Tillverkningsnr 205 typ BV 18 BOGE
nu BOGESUND
Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Svenska Cellulosa AB i Sundsvall för Ljustorpsåns Flottningsförening i Stavreviken den 14 januari 1954. Längd 9,00 m. Bredd 2,80 m. Båten levererades med en Sefflemotor typ 110 BFV på 25 hkr med tillverkningsnr 8581 och tryckluftstart. Skrovritningen hade nr 1- 1662.men med ett tillägg - hon byggdes med isbrytarstäv. Skrovet var förstärkt med kontraspant i så väl för som akter. Båten hade ett varpspel som tillhandahölls av beställaren. Bordläggningsplåten var 5 mm tjock i 1- 3:e stråket. Styrhytten byggdes i 2 mm plåt och hade glas i gummilist. Över vattenlinjen 4 mm. I specifikationen över båten står: Öppen (betydde odäckad) Ruff och Styrhytt.
Det var allt vi visste om denna båt då vi fick fotot av Lars Jönses 2015. I juli 2016 trodde vi oss veta att denna båten är densamma som red var ute på en kort provtur med i Västerås augusti 2004. Identifieringen bygger på olika iakttagelser men framförallt har Lennart Wretman som ägt två av dessa tidiga BV 18-båtar kommit med avgörande information och skarpa iaktagelser. Flera av båtarna av den tidiga BV 18 typen är svårt ombyggda och de gäller speciellt de som tillhört SCA
Ytterligare nyheter om denna båt som föreföll vara tillbaka i Vänern men egentligen Glafsfjorden kom via e-posten 2014 11 26
Hej Red
Jag följer med stort nöje uppdateringarna på Lidwallsbåtsidan. Gårdagens uppdatering stämmer inte. Båten på bilderna är inte Galven/Boge då den sedan i fredags - 21 november 2014 - finns i Arvika och ser ut exakt som på de bilderna som finns hos er sedan tidigare. Spännande om båten på bilden är en annan...?
Med vänlig hälsning Henrik Westin, Arvika
I september 2016 sålde Henrik båten och den fick en ny ägare i Sollentuna. Vill du se hu hon blev efter renoveringen finns det här Följ Bogesund vidare öde och äventyr här
Leveransfoto jan. 1954 Från Lidwallsarkivet, nu i Leksands lokalhistoriska arkiv Enligt leveranskortet var båtens skrov målat i mörkgrön rostskyddsfärg med svarta lister.
Samma båt? Boge? I Vänern. Helt klart att det är samma båt som på bilderna från Västerås nedan. Foto Jan Christer Lund oktober 1982 .
Boge i Västerås. Här ses det nedsäkta fördäcket. Båten fanns runt 1999 i Kristinehamns oljehamn. Det framgår av bilder på Jan Jörnmarks hemsida övergivna platser. Säljarna i Västerås hade inte någon kunskap om båtens historia.Foto Åke Ingemarsson2004 08 30
Aktern var redan 1999 utbyggd på detta sätt. Foto Åke Ingemarsson 2004 08 30
Orginalratten är inte kvar. Denna är sent 60-tal. Foto Åke Ingemarsson 2004 08 30
Boge åter i Arvika och föreföll vara samma skick som tidigare. Foto Olle Leek 2015 05 01
Pimpad både här och där. Foto Olle Leek 2015 05 01
I juni 2016 var båten till salu. Lastad och med fören mot Stockholm och Sollentuna. Nu skall hon bli ångslup. Foto från vår välrenomerade Lidwallstransportör P-G Tomberg 2016 10 13
Många Lidwallsbåtar har de senaste åren färdats på detta fordon. Foto P-G Tomberg 2016 10 13
Så där skall det gå till. Säker avlastning i Sollentuna. Foto Ottar Magnus 2016 10 13
Likt en kopparorm har hon tappat sin stjärt.En stund senare. Den ursprungliga akterspegeln intar sin rättmätiga plats. Foto Ottar Magnus 2016 11 02
Demonteringen av styrhytten har börjat.Så där ja!! Foto Ottar Magnus 2016 12 26
Durknivån håller på att återställas till hur det var en gång. Foto Ottar Magnus 2017 04 10
Så här ser det ut ombord på Boge när Ottar får besök av kollegerna på systerbåten nr 228 Axel Foto Lennat Wretman 2017 09 01
Nästa punkt på Ottars lista var att fixa det nedsänkta fördäcket. Bra att ha när man petar timmer men opraktiskt vid nöjesfart och en riktig rostfälla. Nedanst bilder postades på Facebook den 2017 11 2, redaktionen lånar frimodigt!
