Tillverkningsnr 205 typ BV 18 BOGEnu BOGESUND


Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Svenska Cellulosa AB i Sundsvall för Ljustorpsåns Flottningsförening i Stavreviken den 14 januari 1954. Längd 9,00 m. Bredd 2,80 m. Båten levererades med en Sefflemotor typ 110 BFV på 25 hkr med tillverkningsnr 8581 och tryckluftstart. Skrovritningen hade nr 1- 1662.men med ett tillägg - hon byggdes med isbrytarstäv. Skrovet var förstärkt med kontraspant i så väl för som akter. Båten hade ett varpspel som tillhandahölls av beställaren. Bordläggningsplåten var 5 mm tjock i 1- 3:e stråket. Styrhytten byggdes i 2 mm plåt och hade glas i gummilist. Över vattenlinjen 4 mm. I specifikationen över båten står: Öppen (betydde odäckad) Ruff och Styrhytt.

Det var allt vi visste om denna båt då vi fick fotot av Lars Jönses 2015. I juli 2016 trodde vi oss veta att denna båten är densamma som red var ute på en kort provtur med i Västerås augusti 2004. Identifieringen bygger på olika iakttagelser men framförallt har Lennart Wretman som ägt två av dessa tidiga BV 18-båtar kommit med avgörande information och skarpa iaktagelser. Flera av båtarna av den tidiga BV 18 typen är svårt ombyggda och de gäller speciellt de som tillhört SCA

Ytterligare nyheter om denna båt som föreföll vara tillbaka i Vänern men egentligen Glafsfjorden kom via e-posten 2014 11 26

Hej Red

Jag följer med stort nöje uppdateringarna på Lidwallsbåtsidan. Gårdagens  uppdatering stämmer inte. Båten på bilderna är inte Galven/Boge då den sedan i fredags - 21 november 2014 - finns i Arvika och ser ut exakt som på de bilderna som finns hos er sedan tidigare. Spännande om båten på bilden är en annan...?

Med vänlig hälsning Henrik Westin, Arvika

I september 2016 sålde Henrik båten och den fick en ny ägare i Sollentuna.

Leveransfoto jan. 1954 Från Lidwallsarkivet, nu i Leksands lokalhistoriska arkiv Enligt leveranskortet var båtens skrov målat i mörkgrön rostskyddsfärg med svarta lister.

Samma båt? Boge? I Vänern. Helt klart att det är samma båt som på bilderna från Västerås nedan. Foto Jan Christer Lund oktober 1982 .

Boge i Västerås. Här ses det nedsäkta fördäcket. Båten fanns runt 1999 i Kristinehamns oljehamn. Det framgår av bilder på Jan Jörnmarks hemsida övergivna platser. Säljarna i Västerås hade inte någon kunskap om båtens historia.Foto Åke Ingemarsson2004 08 30

Aktern var redan 1999 utbyggd på detta sätt. Foto Åke Ingemarsson2004 08 30

Orginalratten är inte kvar. Denna är sent 60-tal. Foto Åke Ingemarsson 2004 08 30

Boge åter i Arvika och föreföll vara samma skick som tidigare. Foto Olle Leek 2015 05 01

Pimpad både här och där. Foto Olle Leek 2015 05 01

I juni 2016 var båten till salu.Lastad och med fören mot Stockholm och Sollentuna. Nu skall hon bli ångslup. Foto från vår välrenomerade Lidwallstransportör P-G Tomberg 2016 10 13

Många Lidwallsbåtar har de senaste åren färdats på detta fordon. Foto P-G Tomberg 2016 10 13

Så där skall det gå till. Säker avlastning i Sollentuna. Foto Ottar Magnus 2016 10 13

Likt en kopparorm har hon tappat sin stjärt.En stund senare. Den ursprungliga akterspegeln intar sin rättmätiga plats. Foto Ottar Magnus 2016 11 02

