Namn  TUNSTA



Troligen byggd 1897 av okänt varv. Längd: 10,40. bredd: 2,28, Ångmaskin från 1897 fick pris på Stockholmsutställningen samma år. Maskinen ersattes av en kulmotor 1924.  Efter ombyggnationen runt 1970 fick båten nya mått: Längd 14,18 bredd 3,20 m djupgående: ca 1,00 Samtidigt installerades en dieselmotor av okänt fabrikat.

Båten trafikerade Särnasjön för DFF,s räkning som Primus . Flyttades runt 1920 till Siljan och kom i familjens Roligs ägo ombyggd med kulmotor och varpspel. Båten brukades mest i Insjön och på Österdalälven upp till Leksand  Båten hade egen brygga i just Tunsta. Den kallades Tjoppen eller Tunstatjoppen på grunt av motorljudet

På 1950-talet kom båten åter i DFF.sägo och de sålde den runt 1965 till några privatpersoner i Leksand. 1969 såldes båten vidare till Runn och en ordentlig ombyggnation inleddes. Båten både förlängdes och breddades, Ett "nytt" skrov byggdes på ovan vatten linjen och överbyggnades förnyades helt. Båten fick en modern dieselmotor. Hon behöll namnet och var många år fritidsbåt på Runn men i mitten av 1990-talet såldes båten till Mälaren och fick ny hemmahamn vid Tufa Marina på Ekerö. Senast hon sågs låg båten förankrad som bobåt i Bällstaviken 2014. Öde därefter okänt.

 

Tunsta vid sin brygga i Österdalälven nedströms landsvägsbron. Skannad diabild förmedlade av Nils Berglund



Tunsta på väg mot Insjön på Österdalsälven. På akterdäck ses från vänster fiolspelarna Einar Olsson och Julius Segerström
Dragspelaren är Simon Roligs tillika ägare av båten. På Tunstas bb:sida ligger troligen logementsbåten Insjön II.
Foto genom Lars- Erik Roligs runt 1935  

Tunsta upplagd på Övermo Varv. Fotto Bernt Fogelberg 1965 06 11

Vid kajen i Leksand såld till några leksandsbor. Spelet och kulmotorn borttaget. Foto Bengt Strandberg 1969

I Mälaren. Foto i red samling 2004

I Mälaren. Foto i red samling 2004

Infrusen i Bällstaviken Foto Daniel Hallberg 2014 01 30

Infrusen i Bällstaviken Foto Daniel Hallberg 2014 01 30

Tillbaks