr 669 kommit till vår kännedom Nu skulle vi vilja att läsarna hittar igen båten då den sedan 2003 skall finnas i Sverige. Läs mer på båtens sida. En militärbåt som vi trodde var skrotad dök upp på Blocket. Det gäller militärtransportbåten nr 689 se längst ned på båtens sida . Vart den såldes vet vi inte, även här är ni läsare välkomna att spana vidare

2017 08 30

Vi fortsätter att uppdatera er läsare med bilder från Lidwallsbåtens dag 2017. Det var ju en synnerligen illuster tillställning ehuru vädrets makter inte riktigt var på vår sida. Trots detta besökte 19 plåtbåtar kajen i Leksand och publiken kom från när och fjärran.

Här nya bilder på några av de deltagande båtarna och vi börjar givetvis med Lars-Erik Lind och BVF 10 nr 1 Laggen som åter är i Leksand efter 70 års arbetsvandringar. BVV10 nr 31 Sexån II har inte heller varit i sjön på länge men när Emil Gustafsson sätter igång gör han det med besked. Johan Lövris kom med nymålade BV nr 206 Gerdt från Övermo Varv och spred välljud. De gjorde även Per Daniels med BV 12 nr 258 Loke nu ännu finare i linjerna med varpspelet återmonterat. Gunnar Fändriks ställde upp för första gången med mysbåten BV 12 nr 331 Mysak och vi hoppas givetvis att den gärningen fortsätter framgent. Erik Gustafsson kom från St Skedvi med den eleganta kulmotordrivna BVB 4 nr 356 Dalälven I och till sist idag ännu ett långväga besök. Mats o Lars med nydonade BV 15 nr 412 Alina som troligen gick på Österdalälven för första gången sedan provturen 1959.

Redaktionen vill å det varmaste tacka alla som kom och visade upp sina klenoder här i Leksand. Hela sex tändkulemotorer kunde höras och beskådas så vi fick en liten kulmotorträff på köpet. Vi har lovat en fortsättning 2018 om vi står på benen så prelboka gärna in lördagen i V31 2018 redan nu!

2017 08 29

Spontana, lokala arkivstudier i samband med återtåget från Flottningsbåtens dag i Karlstad 15 juli företogs vid  Bruksmuseet i Lesjöfors. Där fick vi mycket god hjälp av Göte som kom ihåg båten BVV 5 nr 271 och hittade två bilder på henne i full verksamhet.
Vi vill också högtidlighålla minnet av själva Flottningsbåtsdagen med fler fina bilder! Både BVV 5 nr 435 Passaren 3 och flera på BVB 4 nr 660 Bob . En riktig liten tuffing!
Till sist har sjötraktorn nr 710 fått ett namn som en följd av ett trevligt telefonsamtal som egentligen handlade om en helt annan båt.

2017 08 26

Vi fortsätter att dela med oss av sommarens fröjder och nyhetsinflöde!
En okänd Skåning har identifierats som tillvnr 311. Lystrar till namnet GRÖNING. Passande eftersom SCG/Skanska kallade sina båtar gemenligen för Gröningar.

Lidwallsbåtens dag bjöd på soliga miner, regn och en rejäl blåsning! FABBE tillvnr 142 kom plötsligt glidande ner för älven med sin nye skeppare vid rodret!
Ännu en BV 10 i Siljan alltså!
En annan båt som debuterade i socitetslivet var BOB tillvnr 660 som mötte publiken vid ett annat härligt kulturevenamang. Flottningsbåtens dag i Karlstad 15 juli.
Ytterligare en Ferrina 90 har dykt upp på radarskärmen! Schlageridolen Gunnar Wiklunds ANNE FERRINA tillvnr 665 har identifierats tack vare våra läsare! Riktigt roligt! Och en väldigt fin båt!
Nya fina bilder på DOJ_DOJ nr 737 på en förvärmning till Lidwallsbåtens dag. Fem  Lidwallsbåtar vid samma brygga hos fem Nordesjö i Ålgrådan. Även KARIN nr 755 var med som framgår av nya bilder.
Ny bild också på den fina Ferrina 31 NAJADEN nr 746.

