Tillverkningsnr 228 typ BV 18 nu Axel
Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Svenska Cellulosa AB i Sundsvall, nu SCA för timmerförvaltningen vid Östrands Fabriker den 23 september 1954. Längd 9,00 meter. Bredd 2,80 meter. Båten drevs av en Sefflemotor typ 110 nr 8770 på 25 hkr och var utrustad med ett varpspel typ SM-20. Båten byggdes med skans, styrhytt, isbrytarstäv utan nedsänkning längst fram av fördäcket. Det sista en viktig detalj som gör att vi tror oss kunna identifiera båten med 98 % säkerhet. Dessutom är fördäcket ännu i durkplåt vilket framgår av specen nedan.
Lennart som är van vid Lidwallsdetaljer hittar flera sådan på båten och efter en genomgripande utforskningen den 3 april 2016 ombord kan konstateras att Axel troligen är ett Lidwallsbygge. Red såg båten första gången 2005 då den låg på land på Rastaholms Marina i Mälaren. Såg ut som en liten fin bogserare och inte kunnde red då tro att det var ett Leksandsbygge. Lennart hittar en ägarlängd ombord och red tar kontakt med den tidigaste kända ägaren som är Anders Furuvik. Han köpte båten liggande på Navis, Djurgården i Stockholm. Axel var i då dåligt skick och ägdes av en äldre person från Ångemanland. Henning som han hette berättade att båten gått på Ångermanälven i Ångermanland vid något sågverk och då varit odäckad. Det är just detta som vi gått på vid identifieringen samt mått uppgifterna Även om båten såg ut som en bogserare har den troligen inte gått i yrkestrafik med detta utseende.
Anders F hade båten på Fårholmen Tynningö utanför Vaxholm och la ned mycket arbeta på att få båten i gott skick. Han sålde till ett gäng unga grabbar som partajade på Axel. De sålde till näst senaste ägaren 2009 I slutet av maj 2021 var båten ute till försäljning på Blocket.se. Renoverarna och ägarna - Lelle och Roffe - kände att åldern tog ut sin rätt och att det var tid att släppa Axel.vidare Stålbåten AXEL säljes i Vadstena - Blocket.
Redan efter kort tid har de nya ägarna hittat oomtvistliga indikationer, för att inte säga bevis, på att även Axel är ett Lidwallsbygge och med tanke på längden måste det vara en BV 18. Men hur då undrar genast den skeptiske läsaren? Axel ser ju inte alls ut som vi är vana att se en Lidwallsbåt!
Men det förgångna sätter sina spår. Lelle och Roffe som nyligen övertog båten har hittat olika bevis för detta påstående. På pollarna står det tex 618 dvs. Mora Gjuteri och Lidwalls ritningsnummer. Bredden är 2,85. Båten är både förhöjd och förlängd men under däck finns flera tecken från ursprunget. Fästen för de akterliga pollarna horrisontellt i det L-järn som var båtens ursprungliga avvisarlist. Där vågbrytaren borde börja och L-järnet skall stiga uppåt i en snygg båge är det helt enkelt avkapat och hela skrovet är höjt ca 25 cm.
Våren 2016 byggs Axel om till en kanalfarande fritidsbåt. Ju mer av det ursprungliga som kommer fram i samband med utgrävningar och innre spaning ju säkrare blir det att fastställa vilken BV 18 båt det är.Lennart och Red tror i juli 2016 att vi har hittat rätt bland de tillverkade BV 18 båtarna och utbrister nr 228 I början av 2021 var båten till salu och den 18 juni 2021 var affären ett faktum. Båtens nya ägare tog kontakt med redaktionen via e-post:
Hej Red.
Mitt namn är Claes Hellsten, Det är jag som nu har övertagit båten
Axel Typ BV 18 nr 228 av Lelle & Roffe,
Båtens nya hemmahamn blir Blankaholm.
Vänliga hälsningar Claes H.
PS: nu anträder vi färden hem genom Göta kanal och ner längs
ostkusten. DS.
Axel på Rastaholm Ekerö med kran på akterdäck men utan propeller. Gå visste inte red att det var en BV 18 som fotades. Foto red 2005 08 27
Leveransdokumentet från 1954 Lidwallssidans arkiv.
Ritning från Lidwalls arkiv.
