Civila och militära hamnarbetsbåtar

STÅLBÅTAR TILLVERKADE PÅ LIDWALLS I LEKSAND 1945 - 1987

Lista på 31 långlivade arbetsbåtar

Hamnarbetsbåtar

Redan 1958 började företaget tillverka en båttyp som man kallade Hamnarbetsbåtar. I fikarummet på kontoret diskuterade bröderna vad som skulle hända när flottningsepoken var över, hamnarbetsbåtarna var ett sätt att bredda tillverkningen och att komma in på andra marknader. Det var kraftiga båtar för inre fart, småbogseringar och farledsarbeten. På 1950-talet hade Sverige gott om hamnar med intensiv fartygstrafik. Det fanns ett stort behov av dessa båtar runt våra kuster och på de stora insjöarna men konkurrensen och upphandlingarna var tuffare och Lidwalls mindre inarbetat än hos flottningsföreningarna. Man kom inte alls upp i de volymer som virkeshanteringen slukat. De hamnar som köpte de första hamnarbetsbåtarna verkar dock ha varit väldigt nöjda och flera har än idag kvar båtarna i tjänst.
Åtta båtar med samma grundkoncept men med lite olika mått byggdes innan den stora beställningen kom från Marinen 1975.

Beställare var Försvarets Materielverk och kunden var Svenska Marinen. Ordern på 14 st båtar var en stor beställning för företaget, som vid denna tid drevs av Park och Knutz och kallades Lidwalls Verkstads AB. Båtarnas mått var 8,50 m x 2,70 m. Djupgående 1,00 m. Vikt 5 400 kg. Motorn var av typ Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
Båtarna levererades med start 1 oktober 1975 fram till den 1 december 1976 då den sista båten lämnade Leksand. Fart var 8 knop och bränsleförbrukning 14 l/tim. Tankvolym 200 liter och som militär passbåt fick man ta 20 passagerare eller 1,5 ton last

Båtarna skulle brukas, dels för persontransporter, dels för mindre bogseringsuppdrag i skyddade vatten. Det Kalla Kriget var vid den tiden ännu en realitet och det fanns militära anläggningar runt hela vår kust. Det är i det ljuset, man skall se beställningen av dessa långsamma, stryktåliga och bullriga små arbetetsbåtar som skulle slita på dessa anläggningar. Ett flertal är numera sålda till bl.a privatpersoner och dykfirmor. Några av båtarna ägs fortfarande av Svenska Marinen men disponeras av till marinen närstående verksamheter. Dessa marinarbetsbåtar ger vid besök ombord ett otroligt gediget intryck. Från Jan Larsson vid Klubb Maritims Stockholmsavdelning fick red i april 2012 en förteckning på alla båtarna kopierad från Krigsarkivet. Förteckningen är från 1981 Där framgår militärt inventarienummer och förekommande namn på alla enheterna, dock ej kopplat till Lidwalls tillverkningsnummer.

Militärt nummer hos Marinkommando Ost: 1265 och 1266 lev. 1975. 1267 och 1268 lev 1976 Hos Marinkommando Syd: 1006 - Duktig, 1007 - Gnidde, 1008 - Pigge, 1009 - Molly, 1010 - namnlös , 1011 - Milly, alla levererade 1976. Militärt nummer hos Marinkommando Väst: 1187 - Arthur, 1188 - Sture, 1189 - Herbert och 1190 - Folke, alla levererade 1976.
Efter den stora ordern byggdes några av en förstorad typ till Skanska och som nr 800 beställdes en båt av Vägverket som reservpassbåt vid en färjelinje.