Det får räcka för dig att gotta dig i så länge!

2017 08 22

Äntligen lite uppdateringar! Nyheter har inte saknats denna båtsommar! Inflödet från läsekretsen, egna storartade båtupplevelser samt ett antal ägarbyten på och utanför Blocket har skapat en rejäl bröt i våra inkorgar! Vi börjar med att peta loss en bunt med fritidsbåtar!
LISA Nr 637 har fått sig en rejäl skrapa. David har gjort ett grundligt jobb under vintern. Ser bra ut, genom nya rutor också!
Den gamla bryggrannen i Övermo Salongsferrinan JADWIGA Nr 671   är till salu
Gamla Majsan, Högsjöbåten MAIRELLE Nr 681 går från klarhet till klarhet, ehuru icke helt klar. Redaktören har många järn i elden så här i sommarens dagar, och arbetsglädjen är inte att ta miste på!
Nya bilder på Övermos egen Ferrina 90 AMANDA Nr 691 i bättre form än på länge!   En raritet, Ferrina 27 nr 778 har fått nya ägare vilket gläder både oss och dem! Fina bilder har vi fått också från nya båtplatsen i Turbinhamnen i Malmö.
En Ferrina 31  Nr o 92 har också hon fått nya ägare i självaste Smedjebacken. Bergslagskommunen har den oerhörda förmånen att vara förbunden med Mälaren genom Strömsholms kanal. Därför var det extra kul att hon också siktats i Mariefred juli 2017! Så ska dom tas - kanalvägen!
Vi har också hittat ännu en fin Ferrina med för oss okänt tillverkningsnummer. Det var liksom ingen ordning på dem de sista åren. Men vi presentarar glatt  Ferrina 31 nr O 86 ändå! Dessutom har hon fotograferats på redaktionens bakgård Årstaviken!

Men livet ju inta bara nöjessegling! En trevlig anekdot från det hårda jobbet på Insjöns Sågverk med BV 4 HARALD nr 230 korsade vår väg i somras! Den måste givetvis upptecknas på båtens egen sida! Tack Olle Jobs för den!

Det var det för nu! Fortsätt spana och posta oss!

2017 06 16

En bogserare och fyra fritids. Nya bilder på BB nr 523 Axel, högsjöbåtarna nr 615 Vallyette , nr 632 Stålis och även nr 681 Mairell samt den snabba Ferrina 26 nr 653 Peggy Blue

2017 06 15

Gamla bilder leder i bevis. BVV 10 nr 98 Hajen som gått på Ångermanälven är nu säkert identifierad och dessutom till salu. Redaktionen har så smått startat upp sin praktiska sida och jobbat vidare på både BVB 4 nr 189 Inez och BVV10 nr 254 Sigvard.

2017 06 13

Väldigt mycket material har kommit in. Det är vår/försommar och mycket skall skötas om innan sjösättningarna av våra egna flytetyg. Det har gått ett tag sedan förra uppdateringen av sidan men red har inte legat på latsidan. Till vår stora glädje kan vi idag presentera två nya båtar som båda befar Storsjön i Jämtland, Dels Micke Göranssons  BV 18 nr 208 som numer heter Virgo, dels Gunnar Eks BV 15  nr 89 Gevsjön nuvarande Eos. Lidwalls gamla flottningsbåtar är verkliga överlevare !! Stort tack till båda herrarna för bilder och uppgifter.

Efter flera år omfattande upprustning har Hasse Engström sänt oss bilder på den sjösatta BVB 4 nr 394 Knuff som högst markant ökade tjusigheten i Valdemarsviks småbåtshamn. Till sist idag bilder på BV 20 nr 464 Fanviken som även hon håller på att resa sig. Frågan är inte om utan när hon åter kommer i sjön. Tack Helena och Hasse för info och bilder !