Hålet rensat, bakre skottet uppskuret, fästen för den nya plåten punktade och en ny balk tillbockad. Foto Ottar Magnus 2017 11 21
Mallat, tillklippt och häftat. Plåten återvunnen från det tidigare så generöst tilltagna akterdäcket. Förut satt den alltså akterut.
Foto Ottar Magnus 2017 11 21
Familjen Magnus och projektet tog julledigt. Men på nyårsdagen ville stormen Alfrida avblåsa ledigheten. Och täckningen. Ottar lade ut bilden nedan på Facebook, möjligen i syfte att få sympatier? Men de tillrop kommentarsfälten flödade över av var av typen "Va snygg hon blev!", "Vackra linjer!" och "Bra jobbat!
Red kunde bara instämma och dubbla! Samt tillägga vårt djupa deltagande för stormskadorna. Vi vet av egen erfarenhet hur det känns i fingrarna att slåss om en press! Regelverket midskepps blev också för första gången synlig för allmänheten. Verkade linjemässigt lovande!
En dryg vecka senare når Ottar skrovmålet. Allt plåtjobb är klart, slutpunkten var att rodret kom på plats och funkade fint med nya tappar, genomföringar och lager! Snyggt blad också! Samtidigt proklameras från redarhåll att hennes namn skall varda BOGESUND! En sund utveckling av det förra namnet.
Otäkt snyggt!Foto Ottar Magnus 2019 01 12
Roder och ny presenning på plats! Foto Ottar Magnus 2019 01 12
Ottar arbetar vidare. Ny propelleraxel har tillverkats och på denna bild ses hur överbyggnade växer fram. Foto Ottar Magnus 2019 05 08
Finlir.Foto Ottar Magnus 2019 05 08
Enastående detaljarbete Foto Ottar
Magnus 2020 05 220
Sommaren ägnades åt att plasta trätaket bl.a. I september
var det dags att åter se över båthuset. Fram träder hon i all sin glans
och med sina lovande linjer!
"Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna"
Hon som står föga förvånad framför heter Kristina Magnus.
Herrar tåthållare heter Tommy Hellström och Martin Bornsäter. Ottar
Magnus fotograferade och ledde arbetet 2020 09 27
Nya aktern skäms inte för sig! Rulla upp till början av sidan och se vilket lyft och vilken plåtslagarbragd!Foto Ottar Magnus 2020 09 27
....
Höst och bitande vindar gjorde att arbetet flyttat
inombords. T.v. förberereds montering av propelleraxel.
T.h. nytillverkade ventilatorer av rostfria salladsskålar från IKEA.
Foto Ottar Magnus 2020 20 10
Propelleraxeln med trycklagret på plats. Foto Ottar Magnus 2020 20 16
Styrningen inkopplad med originaltrissorna i behåll. Foto Red 2020 12 15
Sluptak med karaktär och inkopplad ratt som Red har varit och torrtestat. Foto Red 2020 12 15
Måling på gång och den blivande skorstenen har siktats
enligt envisa, men obekräftade rykten. Fint blir det
Foto Ottar Magnus 2021 05 18
Alla egentillverkade rutor med ramar på plats. Foto Ottar Magnus 2021 10 17
Vilket enligt säker källa firades ordenligt. Rätt
åtgärd vidhåller redaktionen.
Foto Ottar Magnus 2021 10 17
Salongsdörren klar och låsbar Foto Ottar Magnus februari 2022
Tedrickningstest med
Johan Söderberg och Kristina Magnus.Avlöpte U.A.
Varmvattnet än så länge per termos från mangårdsbyggnaden. Foto
Ottar Magnus mars 2022
Rutramarna på plats med en enastående passning. Foto Ottar Magnus mars 2022
Fällbar skorsten under tillverkning. Foto Ottar Magnus 2022 04 02
Kommer att sitta här på det nymålade taket. Foto Ottar
Magnus 2022 04 22
Och lagom till jul kom ett gäng tomtegubbar förbi med - ja ni anar
det säkert.. ÅNGPANNAN.
Foto Ottar Magnus 2022 11 28
Redaktionen inbjuden till te- och kaffestund i denna vackra,
blänkande salong. Foto red 2022 11 30
Panna rostskyddad, skall nu isoleras och anslutas till maskinen. Många rör blir det.Foto red 2023 03 18
Traditionell slupfärg applicerades. Foto Ottar Magnus 2023 05 03