Här har vi samlat provkörningsbilder från Leksands lokalhistoriska arkiv på de 14 militära hamnarbetsbåtarna med tillv. nr 722 - 735

Alla hamnarbets och inspektionsbåtar

NR och NAMN LÄNGD och BREDD SENAST KÄNDA VATTEN / ORT ORIGINAL- MOTOR
nr 262 Gerd 7,80 m x 2,25 Stallarholmen 2012
Penta BB 43
nr  317  Viken 6,50 m  x 1,90 Landafors 1968
Penta typ K22
nr 364 Tevsjön 6,50 m  x 1,90 Simeå 1967
Penta typ C2B
nr 368 Sandskär 7,50 m x 2,50 m Ramsö 2023 BM 1053 Rb på 35 hkr
nr 449 Klippan nu Busan 7,45 m x 2,35 m Älmestad 2015 Lister typ HA 3 MGR på 30 hkr. 
nr 475 Hamnen 8,50 mx 2,70 m Norrköping 2020 Volvo BM typ 1113 på 42,5 hkr
nr 529 Örjan 8,50 m x 2,70 m Köping 2017 Volvo BM typ 1113 på 42,5 hkr
nr 547 Båtman II 7,80 m x 2,35 m Eksjö 2008 Volvo Penta MD 38 nr 16593 på 42,5 hkr
nr 554 Västervik 8,50 m x 2,70 m Nynäshamn 2020 Volvo BM typ 1113 på 42,5 hkr
nr 576 Prim
nu Kålle I
I
7,0 x 2,10 Gottskär 2010 Lister 20 hkr
nr 602 Kullen 8,50 m x 2,70 m Trollhättan 2018 Volvo Penta MD 38
nr 606 Båtsman III
7,80 m x 2,35 m Norrköping  1993 Volvo Penta MD 38 nr 16593 på 42,5 hkr
nr 642 8,50 m x 2,70 m Stenungsund 2012 Volvo Penta MD 50 nr 23494 på 75 hkr
nr 688 - 690
Militära pers.transp.båtar
10,1 m x 3,45 m Norrköping 2018
Gamleby 2012
Scania D8 128 hkr
nr 722 Pansarkryssaren
8,50 m x 2,70 m. Vaxholm 2023 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 723 Sture
8,50 m x 2,70 m. Kalmar 2020 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 724 Karl-Alfred
8,50 m x 2,70 m. Sthlm Skärgård 2023 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 725 Vitsgran
8,50 m x 2,70 m. Vitsgarn 2023 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 726    Piggebåten
8,50 m x 2,70 m. Kalmar 2023 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 727 Folke
8,50 m x 2,70 m. Kungshamn 2023 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 728 Arthur
8,50 m x 2,70 m. Karlskrona 2012 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
8,50 m x 2,70 m. Karlskrona 2012 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 730 Duktig
8,50 m x 2,70 m. Karlskrona 2015 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 731 Milly
8,50 m x 2,70 m. Gamleby 2012 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
8,50 m x 2,70 m. Karlshamn 2012 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 733 Pigge
8,50 m x 2,70 m. Stegeborg 2023 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 734 Molly
8,50 m x 2,70 m. Stockholm 2023 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 735 Gnidde
8,50 m x 2,70 m. Karlskrona 2015 Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m.
nr 749 MB 37
8,50 m x 2,70 m. Jedda 1976 Ford NG 4 på 60 hkr vid 2000 v/m.
nr 752 MB38
10,5 m x 3,50 m Lysekil 2020 Volvo MD 100 B på 150 hkr.
nr 753 MB39
10,5 m x 3,50m Göteborg 2014 Volvo MD 100 B på 150 hkr.
nr 771 Lunken
8,50 m x 2,70 m. Motala 2014 Ford NG 4 på 64 hkr.
nr 789 Båtsman 7,80 m x 2,80 m Södertälje hamn 2018 Ford 2704 ET på 150 hkr.
nr 791  Nalle 7,80 m x 2,80 m Nacka Kummelnäs 2020 Ford 2704 ET på 180 hkr
nr 800 Färja 63 / 71
8,50 m x 2,70 m. Arnö Mälaren 2018 Ford 2722 på 90 hkr


Länkar till alla kända båtar och redaktionen

kända båtar

Kontakta oss