2017 05 14

Ett mindre bakslag i vårvärmevädret skickade redaktionen inomhus. Det fanns båtjobb där också. Många roliga Facebook-inlägg behöver arkiveras på respektive båts sida här. Militärarbetsbåten STURE nr 723 blev därtill Månadens Båt! Traktorbåten nr 574 har kommit ännu ett steg närmare älven, rent maskinellt.
Den gamla fina Boxserbåten på Ångermanälven, nr 300 BÄRGAREN ligger lite kvistigt till. Väntar i snåren på Bäffelhavaren. Eller bärgaren. Hoppas inte att det kommit till refrängen...
Nr 162 LILLSTRÖMMEN får allt vad hon behöver av en kärleksfull ägare. Nu senast en läcker röd färg på maskinen. Red tro sig återfunnit Ferrina 90 nr 649 som lämnade Siljan 2013. Nu i upprustad form men namnlös i Smedjebacken

Slutligen några rapporter från redaktionens egna projekt. Vi har vänt på KLACKEN nr 259. Botten upp är likaledes kommenderat för Alänsia nr 707. Högsjöåten KARIN nr 755 har fått en översyn av skrovet i ruffen. Isotrol är förmodligen den största kemiska landvinningen sen ättikan!

2017 04 27

Nytt om BVV 10 nr 66, BV18 nr 205, BB nr 360 BB nr 647 och BV 5 nr 608 samt Sjötraktorn nr 698. Mycket nöje

2017 04 26

En blev två. Vi är tämligen säkra på att BV -15 nr 8 är återfunnen. Hon har hela tiden befunnit sig i Värmland och har ägts av tre generationer karlsöner sedan båten blev privat runt 1964-65. Det innebär att den BV-15 som vi tidigare trodde var just nr 8 tillfälligtvis får bli Okänd 93. Vi skriver tillfälligt då vi nu har så många tidiga BV 15 båtar säkert identifierade och med lite fler uppgifter på denna båt borde vi kunnna komma fram till rätt tillverkningsnummer.

2017 04 19

Påsken är över för denna gång och det är dags att rapportera lite nyheter. BVV-10 nr 31 Sexån II har fått ny maskin och nr 50 Borgvik ny ägare i Örnsköldsvik .Två BV 15 båtar, nr 130 Agnes som har blivit helt nymålad och från Christer kommer nya fina bilder på nr 139 Svartvik III. Vi kan konstatera att båda dessa damer går en ny vår till mötes. Så även vår egen BVV 10 nr 254 Sigvard. Den första Ferrinan av model 93 nr 692 är till salu i Norrköping och på högsjöbåten nr 681 Mariell pysslar red vidare. Allt för denna gång . Stort tack till våra fotografer och ni som är våra ögon och öron där ute.

2017 04 06

Från Torben Larsen i vårt södra grannland kommer nytagna bilder på en sjötraktor som såldes dit redan 1993. Det föranleder red. att åter greppa tag om tangetbordet och sända ut Torbens bilder till er läsare, Att sjötraktorn nr 699 Hee som numer heter Lise dessutom ännu är i jobb gör inte saken sämre. Stor tack Torben för dina bilder!

2017 04 04

En av de riktiga åldermännen bland BVV-10 båtarna nr 31 Sexån II är på väg mot fart och siktet är inställt på den 5 augusti. En annan gamling som begått årets första tur är nr 78 Falken som håller till i Mälaren. David kämpar vidare med Ferrina 90 nr 637 Lisa. Ingen lisa men kommer att bli en till sommaren. Till sist har BB nr 647 Dragaren varit och nosat på det hårda hamnlivet i Göteborg. Tack alla fotografer och meddelare.

2017 03 23

I ruffen på Sveriges snabbaste Ferrina nr 641 har hela tiden funnits ett tummat ex. av skriften Vår Båt 72 med ett reportage från Lidwalls och Leksand. En trevlig och lärorik artikel om Konsten att Självbygga Båtar. En i sannig utdöende konst i dessa Engångsplastbåtarnas tidevarv! Hitta artikeln i slutet av på den något mindre frekventerade, men förfärligt folkbildande sidan Fritidsbåtarnas Historia!
När vi just skrivit om en traktorbåt är det lika bra att författa mera om nästa. Nu vet vi att Nr 550 hette Prejaren 3 från början fanns hos KFF. En gammal bild och två helt färska avslutar dagens gärning i skrivkonsten.

