Tillverkningsnr 637 typ Ferrina 90 heter LISA

 

Lidwall & Söner AB byggde denna representations- och fritidsbåt och sjösatte henne 19/6 1969. Längd 9,0 m. Bredd 2,75 m. Motorn var en MD 29 på 92 hkr, Aquamatic 250-drev. Vikt 3 000 kg. Toppfart uppmätt till 13,5 knop. LISA var den 4:e Ferrina 90-båten som tillverkades. Fyra kojer, pentry och toalett/tvättrum Vid försäljningen av företaget till Henning Knutz och Gunnar Park1969 så köpte Sigvard och Gösta loss LISA och brukade henne som uppskattad familjebåt. I mitten av 80-talet blev Sigvard ensam ägare, 1989 såldes hon till Ernst Andersson i Mora. 2015 fick hon åter ny redare i David Karlberg från Rättvik.

LISA utanför Vaverön med ny ägare foto Red 2015 08 16

Gösta Lidwalls ritning daterad 19/4 1968. Från Leksands Lokalhistoriska arkiv.

Och runt midsommar var hon i sjön med 93 raska dieselhästar. Detta är noteringar från provkörningen.  Extra intressant eftersom nr 637 var den första med originalinredning.
LM betyder Lasse Modigs.
Göstas noteringar i botten var Volvo Pentas återförsäljare Gösta Bergs beräkningar
.
Loggen torde vara Lidwalls portabla för någon sådan satt aldrig i LISA

Från Leksands Lokalhistoriska arkiv.

Gösta Lidwall vinterrustar LISA efter säsongen -72 inne på ”ettan” på Lidwalls verkstad. Till höger en leveransklar strömbildare.
Foto Lidwallssidans arkiv september 1972

   

LISA nr 637 och Ferrina nr 649 vid Sollerön i Siljan 1970. Foto Lidwallssidans arkiv.

Sigvard Lidwall och Sixten Hillbom vårustar LISA okänt år vid Leksands Båtklubb. Foto Lidwallssidans arkiv.

LISA övertogs av Gösta och Sigvard Lidwall 1969. En del mindre förbättringar gjordes då, bl.a. en taklucka över kommandobryggan. Båten flyttades från Övermo till Leksands Båtklubb i Noret. På den tiden var LISA och rörmokar Anderssons Suma de största båtarna i klubben! Det rekordet står sig knappast längre med stolta skepp på 10 -12 meter. Sedermera fick hon en egen brygga vid Birger Liss smedja
Det stora lyftet skedde inför sommaren 1982 och Stockholmsresan, då hon fick Wallasvärmare, kompass och badbrygga. På våren 1982 togs LISA på lastbil till Smedjebacken där Gösta och Sigvard körde henne till Stockholm via Strömsholms kanal.

Mörkö Foto Lidwalls sidans arkiv1982 07 09 .

På väg till Smedjebacken över Mälaren 1982 Foto Lidwallssidans arkiv.

Familjerna hade några fantastiska båtveckor i skärgården tills LISA gick hem till Siljan samma väg som hon kommit. De följande somrarna i Siljan avtog dock båtintresset markant.

Foto Lidwallssidans arkiv.

Gösta och Mats Lidwall torrsätter LISA i Leksand hösten 1984. Foto Lidwallssidans arkiv

Gösta sålde sin del till Sigvard som hade båten själv några år men 1989 såldes båten till Ernst Andersson i Mora. Han använde båten mycket flitigt i många år, men på senare år sågs hon till allt mindre. Redaktionen tittade efter båten och vi undrade till slut om hon lämnat Siljan. Den 2010 08 23 kom via mail en rapport från de nya ägarna till Ferrina nr 649 att de träffat ägaren till LISA när de var ute på båtsemester i Ryssaviken i Siljan. Då fick vi en bekräftelse att hon var kvar i trakten av Mora.


LISA nedanför Leksand kyrka i juli 1970 foto fr Henning Knutz arkiv.

På Österdalälven 1970 nedanför den klassiska uteserveringen Trädgårdsvillan i Leksand foto fr Henning Knutz arkiv.

Kapprodden i Leksand alltid första söndagen i juli På södra älvstranden nr 671 Jadwiga och nr 637 Lisa.
foto Mats Lidwall1972.