På Slagsta Marina. Foto red 2016 04 02
Roffe och Lelle på Slagsta Marina. Foto red 2016 04 02
Under halvrundlisten finns det ursprungliga skrovet och där den slutar fanns den gamla akterspegeln. Foto red 2016 04 02
Spant och hjälpspant som isförstärkning . Foto Lennart Wretman 2016 03 26
Pollare igen. Foto Lennart Wretman 2016 03 26
På väg mot Mälaren. Axel skall sjösättas och bogseras till Värmdö där ombyggnationen kommer att forsätta, Foto Lennart Wretman 2016 06 09
Det var länge sedan men nu fick hon bada igen. Foto Lennart Wretman 2016 06 09
Så här kommer det att bli Foto Lennart Wretman 2016 06 09
Motorn tas ut. Foto Lennart Wretman 2016 i augusti
Klart för fortsättning. Foto Lennart Wretman 2016 i augusti
Så ser förpiken ut. Ursprunglig plan var att behålla delar av gamla styrhytten men den var så sned i förhållande till skrovet att det var bättre att börja från början. Foto Lennart Wretman 2016 i augusti
Nu har återuppbyggnaden startat. Foto Lennart Wretman 2016 i aseptember
Från fördäck. Foto Lennart Wretman 2016 i augusti
Lennart och Roffe jobbar vidare.
Red var på ett trevligt besök och levererade en Lidwallsvimpel som kommer att pryda båten framgent. Foto red 2016 10 09
Här skall det bli toalettrum. Foto red 2016 10 09
Och några dagar senare tar det hela form. Foto Lennart Wretman 2016 10 20
Motorn är nu provad och till belåtenhet varför den kommer att återanvändas i Axel. Lennart Wretman 2016 10 20
Här ses den gamla akterspegeln som nu skärs bort. Förlängningen av skrovet var tidigare bränsletank. Lennart Wretman 2016 10 20
Jobbet med Axel går starkt framåt men under presstäckning, så det är svårt att visa på helheten.
I september 2017 är maskinen återinstallerad och styrhytten under plastning. Foto Lennart Wretman 2017 06 29
Den blivande aktersalongen. Foto Lennart Wretman 2017 09 20
Det har börjats med målningsjobbet och denna bild ger en hint om
framtiden. Snyggt tycker Red !Foto Lennart Wretman 2017
09 20
Nu släpper vi inte in någon mer kameraman men 2018 är planen att
hon snart är fullt körbar och då blir det andra perspektiv.
Här i omslag tillsammans med BV
15 nr 349 Foto Lennart Wretman 2017 09 20
Motorn genomgången och på plats. Foto Lennart Wretman 2018 04 15
Bättre att upptäcka i tid. Ett litet plåtbyte var nödvändigt. Foto Lennart Wretman 2018 05 18
Bryggan börjar ta form. Foto Lennart Wretman 2018 05 18
Provtur i Stockholms skärgård för vidare färd mot Vadstena. Snyggt jobbat, grabbar 2018 08 05 Foto genom Lelle Wretman.
Vid Borensberg i Göta Kanal på väg till nya hemmahamnen Vadstena 2018
08 07 Foto genom Lelle Wretman
I kanalen runt Slottet Vadstena. Foto 2018 09 23 Lelle Wretman
Uppe för inredningsarbete mm. Foto 2018 09 27 Lelle Wretman
Ny dans, ny chans i Vadstena Sjösättning och en ny säsong för Lennarth och Roffe på Axel. Foto 2019 04 25 Lelle Wretman
Årets sommartripp med Axel gick bla till Mariestad Foto Lennar Wretman 2019 07 15
Lite ensam såg hon ut, tidigt sjösatt i Vadstena.
Foto Lennart Wretman 2021 04 24 som en månad senare kontaktade red och
meddelade att båten var till salu på Blocket.
En solig bild en månad senare. Köpintresset runt båten var inte alls obetydligt. Foto Tobbe Ericson 2021 05 28
I en Göta Kanalslusss med plastbåtar Foto Claes Hellsten,
Bro som känns igen - vid Söderköping. Foto Claes Hellsten,
Hemma i nya hamnen Blankaholm Foto Claes Hellsten,
Nu är det andra tider. Foto Claes Hellsten 2021 11 20
Insnöad i Blankaholm Foto Claes Hellsten 2021 11 20
Men snart utbryten för isbrytning. Foto Claes Hellsten 2021 12 08
Kursen satt emot farleden. Foto Claes Hellsten 2021 12 08
I Västerviks skärgård. Foto Claes Hellsten 2021 12 12
Hemma igen i aftonsol. Foto Claes Hellsten 2021 12 12
Jobbet invändigt fortsatte oförtrutet under vintern. Värme kändes
aktuellt. Foto Claes Hellsten 2022 02 08
Axel drar ut Riona av Mariehamn lastad med sprängsten från den trånga hamnen i Flivik. Riona var en riktig baddare. Strax under 2000 ton och 70 m lång .
Axel drog henne ca två distans i fantastiska 1,7 knop Foto Claes Hellsten 2022 03 03
Axels hemmahamn är Blankaholm men sommaren 2022 har Axel varit bla i Stockholm och även besökt Hjälmare Kanal och dockan. Foto Claes Hellsten 2022 08 20
Ett helt stilla hav med Axel vid Stora Måsskär. Foto Claes Hellsten 2022 11 02
Vet du något mer om båtens ursprung, kontakta redaktionen
Tillbaks