2017 03 22

Bilder och händelser ramlar in och vi försöker hålla jämna steg med strömmarna. Idag ny bild på BV 15 nr 65 Pelle från i somras. Gröna Bolaget har sett framtiden an och uppgraderat sin BB nr 416 Erik ordentligt. På BV 20 nr 464 Fanbyviken har arbetet just startat men red misstänker att även den ansträngningen snart kommer att generera nya bilder och resultat. Det gäller även Traktorbåten nr 574 som Urban gett nytt bett i flera bemärkelser och till sist har BB 4 nr 707 Alänsia anlänt Wintervarvet.

2017 03 14

Bara efter 12 dagar har vi nästan hela historien om den tidigare okända BVV 10 nr 75. Nuvarande ägare betvingade elementen och tog sig in i pärlan och fann tillverkningsskylten. Ytterligare en av de tidiga motorvarpbåtarna, Varparen 8 från Klarälven är härmed upphittad. Än har vi nog inte återfunnit alla Lidwallska Varparenbåtar men så många fler finns väl inte kvar att hitta. Eller..? Stort tack till alla som var inblandade i denna identifiering. Fler nyheter kommer, men nu får det vara bra för idag.

2017 03 10

Repris på föregående uppdatering. Vår fascination över att det kan poppa upp nya fartyg är oförminskad. Nya båtar är en original SV 3 nr 330 och en Ferrina 31 ännu okänd som nr 92. Från Nils Ö en riktigt fin bild på BVV 5 nr 608 Paddan / Tunaberg och till sist håller David på att uppgradera nr 637 Lisa å det ordentligaste.
En liten men trefalt kul detalj är också att vi tack vare en läsare kunnat uppdatera bildtexten på Hamnen nr 408. En gubbe är säkert identifierad som Frimärksautomatfabrikören E U Sterner tack vare dottern till Cementfabriksautomatmaskinsfabrikören D Danielsson. Kul att det blev rätt. kul att folk läser, kul att Karin gjorde sig besväret att underrätta oss!
Kul också att en läsare vi inte träffat i.r.l bidragit till att täcka våra kostnader! Stort tack för din omtanke Roland Wahlfrid!

2017 03 02

När vi trodde att att antalet aktiva BVV -10 båtar inte kunde bli fler, kommer från ett kaffebordssnack, ytterligare en till vår kännedom. Stort tack Markus B och Ulf C. .Det är läsarna som gör vår sida !!! Tillsvidare kommer båten att kallas O91 men vi räknar med att snart kunna göra en identifering.

2017 02 28

Vi börjar med Sommarhälsningar från Emil och bilder på hans fina nr 50 Borgvik. Därfter kommer en efterlängtad rapport från Kent som bytt maskin i nr 187 Stor Otto. Vi vet att Vituddden nr 554 var till salu men inte vart den sålts. Att sälja en Lidwallsbåt i skick förefaller vara en snabb affär. Och vi tror oss numer veta att dessa båtar är kattlika, se själv på nr 660 Bob som både fått ny botten och nytt namn. Bottenupp Helen. Så kommer även nr 707 Alänsia förnyas i nödvändig utsträckning då hon kommer att föras till Vintervarvet. Förslag på lämplig motor mottages tacksamt. Till sist idag fina isbytarbilder från Jakob på vår allas Bamse nr 721

2017 02 17

Genom en fin kontakt med Nils Öberg i Oxelösund har vi fått kontakt med ytterligare två gentlemän som båda kört BVV 5 nr 608 vid sågen i Buskhyttan då det var på riktigt. Då kallades den Paddan. Red försöker teckna ned två trevliga telefomsamtal, Det är sådant som är vår drivkraft och som vi tror våra läsare uppskattar till fullo.

2017 02 13

Massor med gamla och nya nyheter. Känt dansband åker flottningsbåt. Snacka om kapell på den båten! Nyrustad varpare har fått ny ägare och en namne har troligen fått rätt dopnamn men här sker lätt förväxlingar. Så har även ett sexobjekt fått ny ägare och vi stöttar upp den lille brodern med fler bilder. En djupt sjunken står bärgad upp och en lidande färja linkar vidare. Till sist en modern som blivit ännu modernare. Mycket nöje önskar red alla våra läsare .