Sigvard lämnar över i Leksand 1989 08 11 Foto Ernst Anderssons arkiv

LISA i Mora foto Red 2011 08 11

LISA i Mora foto Red 2011 08 11

LISA i Mora foto Red 2011 08 11

LISA i Mora foto Red 2011 08 11

LISA i Mora foto Red 2011 08 11

LISA i Mora foto Red 2011 08 11

Familjen Lidwalls LISA låg till salu i Mora. Red på båtluff i Ovansiljan tog denna bild och publicerade här och på Facebook med en stark önskan om en ny kärleksfull ägare. Två timmar senare kom Ernst förbi båtklubben och berättade att en spekulant hade ringt...
Foto Red 2015 07 19

 

David Karlberg från Rättvik kom, såg och slog till. Det är roligt när vår hemsida kan hjälpa till att bevara båtar även på detta sätt.
Både säljaren och redaktionen har en mycket stark känsla av att LISA har hamnat i kunniga och kärleksfulla händer. Vi gratulerar och önskar David stort nöje med LISA

Överlåtelsen i Mora den 13 augusti. Ernst Andersson, Gösta och David Karlberg. LISA var i fullt sjödugligt skick och gick för egen maskin ner till nya hemmahamnen i Rättvik. Foto fr. David Karlberg

Men även denna sommar har ett slut och här är det upptagning i Rättvik. Foto fr. David Karlberg 2015 10 14

Men säg den vinter som varar för evigt? Sommaren 2016 kom, David och familjen sjösatte och rustade. En ny packning i förpumpen gjorde susen för gången hos maskien och för själsfriden hos den med motoröron försedde kaptenen. Juli betydde semester och dagsutflykter på Siljan. Tre på raken, kraftigt vandebildande! En vacker dag i juli styrdes färden till Dalarnas maritima höjdpunkt. Kajen i Leksand! Redaktören hade vägarna förbi och gladdes storligen över att återse Lisa på älven! Hemfärden bjöd på kraftig motvind men med robusta grejor var inte det något problem.

Tre klassiska stålskönheter i Leksand. Foto David Karlberg 2016 07 06

Lisa deltar i firandet av Engelbrekt 150 år Foto Red 2016 08 20


Under vintern 2016-17 ockuperade David sin fars verkstadslokal och satte igån en rejäl renovering av LISA. Tidens tand hade trots allt gnagt några revor under nästan 50 år. I allafall utvändigt. Ny lackering, ända från blanka plåten. Däcket fick en ljusare kulör, den röda färgen var slitstark men blev väldigt het soliga dagar. Sprutlisterna som Gösta Lidwall eftermonterat för att snygga till bogsprutet offrades till förmån för den Karlbergska nattsömnen. Alla finner inte vågornas kluckande så fridfullt. Alla rutor byttes, hydraulstyrning monterades, ny rejäl badbrygga, en ny namnskylt m.m. Men tack vare tidigare aktsamma ägare behövdes inget göras i ruffen. Inredningen är fortfarande original.

 

Det putsas och målas Foto David Karlberg 2017 02 15

Det putsas och målas. Foto David Karlberg 2017 02 15

Det putsas och målas ytterligare. Foto David Karlberg 2017 03 31

Mot ny målarfärg såg det blanka inte lika blankt ut längre. Det blev att ta fram putstrasan. Resutatet blev ju glimrande!
Foto David Karlberg våren 2017

Den 8 juli 2017 var det dags att visa upp resultatet av möda och hantverk, först för redaktionen i Hjortnäs sedan efter en trevlig konvojkörning ner Österviken med syskonen Karin och Mairell för allmänheten vid Övermo Brygga.

Nypremiär i Hjortnäs Foto Red 2017 07 08


Redarparet angör Leksand Foto Red 2017 07 08

Detaljstudie av badbryggan. Foto David Karlberg 2017 07 08

Mellan Högsjösyskonen Nr 755 KARIN, 737 DOJ-DOJ och 681 MAIRELL vid Övermos nya gästhamn
Foto Red 2017 07 08

Efter en lång säsong på sjön är Lisa uppe och inväntar redan 2018 Foto David Karlberg 2017 11 05



En fin dag i maj styr detta stiliga  ekipage mot Rättvik och Siljan. Foto David Karlberg 2018 05 21

Åter i Mashavet. Känns tryggt på något sätt. Foto David Karlberg 2018 05 21



På Österviken med en Moring i bakgrunden, Arne S självbyggda Cassandra. Foto red 2018 07 07


I bred formation.
Foto red 2018 07 07


Lisa sjösatt för en ny säsong på Siljan. Redaktionen ger tummar upp. Fotot David Karlberg 2019 06 16.


Sjösatt och provturad. Lisa i Rättvik. Fotot David Karlberg 2019 06 16.

  Efter 9 goda år i Davids vård blev det dags att lämna över till nya ägare. Redaktionen läste blocketannonsen med viss bävan. Lisa hade ju smyckat Siljan i närmare 55 år. Skulle hon lämna nu och göra red ett ungdomsminne fattigare?
Den 24 april fick vi det glädjande beskedet att Eva Karin Lantz och Robert Svensson i Tunsta, nedströms Insjöbron tar över vårdnaden. Vid Davids djupintervju framkom att Eva Karin hade en släkting som jobbat på Lidwalls och Robert förstod och kände att Lidwallsbåtar var något alldeles extra! En lyckad bladvändning!

Handslag och nycklar utväxlas mellan David och Robert vid Piratens båtklubb i Rättvik

Foto Mari Lissolles 2024 04 21

Hemåt mot Tunsta. Ett isberg i sikte, ingen vårvärme den dagen
Foto Mari Lissolles 2024 04 21


Tillbaks