Båttyper
Lidwalls första produkt var varpbåtar av typen BVF 10, där
bokstäverna var en förkortning av B = Båt, V= Varp F= Flatbottnad, 10
= 10 hkr Seffle tändkulemotor. Efter bara 6 st båtar kom den
V-bottnade typen med beteckningen BVV 10 som blev den båtyp som
tillverkades i flest exemplar, hela 165 st.
Företaget byggde även mindre båtar med beteckningen BVV 4, BVV 5 och
SV 3. De mindre BVV-båtarna var byggda med raka plåtar.
Båtar av typen BV 12, BV 15, BV 18 och BV 20 var större
motorvarpbåtar. Dessa båtar var rundbottnade.
Fram till 1957 tillverkades nästan enbart varp- och bogserbåtar. Typen
BB står för BogserBåt och gjorde sitt verkliga genombrott med
heldieselmotorn. Här var variationerna många och ofta anpassade direkt
efter kundernas önskemål. Efter 1957 utvidgades produktionen med
hamnarbetsbåtar, civila och militära persontransportbåtar. Samma år
infördes en ny typ av spantlösa skrov på de gamla storsäljarna BVV 10
och BV 15.
Företaget hade sedan länge byggt fritidsbåtar av deplacementtyp, s.k.
Högsjöbåtar, dock i liten skala. 1968 byggdes den första halvplanande
motorkryssaren för fritidsbruk av typen Ferrina 90. Båttypen och dess
efterföljare kom att byggas i ca 50 ex i olika varianter. Även
Högsjöbåtarna fick en renässans. På 70-talet stod fritidsbåtarna för
40% av båttillverkningen.
1959 byggdes den första Traktorbåten efter ett Kanadensiskt koncept
och genom samarbete med Klarälvens Flottningsförening.Typen kom att
byggas i ca 40 ex och blev även Lidwalls sista båtleverans 1987.
Ytterligare en båt med timmergaffel lanserades 1966; Sjötraktorn med
hytt och ett skrov som var en miniatyr av Siljan I & II. Dessa är
än idag hårdvaluta för dyk- och bogseringsföretag.
Arbetsbåtar efter Typ
Fritidsbåtar
Övrigt