2017 02 06

Så är det återigen och till vår stora glädje tid att presentera två nya bekanskaper bland lidwallsbåtarna. Nu är vi uppe i 560 st dokumenterade båtar. Vi börjar med en fiskebåt nr 511 som ända sedan 1962 varit hemma i Vättern. Nytagna bilder av ägarna på en verkligt fin båt. Tack Barbro o Lars. Den andra nya båten är ytterligare en av de talrika BVV-10 båtarna nr 54 som en gång fanns på Ångermanälven identifierad med hjälp av Bernt Fogelbergs bild och lite redaktionellt pyssel. Så gamla nyheter ett tidningklipp från leveransen av bogserbåten Confidence nr 426 förmedlat av Gunnar Levrell och till slut en som nått slutet ? Nya bilder från P G Tomberg på en okänd BV 5 okänd 50

2017 01 29

Varje besök på Sjöhistoriskas fotoarkiv i Stockholm ger red fördjupad kunskap och speciellt är botaniserandet i Bernt Fogelbergs bildskatt synnerligen givande. Samtidigt får vi då och då e-post om att allt som står på hemsidan inte stämmer. I detta fall sammanföll brevet med arkivbesöket på ett synnerligen bra sätt, varför vi ber våra läsare att glömma allt vi skrivit om båten Havsorkestern. Nu gäller som följer: Bilder på Spelbåten nr 351 Herrselet från SSMH:s fotoarkiv visar att båten är lika systerbåten Nr 352 Flyselet. Att nr 352 nu mer är ångbåt i Dalälven är helt klart men var nr 351 Herrselet tagit vägen har vi ingen kunskap om. Välkomna med förslag. Vi har även hittat två historiska bilder på redaktionsbåten nr 189 Inez som vi lägger upp på introsidan om henne. Till sist idag ytterligare en ny båt som vi har full dokumentation på fram till för några år sedan. Det gäller Fiskebåten nr 400 som beställdes av yrkesfiskare Johansson i Hästholmen 1962. En udda fågel eftersom den är byggd i aluminium.

2017 01 27

Ännu en BVV 10 båt men än så länge okänd. Vi kallar den Okänd 90 Beagel. Trots att vi skriver okänd har red. känt till den sedan 1997. Med hjälp av bilder från Bengt Sandinge tror vi oss nu veta att det verkligen är en Lidwallsbåt. Som vanligt vill vi veta mer. Finns Beagel kvar ? Det var ju hela 20 år sedan den förevigades av red.på den tiden anologa kamera.

2017 01 20

Lite nytt i all hast. Redaktionsmöte förestår och det missas inte. Först en gammal bild på BVV 5 nr 608 Tunaberg. En riktigt trevlig upptäckt. Därefter bara nytagna bilder på BVV 5 nr 435 Passaren 3 , Högsjöbåten nr 681 Mariell och till sist skymtar den blyge Mr Hyde nr 698 fram.

2017 01 14

Oj oj oj !! Nytt år och allting. Hög tid att sätta sig bakom tangenterna och delge vår stora läsekrets lite nytt om dessa intressanta och långlivade Leksandsbyggda plåtbåtar.
Vi börjar med en gammal bild på BB nr 18 Stjärn förmedlad av Michael, så även en bild på sjötraktorn nr 719 Gåsen i Skoghall.
Vi går vidare med en sommarbild på BVV 10 nr 164 Varparen 13 nuvarande Malviken tillsänd oss av Lars Larsson som även kan förmedla vad BVV -10 nr 389 Skörpa kostade vid leveransen. Vad blir det i dagens penningvärde?
Till sist idag en bild på BB nr 415 Engerdalen från Håkan Larssons skattkista. Givetvis återkommer vi med fler nyheter men håll till godo med detta idag


  •  

     

     



    Tillverkningsskylt

    Vimplar med vårt stolta varumärke

    Marina kvalitetsprodukter i internetbutik

    Nynäs Sjötrafik sponsrar oss!


    Nr 737 Doj-Doj En märklig resa startar

    STOR OTTO Nr 187 Åter en BV 15

    SKÖRVEN II nr 641 en F 90 i 24 knop

    Nr 50 BORGVIK