Hamnarbetsbåtar
Redan 1958 började företaget tillverka en båttyp som
man kallade Hamnarbetsbåtar. I fikarummet på kontoret diskuterade
bröderna vad som skulle hända när flottningsepoken var över,
hamnarbetsbåtarna var ett sätt att bredda tillverkningen och att komma
in på andra marknader. Det var kraftiga båtar för inre fart,
småbogseringar och farledsarbeten. På 1950-talet hade Sverige gott om
hamnar med intensiv fartygstrafik. Det fanns ett stort behov av dessa
båtar runt våra kuster och på de stora insjöarna men konkurrensen och
upphandlingarna var tuffare och Lidwalls mindre inarbetat än hos
flottningsföreningarna. Man kom inte alls upp i de volymer som
virkeshanteringen slukat. De hamnar som köpte de första
hamnarbetsbåtarna verkar dock ha varit väldigt nöjda och flera har än
idag kvar båtarna i tjänst.
Åtta båtar med samma grundkoncept men med lite olika mått byggdes
innan den stora beställningen kom från Marinen 1975.
Beställare var Försvarets Materielverk och kunden var
Svenska Marinen. Ordern på 14 st båtar var en stor beställning för
företaget, som vid denna tid drevs av Park och Knutz och kallades
Lidwalls Verkstads AB. Båtarnas mått var 8,50 m x 2,70 m. Djupgående
1,00 m. Vikt 5 400 kg. Motorn var av typ Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000
v/m.
Båtarna levererades med start 1 oktober 1975 fram till den 1 december
1976 då den sista båten lämnade Leksand. Fart var 8 knop och
bränsleförbrukning 14 l/tim. Tankvolym 200 liter och som militär
passbåt fick man ta 20 passagerare eller 1,5 ton last
Båtarna skulle brukas, dels för persontransporter, dels för mindre bogseringsuppdrag i skyddade vatten. Det Kalla Kriget var vid den tiden ännu en realitet och det fanns militära anläggningar runt hela vår kust. Det är i det ljuset, man skall se beställningen av dessa långsamma, stryktåliga och bullriga små arbetetsbåtar som skulle slita på dessa anläggningar. Ett flertal är numera sålda till bl.a privatpersoner och dykfirmor. Några av båtarna ägs fortfarande av Svenska Marinen men disponeras av till marinen närstående verksamheter. Dessa marinarbetsbåtar ger vid besök ombord ett otroligt gediget intryck. Från Jan Larsson vid Klubb Maritims Stockholmsavdelning fick red i april 2012 en förteckning på alla båtarna kopierad från Krigsarkivet. Förteckningen är från 1981 Där framgår militärt inventarienummer och förekommande namn på alla enheterna, dock ej kopplat till Lidwalls tillverkningsnummer.
Militärt nummer hos Marinkommando Ost: 1265
och 1266 lev. 1975. 1267
och 1268 lev 1976 Hos Marinkommando Syd:
1006 - Duktig, 1007
- Gnidde, 1008 - Pigge, 1009
- Molly, 1010 - namnlös , 1011
- Milly, alla levererade 1976. Militärt nummer hos
Marinkommando Väst: 1187 - Arthur, 1188 - Sture, 1189
- Herbert och 1190 - Folke, alla
levererade 1976.
Efter den stora ordern byggdes några av en förstorad typ till Skanska
och som nr 800 beställdes en båt av Vägverket som reservpassbåt vid en
färjelinje.
