Tillverkningsnr 681 typ Högsjöbåt heter Mairell

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna högsjöbåt som halvfabrikat till Åke Rung i Fjärdhundra juli 1972. Längd 8,5 m bredd 2,75 m. Den levererades utan motor men fick en Yanmar dieselmotor på 20 hkr.

Vid Laknäs ångbåtsbrygga lämnade vi fotografen och gick vidare mot Hjortnäs . Foto Gunnar Axelsson 17 06 28

På väg mot nya äventyr i en liten dala by . Foto red 2015 10 10

Båten hade inget namn då Jussi köpte båten 1984 men så här såg hon ut då. Foto genom Foto Jussi Järvinen

Det var inte en färgsättning i Jussis smak så det blev omgående ommålning. Foto Jussi Järvinen

Foto Jussi Järvinen 2012

Linjerna är enligt orginalritningen och har fått de fina utdragna taken. Förste ägaren lät Nordenbergs Marina i Enköping inreda och rusta båten. Jussi Järvinen köpte båten 1984 och vi hittade den utannonserad på Blocket.se trettio år senare. Till att börja med hade hon inte modifieringen av skrovet med den längsgående köl som också ersätter roderskäddan. Men efter några säsonger monterade Jussi en rejäl plåt som köl i 6 mm.s plåt. I loggen finns bl.a en Ålandstur noterad. Trots att Jussi inte kunnat bruka båten på många säsonger har han skött om henne och hållit allt i skick. Båten har hela tiden funnits i trakten av Enköping och på Mälaren. Fram till 2015..

 

Redaktör Winter på en spaning som blev en vändpunkt för både honom och MAIRELL. Foto red 2015 09 12

Efter att redaktör Winter levt ett liv i diverse tändkuleförsedda arbetsbåtar, i oömma kläder och hörselkydd, alltid med trasa och skiftnyckel till hands och med en förstående/överseende familj hände något sommaren 2015. Anders med fru fick erfara Högsjöbåtens sofistikerade sjöliv! Samtal under gång, stoppade säten, badstopp med eget omklädningsrum, kylda drycker, varm mat och därefter toa. Allt i vit sjömanskostym! (nåja vi ska inte överdriva). En tur till Rossaviken med nr 755 KARIN fick drömmar att födas och en tilltagande beslutsamhet att spira. Kraftigt understödd av de närstående, den andra halvan av redaktionen inräknad.

Som av en händelse företogs två spaningsresor i Mälardalen där Blocket.se kungjort att fynd fanns att göra. Första nedslag Flen och den nyupptäckta nr 737. Begäret tilltog och rationella överväganden betr. arbetsinsatsen följde. Samtidigt fick reds gamla kärlek, DFF-båten BENGT plötsligt en ny ägare i samband med en plåtaffär. -Varför inte kolla Enköpingsbåten också? reflekterade den nu rödkindade redaktören. Sagt och gjort, och den välbekanta känslan av kärlek och beslutsamhet som uppväger allt förstånd inträdde! Har du köpt båt vet du vad vi talar om! För Siljans förskönande blev det dessutom dubbelträff! Högsjöbåten nr 737 klipptes direkt av Lars Daniels i Insjön. Dessutom av liknande orsaker; delade meningar i familjen om charmen med tre timmar i en arbetsbåt och en tilltagande projektabstinens.

 

Ägarhytten. Enkelt, rent och helt! Foto red 2015 09 12

 

Barnbarnkammaren med bord för framtida fiaspel. Foto red 2015 09 12

 


Tvåcylindrig Yanmar diesel på 22 hkr. Trots ett dyngtrött batteri och bara 5 sekunders glödning spann den igång direkt.
Foto red 2015 09 12

 

Stäven vänd mot Siljan Foto red 2015 09 12

Nöjd köpare och säljare. Nu bär det snart av norrut. Foto Erik Winter 2015 09 19

Programenligt anlände hon till Tällberg Foto Red 2015 09 24.

Så avlastning och tillfällig förvaring. Foto Red 2015 09 24.

Redaktör Winter reflekterar: - Inser att en del arbete dykt upp, men vilken härlig båt. Den första jag ägt som startas med nyckel sedan 1973 då mitt plåtbåtsägande började.
Som uppvärmning i arbetet fick det bli utvändig tvätt och motorstart
Foto Red 2015 09 24.

 

Skall bli kul detta. Ja, ni ser ju själva ! Foto Red 2015 09 24.

Nu börjar vårrustningen. red 2016 03 28

Nu börjar vårrustningen. Det skall slipas, skapas och målas. red 2016 03 28

Den andra redaktionshalvan lyckönskar den nya ägarfamiljen och ser fram emot många fina högsjöbåtsmöten på Siljan!

 

Och vintern kom och våren 2016 kom och med den en ivrig arbetslust på Wintervarvet i Laknäs. Ny kulör på skrovet och en ordentlig sjösättningsramp för familjens badsugna medlemmar!

Vackert grön som hon var fram till 1984. Intressant hur färgsättningen påverkar ögats upplevelse av en båts linjer. Snygg färg och snygg båt, anser den objektiva halvan av redaktionen Foto Anders Winter 2016 04

 

Masten på, Lidwallsvimpeln hissad, badbryggan på plats Foto Anders Winter 2016 04

Smedtakterna sitter i! Badbryggan på plats och sympatiskt nog en stege för säker torrsättning av badgäster. Men den är "köptas"
Foto Anders Winter 2016 04

Ett kapell är ett måste och detta är lokaltillverkat i Rättvik av Yvonne W på Kråkspark. Om ni behöver något uppsytt ta kontakt med Yvonne på tel nr 070-224 06 93 under hösten för säker leverans till sommaren.

