Tillverkningsnr 228 typ BV 18 nu Axel

Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Svenska Cellulosa AB i Sundsvall, nu SCA för timmerförvaltningen vid Östrands Fabriker den 23 september 1954. Längd 9,00 meter. Bredd 2,80 meter. Båten drevs av en Sefflemotor typ 110 nr 8770 på 25 hkr och var utrustad med ett varpspel typ SM-20. Båten byggdes med skans, styrhytt, isbrytarstäv och utan nedsänkning längst fram av fördäcket. Det sista en viktig detalj som gör att vi tror oss kunna identifiera båten med 98 % säkerhet. Dessutom är fördäcket ännu i durkplåt vilket framgår av specen nedan.

 

 

På Slagsta Marina. Foto red 2016 04 02

Leveransdokumentet från 1954 Lidwallssidans arkiv.

Ritning från Lidwalls arkiv.

Under hösten 2015 ringer Lelle och vill ha tips på lämpliga stålskrov för nu vill Pärlans renoverare ha ett nytt objekt att lägga händerna på. Red förmedlar kontakt med vår spanare Ståle i Norge men nr 333 visar sig vara ett för stort objekt. På närmare håll finner Lelle och Roffe en båt som ligger upplagd på Slagsta Marina. Den är lämpligt nog till salu på Blocket och säljare och köpare kommer överens.

Lennart som är van vid Lidwallsdetaljer hittar flera sådan på båten och efter en genomgripande utforskningen den 3 april 2016 ombord kan konstateras att Axel troligen är ett Lidwallsbygge. Red såg båten första gången 2005 då den låg på land på Rastaholms Marina i Mälaren. Såg ut som en liten fin bogserare och inte kunnde red då tro att det var ett Leksandsbygge.

Lennart hittar en ägarlängd ombord och red tar kontakt med den tidigaste kända ägaren som är Anders Furuvik. Han köpte båten liggande på Navis, Djurgården i Stockholm. Axel var i då dåligt skick och ägdes av en äldre person från Ångemanland. Henning som han hette berättade att båten gått på Ångermanälven i Ångermanland vid något sågverk och då varit odäckad. Det är just detta som vi gått på vid identifieringen samt mått uppgifterna Även om båten såg ut som en bogserare har den troligen inte gått i yrkestrafik med detta utseende.

Anders F hade båten på Fårholmen Tynningö utanför Vaxholm och la ned mycket arbeta på att få båten i gott skick. Han sålde till ett gäng unga grabbar som partajade på Axel. De sålde till näst senaste ägaren 2009.


Axel på Rastaholm Ekerö med kran på akterdäck men utan propeller. Foto red 2005 08 27

På Slagsta Marina. Foto red 2016 04 02

Roffe och Lelle på Slagsta Marina. Foto red 2016 04 02

Redan efter kort tid har de nya ägarna hittat oomtvistliga indikationer, för att inte säga bevis på att även Axel är ett Lidwallsbyggge och med tanke på längden måste det vara en BV 18. Men hur då undrar genast den skeptiske läsaren? Axel ser ju inte alls ut som vi är vana att se en Lidwallsbåt!

Här i aktern var en pollare sidomonterad Foto red 2016 04 02

Men det förgångna sätter sina spår. Lelle och Roffe som nyligen övertog båten har hittat olika bevis för detta påstående. På pollarna står det tex 618 dvs. Mora Gjuteri och Lidwalls ritningsnummer. Bredden är 2,85. Båten är både förhöjd och förlängd men under däck finns flera tecken från ursprunget. Fästen för de akterliga pollarna horrisontellt i det L-järn som var båtens ursprungliga avvisarlist. Där vågbrytaren borde börja och L-järnet skall stiga uppåt i en snygg båge är det helt enkelt avkapat och hela skrovet är höjt ca 25 cm.

Under halvrundlisten finns det ursprungliga skrovet och där den slutar fanns den gamla akterspegeln. Foto red 2016 04 02

Våren 2016 skall Axel byggas om till en kanalfarande fritidsbåt. Ju mer av det ursprungliga som kommer fram i samband med utgrävningar och innre spaning ju säkrare blir det att fastställa vilken BV 18 båt det är.Lennart och Red tror i juli 2016 att vi har hittat rätt bland de tillverkade BV 18 båtarna och utbrister nr 228

Halvrundlisten slutar där första akterspegeln fanns. Foto red 2016 04 02

Spant och hjälpspant som isförstärkning . Foto Lennart Wretman 2016 03 26

Pollare igen. Foto Lennart Wretman 2016 03 26

På väg mot Mälaren. Axel skall sjösättas och bogseras till Värmdö där ombyggnationen kommer att forsätta, Foto Lennart Wretman 2016 06 09

Det var länge sedan men nu fick hon bada igen. Foto Lennart Wretman 2016 06 09

På väg mot Hammarbyslussen. Foto Lennart Wretman 2016 06 09

Passerar Telegrafberget. Foto genom Lennart Wretman 2016 06 09

På land på Värmdö för fortsatta arbeten Foto Lennart Wretman 2016 06 09

Så här kommer det att bli Foto Lennart Wretman 2016 06 09

Motorn tas ut. Foto Lennart Wretman 2016 i augusti

Klart för fortsättning. Foto Lennart Wretman 2016 i augusti

Så ser förpiken ut. Ursprunglig plan var att behålla delar av gamla styrhytten men den var så sned i förhållande till skrovet att det var bättre att börja från början. Foto Lennart Wretman 2016 i augusti

Nu har återuppbyggnaden startat. Foto Lennart Wretman 2016 i aseptember

Från fördäck. Foto Lennart Wretman 2016 i augusti

Ser ut att stämma med ritningen eller vad sägs ?! Foto Lennart Wretman 2016 09 19

Lennart och Roffe jobbar vidare. Red var på ett trevligt besök och levererade en Lidwallsvimpel som kommer att pryda båten framgent. Foto red 2016 10 09

Här skall det bli toalettrum. Foto red 2016 10 09

Och några dagar senare tar det hela form. Foto Lennart Wretman 2016 10 20

Motorn är nu provad och till belåtenhet varför den kommer att återanvändas i Axel. Lennart Wretman 2016 10 20

Här ses den gamla akterspegeln som nu skärs bort. Förlängningen av skrovet var tidigare bränsletank. Lennart Wretman 2016 10 20





Jobbet med Axel  går stark framåt men under press - täckning- så det  är svårt att visa på helheten.
I september 2017 är maskinen återinstallerad och styrhytten under plastning. Foto Lennart Wretman 2017 06 29 
 


Vet du något mer om båtens ursprung kontakta redaktionen

Tillbaks