Tillverkningsnr 205 typ BV 18 nu BOGE

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Svenska Cellulosa AB i Sundsvall för Ljustorpsåns Flottningsförening i Stavreviken den 14 januari 1954. Längd 9,00 m. Bredd 2,80 m. Båten levererades med en Sefflemotor typ 110 BFV på 25 hkr med tillverkningsnr 8581 och tryckluftstart. Skrovritningen hade nr 1- 1662.men med ett tillägg - hon byggdes med isbrytarstäv. Skrovet var förstärkt med kontraspant i så väl för som akter. Båten hade ett varpspel som tillhandahölls av beställaren. Bordläggningsplåten var 5 mm tjock i 1- 3:e stråket. Styrhytten byggdes i 2 mm plåt och hade glas i gummilist. Över vattenlinjen 4 mm. I specifikationen över båten står: Öppen (betydde odäckad) Ruff och Styrhytt.

 

Leveransfoto jan. 1954 Från Lidwallsarkiv, nu i Leksands lokalhistoriska arkiv enligt leveranskortet var båtens skrov målat i mörkgrön rostskyddsfärg med svarta lister.

Det var allt vi visste om denna båt då vi fick fotot av Lars Jönses 2015. I juli 2016 trodde vi oss veta att denna båten är densamma som red var ute på en kort provtur med i Västerås augusti 2004. Identifieringen bygger på olika iakttagelser men framförallt har Lennart Wretman som ägt två av dessa tidiga BV 18-båtar kommit med avgörande information och skarpa iaktagelser. Flera av båtarna av den tidiga BV 18 typen är svårt ombyggda och de gäller speciellt de som tillhört SCA

Samma båt? Boge? I Vänern. Helt klart att det är samma båt som på bilderna från Västerås nedan. Foto Jan Christer Lund oktober 1982 .

Boge i Västerås. Här ses det nedsäkta fördäcket. Båten fanns runt 1999 i Kristinehamns oljehamn. Det framgår av bilder på Jan Jörnmarks hemsida övergivna platser. Säljarna i Västerås hade inte någon kunskap om båtens historia.
Foto Åke Ingemarsson 2004 08 30

Aktern var redan 1999 utbyggd på detta sätt. Foto Åke Ingemarsson 2004 08 30

Orginalratten är inte kvar. Denna är sent 60-tal. Foto Åke Ingemarsson 2004 08 30

Ytterligare nyheter om denna båt som föreföll vara tillbaka i Vänern men egentligen Glafsfjorden kom via e-posten 2014 11 26

Hej Red

Jag följer med stort nöje uppdateringarna på Lidwallsbåtsidan. Gårdagens  uppdatering stämmer inte. Båten på bilderna är inte Galven/Boge då den sedan i fredags - 21 november 2014 - finns i Arvika och ser ut exakt som på de bilderna som finns hos er sedan tidigare. Spännande om båten på bilden är en annan...?

Med vänlig hälsning Henrik Westin, Arvika

Nu tror Red att Henrik och vi andra äntligen fått rätt svar.

Boge finns nu åter i Arvika och förefaller vara samma skick som tidigare. Foto Olle Leek 2015 05 01

Pimpad både här och där. Foto Olle Leek 2015 05 01

I juni 2016 är båten till salu på Blocket.se. foto Henrik Westin, Arvika

 

 

I september 2016 sålde Henrik båten och nu har den en ny ägare i Sollentuna.

Lastad och medfören mot Stockholm och Sollentuna. Nu skall hon bli ångslup. Foto från vår välrenomerade Lidwallstransportör P-G Tomberg 2016 10 13

Många Lidwallsbåtar har de senaste åren färdats på detta fordon Foto P-G Tomberg 2016 10 13

Så där skall det gå till. Säker avlastning i Sollentuna. Foto Ottar Magnus 2016 10 13

Likt en kopparorm har hon tappat sin stjärt. Men ingen ny växte ut. Foto Ottar Magnus 2016 11 02

En stund senare. Den ursprungliga akterspegeln intar sin rättmätiga plats. Foto Ottar Magnus 2016 11 02

Demonteringen av styrhytten har börjat. Foto Red 2016 12 16

Så där ja!! Foto Ottar Magnus 2016 12 26

Durknivån håller på att återställas till hur det var en gång. Foto Ottar Magnus 2017 04 10

Med en bra arbetsyta blir det enklare att gå vidare och åstadkomma nya framgångar. Foto Ottar Magnus 2017 04 10




Så här ser det ut ombord på Boge när Ottar får besök av kollegerna på systerbåten  nr 228 Axel  Foto Lennat Wretman 2017 09 01

Nästa punkt på Ottars lista var att fixa det nedsänkta fördäcket. Bra att ha när man petar timmer men opraktiskt vid nöjesfart och en riktig rostfälla. Nedanst bilder postades på Facebook den 2017 11 2, redaktionen lånar frimodigt!
 

Hålet rensat,  bakre skottet uppskuret, fästen för den nya plåten punktade och en ny balk tillbockad. Foto Ottar Magnus 2017 11 21


Mallat, tillklippt och häftat. Plåten återvunnen från det tidigare så generöst tilltagna akterdäcket. Förut satt den alltså akterut.
Foto Ottar Magnus 2017 11 21


Underverket. Ser enkelt ut när det är klart. Slutsvetsningen kvar
Foto Ottar Magnus 2017 11 21

   

Nedsänkningen blev en rostfälla. Som i så många andra fall är det inte sjövattnet som äter skrov.
Såg illa ut men Ottar är händig med plåtsax och svets! Snyggt jobbat!
Foto Ottar Magnus 2017 11 21

 

Tillbaks