Det händer saker på Mairell- rostslipning och första lagret bottenfärg är på, men det är ännu mycket jobb kvar innan sjösättning. Foto red 2016 05 22

 

I Juli fick insidan en grundlig duvning. Isotrol på skrovet och mattor på durkarna

Invändigt fix Foto red 2016 07 06

Så tid för sjösättning fast det redan var den 1 augusti. Egentligen vara bara skrovet färdigmålad ut och invändigt. Överbyggnaden halvklar men båten var inköpt utan provtur, hon hade stått på land i många år utanför Enköping, och red var väldigt sugen på att prova vad som egentligen hade inhandlats. Skulle hon uppfylla det säljaren utlovat, fart, sjöegenskaper, ljudnivå och allmänna manöveregenskaper. Spänningen var olidlig, hela redaktionen var på plats och så även systerbåten nr 755 Karin. Erkers Bosse manövrerade den svårbemästrade vagnen med bravur och plötsligt var hon i Siljans vatten. Och inte läckte hon heller, strömmen påslagen, ett litet vrid på startnyckel ( reds absolut första båt med elstart ) och motorn startade direkt. Och med ny impeller kom kylvattnet direkt ut i häcken.

De flesta utfästelserna uppfylldes, loggen stod visserligen bara på 4 knop men redaktionskollegans satelitmätning visade att vi gick 6 och det fanns lite kvar att ge på maskinen. Mairell gick stabilt och bra. Balansrodret gjorde båten lättmanövrerad och tvåspaksreglaget var en hitt.

Spänningen på topp. foto Erik Winter 2016 08 01

Men det gick ju bra !! Så roligt. foto Erik Winter 2016 08 01

Besättningen mönstrar på, foto Erik Winter 2016 08 01

Vi är på jungfrutur nummer 2. foto Erik Winter 2016 08 01

Lidwallsvimpeln i topp och red i toppform. foto Erik Winter 2016 08 01

Som ni ser, bara glada miner, blåsigt och lite sol på Österviken. foto Erik Winter 2016 08 01

Se mer om sjösättningen och första turen på Siljan här, även lite rörligt från Erik W:s kamera.

Väl förtöjd i nya hemmahamnen med syster Karin. Foto red 2016 08 02

Så de glittrar dessa högsjöbåtar. Foto red 2016 08 02

På en tur från Hjortnäs fångade Martin Nordesjö påpassligt Mariell aug 2016

På väg in till Tällberg i blå timmen. Foto Piamaria Hallberg Winter 2016 09 18

Väl förtöjd, foto red 2016 09 19

Mairell i Laknäs enda rondell som Bosse skickligt rattar genom. Foto red 2016 09 25.

 

Till winterhamnen. Foto red 2016 09 25.

Uppe på terra firma. Framaxeln bortrationaliserad vilket trakterade traktorföraren!
Red ser redan fram mot nästa säsong och hoppas få till ett kök, lite bättre ljudisolering samt nya dynor i akterruffen + en massa pyssel med motorn och elen. Va roligt det skall bli !!! Tre av fyra lanternor funkar redan. Foto red 2016 09 25.

 

Lite vårpyssel 2017

Med lock och pock och lite släggpåläggning lossade till slut muttrarna som håller glandern. Den läckte något sommaren 2016 och var dragen så långt det gick. Eftersom allt ligger under VL är det bra om det är tätt. Packningsflätor växer inte på träd numer men då behovet är som störst finns hjälpande Lidwallsbåtägare i närheten och David Karlberg hade en bit som kunde avvaras och bytas mot båtens värmare. Som kanske kommer på Davids Ferrina 90 nr 637 Lisa i framtiden. Foto Red 2017 04 09

Äntligen fick red tag i Isotrol och kunde grunda i motorfacket. Här är det meningen att gamla repade bränsletanken skall sitta framför motorn. Provtryckning och montering återstår men då går det att använda bränslemätaren i sin snygga infattning och det är det som är tanken med tankrenoveringen Foto red 2017 04 15

Tanken på plats provtryckt och klar. Påfylld och med fungerande nivåmätare. Även förskeppet fick sig en duvning av ovan nämnda undermedel foto red 2017 05 23

Akterruffen har fått ett nytt bord, repade durkar och ny klädsel samt fungerande läslampor foto red 2017 06 05

Sakta framåt är temat,men nu går radion igen och kartlampan, ankar och akterlanternan lyser. foto red 2017 06 05

En början till en ställe där kaffe kan kokas och koppar kan diskas. Det säkra och effektiva spritköket passade fint där gasolbrännarna tidigare satt. Gasol kändes inte rätt ombord. Återvunna luckor från eget kök, trasig väggväv repad och målad . foto red 2017 06 05

Så äntligen sjösättning i Tällberg. foto Gunnar Axelsson 17 06 28

Stor uppställning från släkt och vänner. foto red 17 06 28

Så ut och prova på mashavet. foto red 17 06 28

Vid Laknäs ångbåtsbrygga lämnade vi kusin tillika fotografen och gick vidare mot Hjortnäs . Foto Gunnar Axelsson 17 06 28

Nu på nya farvatten för Mairell. Passerar under Insjöbroarna. foto red 17 07 22

Samling av högsjöbåtar i Ålsgrådan hos Åsa och Tony. foto red 17 07 22

Navigation på väg till Vaverön. foto red 17 07 25

Så är då akterruffen invigd med hallonsoda, kaffe, mackor och rån. foto red 17 07 25

På egen köl vid en härlig ö. foto red 17 07 25

Tillbaks