Alla hamnarbets och inspektionsbåtar
NR och NAMN | LÄNGD och BREDD | SENAST KÄNDA VATTEN / ORT | ORIGINAL- MOTOR |
---|---|---|---|
nr 262 Gerd | 7,80 m x 2,25 | Stallarholmen 2012 |
Penta BB 43 |
nr 317 Viken | 6,50 m x 1,90 | Landafors 1968 |
Penta typ K22 |
nr 364 Tevsjön | 6,50 m x 1,90 | Simeå 1967 |
Penta
typ C2B |
nr 368 Sandskär | 7,50 m x 2,50 m | Ramsö 2023 | BM 1053 Rb på 35 hkr |
nr 449 Klippan nu Busan | 7,45 m x 2,35 m | Älmestad 2015 | Lister typ HA 3 MGR på 30 hkr. |
nr 475 Hamnen | 8,50 mx 2,70 m | Norrköping 2020 | Volvo BM typ 1113 på 42,5 hkr |
nr 529 Örjan | 8,50 m x 2,70 m | Köping 2017 | Volvo BM typ 1113 på 42,5 hkr |
nr 547 Båtman II | 7,80 m x 2,35 m | Eksjö 2008 | Volvo Penta MD 38 nr 16593 på 42,5 hkr |
nr 554 Västervik | 8,50 m x 2,70 m | Nynäshamn 2020 | Volvo BM typ 1113 på 42,5 hkr |
nr 576 Prim nu Kålle II |
7,0 x 2,10 | Gottskär 2010 | Lister 20 hkr |
nr 602 Kullen | 8,50 m x 2,70 m | Trollhättan 2018 | Volvo Penta MD 38 |
nr 606 Båtsman III |
7,80 m x 2,35 m | Norrköping 1993 | Volvo Penta MD 38 nr 16593 på 42,5 hkr |
nr 642 | 8,50 m x 2,70 m | Stenungsund 2012 | Volvo Penta MD 50 nr 23494 på 75 hkr |
nr 688 - 690 Militära pers.transp.båtar |
10,1 m x 3,45 m | Norrköping 2018 Gamleby 2012 |
Scania D8 128 hkr |
nr 722 Pansarkryssaren
|
8,50 m x 2,70 m. | Vaxholm 2023 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 723
Sture
|
8,50 m x 2,70 m. | Kalmar 2020 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 724 Karl-Alfred
|
8,50 m x 2,70 m. | Sthlm Skärgård 2023 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 725
Vitsgran
|
8,50 m x 2,70 m. | Vitsgarn 2023 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr
726 Piggebåten
|
8,50 m x 2,70 m. | Kalmar 2023 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 727 Folke
|
8,50 m x 2,70 m. | Kungshamn 2023 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 728 Arthur
|
8,50 m x 2,70 m. | Karlskrona 2012 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
8,50 m x 2,70 m. | Karlskrona 2012 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. | |
nr 730 Duktig
|
8,50 m x 2,70 m. | Karlskrona 2015 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 731 Milly
|
8,50 m x 2,70 m. | Gamleby 2012 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
8,50 m x 2,70 m. | Karlshamn 2012 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. | |
nr 733 Pigge
|
8,50 m x 2,70 m. | Stegeborg 2023 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 734 Molly
|
8,50 m x 2,70 m. | Stockholm 2023 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 735 Gnidde
|
8,50 m x 2,70 m. | Karlskrona 2015 | Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. |
nr 749 MB 37
|
8,50 m x 2,70 m. | Jedda 1976 | Ford NG 4 på 60 hkr vid 2000 v/m. |
nr 752 MB38
|
10,5 m x 3,50 m | Lysekil 2020 | Volvo MD 100 B på 150 hkr. |
nr 753 MB39
|
10,5 m x 3,50m | Göteborg 2014 | Volvo MD 100 B på 150 hkr. |
nr 771 Lunken
|
8,50 m x 2,70 m. | Motala 2014 | Ford NG 4 på 64 hkr. |
nr 789 Båtsman | 7,80 m x 2,80 m | Södertälje hamn 2018 | Ford 2704 ET på 150 hkr. |
nr 791 Nalle | 7,80 m x 2,80 m | Nacka Kummelnäs 2020 | Ford 2704 ET på 180 hkr |
nr 800 Färja 63
/ 71
|
8,50 m x 2,70 m. | Arnö Mälaren 2018 | Ford 2722 på 90 hkr |
Länkar till alla kända båtar och redaktionen