Namn Gösta ex Knuffa ex Ann Marie ex Gösta

 

Byggår 1946 - 47. Tillverkare DFF Övermo varv. Längd 7,00 Bredd 2,20 Djupg. 0,50 
Motor org. Seffle typ BFV 10 hkr fr 1965 Deutz på 9 hk

Historia. Byggkostnad var 8.200 kr. Gösta gick under avvecklingsarbetena av flottleden 1973 i trakten av By/Hovnäs mellan Avesta och Sala. Bror Jonsson, Mörklinta körde båten de sista åren i flottningen. Båten såldes 1975 05 23 till ett byggkonsortiumet Granudden i Gävle där troligtvis BPA ingick. Senare föreföll det som BPA blev ensamägare av båten och den användes bla. vid vattenbyggnadsarbeten i Kapellskär och vid byggandet av färjelägret i Öregrund till Gräsö. Därefter var det slutjobbat för Gösta och båten lades upp i trakten av Forsmark. Hösten 2003 fick vi kontakt med Öregrunds båtklubb och ordförande berättade f att varpbåten övertagits från BPA/PEAB i början av 1990-talet. Den hade då legat på land i minst 6 år i Öregrund. Innan dess hade den blästrats i trakten av Forsmark. Båten hade en Deutz motor och spelet kunde köras. Båtklubben använde båten som arbetsbåt och för smärre bogseringar. Båten var i gott- och praktiskt taget originalskick. Var detta nu verkligen Gösta kunde man ju fråga sig ??

Ägarkedjan är ju inte helt komplett. Vi gjorde ett besök på plats i oktober 2003 för att få lite klarhet. Den runda aktern utan akterspegel och roderkonstruktionen är typisk för båtar byggda på DFF's Övermo varv. Dubbla dörrar in till förpiken styrker också detta och inne i mörkret i förpiken satt en tidkortshållare. En sådan som fanns på nästan alla DFF:s båtar. Saken var klar, det var ett DFF-bygge! Och utseendemässigt lik Gösta. Lågt fribord med en liten vågbrytare och skvättbord i aktern. Alltså, en av de rätt få av den modellen av typ B-båtar. Det kan kännas lite som i Antikrundan när vi hittar en DFF båt och som i detta fall i nära originalskick, forskarglädje trots att det spöregnade vid besöket i Öregrund. Gösta fick en ny motor 1965, enligt DFF:s papper en Deutz på 9 hkr. Den satt där fortfarande med italienskt backslag och allt. Vi skrev av motornnumret och tog kontakt med Svenska Deutz.

Vi blev mycket vänligt bemötta och efter deras efterforskningar kunde konstateras att motorn hade lev. i augusti 1965. Dessvärre kunde de ej ange vem som köpt motorn. Men detta styrkte tesen att det måste vara Gösta som gick som arbetsbåt för Öregrunds Båtklubb. Båten var då uppkallad efter klubbens ordförande Ann Mari.

I slutet av 2009 kom det ett e-brev till redaktionen

Hej Den här båten köpte jag hösten 2009 av Öregrunds båtklubb Hon är flatbottnad och drivs av en encylindrig Deutz, spelet fungerar utmärkt har tyvärr inte någon som helst historik på henne. Knuffa som är hennes namn idag har Djurgårdsvarvet som hemmahamn
MVH Johan Linhult

Så fick då Johan på Djurgårdsvarvet i Stockholm båtens historia genom redaktörens försorg. Johan arbetade som båtinredande snickare och använde båten för att rangera kajliggare i Beckholmssundet. Sedan 2011 ägdes båten av en av Stockholms ångbåtsmaskinister, Janne Lennerdahl, hemmahamn i Stavsnäs. Hon hette nu åter Gösta vilket livligt gläder redaktionen. Vi vet också genom våra spanare att Gösta var ute och gick så sent som i november 2014. Efter många trevliga turer fick Gösta 2024 ett nytt öde. Se nedan

 

På Övermo varv april 1969 Foto Bengt Strandberg

Bengt Pollak kör Gösta under slutreningen av Vaånå 1970 Foto Lars Pollack juli 1970 genom Henry Pollack.

På Vanån genom Fölgforsen. Här gäller det att veta vad men gör Foto Lars Pollack juli 1970 genom Henry Pollack.

Rumpan går förbi Dala Järna kyrka. Båten i bakgrunden är Gylfe. Foto Lars Pollack juli 1970 genom Henry Pollack.

Skepparen på Gösta kallas Holmen Foto Lars Pollack juli 1970 genom Henry Pollack.

Rumpan går förbi Dala Järna kyrka. Foto Lars Pollack juli 1970 genom Henry Pollack.

På slutrensning av timmer i Västerdalälven. Vansbro 1970 Red arkiv

Gösta i Hovnäs 1973 under avvecklingsarbeten med flottleden Foto Tord Björkfall

Gösta i Hovnäs 1973 under avvecklingsarbeten med flottleden Foto Tord Björkfall

Vid Öregrunds Båtklubb. 2003 foto red

Så blev hon då till salu 2008 Reds samling

Som arbetsbåt vid Stockholms kajer Foto Odd Hegewald 2010 04 28

I hemmahamnen Stavsnäs foto Janne Lennerdahl 2012 06 13

I hemmahamnen Stavsnäs foto Janne Lennerdahl 2012 06 13

Med en luftkyld motor är en sen hösttur inget problem. Foto Carl Öberg 2014 11 14


På hösttur i trånga vatten i Stockholms skärgård. Foto Carl Öberg 2014 11 14

Här har Janne åter fått fart på linspridaren Foto Carl Öberg 2014 11 14

Åren gick sommaren 2019 var Gösta t.ex vittne vid Maria och Jannes bryggbröllop, Deutzen fick spela utgångsmarschen. Men åren därpå blev Gösta liggande i trädgården, kär att beskåda, men en tagg i samvetet. 2024 tog Janne det kloka beslutet att släppa taget om Gösta och hitta någon som kunde rädda båten till eftervärlden. Även om hon låg täckt så är det inte så att rost självläker. Via bekanta fick han reda på att det i Leksand fanns en fabrikör med intresse av flottningsbåtar och kamrater som delade denna egenhet.

Sagt och gjort, med trailer bak bilen och Gud i hågen drog det nybildade partrederiet Gudmundsson Lidwall Winter åstad att rädda Gösta från tillvaron som trädgårdsprydnad och skänka Janne lite själsfrid för vännens öde.


Den ordentliga täckningen borta, trailern inmåttad, nu ska hon ner från pallarna och lastas på fordonet.
Kräver ett erfaret rådslag. Foto Ann-Britt Gudmundson 2024 07 18



Kort sagt Bobcatdags!  Foto red 2024 07 18


Kaffe är en fin lastningslast. Känslorna fr. v i bild:Janne - vemod och lättnad, Mats - oro för grindhålet, Anders- svetssugen. 
Fabrikören - beslutsamhet och optimism
Foto Ann-Britt Gudmundson
2024 07 18


Gösta i Västavik med fören stävande mot Siljan. Varpspel och motor och durkar urlyfta.
Propellern gick åter runt men skrovet tarvade en hel del plåtjobb.
Inredningsdetalj  från BV 101 Lotorp blev utmärkt pallbock.
Foto red  2024 10 29.

Tillbaks