Tillverkningsnr 333 typ BB heter Krepsen II

 

Lidwall & Söner AB levererade denna bogserare den 17 juli 1957 till Bjerkenes & Co A/S i Oslo. Båten trafikerade Drammenvattnen. Längd 10 m. Bredd 3 m. Motorn var en Albin Diesel l typ G- 41 på 75 hkr. Båten var likt flera norska Lidwallsleveranser en ren bogserare och saknade spel.

På självaste Norges nationaldag 2012 fick vi detta e-brev från Arve Nordsveen

“Krepsen”
Dette kan være båt nr. 333, som var levert fra Lidwall til Drammen 17/7 1957.
23/7 1957 kommer det en svært lik båt til Vikersund fra Sverige. Den skulle brukes til tømmerslepebåt i Tyrifjorden og Steinsfjorden. Ved nedleggelsen av Drammenvassdragets Fellesfløterforening i 1972 ble “Krepsen” solgt til Skiens vassdragets Fellesfløterforening. Selv om de holdt det gående til 2005, ble “Krepsen” solgt alt på 1970 tallet, og i 2007 lå den på land i Bamble.“Krepsen” ble solgt til Telemark ved nedleggelsen i Tyrifjorden. Den havnet senere i privat eie i Bamle og ligger i dag som vrak mellom Skien og Porsgrunn. Kilde: Loggbok fra tømmerslepebåtene i Tyrifjorden fra 23/7 1957 og avisen Bygdeposten fra samme tid.

Redaktionen tackade Arve för detta. Nu fick vi bland annat veta båten hade ett namn, I juli 2012 fick vi färska bilder på båten tagna av vännen Staale Elverhoei. Krepsen kunde då betraktas som ett vrak även om själva skrovet föreföll intakt. Staale skriver:

"Nuvarande ägaren Trygve Mikkelsen kunne fortelle at han har flere bilder av båten fra dengang den var i drift. Han skulle etter sommerferien få hjelp av noen yngre familiemedlemmer til å scanne dem, og sende meg dem. Så vi får vente i spenning.."

Och det gjorde vi så gärna. Tack Staale för bilder och fakta. Även om Krepsen 2012 var ett vrak finns hon kvar. Ett mycket glädjande e- brev dök upp 2022 01 27 från Norge gällande nr 333 Krepsen II och BB 15 nr 86.

Hei igjen, 

Begge båtene blir tatt vare på og vil inngå i norsk fartøyvern fremover.  Dessverre er motoren på BV 15 nr. 86 frostsprengt, men det skjedde for mange år siden.  Denne vil bli renovert i originalskikk.  Fantastisk autentisk båt med herlig Säfflemotor:- Det blir bevaring av "Krepsen II" også, selvom båten er i svært dårlig stand.  Her bilder fra 19 januar 2022, også tatt av meg.

Beste hilsen
Alexander Ytteborg

 

Tidnings artikel från leveransen i Ringerikes Blad 1957 08 02. Förmedlad genom Staale Elverhoei

Fra avisen Drammens Tidende 1957 07 27 med bilde av sjøsettingen. Förmedlad genom Staale Elverhoei

En bild på slepebåtarna Greven og Krepsen från den noska hemsidan om Greven  http://www.vbgreven.no/hva_skjer.htm


Foto Staale Elverhoei 2012-07-16

Foto Staale Elverhoei 2012-07-16

Styrplatsen Foto Staale Elverhoei 2012-07-16

Spetsgattad akter, ovanligt på Lidwallsbåtar Foto Staale Elverhoei 2012-07-16.

Ankarspelet Foto Staale Elverhoei 2012-07-16

Till slut isbrytarstäven Foto Staale Elverhoei 2012-07-16

Det hade hänt en del på 10 år med framför allt överbyggnaden men här var bestämt att  Krepsen II skulle räddas.
Foto Alexander Ytteborg 2022 01 19

Mycket arbete skulle krävas. Foto Alexander Ytteborg 2022 01 19

Här det rundade akterdäcket. Foto Alexander Ytteborg 2022 01 19

Skoglig belägenhet men Red vet att inget är omöjligt. Foto Alexander Ytteborg 2022 01 19

Vår ständige och outtröttlige spanare Ståle Elverhoei skriver den 4 augusti 2022 Ja, det er Krepsen II, på vei hjem til Vikersund. Fikk bildet fra Arve Nordsveen, som igjen hadde fått bildet fra en som heter Arne Kristian Bye. Jeg og Arve har planer om en ekspedisjon til Vikersund i slutten av august, da blir det bedre bilder.

Trevligt tyckte red!!

Tillbaks