Demonteringen av styrhytten har börjat.Så där ja!! Foto Ottar Magnus 2016 12 26

Durknivån håller på att återställas till hur det var en gång. Foto Ottar Magnus 2017 04 10



Så här ser det ut ombord på Boge när Ottar får besök av kollegerna på systerbåten nr 228 Axel  Foto Lennat Wretman 2017 09 01

Nästa punkt på Ottars lista var att fixa det nedsänkta fördäcket. Bra att ha när man petar timmer men opraktiskt vid nöjesfart och en riktig rostfälla. Nedanst bilder postades på Facebook den 2017 11 2, redaktionen lånar frimodigt!
 

Hålet rensat,  bakre skottet uppskuret, fästen för den nya plåten punktade och en ny balk tillbockad. Foto Ottar Magnus 2017 11 21


Mallat, tillklippt och häftat. Plåten återvunnen från det tidigare så generöst tilltagna akterdäcket. Förut satt den alltså akterut.
Foto Ottar Magnus 2017 11 21


Lite mildväder mitt i vintern.  Nu är fördäcket klart och nya utmaningar väntar  Foto
Ottar Magnus 2018 01 23



Så blev det akterdags! Foto Ottar Magnus 2018 05 30



Ännu en smedbragd väntar. Först lite pappslöjd.
Foto Ottar Magnus 2018 05 30



Nu i plåt! Dubbelkrökt är ingen lek! Foto Ottar Magnus 2018 09 26



Hylsröret till rodret var genomrostat så även där förnyades det.
Foto Ottar Magnus 2018 11 02



Så fint det blev. Redaktionen svårt imponerade
Foto Ottar Magnus 2018 11 07



Och ett akterdäck på det.
Foto Ottar Magnus 2018 11 10

Familjen Magnus och projektet tog julledigt. Men på nyårsdagen ville stormen Alfrida avblåsa ledigheten.  Och täckningen. Ottar lade ut bilden nedan på Facebook, möjligen i syfte att få sympatier? Men de tillrop kommentarsfälten flödade över av var av typen "Va snygg hon blev!", "Vackra linjer!" och "Bra jobbat! 
Red kunde bara instämma och dubbla! Samt tillägga vårt djupa deltagande för stormskadorna.  Vi vet av egen erfarenhet hur det känns i fingrarna att slåss om en press!  Regelverket midskepps blev också för första gången synlig för allmänheten. Verkade linjemässigt lovande!
En dryg vecka senare når Ottar skrovmålet. Allt plåtjobb är klart, slutpunkten var att rodret kom på plats och funkade fint med nya tappar, genomföringar och lager! Snyggt blad också!  Samtidigt proklameras från redarhåll att hennes namn skall varda BOGESUND! En sund utveckling av det förra namnet.




Otäkt snyggt!Foto Ottar Magnus 2019 01 12
 


Roder och ny presenning på plats! Foto Ottar Magnus 2019 01 12



Ottar arbetar vidare. Ny propelleraxel har tillverkats och på denna bild ses hur överbyggnade växer fram. Foto Ottar Magnus 2019 05 08



Finlir.
Foto Ottar Magnus 2019 05 08


I augusti blev det mera snickrat. En väldig massa olika linjer som ska stämma för harmonin

Foto Ottar Magnus 2019 08 31






Rundjärn, hörselskydd, skyddsglasögon och reäla handskar är vad som behövsför att tillverka en passande reling.Foto Ottar Magnus 2019 11 07


Nykonstruerad roderkvadrant. Klart fall av konstruktionsförbättring. Foto  Ottar Magnus2020 02 08


Målningsdags i vårvärmen. Foto Ottar Magnus2020 04 06



I maj 2020 kom innertaket på plats. Ännu en snickarbragd, hemkrökta limträbalkar. Foto Ottar Magnus 2020 05 10



Nu kan man börja hur hon kommer att se ut.
Foto Ottar Magnus 2020 05 20


Dansgolv/Soldäck? Foto Ottar Magnus 2020 05 20



Vi har tidigare på sidan använt ordet Smedbragd. Nu visar det sig att Ottar är en snickare att räkna med också!
Foto Ottar Magnus 2020 05 20


Enastående detaljarbete Foto Ottar Magnus 2020 05 220

Sommaren ägnades åt att plasta trätaket bl.a. I september var det dags att åter se över båthuset. Fram träder hon i all sin glans och med sina lovande linjer!

"Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna" Hon som står föga förvånad framför heter Kristina Magnus.
Herrar tåthållare heter  Tommy Hellström och Martin Bornsäter.
Ottar Magnus fotograferade och ledde arbetet 2020 09 27

Nya aktern skäms inte för sig! Rulla upp till början av sidan och se vilket lyft och vilken plåtslagarbragd!Foto  Ottar Magnus 2020 09 27

....

Höst och bitande vindar gjorde att arbetet flyttat inombords. T.v. förberereds montering av propelleraxel.
T.h. nytillverkade ventilatorer av rostfria salladsskålar från IKEA. Foto Ottar Magnus 2020 20 10

Propelleraxeln med trycklagret på plats. Foto Ottar Magnus 2020 20 16

Styrningen inkopplad med originaltrissorna i behåll. Foto Red 2020 12 15

Sluptak med karaktär och inkopplad ratt som Red har varit och torrtestat. Foto Red 2020 12 15

Måling på gång och den blivande skorstenen har siktats enligt envisa, men obekräftade rykten. Fint blir det
Foto Ottar Magnus 2021 05 18

Alla egentillverkade rutor med ramar på plats. Foto Ottar Magnus 2021 10 17

Vilket enligt säker källa firades ordenligt. Rätt åtgärd vidhåller redaktionen.
Foto Ottar Magnus 2021 10 17


Salongsdörren klar och låsbar Foto Ottar Magnus februari 2022

Tedrickningstest med Johan Söderberg och Kristina Magnus.Avlöpte U.A.
Varmvattnet än så länge per termos från mangårdsbyggnaden.  Foto Ottar Magnus mars 2022

Rutramarna på plats med en enastående passning. Foto Ottar Magnus mars 2022

Fällbar skorsten under tillverkning. Foto Ottar Magnus 2022 04 02

Kommer att sitta här på det nymålade taket. Foto Ottar Magnus 2022 04 22



I juni förkunnades det från Sjöbergsvarvet att salongsinredningen var klar vad snickeriet beträffade.
Foto 2022 06 09 Ottar Magnus


Underverket foto Ottar Magnus 2022 10 06

 
Dylika aggregat har en tendens att dra till sig intresserade. Johan Söderberg och Nestor Sven Jönsson.
Ottar fick vila från betsningen och sitta ner vid deras fötter. Foto Ottar Magnus 2022 10 06


Salongen tar form och färg. Nu med juldekoration. Såå vackert. Foto Ottar Magnus 2022 11 20

Och lagom till jul kom ett gäng tomtegubbar förbi med - ja ni anar det säkert.. ÅNGPANNAN.
Foto Ottar Magnus 2022 11 28

Redaktionen inbjuden till te- och kaffestund i denna vackra, blänkande salong. Foto red 2022 11 30


Pannan på plats.Står stadigt med fästen från Wintervarvet. Foto red 2023 02 25

Panna rostskyddad, skall nu isoleras och anslutas till maskinen. Många rör blir det.Foto red 2023 03 18


Kaskadtanken, tillverkad på Wintervarvet på plats. Foto Ottar Magnus 2023 03 24


Solen sken, doket öppnades på glänt och så blev hon med svart skrov.  Foto Ottar Magnus 2023 04 22 

   

Traditionell slupfärg applicerades. Foto Ottar Magnus 2023 05 03


 

 

I November 2023 skapades förutsättningar för god lanternföring.
Foto Ottar Magnus 2023 11 18

Tillbaks